کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۳۳۷۱۷
تاریخ خبر:

ترکیب سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها چیست؟

روزنامه هفت صبح| با سوپر اگریگیتور شدن «ازکی» و پیوستن یکی از شرکت‌های مرتبط با بازار سرمایه به آن، «ازکی سرمایه» با هدف مقایسه و ارائه پیشنهادهای مرتبط با سرمایه‌گذاری به کاربران آغاز به کار کرد. در مراسمی که به همین منظور برگزار شده بود، از پلتفرم «ازکی سرمایه» رونمایی شد که حاصل همکاری دو شرکت «ازکی» و «مدیریت سرمایه‌داران» است.

این مراسم با صحبت‌های تیم لطیف، مدیرعامل «هلدینگ سرمایه‌گذاری مکس» آغاز شد. او در ابتدا ضمن تشریح حوزه فعالیتش به حضور فعال شرکت مکس در حوزه ونچر و «سرمایه‌گذاری جسورانه» اشاره کرد و گفت: در حال حاضر «مکس» در 30 شرکت سرمایه‌گذاری کرده است.

سرمایه‌گذاری خطرپذیر؛ تفاوت‌ها و فرصت‌هایش
تیم لطیف مدیرعامل «هلدینگ سرمایه‌گذاری مکس» صحبت‌هایش را با معرفی مکس و سیر فعالیت‌هایش از ابتدا تا امروز آغاز کرد. به گفته‌ او سرمایه‌گذاری جسورانه در ایران در ابتدای راه قرار دارد اما تا این نقطه هم ارزش‌آفرینی قابل‌توجهی ایجاد شده است؛ البته این روالی است که در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد.

لطیف در ادامه گفت: «بسیاری تصور می‌کنند سرمایه‌گذاری خطرپذیر مانند سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان یا بورس است، اما در حقیقت فضای این شکل از سرمایه‌گذاری متفاوت است. سرمایه‌گذاری جسورانه اگر به شکل تخصصی انجام شود، سودآوری قابل‌توجهی خواهد داشت و در مقابل اگر به درستی انجام نشود، سرمایه از بین خواهد رفت.»

او افزود: «تصور نادرست دیگر تعداد زیاد سرمایه‌گذاری‌های موفق در فضای سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.»لطیف با تاکید بر اینکه مکس علاقه‌مند است تا در بازار سرمایه فعالیت جدی‌تری داشته باشد، گفت: «فکر می‌کنم داستان «ازکی» و «ازکی سرمایه» که امروز خواهید شنید، نمونه جذابی از سرمایه‌گذاری است. این داستان نشان خواهد داد که چطور می‌توان با اعداد نسبتا کوچک، ارزش بزرگی خلق کرد.»

او در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت:« هنوز ارتباط بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری جسورانه و خطرپذیر شکل نگرفته است. تصور می‌کنم در نهایت شرکت‌هایی مانند «ازکی سرمایه» می‌توانند در اتصال میان استارتاپ‌ها و بازار سرمایه موثر باشند، چون امروز ما زیرساخت‌ها و استعدادهای لازم برای این کار را داریم. در ایران استعدادهای زیادی داریم که با سرمایه‌گذاری روی توانایی‌های آن‌ها می‌توان به آینده امیدوارتر بود.

اهمیت داشتن یک آیکون در موبایل مشتری
در ادامه این رویداد، حامد ولی پوری، مدیر عامل «ازکی» نیز سخنرانی کرد. او با اشاره به اینکه «ازکی» قصد دارد از این پس به عنوان یک سوپر اگریگیتور فعالیت کند، گفت: در هیات مدیره ازکی از ابتدا چشم‌انداز تبدیل شدن به سوپر اگریگیتور با نگاه به نمونه‌های موفق جهانی وجود داشته است. ما در نهایت بعد از مدت‌ها، جمع بندی‌مان بر این شد که «ازکی» به عنوان یک سوپر اگریگیتور فعالیت کند.

او با اشاره به اینکه داشتن یک آیکون در موبایل مشتری یک شانس است گفت: در صنعت بیمه که تاکنون در آن حضور داشتیم، جایی با مشتری ارتباط برقرار کردیم که سخت‌ترین لایه ارتباط با مشتری بود. مشتری در صنعت بیمه پیش از دریافت خدمات و سرویس قبول می‌کند که هزینه پرداخت کند. در این شرایط مشتری در لحظه هیچ سرویسی دریافت نمی‌کند. استارتاپ‌های بیمه‌ای دنیا نیز زمانی که سوپر اگریگیتور شدند بسیار خدمات خوبی ارائه کردند. این اتفاقی است که در «ازکی» به دنبال آن هستیم.

او با اشاره به فعالیت در حوزه بیمه و پس از آن بانک با «ازکی وام» گفت: در «ازکی وام» فضایی برای مقایسه کالا همراه با سرویس‌های اعتباری ایجاد شد که ارزش افزوده بسیار جذابی به همراه داشت. حالا می‌توان گفت که زمانی که از «ازکی وام» خرید می‌کنید، واقعا می‌توان لذت برد. همانطور که اشاره شد، قدم بعدی را در بازار سرمایه با «ازکی سرمایه» برداشتیم. امیدواریم خبر ورود به بازار سلامت، رمز ارز و بازار‌های دیگر جذاب را هم طی سال آینده اعلام کنیم.

دلیل انتخاب داران
مدیرعامل «ازکی» در پایان سخنانش به دلایل همکاری این شرکت با تیم «داران» نیز اشاره کرد و در این باره اظهار کرد: تیم «داران» رویایی بزرگ داشتند. آدم‌هایی که رویای بزرگ دارند برای من جذاب هستند. در دی‌ان‌ای بچه‌های داران، رویاپردازی وجود داشت و معتقدم بسیار با استعداد هستند. ما خوشحالیم که از این پس آنان را در تیم «ازکی» خواهیم داشت.

هدف‌گذاری برای نسل‌های دهه 70 و 80
پس از ولی‌پوری، رضا خانکی که پیش از این رئیس مدیر عامل شرکت «داران» و حالا پس از پیوستن این شرکت به ازکی، مدیرعامل «ازکی سرمایه» است سخنرانی کرد. او اظهار کرد: برای اینکه نشان دهیم بازاری که امروز درباره آن صحبت می‌کنیم به چه میزان بزرگ است، بهتر است مقیاسی داشته باشیم از ایالات متحده آمریکا که مالی‌ترین بازار دنیا متعلق به آن‌هاست.

او وضعیت بازار مدیریت ثروت در آمریکا را نیز شرح داد و گفت: حدود 120 میلیون نفر، یعنی یک سوم جمعیت آمریکا دارای صندوق‌های سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم هستند. 125 هزار دلار میانگین سرمایه‌گذاری هر خانوار است و در سبد هر خانوار 3 صندوق وجود دارد.او با اشاره به بزرگی بازار سرمایه گذاری ایران هم گفت: بر اساس آمار سال 1401 حدود 543 هزار میلیارد تومان مجموع سرمایه‌گذاری‌هایی بوده که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود داشته است که فکر می‌کنم حالا باید بیش از 700 یا 800 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

گفتنی است تا انتهای سال 1401، 251 صندوق در ایران وجود داشته که تصور می‌کنم حالا به 400 صندوق رسیده باشد.
خانکی درباره تعداد سرمایه‌گذاران در صندوق‌های ایران نیز گفت: میزان توانایی مردم ایران سال به سال کاهش یافته است اما در میان آنانی که امکان سرمایه گذاری را دارند ترکیب سرمایه گذاری مردم ایران در زمین و مسکن، بانک و کارآفرینی بوده است. بورس هم به جز سال 98 و 99 که پرش داشت، دائم رو به کاهش بوده است.

شیب ثابت افزایش سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ثابت
مدیرعامل «ازکی سرمایه» اظهار کرد: در سال‌های 1399 و 1400 با تبلیغات وسیعی که صورت گرفت، تعداد افراد بسیاری را به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایران وارد کرد. اگر صندوق‌های دارا یکم و پالایش را که آن زمان دولت تبلیغ می‌کرد را در نظر نگیریم، شیب ثابت اضافه شدن سرمایه‌گذاران در صندوق‌های درآمد ثابت را شاهد خواهیم بود که به عقیده من بهترین محصولی که ما در فضای بازار سرمایه ساختیم حالا به تنهایی حدود 530 هزار میلیارد تومان یعنی 8 درصد نقدینگی کشور را مدیریت می‌کند.

روند صعودی است و امیدوارم با «ازکی سرمایه» بتوانیم تمامی مردم ایران را پوشش دهیم چرا که هدف ما تقریبا تمام مردم ایران، به جز افراد زیر 18 سال است که قانون از آن جلوگیری می‌کند. او ادامه داد: فکر می‌کنم باید به اندازه 65 میلیون کاربر ایرانی پتانسیل ورود سرمایه گذار ایجاد کنیم.

کدخبر: ۵۳۳۷۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر