پایان ماه عسل فیلمنت با خروج گلرنگ؟!
درباره یک پلتفرم که فعلا حال و روز خوشی ندارد
هفت صبح| در بازار رقابت پلتفرمها، فیلمنت بعد از آزمون و خطاها تبدیل به رقیبی جدی برای دیگران شد و با «پوست شیر» توجهات را به خود معطوف کرد. هرچند سریال منتقدانی جدی داشت اما نمیتوان محبوبیت آن پیش مخاطب عام را نادیده گرفت. این پلتفرم در سال 1403 وضعیتی دوگانه را تجربه کرده؛ سریالهای «افعی تهران» و «در انتهای شب» دیده شدند ولی دو سریال بعدی یعنی «داریوش» و «گردن زنی» فیلمنت را به پرتگاه بردند. حالا کار به جایی رسیده که شاهد انتقاد همهجانبه رسانهها از وضعیت این پلتفرم هستیم و زمزمههایی مبنی بر عدم تزریق سرمایه به فیلمنت توسط گلرنگ شنیده میشود که خیلی خطرناک است!
مورد اول| داریوش
روز گذشته خبرگزاری تسنیم، گزارشی از نقدهای رسانههای رسمی بر کیفیت پایین «داریوش» را جمعآوری و منتشر کرد. تحلیل هفتصبح به بهانه پایان سریال نیز در این مطلب به چشم میخورد و البته میدانید که ما در میانه پخش سریال، هشدارها را به مدیران فیلمنت داده بودیم و نوشتیم چنین محصولی حاصلی جز لطمه به وجاهت پلتفرم ندارد...
تسنیم تکملهای بر گزارش اخیر خود اضافه کرده و نوشته است: «تمامی الگوهای تبلیغاتی نخنما شده فیلمنت با روشهای کلیشهای مبتنی بر تبلیغ در اینستاگرام شکست خورد و سریال «داریوش» با اقبال عمومی مواجه نشد. درواقع این سرمایه هلدینگ خوشنام گلرنگ است که هدر میرود و به نظر میرسد با کیفیت بودن آثار برایشان چندان اهمیتی ندارد.» درباره «داریوش» حرف دیگری نمانده جز اینکه متاسفانه تا قسمت آخر پر بود از ضعف و گاف.
مورد دوم| گردن زنی
این را هم بارها نوشتهایم که «گردن زنی» سریالی گنگ، خستهکننده و فاقد نکتهای ویژه برای مخاطب است تا آن را با اشتیاق همراهی کند. هشت قسمت از سریال سامان سالور در فیلمنت منتشر شده که بیاغراق میتوان تمام قصه را در یک قسمت روایت کرد!
ایراد «گردن زنی» به همین جا ختم نمیشود؛ مثلا عجیب است که هنوز شخصیتها به درستی معرفی نشدهاند. یا بازی اغلب بازیگران ضعیف است و تبدیل به نقطه تاریک کارنامهشان شده. باور کنید «گردن زنی» در ردیف بدترین سریالهای شبکه خانگی و حتی تلویزیونی قرار میگیرد. با این حساب طبیعی است که مخاطبان و رسانهها از فیلمنت رو گردان باشند.
مورد سوم| پدرخوانده و شب آهنگی
فیلمنت در کنار تولید سریال، سراغ ساخت برنامه و رئالیتیشوهایی چون «آوای جادویی»، «بندبازی» و... رفته است. این دو مورد با وجود امتیازات تبدیل به برند نشدند. در این میان مسابقه مافیایی «پدرخوانده» شروعی خوب داشت اما سری سوم آن به قدری ضعیف بود که داد همه درآمد.
فیلمنت همچنین تا چندی پیش فصل تازه «شب آهنگی» را در دست توزیع داشت که سری آخر این برنامه نیز چنگی به دل نزد و از تکراری بودن آسیب دید. پلتفرم مذکور فعلا در سرگرمیسازی خلع سلاح است و طبعا با رئالیتیشوی «سرگیجه» که محصول مشترک با فیلیمو است، نمیتوان اتفاقی خاص رقم زد. این هم یکی دیگر از نشانههای روشن خراب بودن اوضاع فیلمنت.
مورد چهارم| وضعیت آینده
از امروز قرار است پخش سریال «قهوه پدری» مهران مدیری شروع شود. اثری که یک رسانه درباره آن نوشته: « بسیار ضعیف است.» طبعا این دیدگاه را ملاک قرار نمیدهیم و امیدواریم عکس آن رخ دهد؛ چون کسی دوست ندارد سقوط یک پلتفرم را ببیند؛ آن هم در روزهای نیاز مضاعف مردم به سرگرمی. نگاهها به سمت سریال «وحشی» هومن سیدی است ولی اخبار خوشی از دیگر پروژههای در دست تولید فیلمنت به گوش نمیرسد. حتی این پلتفرم نتوانست همکاری دوبارهای با آیدا پناهنده داشته باشد و به احتمال فراوان «جادوی سفید» از سامانه دیگری منتشر شود.
مورد پنجم| هدر سرمایه؟
آرام آرام پلتفرمهای جدید از راه میرسند که پرسر و صداترین آنها «شیدا» است؛ با محصولاتی که نامهایی وسوسهکننده را با خود دارند. با بالا رفتن رقابت، پلتفرمهای فعلی باید مسلحتر باشند. از این جهت کار برای فیلمنت سختتر است چون ظاهرا حامی مالی مهم خود را از دست داده.
تسنیم وجهی دیگری از ماجرا را شرح داده:«روند فعلی فیلمنت با این تولیدات و دستمایههای تبلیغاتی قطعا به سوی قهقرا خواهد رفت و انتظار میرود مدیران هلدینگ گلرنگ برای بهبود کیفیت این پلتفرم از افراد خوشذوق صاحب سلیقه استفاده کنند. علی سرتیپی و محمدرضا صابری اپراتورهای سینمایی مناسبی برای توزیع آثار در پخش سینمایی هستند اما برای تولید محصولات نمایشی در قالب سریال، تاکنون چهرههای ناموفقی بودهاند و عملا سرمایه گلرنگ را هدر دادهاند.»