کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۴۹۷
تاریخ خبر:

مستقیم علیه پیرمردهای سیاست| ‌‌گفتگوی ‌آذری‌جهرمی ‌و رشیدپور درباره انتخاب کابینه پزشکیان

مستقیم علیه پیرمردهای سیاست| ‌‌گفتگوی ‌آذری‌جهرمی ‌و رشیدپور درباره انتخاب کابینه پزشکیان

آذری جهرمی‌در مورد روحیه خاکی بودن پزشکیان از لباس پوشیدن گرفته تا حرف زدن و راه رفتن هم توضیح داد

هفت صبح| اغراق نیست اگر بگوییم این گفت‌وگو بیشتر از هر کس برای اهالی توئیتر انجام شده بود یا دست‌کم سوژه‌های مورد بحث در گفت‌وگوی چهارساعته محمدجواد آذری جهرمی‌با رضا رشیدپور در برنامه اینترنتی ایران زمین تقریبا همگی از بحث‌های توئیتری برداشته شده بودند...ادبیات آذری جهرمی‌ هم به شدت توئیتری بود آن هم نه توئیتری‌های قدیمی‌بلکه نسل جدید کاربران پرطرفدار در توئیتر، نمونه‌اش همین جمله‌ها:

 

*** خیلی‌ها به اِکس‌شان برگشتند تا بتوانیم دوباره دل‌ها را به دست بیاوریم و همدلی ایجاد کنیم. (اکس به پارتنر سابق آدم‌ها گفته می‌شود.)

 

در واقع شاید بتوان گفت که این گفت‌وگو نسخه جوان پسندتر حضور ظریف در صدا و سیما و توضیح نحوه تشکیل دولت چهاردهم بود اما با تکیه بر بحث‌ها و کاراکتر توئیتری آذری جهرمی.

 

 اما قطعا این فقط اهالی توئیتر نیستند که حرف‌های آذری جهرمی‌ در جایگاه جدید یعنی عضویت در شورای راهبردی تشکیل دولت چهاردهم برایشان مهم شده است...او در همین برنامه گفت که توهین‌هایی که در جریان رقابت‌های انتخاباتی به مادرش شد بزرگ‌ترین ریسک زندگی‌اش بوده است.

 

با ابتکار هماهنگ کردم

یکی از اولین سوالاتی که آذری جهرمی‌ به آن جواب داد مربوط به یک بگو مگوی توئیتری بین او و معصومه ابتکار بود وقتی که بعد از انتخابات ابتکار در توئیتی جنجالی پیشنهاد داد که دختر پزشکیان نقش بانوی اول را در ایران قبول کند و آذری جهرمی‌ هم به او تذکر داد که دولت چهاردهم چنین برنامه‌هایی ندارد. آذری جهرمی‌در مورد این موضوع گفت که از قبل با ابتکار تماس گرفته با دختر پزشکیان هم همینطور و در نهایت با هماهنگی‌های لازم برای دادن تذکر وارد عمل شده است. 

 

جنبه داشته باشید

آذری جهرمی ‌در مورد استفاده از کلمه «طالبان» برای جناح مقابل گفت که این توهین نیست و «طالبان که من گفتم برمی‌گردد به دیدگاه سلفیت. برخی ایده‌های این آقایان سلفیت شیعه است اگر این کلمه‌ تند است ده برابر آن را طرف مقابل به کار برده. حرف‌هایی که همین جریان به آقای ظریف زدند به من زدند.... به هر حال اگر این تقابل نبود مردم مشارکت نمی‌کردند، به هرحال ذات انتخابات اختلاف و دوقطبی است.اگر به من و آقای ظریف گفتند «پت و مت» اشکال ندارد اما اینکه از «پت و‌ مت» شکست بخورند باید در مسیر خودشان تجدیدنظر کنند.  ما ۸ سال در دولت آقای روحانی الی ماشالله حرف شنیدیم. «غرب زده» و «واداده» و.. در  عالم سیاست وقتی حضور دارید کمی‌تحمل خود را بیشتر کنید.»

 

 پیرمردهای سیاست

آذری جهرمی‌قبلا بارها در حرف‌هایش به «پیرمردهای سیاست» اشاره کرده بود تا دل نسل جوان را به دست بیاورد. او در گفت‌‌وگو با رشیدپور در مورد منظورش از این اصطلاح توضیح داد: «افرادی که با تجربه هستند محترم هستند، من چیزی بیش از آنکه رئیس جمهور منتخب گفتند، مطرح نکردم.

 

ایشان گفتند: اینکه ما به عده‌ای می‌گوییم لیست بدهید اما خودشان را معرفی می‌کنند. واضح‌تر از این نمی‌شود گفت. پیرمردهای سیاست  دنبال این هستند نگذارند چهره‌های جوان بیایند. این فقط حرف من نیست، خود آقای رئیس‌جمهور گفتند، آقای بهزاد نبوی گفتند. نکته مثبت این است که ایشان به این مسائل آگاه هستند. اگر دنبال این هستید من بگویم این فردی که مورد اشاره من است، کیست، من معذورم.»

 

نظرم روی لاریجانی مثبت است

یکی از بحث‌هایی که در این برنامه شکل گرفت و بیرون از توئیتر بیشتر بازتاب داشت حرف‌های آذری جهرمی‌در مورد لاریجانی بود. رضا رشیدپور از آذری جهرمی ‌خواست فرض کند آقای پزشکیان از او در مورد معاون اولی علی لاریجانی مشورت می‌خواهد،  با «بله» یا «خیر» بگوید با این انتخاب موافق است یا خیر؟ آذری جهرمی‌هم اینطور جواب داد: «آقای لاریجانی شخصیت سیاسی جا افتاده‌ای دارد. بله. نظر من مساعد است.

 

بیزار از پروتکل 

آذری جهرمی‌در مورد روحیه خاکی بودن پزشکیان از لباس پوشیدن گرفته تا حرف زدن و راه رفتن هم توضیح داد و گفت: «آقای پزشکیان یک آدم مردمدار است که قائل به محدودیت‌ها نیست و ایشان بدون شوآف واقعا دوست دارند در میان مردم باشند. از بین مردم بودن لذت می‌برد. یک عده‌ای الان به ایشان پروتکل‌ها را می‌گویند، مثلا تلفن فلانی را نباید خودتان جواب دهید، روی فلان صندلی ننشینید. ایشان از این پروتکل‌ها ابراز کلافگی می‌کند. جنس این رفتارها به این برمی‌گردد که ایشان حضور در میان مردم را دوست دارد.

 

ماجرای کنسرت علی یاسینی

حضور آذری جهرمی‌در کنسرت یکی از خواننده‌های محبوب نسل z  هم در این گفت‌وگو مطرح شد و او حضورش را دلجویی از نسل جدید اعلام کرد و گفت: «خیلی‌ها به اِکس‌شان برگشتند تا بتوانیم دوباره دل‌ها را به دست بیاوریم و همدلی ایجاد کنیم. وقتی می‌خواهی به اکست برگردی، با تو سلام علیک نمی‌کند که! حتما فحش هم می‌دهد، ولی تو رفتی ناز بکشی و جبران کنی. بله چنین کارهایی ریسک داشت و ممکن بود نتیجه عکس بدهد اما ریسک بزرگ‌تر حضور در انتخابات بود. نمیشه همیشه کت و شلوار پوشید و ایستاد. باید با زبان خودشان صحبت کرد.  توهین‌هایی که مادرم در زمان انتخابات شنید، بزرگ‌ترین ریسک زندگی من بود.»

 

دیدار با جلیلی 

یکی دیگر از حرف‌های جالب آذری جهرمی‌در این گفت و گو اشاره به درخواستش برای دیدن سعید جلیلی، رقیب پزشکیان  بود. 

 

کدخبر: ۵۶۳۴۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر