کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۶۵۷
تاریخ خبر:

فرمول شکست‌خورده نوروزی

فرمول شکست‌خورده نوروزی

برای چهارمین سال پیاپی یک سریال غیرمرتبط در کنداکتور نوروزی شبکه سه قرار گرفته است ‌

‌روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون |  از فرداشب، پخش سریال نوروز و رمضان شبکه سه یعنی «هفت‌سر اژدها» از این شبکه شروع می‌شود. این سریال را ابوالقاسم طالبی کارگردانی کرده که پروسه‌ای طولانی و بنا به روایت خود کارگردان، عجیب پشت‌‌سر گذاشته است. قصد قضاوت درباره سریالی که هنوز روی آنتن نرفته را نداریم؛ غرضِ گزارش امروز هفت‌صبح، تکرار تصمیم عجیب در چینش سریالی کنداکتور نوروزی شبکه سه است.

 

آنچه در چهارمین سال پیاپی روی آنتن این شبکه می‌رود، ربطی به نوروز ندارد و اساس سریال‌ها برای این بازه زمانی ساخته نشده‌اند. آیا تلویزیون قصد دارد ماهیت سریال نوروزی را از بین ببرد؟! این را هم اضافه کنیم که یکی از بازیگران «هفت‌سر اژدها»  حمیدرضا امیری‌صفت معروف به حمید صفت خواننده رپ است. همچنین حمید گودرزی، مجید واشقانی، قطب‌الدین صادقی و… از بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند.

 

مورد اول| هفت‌سر اژدها

گفته می‌شود «هفت‌سر اژدها» با نام قبلی «طلاق»، به خیلی از جریان‌ها و چهره‌ها نیش خواهد زد؛ بی‌آنکه سرراست اسمی بیاورد. براساس اظهارات ابوالقاسم طالبی، محتوای سریال براساس هزاران پرونده و داده‌های واقعی آماده شده است. در تیزر «هفت‌سر اژدها» هم آنچه موج می‌زند التهاب است...   سریالی با چنین ویژگی‌هایی مناسب پخش در نوروز است؟ نوروزی که با رمضان یکی شده و ناگفته پیداست لزوم پخش آثار «حال خوب کن» بیش از پیش احساس می‌شود. «هفت‌سر اژدها» اما براساس تصمیم سیمافیلم در کنداکتور شبکه سه قرار گرفته است.

 

بهتر بود این سریال تابستان روی آنتن برود؛ چون هم طولانی است و هم می‌توانست سنت پخش سریال‌های شبانه را احیا کند. موضوع جدی آن هم منافاتی با ایام ماه محرم و صفر نداشت. یک نکته مهم دیگر را هم یادآوری کنیم؛ تا سال‌ها سریال‌های نوروز و رمضان بعد از پایان این دو مناسبت، تمام می‌شدند. حالا اما پخش آن‌ها تا مدت‌ها بعد ادامه می‌یابد و همین مسئله جزو عواملی است که هویت باکس نوروز و رمضان را کمرنگ کرده.  با این اوصاف «هفت‌سر اژدها»، نه نوروزی است و نه رمضانی!

 

مورد دوم| آتش و باد

نوروز امسال (1402)  سریال «آتش و باد» ساخته مجتبی راعی از شبکه سه پخش شد. جالب آنکه این سریال هم مثل «هفت‌سر اژدها» تولیدی طولانی داشت. داستان آن مقاومت ایلات برابر انگلیسی‌هاست؛ اشاراتی دیگر هم داشت و بخشی از تاریخ معاصر را ورق زد.

 

سریال باوجود برخی ایرادات، در مجموع نمره قبولی می‌گیرد، اما هیچ‌جوره مناسب نوروز نیست. خاصه آنکه در قسمت‌های ابتدایی، فضای تلخ «آتش و باد» مورد اعتراض هم قرار گرفت. نکته جالب دیگر اینکه به‌دلیل طولانی‌بودن، قسمت‌های ابتدایی اتفاق کم داشت و تازه پس از نوروز بود که داستان اوج گرفت! شبکه سه می‌توانست «آتش و باد» را به جای نوروز از بهمن شروع کند! با این دست فرمان بعید نیست سال‌های بعد این اتفاق رخ دهد.

 

مورد سوم| نجلا 2

فصل دوم «نجلا» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور نوروز‌1401 روی آنتن شبکه سه رفت که داستان آن درباره جنگ تحمیلی بود و مقاومت خرمشهر و...  پخش «نجلا 2» تا مدت‌ها بعد از پایان نوروز ادامه داشت و کسی ندانست ربط آن با عید ملی و باستانی ایرانیان چیست؟! چرا باید یک سریال با فضایی که تلخی بخشی از درام آن است، در ایام شاد سال پخش شود؟ جالب آنکه کنداکتور نوروزی هم به داد «نجلا 2» نرسید و موفقیت آن کمتر از فصل اول بود.

 

مورد چهارم| گاندو 2

روزی که از سریال نوروزی شبکه سه یعنی فصل دوم «گاندو» رونمایی شد، نوشتیم این اتفاق هم به ضرر سریال است و هم هویت کنداکتور نوروزی را از بین می‌برد. شبکه سه که آن زمان خود مسئول چینش ترکیب سریال‌ها بود، اما سراغ «گاندو 2» رفت و 13قسمت آن را پخش کرد. سریال آماده نبود و شبکه سه تیرماه بار دیگر آن را از اول در کنداکتور قرار داد.

 

واقعا چه اصراری بود که 13 قسمت از یک سریال 30قسمتی در نوروز پخش شود؟ چرا باید پیگیران سریال چند ماه برای تماشای قسمت چهاردهم منتظر می‌ماندند؟ ظاهرا دلیل تصمیم این بوده تا حاشیه‌های «گاندو» در بازه طلایی تلویزیون به کمک دیده‌شدن بیشتر سریال بیاید. نتیجه رقم‌خورده اما صرفا ضربه به هویت باکس نوروزی بود و متاسفانه این رویه در شبکه سه ادامه یافت.

 

کدخبر: ۵۵۴۶۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر