کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۵۷۰
تاریخ خبر:

آنالیز | کتاب قانون با اجرای فخرالدین صدیق‌شریف

آنالیز |  کتاب قانون با اجرای فخرالدین صدیق‌شریف

درباره رئالیتی‌شو «کتاب قانون»

روزنامه هفت صبح| پخش رئالیتی‌شو «کتاب قانون» به کارگردانی سعید ابوطالب و تهیه‌کنندگی محمدحسین سعادتی در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سه‌شنبه ( ۱۸ دی ماه) شروع شد.


منظر اول| محتوا 
خلاصه‌ای که در توضیح «کتاب قانون» آمده، این است: «در این رئالیتی ‌شو فضای مجلس شورای اسلامی شبیه‌‌سازی شده ‌ و شرکت‌‌کنندگان موضوعات مهم روز را به عنوان طرح یا لایحه بررسی و درباره آن صحبت می‌‌کنند.» از همین چند خط می‌توان پی به فضای برنامه برد و از چند و چون آن سر درآورد.‌


بر‌اساس قسمت‌های ابتدایی باید اذعان کرد با یک ایده نو درباره فضای تبلیغاتی انتخابات مجلس مواجهیم اما این نوآوری الزاما به معنای موفقیت نیست. مهم‌ترین ایراد «کتاب قانون» نداشتن سناریوی جذاب برای همراه کردن مخاطب انبوه است.


سازندگان برای ایجاد تنوع و جذابیت، برخی شخصیت‌های واقعی نمایندگان ادوار مختلف را شبیه‌سازی کرده‌اند و دسته‌ای از اتفاقات رایج نیز در این برنامه بازنمایی شده؛ مثل شلوغ‌کاری‌ها، احسنت گفتن‌ها و ... تلاش برای ساده‌سازی مفاهیم مجلس امتیاز مثبتی است اما حیف که اصل اثر ایراد دارد.


منظر دوم| ساختار 
«کتاب قانون» بر‌خلاف تصوری که از رئالیتی شو‌ وجود دارد، برنامه‌ای مستند نیست و یک اثر هدایت شده توسط کارگردان است که بازیگران مقابل دوربین و بر‌اساس سناریو دیالوگ می‌گویند. آن را می‌توان به نوعی یک تله‌تئاتر دانست؛

 

با این تفاوت که متن آن به اندازه کافی جذابیت و کشش ندارد. فخرالدین صدیق‌شریف در «کتاب قانون» در نقش رئیس مجلس ظاهر شده ‌ که با توجه به تجربه و توان او، موفق هم عمل کرده. سیروس همتی نیز دیگر بازیگر این مجموعه است که نقش آبدارچی مجلس را دارد. بقیه شرکت‌کنندگان، چهره‌های مطرحی نیستند ولی بی‌انصافی است اگر نگوییم عملکردی قابل قبول مقابل دوربین دارند.

 

فضای مجلس که البته ربطی به واقعیت فعلی هم ندارد، قابل‌قبول است. این را هم اضافه کنیم که شروع «کتاب قانون» با یک آیتم طولانی و هدایت شده بود که کیفیت‌ خوبی داشت اما زمان طولانی آن مخاطب را خسته می‌کرد.

 

کدخبر: ۵۵۲۵۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر