کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۲۷۴
تاریخ خبر:

پیشنهاد ویژه هفته| تماشای فیلم داستان آمریکایی

پیشنهاد ویژه هفته| تماشای فیلم داستان آمریکایی

مانک از فراگیری نگاه سودجویانه به مسائل جامعه سیاهان در آمریکا، سرخورده و خسته شده و...

روزنامه هفت صبح| درباره فیلم: یادتان هست همین چند ماه قبل موجی از اعتراض و میم‌سازی‌ها در شبکه مجازی به راه افتاد که وجه مشترک آن‌ها اعتراض به انتخاب یک بازیگر سیاه‌پوست برای نقش کلئوپاترای مصری در یکی از محصولات نتفلیکس بود؟‌

 

حالا با فیلمی انتقادی نسبت به همین رویکرد افراطی در راستای تظلم‌خواهی برای سیاهان در چرخه تولید محصولات نمایشی در آمریکا مواجه هستیم. ادعای توجه به اقلیت‌هایی همچون سیاه‌پوستان در جامعه آمریکا، هر چند ظاهری انسان‌دوستانه دارد اما پیگیری اغراق‌شده و دستوری این رویکرد، نتیجه‌ای جز «ابتذال کلیشه‌ها» نداشته است.

 

«داستان آمریکایی»‌ در واقع اعتراضی سینمایی به همین «ابتذال» است. این فیلم که نخستین تجربه کارگردانی بلند کورد جفرسون محسوب می‌شود، برای اولین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو رونمایی شد و توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان این رویداد را از آن خود کند.

 

درباره داستان

«داستان آمریکایی» علاوه‌بر نامزدی در چند بخش اصلی برای جوایز اسکار، گلدن‌گلوب و بفتا، از سوی انستیتوی فیلم آمریکا هم به‌عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال انتخاب شد و یکی از مهمترین جوایزی هم که دریافت کرد، جایزه بهترین فیلمنامه در مراسم بفتا بود. اما چرا داستان این فیلم تا این اندازه موردتوجه قرار گرفته است؟

 

شخصیت اصلی فیلم «داستان آمریکایی» نویسنده‌ای سیاه‌پوست به نام «مانک» با بازی جفری رایت است که از فراگیری نگاه سودجویانه به مسائل جامعه سیاهان در آمریکا، سرخورده و خسته شده است. او در واکنشی اعتراضی، تصمیم به نگارش کتابی پیش‌پا افتاده و تا حدود زیادی احمقانه، برپایه کلیشه‌های رایج در سیستم فرهنگی و رسانه‌ای آمریکا می‌گیرد، اما همین کتاب به موفقیتی عجیب دست پیدا می‌کند و در کانون توجه قرار می‌گیرد؛ یک طنز کاملا سیاه!

 

نگاه منتقدان

فیلم «داستان آمریکایی» در مجموع مورد استقبال رویدادهای سینمایی و منتقدان قرار گرفته و نشریات تخصصی سینما هم به‌واسطه محتوای دقیق و به‌موقع، معمولا امتیاز بالایی برای آن لحاظ کرده‌اند. به‌خصوص که فیلم اقتباسی از یک کتاب موفق است. میک لاسال یکی از منتقدانی است که نمره کامل به این فیلم داده اما معتقد است:

 

«داستان آمریکایی فیلم بی‌عیب و نقصی نیست. کتاب در پایان رفته‌رفته افت پیدا می‌کند و اگرچه فیلم پایان بهتری را پیشنهاد می‌دهد، اگرچه با این‌حال کاملا رضایت‌بخش به‌نظر نمی‌رسد. اما هیچ‌کدام از این‌ها شاید آنقدر مهم نباشند، زیرا رایت عملکردی درخشان ارائه می‌دهد.» منتقد سینمایی‌ «تایم» هم درباره این فیلم اقتباسی، نوشته است: «داستان آمریکایی تقریبا به اندازه منبع اقتباس خود گزنده و تاثیرگذار نیست، اما این مسئله باعث نمی‌شود که آن را نادیده گرفت.»

 

* داستان آمریکایی/ فیلیمو، نماوا

نمای کلی

کارگردان: کورد جفرسون

نویسنده: کورد جفرسون

تهیه‌کننده: کورد جفرسون

 

بازیگران: جفری رایت، جان اورتیز، اریکا الکساندر، لزلی اوگامس، آدام برودی

محصول: آمریکا/ 2023

زبان: انگلیسی/ زیرنویس و دوبله

زمان: 108 دقیقه

 

 

 

کدخبر: ۵۵۴۲۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر