زمانی برای پرواز گویهای طلایی| در مراسم گلدن گلوب چه گذشت؟
در فصل جوایز امسال چه اتفاقاتی میافتد؟
هفت صبح| احتمالا خیلیها با شنیدن عبارت گوی طلایی یاد مسابقات کوئیدیچ در دنیای «هری پاتر» میافتند اما برای اهالی سینما، گلدن گلوب یکی از مهمترین رویدادهای سالیانه است که حکم یکی از نقاط عطف مهم در مسیر رقابتهای فصل جوایز را دارد و میتواند روی سرنوشت خیلی از سینماگران و برندگان و بازندگان احتمالی اسکار تاثیر بگذارد. روز گذشته شاهد برگزاری هشتادودومین دوره از این جشن بودیم و البته انتخابهای گاه غیرمنتظره که معادلات و گمانهزنیها در خصوص نامزدها و برندگان اسکار را هم پیچیدهتر کرد.
امسال در بخش تلویزیون وضعیت تا حدود زیادی قابل پیشبینی بود و در تقسیم جوایز غافلگیری خاصی رخ نداد. سریال «شوگان» محصول پرسروصدای شبکه افاکس، در ادامه موفقیتهایی که طی سال کسب کرده بود، در تمامی رشتههای ممکن برنده جایزه شد تا ژاپنی زبان دوم صنعت تلویزیون در سال 2024 لقب بگیرد!
جایزه بهترین سریال و بازیگر زن کمدی به «هکز» رسید و جرمی آلن وایت با کسب جایزه بهترین بازیگر مرد کمدی، تنها نماینده از سریال محبوب «خرس» در مراسم بود. رقابت جذاب و نزدیک امسال در بخش مینیسریال و میان عناوین مهمی چون «بچه گوزن»، «پنگوئن»، «کارآگاه حقیقی» و «سلب مسئولیت» رقم خورد. «بچه گوزن» جایزه بهترین مینیسریال و بازیگر زن مکمل را گرفت و جوایز بهترین بازیگر زن و مرد به جودی فاستر و کالین فارل رسید تا همه از نتیجه راضی باشند؛ به جز آلفونسو کوآرون و سرویس استریم اپل که امسال کاملا دست خالی مراسم را ترک کرد.
اما برویم سراغ بخش سینما و برندگان گوی طلایی که با این ترکیب کنونی و چند عنوان غیرمنتظره، نقشه راه در فصل جوایز بیش از قبل آشکار شده است. برندگان اساسی بدون شک «امیلیا پرز» و «بروتالیست» بودند. فیلم جدید ژاک اودیار که پس از درخشش در جشنواره کن بهعنوان نماینده سینمای فرانسه به اسکار معرفی شده، جایزه بهترین فیلم کمدی یا موزیکال، بهترین بازیگر زن مکمل (زوئی سالدانا)، بهترین فیلم خارجی و بهترین ترانه را دریافت کرد. حداقل در سه رشته بازیگر زن مکمل، فیلم خارجی و ترانه از حالا میتوان ساخته بحثبرانگیز ژاک اودیار را مدعی جدی جایزه در مراسم اسکار پیشرو دانست.
جایزه بهترین فیلم درام، کارگردانی و بازیگر مرد اصلی به «بروتالیست» رسید. فیلم بردی کوربت که در جشنواره ونیز نیز با تحسین همراه شده و جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرده بود، حالا برگ برنده کمپانی A24 برای کسب اسکار به حساب میآید. این درام تاریخی و طولانی درباره معمار مجارستانی بازمانده هولوکاست، با رویکرد هنری و سلیقه بصری خاصش امسال حسابی منتقدان را تحت تاثیر قرار داده است. البته هنوز نمیتوان رقابت را برای «بروتالیست» تمامشده دانست.
هرچند که از قبل هم آدرین برودی را بهعنوان مدعی اصلی جایزه بازیگری و جلوتر از دنیل کریگ و تیموتی شالامی ارزیابی کرده بودند، هنوز در بخش بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اریژینال و بهترین فیلم رقابت نزدیکی را میان «بروتالیست» و «آنورا» شاهدیم و این احتمال وجود دارد تا هر فیلمی که از سه جایزه، دو عنوان را تصاحب کند، راه خود را به سوی اسکار بهترین فیلم نیز هموار سازد. البته نباید شانس بالای «امیلیا پرز» و ژاک اودیار را هم نادیده گرفت.
چند جایزه مهم دیگر هم داشتیم که موقعیت برندگان را در راه رسیدن به اسکار تثبیت کردند. جایزه بهترین بازیگر زن کمدی برای دمی مور (سابستنس) حالا هم این بازیگر کهنهکار را به مدعی جدی اسکار تبدیل کرده و هم فیلم کورالی فارژا را بیشتر در کانون توجه قرار داده است. نکته قابل توجه کاهش شانس ستارگانی چون نیکول کیدمن و آنجلینا جولی است که در جشنواره ونیز با تحسین همهجانبه مواجه شده بودند.
جایزه کیرن مککالکین (بهترین بازیگر مکمل مرد) برای فیلم «رنج واقعی» هم او را از سایر رقبا پیش انداخته و هم باعث شده تا فیلم مستقل جسی آیزنبرگ برای کسب نامزدی در رشته بهترین فیلمنامه اریژینال شانس بیشتری پیدا کند. این جایزه را میتوان در امتداد مسیر موفقیتی دانست که مککالکین با سریال «جانشینی» تجربه کرده بود.
انیمیشن اروپایی موج هم که در حضور رقبایی چون «درون و بیرون 2»، «ربات وحشی» و «خاطرات حلزون» به جایزه رسیده، گزینه جالبی برای کسب جوایز بیشتر به نظر میرسد و از حالا کنجکاوی زیاده را در میان اهالی سینما برانگیخته است. جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی به «کانکلیو» رسیده و به نظر میرسد که فیلم ادوارد برگر در رشتههای فنی هم از شانس بالایی برای کسب نامزدی و حتی جایزه اسکار برخوردار خواهد بود.
در عوض جایزه بهترین بازیگر زن برای فرناندا تورس (من هنوز اینجا هستم)، بهترین بازیگر مرد کمدی برای سباستین استن (یک مرد متفاوت) و بهترین موسیقی متن برای «چلنجرز» کار را برای پیشبینی ترکیب نهایی نامزدها سختتر کرده است.
باید دید که در هفتههای آینده با اعلام برگزیدگان بفتا و انجمنهای تخصصی مهم مانند بازیگران، کارگردانان و فیلمنامهنویسان، وضعیت به چه صورت تغییر میکند. در حال حاضر چند فیلم از بقیه فاصله گرفتهاند اما رقابت نزدیکی را میان فیلمهای کوچک و محصولات استودیویی مانند «خبیث» و «تلماسه: قسمت دوم» برای رسیدن به نامزدهای هرچه بیشتر شاهد خواهیم بود.