کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۲۴۸
تاریخ خبر:

غول‌های ایرانی سیلیکون‌وَلی

غول‌های ایرانی سیلیکون‌وَلی

عزم کوشیار و مارتین برای کمک به ایرانی‌های خارج‌نشین در دنیای استارتاپی.

روزنامه هفت صبح| «برای خیلی از ایرانی‌ها مسیر موفقیت این است که در شرکت‌های بزرگ به‌عنوان مهندس کار کنند اما ما بچه‌ها را تشویق می‌کنیم که بیشتر وارد دنیای استارتاپ بشوند و کمپانی خودشان را داشته باشند»؛ این را مارتین بصیری، بنیان‌گذار و مدیر سابق استارتاپ اپلای‌برد به ارزش بیش از یک میلیارد دلار می‌گوید.

 

او و کوشیار عظیمیان این روزها در حال برگزاری رویدادهای تکنولوژی در شهرهای مختلف اروپا و آمریکا هستند. با توجه به افزایش جمعیت جامعه ایرانی در سیلیکون‌وَلی و حوزه تکنولوژی این دو قصد دارند تا با برگزاری این رویدادها جامعه ایرانی مهندسان را دور یکدیگر جمع کنند بلکه تعداد استارتاپ‌های یونیکورن و بزرگ ایرانی بیشتر شود. 

 

کوشیار عظیمیان
اسمی آشنا برای علاقه‌مندان و فعالان حوزه تکنولوژی و هوش مصنوعی. کوشیار یکی از افرادی‌ست که این روزها با لایوها و ویدئوهای یوتیوب و اینستاگرام خود درباره استارتاپ و بازار کار تکنولوژی به چهره‌ای مشهور تبدیل شده. یک مهندس داده که بعد از راه‌اندازی دو استارتاپ در آمریکا و کار کردن در کمپانی فیسبوک حالا استارتاپ جدیدی در حوزه بایوتکنولوژی راه‌اندازی کرده است.

 

این استارتاپ که 310 AI نام دارد، با همکاری یک دکترای بایوتکنولوژی از دانشگاه استنفورد راه‌اندازی شده تا با استفاده از هوش مصنوعی بتواند تا ده سال بعد کمک بزرگی به درمان سرطان کرده باشد. عظیمیان در یکی از رویدادهای تکنولوژی درباره کارکرد این کمپانی و اینکه چطور ممکن است هوش مصنوعی در درمان سرطان نقش داشته باشد به زبان ساده توضیح می‌دهد:

 

«در هر پنج دقیقه هر آدمی یک‌بار سرطان می‌گیرد اما بدن انسان در طی صدها میلیون سال و در پروسه تکامل یک‌سری ملکول ساخته که سرطان را از بین می‌برد. الان با هوش مصنوعی می‌توان ملکول‌های جدید طراحی کرد. کمپانی 310 هم کارش همین است. ملکول‌هایی که طراحی می‌کنیم می‌تواند در آینده به شکل دارو به جنگ سرطان، پیری و آلزایمر برود و به طول و کیفیت عمر انسان کمک کند.»

 

عظیمیان در سال 80 برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر وارد دانشگاه شریف شد و برای کارشناسی ارشد به آمریکا مهاجرت کرد. او با هدف ریاضیدان شدن در دانشگاه سن‌دیگو وارد دوره دکتری شد اما بعد از دو سال ترک تحصیل کرد و اولین استارتا‌پ خود را به‌نام کنسرت‌بوم راه‌اندازی کرد. این استارتا‌پ همانطور که از اسمش پیداست برای خرید بلیت کنسرت‌ها و رویدادهای مختلف موسیقی طراحی شده بود.

 

کوشیار بعد از هشت سال فعالیت در این کمپانی به‌عنوان مهندس داده و ماشین لرنینگ (یکی از شاخه‌های هوش مصنوعی) وارد کمپانی فیسبوک شد. بعد از رها کردن فیسبوک در سال 2022 تصمیم گرفت استارتاپ جدید خود، 310 AI را داشته باشد و حالا دو سال است که به‌عنوان بنیان‌گذار و مدیرعامل این کمپانی فعالیت می‌کند.     

 

مارتین بصیری
مدیر سابق یک استارتا‌پ یونیکورن و مدیر و بنیان‌گذار حال حاضر استارتا‌پ «پَسِج». مارتین بصیری هم مانند کوشیار در بین فعالان این حوزه شناخته شده است و مدتی است که با یکدیگر در شهرهای مختلف رویدادهایی بزرگ درباره استارتا‌پ و کارآفرینی برگزار می‌کنند.

 

همین چند وقت پیش عکسی از یک جمعیت حدودا دویست نفره ایرانی در یکی از همین رویدادها وایرال شد و کاربران فضای مجازی برای سیل مهاجرت استارتاپ‌ها و دانشجویان حوزه تکنولوژی افسوس خوردند. به گفته کوشیار و مارتین جامعه ایرانی‌ در سیلیکون‌ولی و جامعه تکنولوژی روز به‌روز درحال افزایش است و برای کمک به یکدیگر این رویدادها را برگزار می‌کنند.

 

این دو تا به‌حال در شهرهای تورنتو، نیویورک، دوبی، ونکوور، پاریس، لس‌آنجلس، سن‌فرانسیسکو و مونترال ایونت داشته‌اند. هدف از برگزاری این جلسات بزرگ سوق دادن جامعه مهاجر ایرانی به تشکیل استارتا‌پ و فاصله گرفتن از مشاغل کارمندی در کمپانی‌های دیگر است.

 

مارتین 36 ساله متولد ایران است و تا پایان دوره کارشناسی خود در کشور بوده اما برای کارشناسی ارشد به کانادا مهاجرت می‌کند. یونیکورن اپلای‌برد (یونیکورن به استارتاپ‌هایی گفته می‌شود که بیش از یک میلیارد دلار درآمد دارند) اولین و موفق‌ترین استارتاپ مارتین بود که ایده‌اش بعد از کمک کردن به برادرهایش برای مهاجرت شکل گرفت. 

 

زمانی‌که مارتین در کانادا برای ارشد مهندسی مکاترونیک درس می‌خواند مجبور شد برای دو برادر دو قلوی خود پروسه مهاجرت تحصیلی را طی کند و اینطور شد که این سه برادر در سال 2015 استارتاپ اپلای‌برد را راه‌اندازی کردند تا به دانشجویان بین‌المللی دیگر کمک و مشاوره بدهند. متین تا سال 2022 مدیر ارشد این یونیکورن بود و در سکوت خبری مدیریت را به برادر خود سپرد.

 

در این مدت اپلای‌برد با بیش از هزار و 600 مدرسه و دانشگاه در کانادا، آمریکا، بریتانیا، استرالیا و ایرلند همکاری کرده، بیش از سه میلیارد دلار ارزش‌‌گذاری و 500 میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری شده است. مارتین که با مدیریت در اپلای‌برد متوجه شده بود بسیاری از دانشجویان هستند که با وجود رزومه‌های پربار، از لحاظ مالی قادر به پرداخت هزینه‌های مهاجرت نیستند، در سال 2023 استارتاپ جدیدی به‌نام Passage را راه‌اندازی کرد.

 

هدف شرکت «پَسِج» ساپورت مالی از افراد شایسته است که از پس هزینه‌های مهاجرت بر نمی‌آیند. مارتین در یک مصاحبه در رابطه با شرکت جدیدش می‌گوید: «در اپلای‌برد باید پول داشته باشی، اما در پسج می‌گوییم اگر پول نداری ایرادی ندارد، اپلای کن.» پیش از راه‌اندازی این استارتاپ، بصیری هزینه مهاجرت تحصیلی برخی افراد شایسته را پرداخت می‌کرده اما با گذشت زمان تصمیم می‌گیرد برای این کار یک پلتفرم بسازد.

 

رسانه‌های کانادایی معتقدند این استار‌تاپ می‌تواند کمبود نیروی کار ماهر در کانادا را جبران کند. پسج در همین ابتدای کار خود از شرکت سرمایه‌گذاری Drive Capital 40میلیون دلار سرمایه اولیه دریافت کرده است. این استارتاپ به‌قدری مورد توجه قرار گرفته که حتی بازار بورس «نزدک» این موفقیت را روی یک بیلبورد بزرگ به پسج تبریک گفته است.

 

کدخبر: ۵۵۲۲۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر