کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۷۶۰
تاریخ خبر:

چرا ایلان ماسک از مشارکت اپل و اوپن‌ای‌آی خشمگین شد؟

چرا ایلان ماسک از مشارکت اپل و اوپن‌ای‌آی خشمگین شد؟

هوش اپل و خشم ایلان

هفت صبح| سرانجام کمپانی اپل طی مراسمی از هوش مصنوعی خود موسوم به «هوش اپل» پرده‌برداری کرد. هوش اپل شامل مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی است که قرار است به سیستم عامل‌های این شرکت اضافه شود و براساس آن تجربه کاربران به شکل بهینه افزایش پیدا کند.

 

در کنفرانس جدید اپل، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین خبرها معرفی ادغام عمیق هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی در سیستم‌های عامل جدید اپل بود. این خبر که توجه بسیاری از کارشناسان و کاربران را به خود جلب کرد، نشان از تحولی بزرگ در تجربه کاربری و توانمندی‌های هوش مصنوعی در دستگاه‌های اپل دارد. با تأیید همکاری اپل و اوپن‌ای‌آی، کاربران می‌توانند در صورت نیاز، از تخصص چت جی‌پی‌تی برای دریافت پاسخ‌های دقیق‌تر کمک بگیرند و استفاده از چت جی‌پی‌تی برای کاربران محصولات اپل رایگان است.

 

این قابلیت برای آی‌او‌اس۱۸ طراحی شده است و کاربران می‌توانند مدل‌های هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی را در سیری و به عنوان بخشی از ابزارهای نوشتاری هوشمند جدید و سایر ویژگی‌ها در این سیستم عامل انتخاب کنند.

 

از جمله قابلیت‌های هوش اپل، می‌توان به توانایی تولید تصویر اشاره کرد. اپل می‌گوید این ویژگی‌ها با وجود اینکه که برای موقعیت و نیازهای خاص شما شخصی‌سازی می‌شوند، حریم خصوصی را حفظ می‌کنند. برای مثال، هنگامی که درحال خواندن یک ایمیل هستید، «هوش اپل» می‌تواند آن را ببیند، مخاطبان مرتبط را پیدا کند و عملکردهای گوناگونی را متناسب با آن شرایط به شما پیشنهاد کند.

   

خشم ایلان ماسک

 

پرده‌برداری از این قابلیت جدید، برای همه خوشایند نبود و موجب بروز خشم ایلان ماسک شد‌. ایلان ماسک از همکاری جدید اپل و اوپن‌ای‌آی که خالق چت‌جی‌پی‌تی است، چندان خوشحال نیست.

 

گفتنی است نام ایلان ماسک در حلقه اولیه موسسان شرکت اوپن‌ای‌آی در سال ۲۰۱۵ به چشم می‌خورد اما او به دلیل مسائلی از جمله نقص حریم خصوصی و مخاطرات این پروژه برای بشر، از این شرکت کناره‌گیری کرد.

 

او در پستی که روز دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، نوشت «در صورتی که سازندگان آیفون به استفاده از برنامه‌های هوش مصنوعی خود ادامه دهد، مجبورم که استفاده از گوشی‌های اپل را در شرکت‌های خود که شامل اسپیس‌ایکس، تسلا و ایکس می‌شود، ممنوع کنم.» ماسک می‌گوید ترکیب این فناوری با هم یک «نقض امنیتی غیرقابل قبول» است.

 

مشکل ایلان ماسک چیست؟

 

این میلیاردر حوزه فناوری معتقد است که اوپن‌ای‌آی بدون هیچ محدودیتی از داده‌های کاربران اپل به هر طریقی که می‌خواهند استفاده خواهد کرد، در حالی که این مسئله، دغدغه‌ای برای کمپانی اپل به حساب نمی‌آید.

 

او همچنین «عجیب» دانست که اپل نتوانسته ‌ به جای استفاده از چت‌جی‌پی‌تی، فناوری هوش مصنوعی خود را ارائه کند. ماسک می‌گوید ‌ اوپن‌ای‌آی از داده‌های شخصی کاربران آیفون به همان روشی که از صدای اسکارلت جوهانسون بدون رضایت استفاده می‌کرد، استفاده خواهد کرد.

   

بنای مستحکم دروغ

 

ماسک معتقد است که هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی، متا و گوگل، نه‌تنها دریچه‌ای به حقیقت نیستند بلکه ابزاری در خدمت سیاست هستند که به طور هدفمند دروغ می‌سازند و کاربر را فریب می‌دهند. او پیش‌تر اعلام کرده بود ‌ تسلیم این فناوری‌ها نمی‌شود و هوش مصنوعی خود به نام ‌ایکس‌ای‌آی را توسعه می‌دهد.

  

گوشی ماسک مجهز به ایکس‌ای‌آی؟

 

برخی از کاربران شبکه اجتماعی ایکس و طرفداران ماسک پیشنهاد کردند که ماسک باید پا به عرصه بگذارد و با تلفن‌های هوشمند خود که مجهز به هوش مصنوعی امن ایکس‌ای‌آی است وارد بازار شود تا ضمن رقابت با اپل، محصولی را با حفظ حریم خصوصی به عنوان ویژگی اصلی آن تولید کند. ماسک در پاسخ به این کاربران گفت: ‌این موضوع دور از ذهن نیست.‌ (پولیتیکو و سی‌ان‌ان)

 

کدخبر: ۵۶۰۷۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر