کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۳۱۸
تاریخ خبر:

پیشنهاد ویژه هفته| تماشای فیلم در جستجوی فریده

پیشنهاد ویژه هفته| تماشای فیلم در جستجوی فریده

خلاصه‌ای کوتاه درباره فیلم در جستجوی فریده

روزنامه هفت صبح|  درباره فیلم : این غیرمنتظره‌ترین تصمیمی بود که هیأت معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار می‌توانست بگیرد! بعد از سال‌ها چالش و حاشیه بر سر انتخاب فیلم‌های سینمایی، در سال 2020 برای اولین‌بار بود که یک مستند برای نمایندگی سینمای ایران انتخاب می‌شد و طبیعتاً این تصمیم بی‌حاشیه هم نبود.


«در جستجوی فریده» اما واقعا اثری ارزشمند بود که جوایز متعددی را هم تا قبل از معرفی به‌عنوان نماینده سینمای ایران توانسته بود از آن خود کند. روایتی از جستجوی یک فرزند گمشده، برای پیدا کردن پدر و مادر واقعی‌اش. واقعیت این است که «در جستجوی فریده» حتی برای راهیابی به جمع نامزدهای اولیه بخش بین‌الملل اسکار هم راهی دشوار پیش‌روی خود داشت اما اینکه یک اثر مستند از سینمای ایران فرصت معرفی در مقیاسی بین‌المللی را به‌دست آورد، اتفاقی ارزشمند بود.

 

درباره داستان: برگ‌برنده اصلی این مستند، ایده جذاب و خط‌داستانی خاص آن است؛ «این داستان فریده است که 40 سال پیش در 6 ماهگی در حرم امام رضا(ع) رها می‌شود و بعد از انتقال به شیرخوارگاه، توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته شده و به هلند برده می‌شود.

 

او که در طول این 40 سال به ‌خاطر ترس از سفر به ایران و عدم تمایل خانواده‌اش، به محل تولدش بازنگشته، جستجویی را برای پیدا کردن خانواده واقعی‌اش آغاز می‌کند و برای اولین‌بار به ایران سفر می‌کند تا زادگاهش را ببیند و با سه خانواده که مدعی‌اند ممکن است خانواده واقعی او باشند، ملاقات کند.» کورش عطایی و آزاده موسوی، در مقام کارگردانان این مستند، در این جستجو، با فریده همراه شده و لحظاتی ناب از این سفر را در قاب دوربین خود ثبت کرده‌اند.

 

درباره حواشی:اشاره کردیم که «در جستجوی فریده» تنها مستندی است که در سال‌های پس از انقلاب، فرصت نمایندگی سینمای ایران در جشن اسکار را به دست آورده و این انتخاب در همان سال حاشیه‌هایی هم به همراه داشت. برخی از منظر ریسک بالا، این انتخاب را از ابتدا اشتباه قلمداد کردند و هیأت منتخب از سوی بنیاد فارابی را به باد انتقاد گرفتند و در مقابل عده‌ای دیگر، این جسارت را ستودند!

 

ماجرای اصلی اما خود سازندگان این مستند و نسبت‌شان با جایزه اسکار بود. کورش عطایی و آزاده موسوی چند سال پیش‌تر از تجربه کارگردانی این مستند، ساخت مستند دیگری با عنوان «از ایران، یک جدایی» را با محوریت کسب اولین اسکار سینمای ایران در کارنامه خود داشتند اما‌ بعد از نمایندگی اثرشان در اسکار، هنوز فیلم تازه‌ای را کارگردانی نکرده‌اند.

 

* در جستجوی فریده/ اکران آنلاین فیلم‌نت

نمای کلی

کارگردان: کورش عطایی، آزاده موسوی

نویسنده: کورش عطایی، آزاده موسوی

تهیه‌کنندگان: کورش عطایی، آزاده موسوی

بازیگران: الین فریده کونینگ (راوی)

محصول: ایران، هلند/ 1397

زبان: فارسی

زمان: 88 دقیقه

 

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۳۳۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر