کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۶۳۰
تاریخ خبر:

ماجرای یک کتاب تلخ

ماجرای یک کتاب تلخ

چند خبر کوتاه از تازه‌های کتاب و ادبیات را بخوانید

روزنامه هفت صبح| ماجرای یک کتاب تلخ:همسر بروس ویلیس قرار است کتابی درباره تجربه خود به عنوان مراقب بروس ویلیس، ستاره سابق فیلم‌های اکشن هالیوودی پس از ابتلا به زوال عقل منتشر کند.

 

این کتاب که هنوز عنوانی برای آن انتخاب نشده قرار است در سال ۲۰۲۵ توسط انتشارات ماریا شرایور منتشر شود و در واقع راهنمایی الهام‌بخش برای کسانی خواهد بود که دنبال حمایت از بیماران مبتلا به زوال عقل هستند. اما همینینگ، همسر بروس ویلیس در مصاحبه‌ اخیر خود عنوان کرده است: «برای بسیاری از مردم، اولین نقطه برخورد با این بیماری در مطب پزشک‌شان دریافت می‌شود.

 

من فکر می‌کنم بسیار مهم است که چگونه این اطلاعات از پزشک به بیمار و عزیزان منتقل شود. داشتن منابع و اطلاعات در دسترس ضروری است. من از تجربه خود و سایر شرکای مراقبتی که با آن‌ها صحبت کرده‌ام متوجه شدم که داستان‌های ما متاسفانه مشابه است.»

 

به گزارش گاردین، بیماری بروس ویلیس برای نخستین‌بار در مارس ۲۰۲۲ علنی شد؛ زمانی که خانواده او اعلام کردند به دلیل اختلالی که باعث مشکل در زبان یا گفتار می‌شود، از بازیگری کناره‌گیری می‌کند. یک‌سال بعد اعلام شد که او به‌طور رسمی مبتلا به زوال عقل فرونتوتمپورال (FTD) شده است.

 

به گفته موسسه ملی پیری، علائم این بیماری شامل مشکلات عاطفی، مشکل در برقراری ارتباط، دشواری در راه رفتن و مشکل در کار است. بروس ویلیس بیشتر برای بازی در نقش افسر پلیس نیویورک «جان مک‌کلین» در مجموعه فیلم‌های اکشن و موفق «جان‌سخت» شناخته شده است که بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۳ ساخته شد.

 


نامه‌های عاشق و معشوق 
«نامه‌های عاشق و معشوق در دوره قاجار: مراسلات عاشق و معشوق ستمگر» به تصحیح و توضیح ندا مراد منتشر شد. این کتاب در ۳۱۵ صفحه با شمارگان ۳۳۰ نسخه و بهای ۲۴۰هزار تومان در انتشارات «مروارید» راهی بازار کتاب شده است.

 

در مقدمه مصحح می‌خوانیم: «مراسلات عاشق و معشوق ستمگر حاوی سی‌ویک نامه عاشقانه و سی‌ویک جواب این نامه‌ها در بیان احوال عاشق و معشوق و وقایع میان ایشان است که در آن عاشق اول از سوز دل خود در ابتدا به نثر و بعد به نظم سخن می‌گوید و بعد معشوق نیز به همان سبک جواب می‌دهد.

 

در بخش «ابیات مناسب مقام» از سروده‌های بسیاری بهره برده تا به اثر عمق و تأثیر بیشتر بخشد. «مجرم» تخلص راقم سطور این تحریر است که در هیچ‌کدام از منابع و تذکره‌های این دوره مطلبی درباره او و مراسلات عاشق و معشوق نیامده‌اند. از این منظر، نام و نشان و تألیف او خالی از ابهام نیست و با اطلاعات موجود درباره احتمال ارتباط مذکور با مجرم یزدی، مجرم کشمیری و چند تن دیگر نمی‌توان اظهارنظر قطعی داد.

 

مراسلات عاشق و معشوق ستمگر اثری غنایی و بیانگر حالات درونی نویسنده نامه‌ها است؛ مراسلاتی که از سوز دل عاشقش حکایت می‌کند و حتی عبارات و جملات خبری‌اش چنان لطیف، عاطفی و دلنشین است که هر شنونده‌ای را سر ذوق می‌آورد. در واقع، عاطفه ماده خام و اولیه این مراسلات است. در مراسلات عاشق و معشوق، زمان، مکان، نام و نشان عاشق و معشوق مجهول و نامشخص است.»

 


خاطرات سخنگوی ترامپ 
کتاب «برای خودم می‌گویم» شامل خاطرات سارا هاکبی ساندرز سخنگوی مطبوعاتی دونالد ترامپ در کاخ سفید، با ترجمه فائقه فرخی و لیدا فرخی در ۳۵۲ صفحه با قیمت ۳۰۰هزار تومان در نشر کتاب تداعی منتشر شده است. در معرفی کتاب «برای خودم می‌گویم» که شامل خاطرات سارا هاکبی ساندرز سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ است، آمده:

 

«او در این کتاب روایتی از سه سال حضور خود در کنار ترامپ و برنامه‌های کاری او را بازگو کرده است. این کتاب بیش از هر چیز از زاویه دید یک عضو حزب جمهوری‌خواه و شیفته دونالد ترامپ وجوهی نادیده از شخصیت سیاسی و زیستی ترامپ و مدل فکری او برای اداره آمریکا و جهان را بازگو می‌کند.

 

ساندرز یکی از مشوقان و حامیان سیاست‌های ضدایرانی ترامپ و دولت آمریکا در دوران حضورش در کاخ سفید به شمار می‌رفت و در نشست‌های خبری خود بارها به این موضوع اشاره کرده بود. ترامپ نیز در دوران حضور خود در کاخ سفید به ساندرز لقب جنگجو داده بود و وی را برای نامزدی در انتخابات برای حضور در مقام فرمانداری آرکانزاس دعوت کرده بود.

 

این کتاب همچنین روایت‌هایی دست اول از برخی اقدامات ترامپ از جمله دستور به فرماندهان آمریکایی برای مقابله با داعش در عراق و سوریه را بازگو کرده است.» پیش‌تر نیز آثاری درباره ترامپ به فارسی ترجمه و منتشر شده بود که با استقبال مخاطبان ایرانی همراه شد؛ آثاری که در آن‌ها ویژگی‌های شخصیتی عجیب و غریب ترامپ از زبان اطرافیانش بازگو شده است.

 

 

جایزه کتاب‌خوان و رسانه  
دومین دوره جشنواره کتاب‌خوان و رسانه، با رویکردهای سه‌گانه تمرکز بر «کتابخانه عمومی» و «کتاب‌خوانی»، توجه به «رسانه‌های نوین» و قالب‌های متنوع و شرکت «کتاب‌خوانان» در جشنواره در اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود. معرفی هرچه بیشتر هویت و خدمات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از قاب رسانه؛


افزایش کمی و کیفی آثار مرتبط با کتابخانه عمومی در رسانه‌؛ ایجاد زمینه توجه مردم به نقش کتابخانه به عنوان «پایگاه‌ فرهنگی- اجتماعی» در توسعه فرهنگ عمومی؛ توجه به «استعداد و خلاقیت» در ترویج فرهنگ خواندن؛ توسعه «گفت‌وگوهای عمومی و نخبگانی» درباره کتابخانه عمومی برای درک بهتر جایگاه و نقش آن؛ تجلیل از نقش رسانه در توجه عمومی به «جایگاه اجتماعی کتابدار» از اهداف این جشنواره عنوان شده است.

 

آثار ارسالی به جشنواره کتاب‌خوان و رسانه در سه حوزه «رسانه‌های اجتماعی»، «رادیو و تلویزیون» و «خبرگزاری‌ها و مطبوعات» تقسیم‌بندی می‌شود. از شرایط جایزه این است که از هر فرد در هر محور حداکثر ۳ اثر پذیرفته خواهد شد. ملاک مالکیت اثر، نام درج‌شده در رسانه یا گواهی رسانه و مبنای تاریخ انتشار اثر، تاریخ درج‌شده در زمان انتشار اثر، تاریخ پخش یا تاریخ ثبت‌شده در رسانه‌های اجتماعی است.


تمامی مراحل داوری نیز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. آثار ارسالی ابتدا توسط گروهی از صاحب‌نظران حوزه رسانه انتخاب و به مرحله داوری می‌رسد. هر اثر حداقل توسط دو داور ارزیابی می‌شود و امتیاز هر اثر، میانگین نمره ارزیابی دو داور خواهد بود. شرکت در این جشنواره تا پایان بهمن‌ماه مقدور است.

 

کدخبر: ۵۵۳۶۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر