کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۷۳۷
تاریخ خبر:

بازگشت عجیب بابک زنجانی

بازگشت عجیب بابک زنجانی

فعالیت انتخاباتی و توئیتری بابک زنجانی‌، پدیده روز آخر تبلیغات انتخاباتی

هفت صبح| از اوایل اردیبهشت ماه که خبر آمد حکم اعدام بابک زنجانی شکسته و به ۲۰ سال حبس کاهش پیدا کرده دیگر خبر چندانی از این سوپر استار پرونده‌های فساد مالی نبود تا اینکه دیروز، درست در آخرین روز تبلیغات مجاز انتخاباتی توجه‌ها به سمت او کشیده شد آن هم به واسطه انتشار یک ویدئوی افشاگرانه و بعد دست به دست شدن توئیت‌های اکانت رسمی‌او در این شبکه اجتماعی. 

 

این مستند آن مستند نبود

 

دیروز اکانت رسمی‌ بابک زنجانی در تمام پلتفر‌م‌ها، از توئیتر گرفته تا آپارات ویدئویی ۱۶ دقیقه‌ای منتشر کردند که در توضیحات آن ادعا شده بود حاوی سندهایی است که برای اولین بار منتشر می‌شود. طبیعی است که خود این ویدئو مانند هر چیزی که به بابک زنجانی مربوط باشد می‌توانست توجه زیادی به خودش جلب کند اما خیلی‌ها آن را با ویدئوی یکی از نامزدها اشتباه گرفتند.(در زمان ممنوعیت انتشار محتواهای انتخاباتی هستیم بنابراین از آوردن اسم نامزدها معذوریم).

 

ویدئویی که نامزد یکی از جریان‌های اصولگرایی منتشر کرده بود به قرارداد کرسنت مربوط می‌شد اما ویدئویی که بابک زنجانی منتشر کرد ادعا می‌کرد که دولت روحانی در راستای وصول بدهی‌های بابک زنجانی کارشکنی کرده است. البته کسانی که این دو ویدئو را با هم اشتباه گرفتند هم یک جورهایی حق داشتند چون کمی‌قبل اکانت زنجانی در توئیتر مستند دیگری را هم منتشر کرده بود به همین دلیل عده‌ای حتی فکر کردند که ویدئوی ۱۶ دقیقه‌ای بخشی از ویدئوی یک ساعت و نیمه آقای نامزد انتخابات است اما نبود.

 

اشتباه گرفتن این دو مستند یک دلیل دیگر هم داشت که وقتی کم کم توئیت‌های چند وقت اخیر زنجانی به شکل یک جا دست به دست شد معلوم شد و آن هم حمایت بی‌دریغ زنجانی از یکی از نامزدهای رقیب نامزد اصلاح‌طلبان بود. 

 

اگر درباره آن اسنادی که ویدئوی بابک زنجانی ادعا می‌کند برای اولین بار منتشر شده هم پرسیده باشید واقعیت این است که اغلب آنها قبلا منتشر شده بودند و بخشی هم که قبلا دیده نشده بودند چنان که باید و شاید مستند به نظر نمی‌رسند مثلا یک جایی در ابتدای ویدئو صدایی از یک جلسه شنیده می‌شود که در آن چهره‌هایی مانند مرحوم‌هاشمی‌ و جهانگیری و زنگنه درباره پرونده زنجانی حرف می‌زنند و می‌گویند که باید با جدیت پیگیری شود، صدای‌ هاشمی‌ را می‌شنویم که انگار خطاب به مردهای دولت می‌گوید که برای بررسی پرونده زنجانی و افشاگری در مورد آن حمایت او را دارند. بعد نوشته‌ای دیده می‌شود که می‌گوید بنابه دلایلی از انتشار بقیه صوت معذور هستند اما به صورت نوشته ادعا می‌کنند که مرحوم‌هاشمی‌ و زنگنه گفته‌اند که نباید اجازه داده شود زنجانی پولش را تسویه کند و به هر ترتیبی شده باید جلوی آن گرفته شود. 

 

در بخش دیگری از ویدئو اسکرین شات‌هایی از چت‌های واتساپی می‌بینیم که قرار است نوعی تلاش برای به نتیجه نرسیدن وصول بدهی‌های زنجانی را تصدیق کنند اما آنها هم به وضوح ساخته یا دست کم بازسازی شده‌اند و نمی‌توان به صحت آنها اطمینان داشت. 

هرکسی غیر از نامزد خاص

 

جانبداری بابک زنجانی از یک نامزد انتخاباتی به خودی خود جالب است و دیروز توانست تحلیل‌های مختلفی برانگیزد. عده‌ای از طرفداران آن نامزد این کار را خرابکاری علیه نامزد مورد نظرشان دانستند و عده دیگری هم اینطور تحلیل کردند که بابک زنجانی در حال آماده شدن برای بازگشت به عرصه اقتصادی و حتی کنش سیاسی است چون تا همین جای کار بیشتر از نیمی‌از محکومیت قطعی‌اش را گذرانده و ممکن است با استفاده از برخی ظرفیت‌های قانونی زودتر از تمام شدن ۲۰ سال زندان را ترک کند.

 

بنابراین طرفداری او از هر نامزدی غیر از نامزد اصلاح‌طلبان منطقی به نظر می‌رسد و نباید  اقدام صفحه توئیترش در حمایت از یکی از نامزدهای معروف را به این حساب گذاشت که واقعا او را بهتر از بقیه می‌داند. موضوعی که این گمانه زنی را تقویت می‌کند این است که او در مواردی از محتواهای مربوط به حمایت از دو نامزد کاملا رقیب اصولگراها را منتشر کرده در حالی که شکاف‌های آشکار و حتی یک جور دشمنی سیاسی آشکاری بین این دو نامزد دیده می‌شود. 

صفحه‌ای با ادمین نامعلوم

 

جدا از مسائل سیاسی و اقتصادی، خود صفحه بابک زنجانی در توئیتر مورد جالبی به نظر می‌رسد. اول اینکه این صفحه تیک آبی دارد یعنی به نحوی توانسته ثابت کند که متعلق به او است ثانیا فعالیتش را از سال ۲۰۱۹ شروع کرده اگرچه به نظر می‌رسد اولین اکانت توئیتری آقای زنجانی نباشد.

 

چرا که در کنار اسم او در بخش یوزرنیم شماره ۳ دیده می‌شود وقتی همین نام کاربری را با شماره‌های دو و بدون شماره جست و جو می‌کنیم می‌بینیم که روزگاری وجود داشته‌اند اما دیگر وجود ندارند. با این وجود نزدیک به ۵ سال هم برای اینکه صفحه توئیتری او جلب توجه کند اصلا کم نیست پس چرا چنین اتفاقی نیفتاده؟

 

این را با بررسی فعالیت این صفحه می‌توانیم بفهمیم. به این صورت که در تمام سال‌های گذشته این صفحه مشغول انتشار تصاویر تکراری از بابک زنجانی، محتواهای انگیزشی درباره ثروتمند شدن و شکرگزار بودن، پروژه‌هایی مانند هتل مریم و... بوده است آن هم در کنار هشتگ‌های فراوان شامل اسم بابک زنجانی. بنابراین می‌بینیم که فعالیت انتخاباتی این صفحه واقعا متفاوت از رفتار تمام سال‌های گذشته‌اش بوده است.

 

با این وجود تعداد دنبال کننده‌های صفحه به شکل عجیبی کم است. چیزی در حدود ۲۷۰۰ نفر که بخش بزرگی از آنها هم اکانت‌های غیرمعتبر به نظر می‌رسند البته احتمالا اگر فعالیت‌های سیاسی صفحه او ادامه پیدا کند شاهد پرفالوئر شدن صفحه‌اش باشیم، صفحه‌ای که معلوم نیست ادمین آن کیست. 

 

بابک زنجانی ۵۱ ساله از دی ماه ۹۲ با اتهاماتی از جمله پرداخت نکردن بدهی 7/2میلیارد دلاری به دولت ایران، ارتشا و پولشویی بازداشت شده و پرونده‌اش فراز و فرودهای بسیاری داشته است. او در ابتدا محکوم به اعدام شد و این حکم حتی در دیوان عالی هم تایید شد اما ذکر شد که اگر بدهی‌هایش را بپردازد مشمول تخفیف خواهد شد. اتفاقی که گویا بالاخره در انتهای سال گذشته بعد از ده سال افتاد و منجر به شکسته شدن حکم زنجانی شد.

کدخبر: ۵۶۱۷۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر