کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۱۹۴
تاریخ خبر:

خداحافظ آقای پاستیل و مارشملو

خداحافظ آقای پاستیل و مارشملو

روزشمار سن‌ایچ به بهانه مرگ یکی از اولین بنیانگذاران آن

روزنامه هفت صبح| روز گذشته یکی از اولین بنیانگذاران آبمیوه، پاستیل، ژله و دسرهای دیگر چشم به روی جهان فروبست. اگر نقطه آغاز این محصولات غذایی را برند سن ایچ در نظر بگیریم، یوسف کلاهی دوست 50 ساله بنیانگذار هلدینگ سن‌ایچ بود که بعد از موفقیت در تولید آبمیوه، با همکاری یکدیگر شرکت شیوا و شیبا را راه‌اندازی کردند. کلاهی از سال 1394 نایب رئیس هیات مدیره این دو شرکت بوده است. 
 

 چشمتان را که ببندید و به آبمیوه فکر کنید، راه ندارد که طرح لوگوی نارنجی سن‌ایچ به ذهنتان نرسد. پودر ژله، بستنی زمستانه، پودر کیک و مارشمالو، پاستیل و نوشیدنی‌های فوری از نسل محصولات بعدی بودند که بنیانگذار سن ایچ (حسین عالیزاد) در هشتگرد تولید آن را شروع کرد. عالیزاد اوایل دهه 80 فوت کرد و یوسف کلاهی از سال 1389 یکی از اعضای هیات مدیره هلدینگ سن‌ایچ به نام شرکت صنعتی عالی‌فرد شد. 

 

سن ایچ به عنوان زیرمجموعه‌ای از هلدینگ عالی‌فرد محصول رفت و آمدهای حسین عالیزاد به خارج از کشور بود. در کتابی که درباره عالیزاد نوشته شده، نقل قول‌هایی هم از دوست شبستری او، یوسف کلاهی آمده. عالیزاد سال‌ها قبل کارخانه شکلات و اسمارتیز معروفی داشت که بعد از انقلاب به دولت واگذار شد.

 

ایده راه انداختن یک شرکت تولید آبمیوه از سفر او به دانمارک در یکی از نمایشگاه‌های محصولات غذایی شکل می‌گیرد. عالیزاد با شرکتی دانمارکی که کنستانتره پرتقال تولید می‌کرد قرارداد همکاری بست و اینجا سن ایچ پایه گذاری شد؛ البته نه با این اسم. او و یوسف کلاهی چند سرمایه گذار داخلی پیدا کردند و اینطور شد که  از اوایل دهه 70 پرتقال‌ها از شمال کشور به کارخانه آنها در اطراف ساوه می‌آمد و با نام سن کوییک و سن تاپ وارد بازار می‌شد.

 

محصولی که به خاطر خارجی بودن اسم آن، تغییر نام داد و اینجا بود که اسم و لوگوی سن ایچ که در ترکی به معنای تو بنوش است، ظهور کرد. در گزارش بازار خرده‌فروشی سال پیش اعلام شده بود که در همه استان ها (به جز لرستان) سن ایچ بیشترین فروش را در بخش آبمیوه‌ها داشته.

 

سال 1399 تبلیغ نوید محمد‌زاده با یک لیوان آب پرتقال و شعار «این داستان توست» تا مدت‌ها نام این شرکت را روی زبان‌ها انداخت. چرا که این آگهی اولین فعالیت رسمی تبلیغاتی محمدزاده بود که تازه در سینمای ایران می‌درخشید و گفته می‌شد برای حضور در این آگهی 800 میلیون تا یک میلیارد و 200 میلیون تومان دستمزد گرفته است. ادعایی که هیچ وقت رد یا تایید نشد.

 

بعد از سن ایچ نوبت شرکت شیوا بود که راه‌اندازی شد. کلاهی رئیس هیات مدیره همین شرکتی بود که ما آن را با شیبابا می‌شناسیم. تاسیسات تولیدی اداری شرکت تولیدی شیوا در زمینی ۱۱ هزار متر مربعی و سه طبقه مسقف در سال ۱۳۷۲ احداث و شروع به کار کرد و ۶۰ نوع محصول تولید می‌کند. مهم‌ترین آنها همان پاستیل است که سهم بالای ۷۰ درصد در بازار کشور را به خود اختصاص داده.


پاستیل مهم‌ترین محصول شیوا

گروه صنعتی عالیفرد را حالا پسر عالیزاد مدیریت می‌کند. او غول‌های دیگری هم در این صنعت به راه انداخت تا سن ایچ فراتر از یک آبمیوه شد. برای مثال با مدیریت تیم سن ایچ، شرکت پخش سایه سمن راه انداخته شد که کار آن توزیع محصولات در بازار خرده فروشی و عمده فروشی بود و در کنار محصولات تولیدی خود، کیت کت، ردبول و هرچه از نستله در بازار پیدا می‌شد در شهرهای مختلف پخش می‌کرد. همه این‌ها عالیفرد را به رتبه هشتم مهم‌ترین گروه صنعتی کشور تبدیل کرد. در سال ۱۳۹۱ این شرکت به عنوان برترین شرکت صنایع غذایی به انتخاب مصرف‌کنندگان و مدتی بعد از طرف وزارت بهداشت به لقب مرد سال صنعت غذا رسید.

 

کدخبر: ۵۵۴۱۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر