کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۴۷۱
تاریخ خبر:
فناوری برتر در جشنواره ملی طب ایرانی وزارت بهداشت

سامانه هوشمند اول سلامتی؛ پلتفرم حوزه سلامت با محوریت طب ایرانی

سامانه هوشمند اول سلامتی؛ پلتفرم حوزه سلامت با محوریت طب ایرانی

در راستای مسئولیت اجتماعی مجموعه پابلیکا با همکاری انجمن صنفی کسب‌وکارهای آنلاین، به دنبال معرفی کسب‌وکارهای فعال در حوزه دیجیتال هستیم تا #داستان_ما داستان یک شروع، یک موفقیت، را با مدیران و موسسین یک کسب‌وکار مرور کنیم و مشکلات موجود را بررسی نماییم. امید است تجربه‌های مطرح شده به کسب‌وکارهای نوپا و کارآفرینان جوان در مسیر موفقیت کمک نماید.

در این گفتگو، با آقای سید امیرمحمود یحیوی، بنیانگذار "سامانه هوشمند اول سلامتی"  درباره این کسب‌وکار و چالش‌های آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

 

 لطفا خودتان را معرفی کنید. محصول استارت‌آپ شما چیست و استارت‌آپ شما چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

من سیدامیرمحمود یحیوی، بنیانگذار سامانه هوشمند اول سلامتی هستم. این سامانه یک محصول جامع در حوزه سلامت است. از سوی دیگر این سامانه درحوزه آموزش و فرهنگ سازی، کارآفرینی و اشتغالزایی و درآمدزایی ، بربستر فناوری‌های نوین و پیشرفته فعالیت می‌کند.

در حوزه سلامت به صورت تخصصی در حوزه مکتب طب ایرانی که به اشتباه از آن به عنوان طب سنتی یاد می‌کنند، صدها خدمت را تجمیع کردیم. به این صورت یکسری مشکلات مردم، متخصصان و سایر نقش آفرینان این حوزه را کم یا رفع می‌کنیم و خدمات نفیسی را به آنها ارائه می‌دهیم.

 

ایده اصلی راه‌اندازی این استارت‌آپ چه بود؟ چه نیازی در جامعه حس کردید که باعث شد این استارت‌آپ شکل بگیرد؟

درحوزه سلامت و شاید بگوییم در خیلی از موضوعات دیگر وقتی به آنها می‌پردازیم،ابعاد مختلفی دارند. معمولا وقتی موضوعی را می‌خواهند بهبود بدهند تنها از یک یا چند منظر محدود به آن توجه می‌شود که البته اشکالی هم ندارد اما برای کسب نتایج بهتر و کاربردی تر ما مشکل را فراتر از چند حوزه دیدیم.

حوزه سلامت یک کلان‌موضوع و حوزه پایه‌ای در مسائل کشور است و ما متوجه شدیم برای اینکه بتوانیم بخشی از مجموعه مشکلات این حوزه را پوشش و این حوزه را توسعه دهیم، باید به مسائل مختلفی توجه کنیم. کار سختی بود چون باید تمام مشکلات را با هم در نظر می‌گرفتیم و راهکار مشترک برای آنها پیدا می‌کردیم. به دنبال محصولی رفتیم که جامعیت بالایی داشته باشد. ما حتی از منظر گستردگی و تنوع در ارائه خدمات تخصصی به عنوان جامع‌ترین سامانه خدمات در حوزه سلامت، این سامانه را ثبت اختراع کردیم.

 

در مسیر راه‌اندازی این استارت‌آپ با چه چالش‌هایی روبرو بودید؟ چالش‌ها را به چه صورت اولویت‌بندی و رفع کردید؟

ایده اولیه زمانی شکل گرفت که من به دلایل مختلف از کسب‌وکارهایی که داشتم، بیرون آمدم. تقریبا سال ۹۷ در یک بازه یکساله من بیکار بودم و بیمه بیکاری می‌گرفتم. روی این موضوع تمرکز کردم و سعی کردم کاری در سطح بالا و مفیدی را آغاز کنم و از امکانات محدود موجودم برای این منظور بهره ببرم.

در این بازه زمانی در حوزه‌های مختلف مجموعه مطالعاتی داشتم. بالغ بر ۵۰۰ دوره کوتاه‌مدت را بعد از دانشگاه در موضوعات مختلف علوم فنی-مهندسی،علوم پایه، پزشکی،انسانی، اقتصاد، مدیریت و غیره گذراندم.خواستم از مجموعه این علوم و تجربیاتم استفاده کنم.

در آن‌زمان از مجموعه متنوع موضوعات که من در آن‌ها آموزش دیده بودم یا کار کرده بودم،حوزه‌ای که لازم دانستم در آن فعالیت کنم، بحث فناوری و همچنین پزشکی به خصوص طب ایرانی بود. چون چندسالی بود که با طب ایرانی به عنوان یک دانش خیلی عمیق و گسترده آشنا شده بودم.

از طرفی در جامعه مشکلات متعددی در حوزه سلامت و حوزه طب ایرانی می‌دیدم. بنابراین ارزشمندترین کاری که فکر کردم می‌توانم عمرم را برای آن صرف کنم بحث طب ایرانی بود. به اساتید خبره‌ای در این حوزه دسترسی داشتم. روند دنیای امروز برمبنای فناوری‌های پیشرفته مانند بلاکچین و هوش مصنوعی، IOT و غیره است. پس یکی از راه هایی که این حوزه می تواند توسعه پیدا کند این است که به نحوی از این فناوری‌‌‌ها به درستی استفاده نماید.

ما نیازهای تمام دسته‌ها، سرویس‌دهند‌ها مانند پزشکان و طبیبان، عطاری‌ها، داروخانه‌ها و سرویس گیرندگان نهایی مانند بیماران و ...  را با هم در نظر گرفتیم و در این سامانه تا کنون ۱۱ نوع پنل تخصصی طراحی کردیم که به همه این گروه‌ها خدماتی ارائه دهیم.

به واسطه این پلتفرم جامع، هم‌افزایی بین گروه‌های مختلف اتفاق افتاده که باعث ارتقای سطح خدمت‌رسانی به مردم و همکارانمان شده است.

 

جامعه هدف شما بیماران،اطبا و خدمات‌دهندگان یا فروشندگان محصولاتی که برای طب ایرانی استفاده می‌شود، است؟ یا جامعه هدف بزرگتری را در نظر دارید؟

به غیر از این گروه‌هایی که شما ذکر کردید، ما گروه‌های دیگری هم در این سامانه در نظر گرفتیم.

در واقع ما جامع‌ترین سامانه ارائه خدمات را ایجاد کرده ایم. پنل‌های دیگری جز اصناف را در این سامانه طراحی کردیم. من برای حوزه اصناف تنها عطارها و داروخانه را مثال زدم؛ اما سایر اصناف مانند پاراکیلنیک‌ها،ارائه خدمات یداوی، استخر و سونا و ماساژ طبی است و طیف گسترده‌ای را در برمی‌گیرد. حتی آجیل و خشکبار فروش هم به واسطه فروش محصولاتی که در بحث سلامت موثر است و آن محصولات در نسخه‌هایی که ‌هم‌اکنون در بیمارستان‌ها و سلامتکده‌های طب ایرانی وزارت بهداشت تجویز می‌شود، در این گروه ها می توانند قرار بگیرند.

امروزه شاید این اصناف را تنها یکسری فروشنده محصولات غذایی و دارویی عادی فرض کنیم اما چنین نیست. حتی نانواها هم محصولات سلامت‌محور ارائه می‌دهند اما شاید دانش آن را نداشته باشند و ما در منابع طب خود برای آنها جهت رفع نیازهای مردم برنامه‌هایی داریم.

این سامانه هم B2C هم B2B و هم B2G است. در B2B ما یک پنل بخش تولیدکنندگان داریم. این پنل با پنل فروشندگان و اصناف متفاوت است. در این پنل کسانی که محصول کشاورزی یا گیاهان دارویی تولید می‌کنند یا مشاغل خانگی و در کل هرکسی که این محصولات را می‌تواند به صورت عمده تولید و عرضه کند را در نظر گرفتیم.

گروه دیگر مراکز درمانی مانند سلامتکده‌ها، بیمارستان‌ها و مطب‌ها هستند. می‌توانیم یک پنل در اختیار آنها قرار دهیم وخدماتی مانند نوبت پزشک یا ارائه خدمات درون مرکز بیمارستانی را ارائه دهیم. ارائه خدمات درون مرکز مثل سلامتکده های طب ایرانی ، ماساژهای طبی، فصد و حجامت، یا حتی جااندازی ناف بی جا شده صورت می‌گیرد که این موضوع خیلی شایع و منشا بسیاری از مشکلات است و مردم از آن اطلاعی ندارند. با این سامانه سعی می‌کنیم کسب‌وکارهایی که لازم و خاموش بودند یا توجیهی ندارند، بنا بر نیاز مردم احیا، یا توسعه و به ارائه خدمت بپردازند.

پیک و ترابری گروه دیگری در این سامانه را تشکیل می‌دهند. یعنی کسانی که در حوزه پست و پیک فعالیت می‌کنند، می‌توانند به این سامانه اضافه شوند.

گروه دیگری که لازم دیدیم وارد پنل شوند، خیرین و مراکز حمایتی دولتی و مردمی بود و پنلی برای آنها در نظر گرفتیم. جذاب‌ترین پنل این سامانه، پنل درآمدزایی است. با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، پنلی هوشمند ایجاد کردیم که هرشخصی یا سازمانی چه حقیقی چه حقوقی بتواند به سیستم تقاضای پنل بازاریابی بدهد. سپس پنل درآمدزایی برای او فعال می‌شود. لینک و کدهای Html و QR code اختصاصی به آنها تعلق می‌گیرد.

این افراد سامانه را در گروه ها و یا بسترهای الکترونیکی و فیزیکی خود معرفی می‌کنند. هرکسی که با لینک‌ یا ابزارهای اختصاصی این افراد وارد سیستم شوند، به ‌عنوان مشتری آنها ثبت می‌شود. تا مادامیکه این مشتریان خرید انجام دهند، یا از کدهای تخفیف اختصاصی ایشان استفاده نماید ، ضمن بهره مندی خود، بخشی از مبالغ به حساب آنها واریز خواهد شد. بنابراین یک امکان درآمدزایی برای همه در نظر گرفتیم.

آنچیزی که متوجه شدیم این است که شما یک سامانه بسیار جامع و کامل راه‌اندازی کردید. سوالی که پیش می‌آید این است که تاکنون چند درصد از این سامانه راه‌اندازی شده و کدام یک از این پنل‌هایی که نام‌ بردید شروع به کار کردند و برنامه‌ شما برای آینده چیست؟

از امکاناتی که نام بردم بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ درصد ازخدمات کاملا قابل استفاده است. یعنی هم‌اکنون در این سامانه امکان نسخه‌نویسی و مشاوره و ورود اطلاعات بیمار به پنل قابل استفاده است. البته باید بگویم تنها بیماران مخاطب ما نیستند بلکه افراد تندرست هم می‌توانند از آموزش های سبک زنگی و حفظ الصحه این سامانه بهره‌مند شوند. نسخه‌ها  و تدابیر به صورت الکترونیکی وارد پنل بیمار که بصورت هوشمند ایجاد می گردد شده و می‌توانند به صورت اینترنتی کالاها و خدمات تجویزی قابل دسترس شده را خریداری کنند.

سناریوکلی که برای سیستم در نظر گرفتیم، در حال حاضر فعال است. پنل‌هایی مانند پنل درآمدزایی و پنل خیرین فعال است. پنل خیرین تنها ۵ درصد بهینه‌سازی نیاز دارد که روی آن کار می‌کنیم. امکاناتی که خدمتتون عرض کردم تنها بستر اولیه این سامانه هستند. ما تازه روی این زیرساخت قرار است کار دانش‌بنیان و علمی انجام دهیم. از این به بعد با گردش اطلاعاتی که به صورت علمی روی این زیرساخت صورت می‌گیرد،ما می‌توانیم داده‌های علمی و دانشی را استخراج و سیستم را به هوش مصنوعی پیشرفته تر و سایر فناوری های نوین مجهز کنیم.

می‌توانیم نیازهای درمانی را تشخیص دهیم. حتی دراین سامانه برای همه محصولاتی که در لیست غذا و داروی مردم وجود دارد، درسایت طبقه علمی درست کردیم و مبتکر ایجاد فیلتر علمی هستیم. یعنی هم مردم و هم پژوهشگران و داروسازان و صنایع از این فیلتر علمی استفاده کنند و محصولات و موادی که متناسب با بدنشان هست را انتخاب کنند.

ما از این گردش اطلاعات به دنبال انتقال دانش هستیم. پنلی که قبلا اشاره نکردم، پنل دانشگاه است. محصول این پنل پایان‌نامه و پروژه علمی است. دانشگاه نه تنها در ارتباط با صنعت بلکه در ارتباط با اصناف و نخبگان یک کار علمی و دانشی انجام می‌دهند و مشکلات کشور را رفع یا کم خواهند کرد.

لازم به ذکر هست که پنل پزشک و سلامت یار ما به عنوان تخصصی ترین پنل نسخه نویسی و مشاوره طب ایرانی و سنتی نیز دارای امکانات متعدد منجمله ماژول های هوشمند کمک تشخیصی بیماری بر مبانی حکمی و اصلی دانش علوم پایه طب و همچنین دارای ثبت اختراع نیز می باشد.

Picture1

فضای دیجیتال در حوزه مارکتینگ چقدر به شما کمک کرده است؟برای جذب و رساندن محصول خود به مخاطب هدف از چه روشی استفاده می‌کنید؟

نکته اول اینکه با سرمایه اندکی که ما داشتیم، فضای دیجیتال باعث شد اینکار میسر شود و اگر غیر از این بود، چنین کاری ممکن نبود. فضای دیجیتال یک امکان و یک فضای فوق‌العاده قدرتمند است که اگر به درستی از آن استفاده شود به همان نسبت برای جامعه مفید است و اگر به درستی از آن استفاده نشود، به همان نسبت برای جامعه مضر است.

نکته دوم این است که ما همه راهکارهای استاندارد نوین و سنتی که در این حوزه بوده را مدنظر داشتیم و داریم. پنل درآمدزایی راهی است که در عمل می‌توانیم بحث فروش را در سازمان با قدرت فناوری‌های پیشرفته اطلاعات و امکانات جذابی که در نظر گرفتیم، برونسپاری کنیم. این راه سازمان و واحد فروش و تبلیغاتمان را سبک می‌کند.

با امکاناتی که درفضای دیجیتال وجود دارد، سبب شد به صورت گسترده ارتباط با پزشک و بیمار و فروشندگان را توامان ایجاد کنیم که خود این موضوع از محورهای فروش ماست.

 ما به صورتی سامانه را طراحی کردیم که گروهی که با ما همکاری می‌کنند و خدماتشان را ارائه می‌دهند، به صورت خودکار به فروش ما هم کمک می‌کنند.

یعنی در پنل پزشکان وقتی پزشکی نسخه مواد غیردارویی ثبت می‌کند، تمام این محصولات قابلیت فروش توسط سامانه یا مجموعه همکاران ما را دارد.

قطعا فناوری اطلاعات و فضای دیجیتال به شدت برای توسعه این کار به این وسعت که ظرفیت بالقوه دارد، موثر است و برای تبدیل ظرفیت بالقوه به بالفعل نیاز است که با طراحی‌ها و ابتکارها از این بستر استفاده کنیم.

 

انجمن‌های مختلف مانند انجمن صنفی کسب‌وکارهای آنلاین به استارت‌آپ‌هایی مانند شما برای دیده شدن بیشتر و برای رشد و توسعه کسب‌وکارتان چه کمکی می‌کنند؟

در بحث حوزه سلامت با مشکلات و کمبود قوانین مواجه هستیم. بسیاری از قوانین سختگیرانه، کهنه و بعضی از آنها بی‌منطق است و ورود بخش خصوصی به حوزه سلامت را به جهت توسعه خدمات سلامت و رفع نیاز ضروری و تکمیلی مردم، با اختلاف از سایر کشور ها، سخت و نا ممکن ساخته و همه با آن مشکل دارند و بین گروه های مختلف در کشور مثل وزارت صمت و وزارت بهداشت و یا اتاق اصناف درگیری وجود دارد. انتظار داریم تا سازمان‌هایی مانند انجمن صنفی کسب‌وکارهای آنلاین در این راستا قدم برداشته و با ایجاد امکان هم فکری و ارتباطات موثر حمایت‌ها و تاثیر لازم را داشته باشند.

از طرفی ما در دستور کار خود برنامه‌ریزی‌هایی برای بحث‌های حمایتی و مالی که جزو لاینفک هر کسب‌وکاری است داریم. البته برای جذب سرمایه سرمایه‌گذاران با دیدگاه اولیه درآمدزایی برای استارت‌آپ‌ها جلو می‌آیند. اما این حیطه سلامت است و صبر ایوب می‌خواهد، سرمایه‌گذار باید این حوزه را بشناسد. اعتقاد داشته باشد تا بحث برندینگ و بیزینسی در بلندمدت اتفاق بیفتد و در بلندمدت ما اعتقاد داریم که درآمدزایی خوبی در کسب‌وکارمان رخ می‌دهد.

بنابراین یکسری مشکل با بحث جذب سرمایه هم داریم. مشکلات زیاد است و اگر بخواهیم آنها را لیست کنیم یک مصاحبه کامل را می‌طلبد. حتی مراکز حمایتی هم حمایت‌های کافی را ندارند. البته حمایت می‌کنند اما در ابعادی که این طرح نیاز دارد، حمایت نمی‌شود. از آنها کمک کافی دریافت نمی‌کنیم. با توکل برخدا جلو می‌رویم.

۲

بازخوردها و نقدهایی که روی محصول و خدماتتان هست را چگونه دریافت و رفع می‌کنید و روند ارتباط با مخاطب به چه صورت است؟

در واقع این طرح در فاز نخست است. تا الان یک مرحله پایلوت محصول نسخه‌نویسی و یک مرحله کوچک پایلوت فروشگاه را رد کردیم. خیلی محدود کار کردیم و رونمایی از محصول نداشتیم. توانستیم نزدیک به ۷۰۰ بیمار و مشتری ، و بالغ بر 1700 سفارش را تاکنون پشتیبانی کنیم. بسترهایی که برای ارتباط با این افراد در نظر گرفتیم، فراتر از نظرگیری‌های عادی است. چون سامانه ی علمی هستیم، امکاناتی را برای اخذ نظرگیری‌های علمی برای پروژه‌های علمی‌ خود فراهم کردیم. فعلا در ابتدا تمرکز ما روی پیاده‌سازی ماژول‌های اخذ نظرات فنی و علمی توسط خود بیماران و مردم عادی و پزشکان بوده است.

 

فرمودید هنوز از محصول نهایی رونمایی نشده است. فکر می‌کنید چه زمانی محصول آماده شود و به دست مردم برسد و آماده رونمایی شود؟

در حقیقت ما برای اینکه وجهه اصلی مجموعه حفظ شود و ذهنیت صحیح را نسبت به کار ایجاد نمائیم خیلی از قسمت‌ها را که آماده بودند را نگه داشتیم. به خاطر اینکه ان شاء الله بتوانیم اولین رونمایی را با پنل تخصصی طب ایرانی داشته باشیم. البته طب ایرانی که می‌گوییم بحث طب ایرانی و سایر مکاتب پزشکی است. چون این پنل یک طراحی جامع است اما به صورت تخصصی حوزه طب را تحت‌ الشعاع قرار می‌دهد.

پیش‌بینی می‌کنیم که در فاز اول که ۱۰ بخش دارد ما یک رونمایی و سپس پشت سر هم سایر خدمات فعلی را معرفی می‌کنیم. امیدواریم یک سونامی تبلیغاتی راه بیفتد و بتواند به خوبی این سیستم و جایگاه‌ آن را معرفی کند.

اگر بخواهم یک زمان برای رونمایی مشخص کنم، پیش‌بینی می‌کنیم ۲ ماه آینده یا در نهایت ۳ ماه آینده اولین رونمایی رو خواهیم داشت.

تیم شما که به صورت مستقیم روی این پروژه کار می‌کند چند نفر هستند؟ چالش‌هایی که در تیم دارید هم توضیح بدهید.

الان حدود ۱۲ نفر به صورت پاره‌وقت و تمام وقت در مجموعه فعالیت می‌کنند. اکثر افراد تیم ما مرتبط با تیم R&D  یا تحقیق و توسعه هستند یعنی حدود ۷ نفر از ما در عمل در بحث تحقیق و توسعه فعالیت می‌کنند.

چون در بحث تحقیق و توسعه، ما حوزه علوم پزشکی و بحث فناوری اطلاعات را در دستورکار خود قرار دادیم. غیر از میان‌رشته‌ای‌ بین فناوری اطلاعات و علوم پزشکی، یکسری ابتکارها و کارهای خاصی هم انجام می‌دهیم که میان‌رشته‌ای هستند.

مجموعه ما جزو صنایع خلاق و فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. از طرفی ما در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در حوزه سلامت الکترونیک و شرکت دارای یک محصول فناور مستقر هستیم.

 به عنوان مدیر استارت‌آپی که در این حوزه تجربه‌های متفاوتی دارد، برای کسانی که به تازگی می‌خواهند وارد حوزه استارت‌‌آپی شوند و ایده‌ای دارند چه پیشنهادهایی دارید؟

در کل تفکر و ارزیابی همیشه مفید و لازم است. ما یک امکان رایگان و خیلی خاصی همراه خود داریم که قبل ازاینکه بخواهیم کاری را انجام دهیم و بعدا مشمول هزینه‌ای برای ما شود، می‌توانیم از آن بهره‌مند شویم. این امکان تفکر است و خیلی‌ به آن توجه نمی‌کنیم. با این امکان می‌توانیم به چیزی فکر کنیم و در ذهن پیاده‌سازی کنیم که در عالم واقعیت خیلی برای ما هزینه خواهد داشت. پس در ابتدا باید روی کار ارزیابی و تفکر و برنامه‌ریزی خیلی خوب انجام شود. در بحث ارزیابی باید امکانات و دارایی شخص چه بالفعل و چه بالقوه لیست شود. کسی که ایده دارد، امکانات خود را حول آن ایده شناسایی کند، الزاماتی که در جامعه وجود دارد مانند قوانین را حتما باید بررسی کند.

به توانمندی شخص بستگی دارد که قبل از اینکه با محدودیت‌ها مواجه شود، ببنید کدام محدودیت را می‌تواند حل و فصل کند. قبل از اینکه وارد هزینه و ریسک شود، باید آنها را در نظر بگیرد و بعد با خیال راحت تر و مطمئن گام بردارد.

 

برای کلام آخر اگر نکته‌ و مطلبی دارید بفرمایید.

کسب‌وکارهایی هست که می‌توان از آن پول درآورد اما امکان دارد به سلامت مردم یا اقتصاد کشور یا محیط‌زیست ضرر بزند و آنها را تحت‌شعاع قرار دهد. خیلی پر خیر و برکت است اگر در وهله‌ اول نیازهای واقعی و ضروری مردم که دارای اولویت بیشتر است را شناسایی کنیم و اگر توانمندی در این حوزه داریم بعد از ارزیابی‌هایی که صحبت شد، برای خدمت‌رسانی اقدام کنیم. اگر آن کار مبانی و اصول و کیفیت درست را نداشت، ترجیحا از آن صرف‌نظر کنیم و به دنبال سایر ممکنات مطلوب برویم.

 

کدخبر: ۵۵۱۴۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر