کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۳۴۳
تاریخ خبر:

راز قیمت ارزان شیائومی

راز قیمت ارزان شیائومی

کیفیت پایین یا سود کم؟ راه‌حل غول چینی برای باقی ماندن در رقابت

روزنامه هفت صبح، علی پورمرادی|  ‌احتمالا می‌دانید که گوشی‌های شیائومی از پوکو گرفته تا ردمی بسیار ارزان هستند. اما دلیل این ارزانی چیست؟ کیفیت پایین یا سود کم؟ شیائومی یکی از شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند است که بعد از تحریم شدن هوآوی، نامش بیشتر و بیشتر بر‌سر زبان‌ها افتاد و حالا به یکی از قدرت‌های صنعت موبایل تبدیل شده است.

 

شیائومی حالا سه مجموعه فعال در زمینه تولید گوشی دارد؛ ردمی، پوکو و بلک‌شارک که آخری، گوشی‌های صرفا گیمینگ تولید می‌کند. ردمی و پوکو وظیفه ساخت گوشی‌های میان‌رده پریمیوم را برای شیائومی دارند و اگرچه گزینه‌های قدرتمندی هم در سبد محصولات خود دارند اما باز هم پرچمداران اصلی و پریمیوم را خود شیائومی می‌سازد.

 

اما نکته اینجاست که از زمان فعالیت این شرکت تا الان، هنوز هم ندیدیم چه ردمی، چه پوکو، چه بلک‌شارک و چه خود شیائومی، در سیاست قیمت‌گذاری محصولات‌شان پا را از حد انتظارات و توان کاربران فراتر بگذارند.

 

البته طی یکی دو سال اخیر افزایش قیمت محسوسی را در گوشی‌های این شرکت‌ها شاهد بودیم اما باز هم تفاوت قیمت آنها در مقایسه با اپل، سامسونگ، هوآوی و… بسیار زیاد است و همچنان مردم گوشی‌های این شرکت چینی را به عنوان گزینه‌ای اقتصادی و جذاب برای خود مناسب می‌بینند.

 

‌کافی است سری به فروشگاه‌های اینترنتی مختلف بزنید و آن وقت است که می‌بینید ادعای مطرح شده چقدر درست است. برای مثال شیائومی ۱۳ تی‌پرو، بهترین و گران‌ترین گوشی این شرکت از سری T است که در مدل ۱۰۲۴/۱۶ گیگابایتی خود، 35 میلیون تومان قیمت دارد. از آن طرف گلکسی S22 (حتی نه مدل پلاس)، پرچمدار دو نسل قبل سامسونگ را با قیمت مشابه می‌بینیم.

 

حالا کافی است خودتان مقایسه کنید؛ پردازنده اگزینوس ۲۲۰۰ داغ و پرمشکل، یا دایمنسیتی ۹۲۰۰ پلاس فوق‌العاده قدرتمند و کم‌مصرف؟ ۱۶ گیگابایت رم و حافظه یک ترابایتی UFS 4.0 یا ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه 3.1 ؟

 

نمایشگر +FHD ۱۲۰ هرتزی یا ۱۲۲۰پی با رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز؟ باتری پنج هزار یا ۳۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی؟ شارژر ۲۵ واتی که درون جعبه هم نیست یا شارژر ۱۲۰ واتی درون جعبه؟ در تمام بخش‌ها این نماینده شیائومی است که حرف اول را می‌زند‌ اما چرا باز هم قیمت مشابهی دارد؟ آیا کیفیت ساخت گوشی‌های این شرکت پایین است و بعد از مدتی دچار مشکل می‌شوند؟

 

می‌دانیم پاسخ این پرسش منفی است چون بعد از سال‌ها حضور در بازار به خوبی ثابت شده که شیائومی و زیرمجموعه‌هایش کیفیت پایینی ندارند. آیا سخت‌افزار ناشناخته‌ای در آنها به کار گرفته شده؟ باز هم خیر. سنسور دوربین گوشی‌های این شرکت را یا سونی می‌سازد، یا سامسونگ و لنزها هم توسط بهترین شرکت فعال در این زمینه یعنی لایکا بهینه می‌شوند. پس مشکل کجاست؟ در واقع شاید اشتباه‌مان این است که به دنبال یک مشکل در گوشی می‌گردیم. اینطور که به نظر می‌رسد، شیائومی در ساخت گوشی هیچ مشکلی ندارد، بلکه ارزان بودن محصولاتش دلیل دیگری دارد.

 

یکی از دلایلی که باعث می‌شود شرکت قدرتمند چینی، گوشی‌های خود را با چنین قیمت‌هایی به بازار عرضه کند، این است که شیائومی تصمیم گرفته تمرکز خود را روی حجم بالای فروش و حاشیه سود کمتر منعطف کند. بدین ترتیب در بلندمدت، موفقیت بیشتری از سایر شرکت‌ها کسب خواهد کرد.

 

به عنوان مثال، سامسونگ تصمیم گرفته گوشی‌های خود را با قیمت بالاتر اما با تعداد کمتری به فروش برساند، در حالی که شیائومی برای جبران سودهایی که می‌توانست کسب کند، روی افزایش تعداد فروش در تمامی بخش‌ها، از هدفون گرفته تا گوشی تمرکز دارد.

 

این استراتژی نشان‌دهنده این است که شیائومی ترجیح می‌دهد با ایجاد یک بازار بزرگ و جلب تعداد زیادی از مشتریان، سود کمی از هر واحد فروش به دست آورد. این رویکرد به شرکت این امکان را می‌دهد تا در مقایسه با رقبای خود، گوشی‌های با کیفیت و قابلیت بالا را با قیمت‌های مقرون به‌صرفه‌تری به مشتریان ارائه دهد.

 

به این ترتیب، شیائومی تلاش می‌کند تا با جلب توجه مصرف‌کنندگان از طریق قیمت‌گذاری مناسب، تعداد فروش خود را افزایش داده و در نتیجه، سود کل خود را افزایش دهد. جالب است بدانید اپل قیمت آیفون ۱۳ را به گونه‌ای تنظیم کرده که قطعات آن ۳۶ تا ۳۷ درصد از قیمت کلی آن را شامل می‌شود. این یعنی ۶۰ درصد سود از فروش هر گوشی آیفون ۱۳. اما طبق گفته‌های مدیرعامل شیائومی، حاشیه سود این شرکت از فروش هر گوشی تقریبا ۸ الی ۹ درصد است.

 

همه ما می‌دانیم یا اگر نمی‌دانیم، بهتر است بپذیریم گوشی‌های هوشمند ابزار جاسوسی شرکت‌های سازنده هستند. هر شرکتی که می‌گوید به حریم خصوصی کاربرانش احترام می‌گذارد، در واقع منظورش این است که «مادامی که شما متوجه بشوید، به حریم خصوصی شما احترام می‌گذاریم». شما سرگرم تبلیغات شرکت می‌شوید و آنها هم تا دلشان می‌خواهد سو‌ءاستفاده می‌کنند.

 

همین چند وقت پیش بود که شنیدیم مرورگر کروم در حالت ناشناخته یا همان Incognito، باز هم اطلاعات کاربران را رصد کرده و به شرکت‌های تبلیغاتی می‌فروشد. بدین ترتیب بازاریابی گسترده‌ای بر اساس جست‌و‌جو و نیاز مردم صورت می‌گیرد؛ درآمدی که از این راه می‌توان کسب کرد، با سود ناچیزی که از فروش گوشی‌ها به دست می‌آید قابل قیاس نیست.

 

شیائومی هم به عنوان یک شرکت چینی، به احتمال زیاد از کاربرانش اطلاعات جمع‌آوری کرده و به شرکت‌های مختلف می‌فروشد. حدودا سه سال پیش بود که شنیدیم مرورگر پیش‌فرض این گوشی اطلاعات وب‌گردی کاربران را حتی در حالت ناشناخته از آنها دریافت می‌کند. خود شیائومی این موضوع را کذب خواند .

 

اما همه‌‌ ما می‌دانیم حقیقت پشت پرده چیست. بنابراین اینکه شیائومی گوشی‌های خود را با قیمت ارزان و مناسبی راهی بازار می‌کند دال بر این نیست که کیفیت گوشی‌های آن پایین است؛ در واقع حقیقت این است که این شرکت چینی منبع درآمد متفاوتی دارد که به آن اجازه می‌دهد سود کمتری از بابت فروش هر گوشی کسب کند.

 

کدخبر: ۵۵۲۳۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر