کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۲۴۳
تاریخ خبر:

پرجنب و جوش مثل العنزی

پرجنب و جوش مثل العنزی

گشت‌و‌گذار بی‌وقفه میانجی سعودی‌ها در دنیای فوتبال، موسیقی و فرهنگ ایران .

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| سفیر عربستان در ایران هر روز بیشتر و بیشتر با فرهنگ، علایق و جغرافیای سرزمین میزبانش اخت می‌شود. «عبدالله بن سعود العنزی» سه شب قبل در مناطق عرب‌نشین اهواز قهوه عربی خورد و با آنهایی که سربند چفیه داشتند، رقص شمشیر کرد.

 

هنوز 24 ساعت از مهمانی شب قبل نگذشته بود که آقای دیپلمات سر از کمپ استقلال در‌آورد. همچنین کمتر از یک ماه پیش روی صندلی‌های قرمز تالار وحدت نشست تا به سمفونی‌های «از کرخه تا راین»، «آژانس شیشه‌ای» یا «بوی پیراهن یوسف» ارکستر ملی گوش دهد.

 

این تازه بخشی از فعالیت‌های چند وقت گذشته العنزی بوده است.  سرنوشت «عبدالله بن سعود العنزی» این بود که در پرتخاصم‌ترین دوران خاورمیانه و حساس‌ترین روزهای رابطه بین ایران و عربستان ساکن دفتر فعلی خود در یکی از طبقات اسپیناس پالاس شود. نقشی که به نظر می‌آید خیلی هم به او می‌آید.

 

العنزی واقعا کیست؟
از حضور این دیپلمات عربستان سعودی در ایران 4 ماه است که می‌گذرد. تا قبل از این مثل همه سفرا دیدارهای سیاسی هم داشته بود اما از وقتی به کمپ باشگاه استقلال رفت، نگاه‌ها روی او متوقف شد. کنجکاوی بیشتر درباره العنزی، این مرد معتمد ملک سلمان که در برخی از میانجی‌گری‌ها او را به‌عنوان نماینده معرفی کرده، ما را به چه اطلاعاتی می‌رساند؟

 

 همانطور که قبلا هم خبر آن‌ همه‌جا منتشر شد، دو روز پیش سفیر عربستان در دیدار با مدیرعامل استقلال پیشنهاد داد در صورت قهرمانی استقلال در رقابت‌های لیگ برتر یا جام حذفی، عربستان میزبان دیدار سوپرجام فوتبال ایران در پایان فصل شود.

 

ولی به‌جز این دست و دلبازی، «العنزی»، این مرد 59 ساله «طائفی» (یکی از شهرهای عربستان) نشان داد همه دنیایش فقط به آنچه که از سیاست و اقتصاد در دانشگاه ملک سعود، دانشگاه کلمبیا و مدرسه اقتصاد لندن خوانده محدود نمی‌شود؛

 

از فوتبال هم سر در می‌آورد، با رنگ لباس استقلالی‌ها آشناست، از تعداد دفعاتی که استقلال قهرمان شده و رقابتش با الهلال هم خبر دارد. انگار همه این‌ها را به زبان می‌آورد تا بگوید حتی تا فوتبال ایران را هم رمزگشایی کرده است چه برسد به عرصه‌های دیگر. 

 

  العنزی را در عربستان تا قبل از این بیشتر به‌عنوان یک چهره اقتصادی می‌شناختند. نه اینکه در عرصه‌های سیاسی وارد نشده باشد اما قبل از این‌ها مدیر کل اقتصادی وزارت امور خارجه عربستان و مدتی هم نماینده اصلی عربستان در شورای اقتصادی سازمان ملل بوده. با این حال کاراکتری که امروز از خود نشان داده، می‌گوید آب‌دیده‌تر از این است که فقط در یک زمین سیاسی بازی کند.

 

او از یک طرف به دیدار علی‌اکبر صالحی، می‌رود، از یک طرف دیگر مهمانی سلاح‌ورزی، رئیس اتاق بازرگانی تهران را قبول می‌کند یا در نمایشگاه محصولات معدنی وارد غرفه فولاد مبارکه می‌شود و زمانی هم انتخاب می‌کند که وارد باشگاه استقلال شود یا دعوت میراث فرهنگی را برای یک شب مهمانی در خوزستان قبول کند. 

 

مرد میانسال طائفه بزرگ العنزه
  همانطور که از اسمش پیداست او متعلق به طائفه بزرگ العنزه است. ریشه آنها به قدیمی‌ترین قبیله‌های سرزمین حجاز می‌رسد و از قضا در حواشی ساحل خلیج فارس پراکنده هستند. شب قبل از دیدار با استقلال، سازمان میراث فرهنگی میخ خودش را کوبید و او را دعوت کرد به اروندرود در خوزستان.

 

جایی که بر سر اسم آن هم با ایران مناقشه داشته‌اند. شبیه اقوامی که دوباره با هم آشتی می‌کنند، این بار مهمان مردم این سوی خلیج‌فارس شد. در شب طولانی اروند، اعراب خوزستان برایش چادر زدند، با اسپند و صدای کل او را در رقص شمشیر همراهی و دست آخر به سمبوسه و کبه و قهوه عربی مهمانش کردند.

 

از ریاض به پکن و تهران 
  ملک سلمان حدود دو سال قبل از اینکه العنزی را به ایران بفرستد، او را به عنوان سفیر تام‌الاختیار در عمان منصوب کرده بود. تجربه سیاسی مهم دیگر او به زمانی برمی گردد که یک بار دیگر میانجی روابط عربستان شد؛ البته این بار برای مناسبات سرزمین حجاز با پکن. قبل از همه این‌ها زمانی هم دبیر شورایی  بود که برای روابط عربستان و قطر تاسیس شد.

 

گاهی مهمان و گاهی میزبان 
 این سیاستمدار و اقتصاددان کهنه‌کار فقط مهمان ایرانی‌ها نمی‌شود بلکه هفته آخر شهریور و اول مهرماه میزبان دو مهمانی بزرگ بود: اول کاروان تیم فوتبال النصر عربستان و به خصوص مرد شماره یک فوتبال (کریستین رونالدو) برای دیدار مقابل پرسپولیس و دوم به مناسبت روز ملی عربستان. 

 

 همه این کارها در حالی انجام شد که هیچ انتخابی نمی‌تواند از زیر دست مرد اول میانجی‌گری ملک سلمان رد نشده باشد. او از میان مقامات رسمی ایرانی، جواد اوجی وزیر نفت و تعدادی از مقامات وزارت خارجه و چند چهره نظامی - احتمالا از وزارت دفاع- دعوت کرده بود. 

 

کدخبر: ۵۵۲۲۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر