کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۷۳۲
تاریخ خبر:

صف انتظار جوایز

صف انتظار جوایز

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟

روزنامه هفت صبح، کیوان حسینیان| در حالی که هنوز تنور اکران گرم نشده، رقابت‌های فصل جوایز با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود؛ صنف‌های مختلف سینمایی نامزدهای خود را معرفی کرده‌اند و رای‌‌گیری اعضای آکادمی برای انتخاب نامزدهای اسکار هم شروع شده. علاوه بر این فیلمسازان سرشناس در حال رونمایی از پروژه‌های آتی خود هستند. 

 

 هنوز در سال میلادی جدید نوبت اکران هیچ فیلم بزرگ و پرسروصدایی نرسیده و فعلا «وانکا» به آرامی در حال بالا بردن مجموع فروش خود در سرتاسر دنیاست. اگرچه با پایان تعطیلات سال نو و البته حضور جیسون استیتام، کارخانه شکلات‌سازی تا حدودی از رونق افتاده است.

 

«زنبوردار» اکشن جدید دیوید ایِر درست مانند چند ساخته‌ اخیرش خیلی از سوی منتقدان تحویل گرفته نشده و در هفته‌ اول اکران هم حدود 20میلیون دلار در سینماها فروخته است. دیگر فیلم جدیدی که این روزها به روی پرده رفته، کمدی «کتاب کلارنس» است که مانند «زندگی برایانِ» مانتی پایتون، زندگی مسیح را دستمایه قرار داده و عموما هم از سوی منتقدان و تماشاگران متوسط ارزیابی شده.  

 

این هفته در بحث رقابت‌های فصل جوایز روزهای شلوغ و پرحاشیه‌ای را شاهد بودیم چراکه چند انجمن و صنف مهم سینمایی نامزدهای خود را معرفی کردند. نکته اینجاست که برگزیدگان صنف‌ها از شانس بالایی بر کسب نامزدی در رشته‌های اصلی اسکار هم برخوردار هستند و با مرور فهرست‌های منتشر شده، ترکیب مدعیان نهایی فصل جوایز روشن‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.

 

انجمن تهیه‌کنندگان 10 اثر را به‌عنوان نامزد کسب جایزه بهترین فیلم سال انتخاب کرده: «قاتلان ماه گل»، «باربی»، «اوپنهایمر»، «بیچارگان»، «جاماندگان»، «زندگی‌های گذشته»، «داستان آمریکایی»، «مایسترو»، «آناتومی یک سقوط» و «منطقه موردنظر» که به نظر می‌رسد حداقل در هشت یا نه مورد شاهد تکرار نامزدی برای اسکار خواهیم بود.

 

انجمن کارگردانان هم پنج نامزد نهایی خود برای جایزه بهترین کارگردانی سال را معرفی کرد: مارتین اسکورسیزی، کریستوفر نولان، گرتا گرویگ، یورگوس لانتیموس و الکساندر پین. نامزدهای انجمن فیلمبرداران آمریکا هم عبارتند از «قاتلان ماه گل»، «مایسترو»، «اوپنهایمر»، «بیچارگان» و «کنت»؛ انتخاب‌های معقول و بدون غافلگیری.

 

برخلاف صنف‌های قبلی، نکته‌ جالب درباره‌ نامزدهای انجمن بازیگران این بود که چند مورد قابل بحث در میان آن‌ها به چشم می‌خورد. در درجه‌ اول باید در نظر داشت که جایزه‌ بهترین ترکیب بازیگری به شدت تعیین‌کننده است و می‌تواند سرنوشت جایزه کارگردانی و بهترین فیلم را مشخص کند چراکه صنف بازیگران از نظر کثرت در میان اعضای آکادمی دست بالا را دارد.

 

پنج فیلمی که نامزد دریافت این جایزه شده‌اند عبارتند از: «داستان آمریکایی»، «باربی»، «قاتلان ماه گل»، «اوپنهایمر» و «رنگ ارغوان». در میان نامزدهای بازیگری رشته‌های مختلف هم در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد نام دو مدعی یعنی مارک روفالو (بیچارگان) و چارلز ملتون (می دسامبر) به چشم نمی‌خورند و لئوناردو دی‌کاپریو و زاندرا هولر که پیش‌تر در خیلی از ترکیب‌ها حضور داشتند،

 

جای خود را به آنت بنینگ (نیاد) و کولمن دومینگو (راستین) داده‌اند. باید در هفته‌های آتی منتظر فهرست نهایی نامزدهای اسکار باشیم؛ رای‌گیری از اعضای آکادمی چند روزی است که آغاز شده و تا هفته‌ آینده ادامه خواهد داشت.

 

یکی دیگر از رویدادهای قابل توجه در هفته‌ گذشته، برگزاری مراسم هیات ملی نقد و اهدای جایزه بهترین کارگردانی به مارتین اسکورسیزی از سوی دنیل دی‌لوئیس بود؛ بازیگری که مدت‌هاست از نظرها پنهان شده و حالا حضورش در یک محفل سینمایی شایعه‌ احتمال همکاری دوباره‌اش با اسکورسیزی را سر زبان‌ها انداخته، آن هم در شرایطی که مارتین اسکورسیزی بعد از پروژه‌ سخت و طولانی «قاتلان ماه گل» خود را برای فیلم بعدی آماده می‌کند.

 

مارتی پیش از این گفته بود که چند پروژه را در دست دارد و شرایط برای تولید هر کدام که سریع‌تر فراهم شود، همان را جلوی دوربین خواهد برد. ظاهرا قرعه به نام فیلمی درباره‌ زندگی عیسی مسیح افتاده که از مدت‌ها قبل در واتیکان هم اسکورسیزی به پاپ فرانسیس قول ساختش را داده بود. فیلم بر اساس کتاب «زندگی مسیح» نوشته‌ شوساکه اندو ساخته می‌شود که اسکورسیزی پیش‌تر «سکوت» را هم بر اساس کتاب معروف او جلوی دوربین برده بود.

 

فیلم دور از روایت‌های باشکوه انجیلی، روی زندگی مسیح در قالبی مدرن و زمینی تمرکز دارد و در فضایی بی‌زمان و مکان اتفاق می‌افتد. اسکورسیزی این فیلم را که قرار است چیزی در حدود 80دقیقه باشد (کوتاه‌ترین فیلم کارنامه‌‌اش)، در سال میلادی جاری با همکاری کنت جونز منتقد و مستندساز معروف و سازنده‌ آثاری چون «هیچکاک/ تروفو» جلوی دوربین می‌برد. جونز قبلا با اسکورسیزی در ساخت مستند «سفر شخصی من به ایتالیا» نیز همکاری کرده بود.

 

البته اسکورسیزی تنها فیلمساز سرشناسی نیست که در روزهای گذشته با معرفی پروژه‌ آینده‌اش خبرساز شد. یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین عناوینی که امسال جلوی دوربین می‌رود، فیلم جدید پل توماس اندرسون است که لئوناردو دی‌کاپریو، شان پن و رجینا هال نقش‌های اصلی آن را ایفا می‌کنند و گفته می‌شود که ستارگان دیگری نیز به پروژه خواهند پیوست.

 

بنا به شایعات، داستان فیلم درباره‌ یک دختر سیاهپوست جوان و علاقه‌مند به یادگیری هنرهای رزمی است و احتمالا مانند «پیتزا لیکوریش»، «شب‌های عیاشی» و «فساد ذاتی» راه را برای ارجاعات متعدد به فرهنگ عامه باز می‌گذارد. البته اندرسون استاد سرِ کار گذاشتن رسانه‌ها با انتشار اطلاعات جعلی و فریبنده است و از این جهت شاید خیلی نشود به اطلاعات منتشر شده از فیلم اعتماد کرد.

 

اما چهره‌ پرکار هفته کسی نیست جز تام کروز. علاوه بر اینکه ویدئوهای مربوط به فیلمبرداری قسمت هشتم از سری فیلم‌های «ماموریت غیرممکن» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، کروز بعد از سال‌ها دوباره با استودیوی برادران وارنر قرارداد همکاری برای تولید چند اثر جدید امضا کرده است. آخرین همکاری تام کروز و وارنر برمی‌گردد به 10سال قبل و فیلم علمی-تخیلی «لبه فردا».

 

البته همچنان همکاری آقای ستاره با استودیوی پارامونت ادامه دارد و قسمت سوم «تاپ گان» هم در راه خواهد بود. به نظر می‌رسد که ناکامی «ماموریت غیرممکن: روزشمار مرگ» در تابستان امسال باعث شده تام کروز به فکر جبران بیفتد و در هفتمین دهه از زندگی‌اش همچنان به دنبال تجربیات هیجان‌انگیز باشد.

 

ظاهرا تب هیولاهای کلاسیک بدجوری به زیر پوست هالیوود نفوذ کرده. بعد از اعلام اینکه «نوسفراتو» ساخته‌ رابرت اگرز کریسمس آینده راهی سینماها خواهد شد، دو پروژه‌ کنجکاوی‌برانگیز دیگر هم در کانون توجه قرار گرفتند. استودیوی بلوم‌هاوس که به واسطه‌ فیلم‌های ترسناک و خلاقانه شناخته می‌شود، بعد از موفقیت «مرد نامرئی» در سال‌های گذشته (که البته خوانش متفاوتی را از داستان ارائه می‌داد)، حالا روی داستان «مرد گرگ‌نما» دست گذاشته است.

 

درک سیانفرنس سازنده‌ آثاری چون «ولنتاین غمگین» و «مکانی آن‌سوی کاج‌ها» برای کارگردانی انتخاب شده و نقش اصلی را هم کریستوفر ابوت ایفا می‌کند. از سوی دیگر، گی‌یرمو دل‌تورو سخت مشغول کار روی فیلم بعدی‌اش «فرانکنشتاین» است و ستارگان زیادی از جمله اسکار آیزاک، کریستف والتز و میا گاث به پروژه پیوسته‌اند.

 

پیش از این قرار بود که نقش مخلوق فرانکنشتاین را اندرو گارفیلد ایفا کند که به تازگی جیکوب الوردی جایگزین او شده. به احتمال زیاد فیلم در سال جاری جلوی دوربین می‌رود و مانند دو پروژه‌ اخیر دل‌تورو، از حمایت نتفلیکس برخوردار خواهد بود.

 

بد نیست که سری هم بزنیم به دنیای تلویزیون. سریال جدید و پرسروصدایی که از این هفته به روی آنتن می‌رسد، فصل چهارم از «کارآگاه حقیقی» است. حدود یک دهه پیش، فصل اول این سریال آنتولوژی با حضور متیو مک‌کانهی و وودی هرلسون غوغا به پا کرد.

 

فصل‌های بعدی با وجود استقبال نسبی منتقدان، خیلی از سوی بینندگان تحویل گرفته نشدند و حالا باید دید که فصل چهارم با حضور جودی فاستر در نقش اصلی و وقوع قصه در اتمسفر سرد آلاسکا چه واکنش‌هایی را به دنبال خواهد داشت. تمام اپیزودهای این فصل را ایسا لوپز مکزیکی کارگردانی کرده که به واسطه‌ فیلم ترسناک و فانتزی «ببرها نمی‌ترسند» شناخته می‌شود.

 

 

کدخبر: ۵۵۲۷۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر