کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۶۱۴
تاریخ خبر:

افتتاح کارخانه شکلات‌سازی ‌در تعطیلات کریسمس

افتتاح کارخانه شکلات‌سازی ‌در تعطیلات کریسمس

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟ اخبار این هفته سینماهای جهان را بخوانید.

روزنامه هفت صبح، کیوان حسینیان| سینماهای سراسر دنیا با نمایش «وانکا» کاملا حال‌و‌هوای کریسمس را به خود گرفته‌اند، در حالی که رقابت میان مدعیان در فصل جوایز هفته‌به‌هفته سخت‌تر و نزدیک‌تر می‌شود. علاوه بر این نباید از خبرهایی چون همکاری هیدئو کوجیما بازیساز معروف با استودیوی فیلمسازی A24 نیز غافل شد. 

 

این هفته سینماهای جهان به تسخیر «وانکا» در آمد، در حالی که «هانگر گیمز»، انیمه‌  «پسر و مرغ ماهی‌خوار» و «گودزیلا 1-» همچنان مخاطبان خود را به سالن‌های سینما می‌کشانند. «بیچارگان» که هفته‌ گذشته اکرانش آغاز شد، با افزایش میزان فروش به جمع 10 فیلم برتر باکس‌آفیس راه یافته و «داستان آمریکایی» و «منطقه موردنظر» دو فیلم مهم دیگری هستند که اکران خود را آغاز کرده‌اند، هرچند استقبال قابل توجهی را در گیشه به دنبال نداشته‌اند.

 

جدیدترین اقتباس کمپانی برادران وارنر از داستان محبوب رولد دال علاوه‌بر جلب واکنش مثبت منتقدان، بیش از 150میلیون دلار در سینماهای سراسر دنیا فروخته. فیلمی که برای اولین‌بار تیموتی شالامی را در قامت یک ستاره به تصویر می‌‌کشد و البته این بازیگر جوان هم با اجرای متفاوت و منحصربه‌فرد خود در مقابل جین وایلدر و جانی دپ که قبلا نقش ویلی وانکا را ایفا کرده بودند، کم نیاورده است.

 

«وانکا» داستان چگونگی تاسیس کارخانه‌ شکلات‌سازی توسط ویلی وانکای جوان را روایت می‌کند و به نوعی پیش‌درآمد قصه‌ اصلی به حساب می‌آید. غیر از شالامی، «وانکا» را باید برای کارگردانش پل کینگ نیز قدم بزرگی قلمداد کرد که قبلا با سری فیلم‌های «پدینگتون» ذوق و استعداد خود را نشان داده بود.

 

در حالی که «وانکا» گزینه‌ای ایده‌آل برای تعطیلات کریسمس و سال نو به نظر می‌رسد، دیگر فیلم پرسروصدای این روزها ساخته‌ جدید زک اسنایدر است که بعد از اکران محدود، چند روز دیگر بر روی سرویس استریم نتفلیکس منتشر خواهد شد. منتقدانی که «رِبِل مون» را دیده‌اند، فیلم را فاجعه‌بار توصیف می‌کنند اما طرفداران سینه‌چاک زک اسنایدر دست‌بردار نیستند و خود را برای استقبال گرم از ساخته‌ جدید فیلمساز محبوبشان آماده‌ کرده‌اند!

 

با معرفی نامزدهای دو جایزه مهم، رقابت در فصل جوایز با هیجان بیشتری دنبال می‌شود. هفته‌ گذشته در میان نامزدهای گلدن گلوب و جایزه منتخب منتقدان (Critics Choice Awards) همچنان «باربی» پیشتاز بود که البته بخشی از آن برمی‌گردد به نامزدی سه ترانه‌ اریژینال از فیلم (با صدای دوا لیپا، بیلی آیلیش و رایان گاسلینگ) که از نظر تعدد نامزدی کفه‌ ترازو را به نفع فیلم گرویگ سنگین می‌کند.

 

اما رقابت همچنان میان مدعیان اصلی یعنی «قاتلان ماه گل»، «اوپنهایمر»، «بیچارگان»، «جاماندگان» و «زندگی‌های گذشته» ادامه دارد و «مایسترو»، «رنگ ارغوان»، «آناتومی یک قتل» و «داستان آمریکایی» هم با فاصله‌ اندک آن‌ها را تعقیب می‌کنند. 

 

درباره‌ ترکیب جوایز امسال چند نکته‌ کلیدی و قابل توجه وجود دارد. از جمله اینکه در بخش فیلمنامه‌ اریژینال، رقابت اصلی میان «جاماندگان» و «زندگی‌های گذشته» خواهد بود که هر دو شانس کمی برای کسب جایزه بهترین فیلم دارند. در نتیجه جایزه فیلمنامه اقتباسی و کارگردانی به شدت تعیین‌کننده خواهد بود اما به‌گونه‌ای که اگر هر دو جایزه به یک فیلم نرسد (مثلا «بیچارگان» فیلمنامه را ببرد و «اوپنهایمر» کارگردانی را) تا آخرین لحظه حدس زدن برنده‌ نهایی کار سختی به حساب می‌آید.

 

از طرف دیگر، جوایز بازیگری گلدن گلوب امسال خیلی روشنگر نخواهد بود چون مدعیان اصلی در دو بخش مجزای کمدی و درام حضور دارند و به احتمال زیاد رقابت میان لیلی گلداستون و اما استون و از سوی دیگر پل جیاماتی با اندرو اسکات یا کیلین مورفی تا برگزاری مراسم SAG (انجمن بازیگران آمریکا) و بفتا به صورت نفس‌گیر ادامه پیدا می‌کند.

 

سایر انتخاب‌ها و فهرست‌های برگزیده در هفته‌ گذشته نیز تقریبا همین نظریه را تایید می‌کند. برای مثال انجمن منتقدان فیلم بوستون «بیچارگان» ساخته‌ یورگوس لانتیموس را به‌عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کرد که از پیشروی تدریجی این کمدی سوررئال خبر می‌دهد. اما انجمن منتقدان لس‌آنجلس در انتخابی غیرمنتظره جایزه بهترین فیلم سال را به «منطقه موردنظر» جاناتان گلیزر داد تا مدعی جدی اسکار بهترین فیلم خارجی بیشتر به چشم بیاید. 

 

تا از تب و تاب فصل جوایز فاصله نگرفته‌ایم، به یکی دیگر از اخبار مهم بپردازیم که انتخاب گرتا گرویگ به‌عنوان رئیس هیات داوران جشنواره کن آینده و همچنین لوپیتا نیونگو به‌‌عنوان رئیس هیات داوران جشنواره برلین بود. گرویگ سالی رویایی را از سر گذرانده و چه طرفدار فیلم «باربی» باشید و چه متنفر از آن، باید بپذیرفت که موفق‌ترین چهره‌ سینمایی سال 2023 نمی‌تواند کسی جز او باشد.

 

بر همین اساس سپردن سکان مهم‌ترین رویداد سینمایی سال آینده به دست او نباید چندان عجیب و دور از ذهن برسد، گرچه واکنش‌های منفی هم نسبت به این انتخاب کم نبوده؛ درست مانند استقبال از «باربی». گرویگ به زودی پروژه‌ اقتباس از سری رمان‌های فانتزی «نارنیا» را هم برای نتفلیکس کلید می‌زند.  

 

یکی از اتفاقات مهم در هفته‌ گذشته همکاری استودیوی A24 با هیدئو کوجیما برای اقتباس لایو-اکشن از بازی ویدئویی «دث استرندینگ» بود. کوجیما شاید شناخته‌شده‌ترین بازیساز دنیا در فرهنگ عامه باشد که علتش تلاش‌های این خوره فیلم ژاپنی برای گسترش ظرفیت‌های مدیوم گیم و البته نزدیک‌تر کردن آن به سینماست.

 

کوجیما چند سال قبل با «دث استرندینگ» حسابی سروصدا به پا کرد؛ بازی عجیب‌وغریب که چهره‌هایی چون نورمن ریداس (ستاره سریال «مردگان متحرک»)، لئا سیدیو، مدس میکلسن، مارگارت کوالی، گی‌یرمو دل‌تورو و نیکلاس ویندینگ رفن در آن ایفای نقش می‌کردند و فضاسازی و روایت آن به قدری پیچیده بود که ساعت‌ها باید پای بازی وقت می‌گذراندید تا ازش سر در بیاورید.

 

حالا خبرها حاکی از آن است که A24 در ادامه‌ تجربیات غیرمعمول خود و بعد از رونق اقتباس از مدیوم گیم، قصد دارد که بازی کوجیما را به دنیای سینما بیاورد. هنوز معلوم نیست که خود کوجیما تا چه حد در اقتباس سینمایی درگیر خواهد بود و آیا شخصیت‌های بازی در فیلم هم حضور پیدا می‌کنند یا نه.

 

البته پروژه‌‌های کنجکاوی‌برانگیز این کمپانی تمامی ندارد و بنی سفدی قرار است فیلمی را با عنوان «ماشین کوبنده» جلوی دوربین ببرد که نقش اصلی‌اش را دوین جانسون (راک) ایفا می‌کند. داستان برگرفته از زندگی یک قهرمان سابق مسابقات رزمی MMA است که در نگاه اول «گاو خشمگین» را به یاد می‌آورد. حال باید دید که شاهد تصویری متفاوت از ستاره‌ بلاک‌باسترهای نوجوانانه در قالب یک بازیگر جدی خواهیم بود یا نه.  

 

بد نیست که مروری هم داشته باشیم به چهره‌های خبرساز هفته. جرج کلونی بعد از حضور فعالش در دوران اعتصاب انجمن بازیگران، این روزها به بهانه‌ اکران «پسران در قایق»، فیلم جدیدی که کارگردانی کرده، بیشتر در رسانه‌ها آفتابی می‌شود.

 

کلونی در بخشی از گفت‌وگو با «آپراکس» توضیح داده که سناریوی جالبی به‌عنوان دنباله‌ سری فیلم‌های «اوشن» نوشته شده که البته نمی‌توان آن را «چهارده یار اوشن» خواند، گرچه در همان حال و هوا اتفاق می‌افتد. چند وقت قبل هم شایعه شد که پیش‌درآمد سری فیلم‌های «اوشن» در دست تولید قرار گرفته که در آن رایان گاسلینگ و مارگو رابی نقش مادر و پدر دنی اوشن و خواهرش را ایفا می‌کنند

 

و از همان بچگی اصول دزدی و شارلاتان‌بازی را در خانواده‌ سرلوحه‌ امور قرار می‌دهند! به غیر از این جرج کلونی در کنار آدام سندلر به‌عنوان بازیگران فیلم بعدی نوا بامباک انتخاب شده‌اند که برای نمایش در سال 2025 آماده می‌شود و بنا به شنیده‌ها در فضایی نزدیک به «داستان‌های مایروویتز» اتفاق می‌افتد.

 

حالا که بحث احیای فرنچایزهای محبوب قدیمی به میان آمده، لازم است که اشاره‌ای هم داشته باشیم به «پلیس بورلی هیلز» جدید و حضور دوباره‌ ادی مورفی در هیبت اکسل فولی؛ نقشی که در دهه‌ هشتاد او را به یک ستاره تبدیل کرد و زمینه‌ساز ورود نسل جدیدی از ستارگان رنگین‌پوست به هالیوود شد.

 

انتشار اولین تصاویر و ویدئوها از فیلم در اینترنت با استقبال کاربران و طرفداران قدیمی این مجموعه همراه بود اما برای اظهارنظر درباره‌  «پلیس بورلی هیلز» باید تا تابستان و نمایش آن بر روی سرویس استریم نتفلیکس منتظر باشیم.  

 

 

 

کدخبر: ۵۵۱۶۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر