کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۳۲۱
تاریخ خبر:

سال نو و اتفاقات جورواجورش

سال نو و اتفاقات جورواجورش

بازخوانی 10 اتفاق تلویزیون و شبکه خانگی در تعطیلات نوروزی 1403 ؛ از ماجرای دستمزدهای نجومی تا سکانس خاص گناه فرشته و چند مورد دیگر

 هفت صبح| نوروز 1403 بر تلویزیون چه گذشت؟ برای پاسخ به این پرسش سه پرونده آماده کرده‌ایم که بخش نخست آن در قالب «مرور اتفاقات و حاشیه‌ها» پیش روی شما است.

 

بخش‌های بعدی با عنوان «بازنده‌ها» و «برنده‌ها» منتشر می‌شود. همچنین به شکل مجزا درباره برنامه‌ها، سریال‌ها و چهره‌های شبکه خانگی خواهیم نوشت. در بازخوانی حواشی، چند مورد دیگر هم هست؛ مثل مصاحبه مجید انتظامی با خبرگزاری ایسنا که گفت:« تلویزیون بدون اجازه موسیقی‌های مرا پخش می‌کند.» در سومین قسمت از سریال «زیرخاکی» تصنیف «سپیده» با صدای محمدرضا شجریان پخش شد. این اتفاق در سکانسی رخ داد که فریبرز (پژمان جمشیدی) در حال گوش دادن به تصنیف بود. خبر دارید که بعد از اعتراض استاد شجریان، دیگر تصنیف مذکور از رادیو و تلویزیون پخش نشد.

 

در ویژه برنامه سال تحویل شبکه دو به شکل رسمی اعلام شد که پخش باب اسفنجی از تلویزیون ممنوع است!

 

همچنین صفحه اینستاگرامی تی وی بان نتایج آمار مرکز افکارسنجی صدا و سیما که در نیمه اسفندماه در اختیار شبکه‌ها قرار گرفته است را منتشر کرد.

 

این نظرسنجی نشان می‌دهد که «پانتولیگ» با حضور محمدرضا گلزار پس از چند هفته پخش حتی نتوانسته به 6 درصد مخاطب برسد. حالا باید منتظر بود و دید آیا پخش نوروزی «پانتولیگ» باعث افزایش مخاطبان آن شده است یا خیر.

 

مدیر شبکه نسیم از تولید برنامه‌هایی با حضور فرزاد حسنی و جناب خان و یک سریال با حضور رضا شفیعی جم خبر داد و درباره «دورهمی» گفت: «بعد از اینکه مسئله اداری‌اش حل شود حتماً آن را پخش می‌کنیم.»

 

پول پاشی نوروزی/ این دستمزدهای نجومی

 

ماجرا چه بود؟

 

در نوروز امسال، بار دیگر شاهد حضور چهره‌های مختلف در ویژه برنامه‌های سال نو بودیم. مهمان‌ها در قبال پذیرش دعوت تلویزیون، دستمزد دریافت می‌کنند. حاشیه وقتی پیش می‌آید که ارقام نجومی باشد. این بار نوبت محمد‌ حسین رنجبران، مجری و مدیر کل سابق صدا و سیما بود تا دست به افشازنی و کنایه بزند و از دستمزد 200 تا 800 میلیونی مهمانان بگوید. 

 

چه واکنش‌هایی داشت؟

این خبر مثل بمب ترکید و محل بحث‌های مختلف شد. رسانه‌های حامی صدا و سیما اما با پیش کشیدن سوابق رنجبران، ادعای او را نادرست دانستند. کمی بعد چند رسانه از ارقام دیگری رونمایی کردند: داویدز: 2/4 میلیارد، حامد بهداد: یک‌ میلیارد، مهدی طارمی: یک‌میلیارد، سعید عزت‌الهی: ۸۰۰ میلیون، علی پروین: ۷۰۰ میلیون، علی قلی زاده: ۵۰۰میلیون و محمد محبی: ۴۵۰ میلیون. 

 

فرجامی که رقم خورد

اخباری غیر رسمی از دلخوری سرمربی تیم ملی نسبت به دادن دستمزد بالا به فوتبالیست‌ها منتشر شد. پیمان یوسفی روی آنتن زنده شبکه ورزش نیز به ملی‌پوشان که برای حضور در برنامه‌ها مبالغ سنگینی دریافت کردند، کنایه زد. رئیس صدا و سیما هم گفت: اگرچه صدا و سیما هم با پرداخت‌های غیر معقول حامیان مالی به چهره‌ها موافق نیست، اما این رویه‌ای است که از دوره‌های قبل وجود داشته و به تدریج در حال اصلاح است.

 

 

تابوشکنی نوروزی/ هایده، معین و وثوقی

ماجرا چه بود؟


علی پروین و حسن روشن، از جمله مهمانان ویژه برنامه شبکه سه (سال نو) بودند. محمد حسین میثاقی در بخشی از مصاحبه نظر آن‌ها درباره خوانندگان مورد علاقه‌شان را جویا شد. اولی از هایده اسم برد و دومی از معین. در ویژه برنامه شبکه دو (شب عیدی) رئیس سازمان سینمایی خبر داد که بهروز وثوقی برای بازگشت به ایران منعی ندارد. 

چه واکنش‌هایی داشت؟

میان پروین، روشن و میثاقی آماج حملات تند رئیس هیات خادم الشهداء قم قرار گرفتند. سخنرانی اعتراضی او نیز باعث شد برخی رسانه‌ها واکنش نشان دهند؛ از جمله سایت عصر ایران که مطلبی مفصل در حمایت از پروین و روشن و میثاقی نوشت. 

 

فرجامی که رقم خورد

 بعد از صحبت‌های رئیس هیات خادم الشهداء قم، حسن روشن مصاحبه‌ای انجام داد و دلخوری‌اش را به زبان آورد. علی پروین هم در برنامه اینترنتی سید بشیر حسینی از خاطرات دوران جوانی خود گفت که به عشق خوانندگان به کافه می‌رفته اما لب به مشروب نمی‌زده. او در واقع دنبال دلجویی از مخالفان آن اتفاق در شبکه سه بود! در ماجرای وثوقی نیز، این بازیگر عکسی با رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران به اشتراک گذاشت تا به رئیس سازمان سینمایی بگوید قصد بازگشت به کشور ندارد. برخی از جمله عاطفه رضوی هم مدعی شدند چنین وعده‌هایی صرفا تبلیغاتی است.

 

بی‌مورد نوروزی؛ شوخی با مرغ سحر

ماجرا چه بود؟

دو، با پرسش وحید رونقی درباره تفاوت دستگاه‌های موسیقی ایرانی مواجه شد. برای نمونه به او گفت «اتل متل توتوله» را در دستگاه ماهور بخواند. بعد به همراه دیگر مجریان شروع کردند به خواندن تصنیف «مرغ سحر» و در ادامه اتل متل را روی همان ملودی خواندند.

چه واکنش‌هایی داشت؟

ویدئوی این بخش از برنامه در فضای مجازی، بازتابی منفی به همراه داشت. شاخص‌ترین منتقد این اتفاق، پرویز پرستویی بود که نوشت: «ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری ... این اولین بار نیست که صداوسیما با این مجریان بی‌سواد و لوده، اینگونه دست به تمسخر موسیقی اصیل ایرانی، این گوهر گرانبها و ملی ما می‌زند.»

 

فرجامی که رقم خورد

شاید در شرایط عادی، چنین شوخی‌هایی عادی باشد؛ اما از آن جا که موسیقی سنتی در تلویزیون مهجور مانده است، واکنش‌ها در مواردی چون ماجرای مذکور، از حالت طبیعی خارج می‌شود. نظر ما را بخواهید برای آشنایی مخاطبان با دستگاه‌های موسیقی، استفاده از ترانه اتل متل به جای مرغ سحر ایراد ندارد! برخی رسانه‌ها اشاره کردند که «مرغ سحر» اثر محمدرضا شجریان است اما این گونه نیست و خوانندگان دیگر، پیش‌تر این تصنیف را خوانده بودند. 

 

ذوق زدگی نوروزی؛ پذیرایی بد از داویدز

 

ماجرا چه بود؟

نامه سال تحویل شبکه سه بود که حضورش از همان دقیقه اول مورد توجه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. اغلب واکنش‌ها اما رنگ و بوی منفی نداشت؛ با این عنوان: آبرو‌ریزی جدید صداوسیما؛ هدیه عینک فیک و دست دوم به چهره جهانی فوتبال در پخش زنده.

 

چه واکنش‌هایی داشت؟

انتقادات فزاینده بود و محض نمونه بخش‌هایی از مطلب ورزش مدیا را مرور می‌کنیم:  پنج سال پیش کارلوس پویول با وجود دریافت دستمزد و سفر به تهران، اجازه حضور مقابل دوربین را پیدا نکرد و به اسپانیا برگشت. آن زمان دو دلیل اصلی برای اتخاذ چنین تصمیمی اعلام شد؛ یکی این بود که موهای مدافع سابق بارسا بلند است و دیگری این که در شرایط اقتصادی سخت مردم، چرا باید چنین پول‌هایی به فوتبالیست‌های خارجی پرداخت شود؟ الحمدلله که الان وضع مردم حسابی توپ شده و ادگار داویدز هم گویا کچل است؛ در نتیجه ستاره پیشین تیم ملی هلند در شوی شبکه سه حاضر شد و شاهد کلکسیونی از بی‌کلاسی‌ها و بی‌جنبگی گردانندگان برنامه در تعامل با او بودیم؛ از شوخی‌های عجیب، نچسب و طولانی تا اهدای عینک فیک دست‌دوم به او و البته مجری سراپا استعدادی که بدون اجازه داویدز، عینکش را به چشم زد. 

 

فرجامی که رقم خورد

چند روز بعد افشای رقم دستمزد داویدز (بین 4 تا 5 میلیارد) ماجرا را به سمتی دیگر برد. 

 

خط شکنی نوروزی؛ سکانس معاشقه گناه فرشته

 

ماجرا چه بود؟

چهاردهمین قسمت سریال «گناه فرشته» توام با یک اتفاق ویژه بود. داستان تا آن جا پیش رفت که حامد و مهتاب به زندگی مشترک پایان دادند. فرشته نیز آرزوی خود مبنی بر ازدواج با موکلش را به زبان آورد و در نهایت او و حامد محرم شدند. کارگردان برای انتقال درست و باورپذیر این احساس، سراغ یک تجربه نو رفت و آن نمایش سکانس عاشقانه با استفاده از سایه بود. از این رو ملاقات شرعی حامد و فرشته تبدیل به یک سکانس خط شکن شد.

 

چه واکنش‌هایی داشت؟

عصر ایران نوشت:« این روزها ظاهرا سکانس ملاقات شرعی در «گناه فرشته» به تنهایی موفق شده اندازه کل کنداکتور نوروزی تلویزیون و محصولات پلتفرم‌ها و اکران نوروزی واکنش به خود جلب کند! این همان چیزی‌ست که سال‌ها حسرتش را داشتیم؛ هم عرف رعایت شود و مرزی مخدوش نشود و هم سکانس‌های احساسی خوب داشته باشد.» کانال تلگرامی دیدنی‌ترین هم اشاره کرد:«ممیزی‌های حاکم بر سینما و تلویزیون و شبکه خانگی باعث شده نشود هیچ نمای عاشقانه‌ای را آن طور که هست، نشان داد و حالا در سریالی از فیلیمو، تمهید سایه بازی، بدعتی شده برای القای حس سنگین عشق هماغوش با تراژدی...» خبرآنلاین هم تیتر زد:« جنون فرشته چند روز مانده به اعدام.» 

 

فرجامی که رقم خورد

کاربران فضای مجازی نیز با زبان جدی و شوخی به استقبال سکانس خاص «گناه فرشته» رفتند.

 

بازگشت نوروزی؛ علیخانی با جوکر می‌آید

 

ماجرا چه بود؟

 

احسان علیخانی صبح روز چهارشنبه هشتم فروردین ماه با انتشار پستی از بازگشت خود به دنیای برنامه‌سازی خبر داد. این مجری و کارگردان بعد از پایان پخش رئالیتی‌‌شوی «جوکر» دیگر فعالیتی در عرصه برنامه‌سازی نداشت و عمده کارش نظارت بر تولید برنامه مناسبتی «مهلا» و تاک‌شوی «دوشات» بود. او در این پست با اشاره به اینکه در طول یک سال گذشته مشغول کار ‌ روی فیلمنامه یک فیلم سینمایی و سریال بوده، از آغاز پیش تولید «جوکر 2» خبر داد.

 

چه واکنش‌هایی داشت؟

 

علیخانی جزئیاتی از فیلم، سریال و برنامه‌اش را بیان نکرد. نکته مهم اما استقبال مخاطبان از فصل جدید «جوکر» است و اصلا همین برنامه تیتر اغلب صفحات مجازی شد. این ماجرا نشان از محبوبیت رئالیتی‌شوی «جوکر» دارد که سری اول آن در فیلیمو با استقبال بالا همراه بود.

 

فرجامی که رقم خورد

گفته می‌شود علیخانی پیش تولید سری جدید «جوکر» را شروع کرده است و احتمالا خودش به جای سیامک انصاری مجری آن خواهد بود. آنطور که فیلم‌نیوز نوشته: «او اواخر سال گذشته درصدد بود تا از ساترا مجوز حضور خانم‌‌ها را در این رئالیتی‌شو بگیرد. » خیلی از کاربران از علیخانی خواسته‌اند سهمی از «جوکر» را به خانم‌ها اختصاص دهد. همچنین گفته می‌شود علیخانی این روزها به عنوان مشاور در کنار حامد جواد‌زاده و علی جلیلوند در تولید فصل دوم «صداتو» همکاری دارد.

 

دردسر نوروزی؛ شوخی‌های کمدین‌ها

 

ماجرا چه بود؟

 

یوسف تیموری مجری ویژه‌برنامه سال تحویل شبکه سه و میثم درویشان‌‌پور مهمان ویژه‌برنامه شبکه دو با شوخی‌های خود دردسر آفریدند. 

 

چه واکنش‌هایی داشت؟

تندترین واکنش‌ها به جوک میثم درویشان‌ پور بود که کانال‌های خبری تیتر زدند: «‌شوخی زشت و خجالت‌آور با هموطنان قزوینی روی آنتن زنده صداوسیما.» این کمدین می‌خواست فضای برنامه را شاد کند و به همین خاطر سراغ شوخی با همشهری‌های خود رفت. آنتن زنده اما تحمل این ماجراها را ندارد و عجیب بود که درویشان‌پور به این بخش از مسئله توجهی نکرد! او اگر اسم قزوینی‌ها را نمی‌آورد، حساسیت ایجاد نمی‌شد چون اصل جوک، «پاستوریزه» بود!

 

فرجامی که رقم خورد

 

در یکی از قسمت‌های ویژه‌برنامه شبکه سه نیز حمید گودرزی به همراه پوریا پورسرخ مهمان حامد سلطانی و یوسف تیموری بودند. تیموری در میانه بحث، خاطره‌‌ای از تولید سریال «بچه‌‌های نسبتا بد» ساخته سیروس‌مقدم تعریف کرد. ماجرا مربوط است به بازیگری که فقط یک دیالوگ داشته ‌ اما با وجود تمرین زیاد، مقابل دوربین گرفتار لکنت می‌شود. تیموری و گودرزی برای توصیف شرایط او، تعبیری عجیب به زبان ‌آوردند: مخش... . البته کلمه منشوری به شکل کامل بیان نشد ولی مقصود روشن بود! ویدئوی این بخش از برنامه دست به دست چرخید و با اعتراض‌هایی همراه بود. برخی عقیده دارند شان مخاطب و آنتن تلویزیون با چنین الفاظی مخدوش شده است. 

 

شکایت نوروزی؛ پرستاران و پزشکان علیه یک سریال

 

ماجرا چه بود؟

 

همزمان با شروع سریال نوروزی «هفت سر اژدها» سازمان نظام پرستاری و سازمان نظام پزشکی نسبت به آن معترض شدند. ابتدا محمدتقی جهانپور رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در نامه‌ای به رئیس صدا و سیما، از اینکه در یکی از سریال‌های نوروزی به جایگاه پرستاری توهین شده است، گلایه کرد و خواستار معذرت‌خواهی عوامل سریال از جامعه پرستاری شد. در نامه سازمان نظام پزشکی هم آمده بود: «توهین به جامعه درمانی خصوصاً جامعه پرستاری کشور در حالی از رسانه ملی سر در آورد که کارگردان «هفت سر اژدها» علاوه بر‌ در مقابل هم قرار دادن پزشک و پرستار همچنین با استفاده از الفاظی توهین‌آمیز حمله به جامعه خدوم درمان را به نهایت رساندند.»

 

چه واکنش‌هایی داشت؟

  مرکز سیما فیلم در جوابیه سه بندی، سریال‌ها و برنامه‌هایی که تلویزیون در پاسداشت زحمات پزشکان و پرستاران ساخته است‌ را یادآور شد. در بخشی از جوابیه آمده: «بدیهی است که اگر ذم و قدح یک انسان از زبان شخصیتی منفی مطرح شود، در واقع آن انسان را مدح کرده‌ایم چون مخاطب نسبت به گوینده آن ذم و قدح احساس نفرت دارد و با سخنان او همراه نیست. در «هفت ‌سر اژدها» کسی که به پرستاران عزیز با زبان توهین‌آمیز سخن می‌گوید یکی از منفورترین شخصیت‌های سریال و از شخصیت‌های رانت‌خوار است.... .»

 

فرجامی که رقم خورد

 پخش «هفت‌ سر اژدها» ادامه دارد و برخلاف پیش‌بینی، سریالی محافظه‌کار است.

 

 

 

کدخبر: ۵۵۵۳۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر