کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۳۴۵
تاریخ خبر:

افسانه هزار و یک شب

افسانه هزار و یک شب

هر آن چیزی که باید از جدیدترین بازی شاهزاده فارسی بدانید.

روزنامه هفت صبح، نیما خدارحمی| بازی Prince of Persia: The Lost Crown این روزها تبدیل به یکی از پربحث‌ترین بازی‌ها شده که در ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی و پس از غیبت بیش از یک دهه‌ای شاهزاده ایرانی در دسترس قرار می‌گیرد‌ اما چه چیزی این بازی را خاص کرده ‌ و چه چیزهایی باید در رابطه با این بازی بدانید؟

 

رفتار شرکت فرانسوی یوبیسافت با سری بازی شاهزاده ایرانی یا همان Prince of Persia پس از عرضه سه‌گانه Sands of Time بسیار بد یا بهتر است بگوییم اسفناک بود. شرکت یوبیسافت این سری بازی که محبوبیت فوق‌العاده بالایی در میان طرفداران داشت را به طور کلی از فهرست بازی‌های خود خارج کرد و تمرکز خود را بر‌سری بازی Assassin’s Creed قرار داد.

 

اما خوشبختانه این سری بازی پس از بیش از یک دهه غیبت، با نسخه‌ای جدید که با نام Prince of Persia: The Lost Crown شناخته شده باز خواهد گشت. طبق اطلاعات انتشار یافته از این بازی، محتوای زیادی در آن وجود داشته که می‌تواند طرفداران قدیمی را به خود جلب کرده و حتی مخاطبان جدید زیادی به خود ببیند. 

 

‌بازی شاهزاده ایرانی: تاج گم‌گشته اولین نسخه از سری بازی شاهزاده ایرانی بوده که کاربران در قالب شاهزاده به مبارزه و پیشروی نمی‌پردازند. شخصیت اصلی این بازی سارگون نام داشته که عضوی از گروه نامیراها است. گروه نامیراها شامل هفت تن از بهترین و خبره‌ترین سربازان سرزمین پارس است.

 

آغاز بازی به این نحو بوده که سارگون و دیگر اعضای گروه نامیراها در برابر ارتش کوشان که به سرزمین پارس حمله کرده، به مبارزه پرداخته و از سرزمین خود دفاع می‌کنند‌ اما متاسفانه خوشی آنها دیری نمی‌پاید. در ادامه داستان، شاهزاده غسان به دست آناهیتا، زنی که همه فکر می‌کردند به پارس و پادشاه پارس وفادار بوده ربوده شده و به کوهستان قاف (Qaf Mountain) برده می‌شود.

 

پس از تفکر، گروه نامیراها و ملکه پارس به این باور رسیده که آناهیتا قصد فشار به شاهزاده غسان را داشته و فتنه حکمرانی بر سرزمین پارس را در‌سر می‌پروراند. در نتیجه این افکار، سارگون و باقی نامیراها به دستور ملکه به سوی کوهستان قاف حرکت کرده تا شاید بتوانند شاهزاده را نجات داده و او را از آناهیتا پس بگیرند.

 

یکی از بخش‌هایی که منتقدان را طی رونمایی از تریلرها و عکس‌ها محو تماشا کرد، دوربین بازی و جلوه‌های بصری آن بودند. بخش‌های سینماتیک بازی با استفاده از دوربین‌های مختلف در اختیار کاربر قرار گرفته و به شدت با کیفیت هستند. این بخش‌ها باعث شده بازی Prince of Persia: The Lost Crown ماهیت و شخصیتی اختصاصی برای خود پیدا کند.

 

  همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره شد، این بازی در سبک اکشن پلتفرمر دو‌بعدی بوده، با این حال این بازی به وضوح از سبک پر طرفدار و البته قدیمی مترویدوانیا (Metroidvania) نیز بهره برده است. کوهستان قاف در این بازی بسیار وسیع بوده و به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

 

این ویژگی از کوهستان قاف باعث درگیری کاربر با موانع و مسیرهای مختلف شده که مسیر رسیدن به هدف را پیچیده‌ اما سرگرم کننده می‌کند. تفاوت بخش‌های مختلف نقشه بازی، باعث شده کاربر روش پیشروی خود را هر از چند گاهی تغییر داده که این کار نه‌تنها به کاربر آزادی عمل بیشتری می‌دهد، بلکه از خسته‌کننده شدن گیم‌پلی بازی در طولانی مدت جلوگیری می‌کند.

 

در کنار آن در نقاط مختلف نقشه بازی آیتم‌های زیادی برای جمع‌آوری وجود دارد. علاوه بر آن سارگون از ویژگی ارتقا بهره برده که او را طی مسیر قوی‌تر می‌کنند. سبک مترویدوانیا این بازی همچنین به معنی وجود مسیرهای مخفی، عملیات فرعی و بسیاری جزئیات ریز و درشت دیگر است. همانطور که از سبک زیبای مترویدوانیا انتظار می‌رود و در بخش پیشین نیز به آن اشاره شد،

 

نقشه بازی Prince of Persia: The Lost Crown به شدت وسیع و متنوع بوده و این یعنی باید در کوهستان قاف در انتظار محیط‌‌های مختلف با پوشش‌های مختلف باشیم. طی اطلاعات و ویدئوهای انتشار یافته، سارگون به بخش‌هایی از دژ ویران شده کوهستان قاف سفر کرده و در سیاه‌چال‌ها و دره‌های عمیق آن به مبارزه و کاوش می‌پردازد.

 

  سفر سارگون پر مخاطره و طولانی بوده و مطمئنا نیاز به استراحت در طول مسیر خود دارد. محل استراحت سارگون با درختانی با نام واک‌واک (Wak-Wak Tree) مشخص شده که در حقیقت به عنوان محل ذخیره بازی عمل کرده و سارگون پس از هر بار کشته شدن به آخرین درخت بازمی‌گردد.

 

علاوه بر آن، درختان واک‌واک به سارگون اجازه شخصی‌سازی برخی وسایل خود ازجمله طلسم‌ها را به او می‌دهند. نحوه حرکت و انجام کارها همیشه یکی از نقاط عطف سری شاهزاده ایرانی بوده و نسخه پیشرفته آن در سری بازی اساسینز کرید مشاهده شده است.

 

در نتیجه انتظار می‌رود این بازی نیز ویژگی‌هایی خاص در این بازی داشته باشد. در حقیقت این بازی در این بخش نیز به شدت عالی ظاهر شده و به سارگون اجازه پرش معمولی، پرش‌های طویل و لیز خوردن از مکان‌های مختلف را می‌دهد. سارگون همچنین قادر به پرش از روی دیوارها و آویزان شدن به آنها است.

 

همانطور که در گذشته مشاهده  شده، در این مطلب اشاره و از نام بازی انتظار می‌رود، بازی Prince of Persia: The Lost Crown از ادبیات و اساطیر پارسی در بخش‌های مختلف الهام گرفته و توسعه‌دهندگان به منظور ارائه تجربه‌ای حقیقی‌تر، صدا‌گذاری فارسی نیز برای این بازی ارائه داده‌اند. این بازی به چندین زبان مختلف از جمله انگلیسی و فارسی قابل تجربه است.

 

 

کدخبر: ۵۵۲۳۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر