کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۵۵۸
تاریخ خبر:

کروکی‌های جذاب بازار ایران

کروکی‌های جذاب بازار  ایران

پرونده اتومبیل‌های کانورتیبل یا همان بدون سقف

هفت صبح| ماشین‌های بدون سقف یا همان سقف جمع‌شونده یا کانورتیبل که در ایران به کروک معروفند هم دنیای خودشان را دارند. فکرش را بکنید در جاده، در هوای بهار سقف را باز کنید و باد حالا نه در موهای‌تان که حوالی و داخل ماشین جریان داشته باشد!

 

این مدل ماشین‌ها آدم را می‌برد به دوران فیلم‌های کلاسیک آمریکایی یا شاید هم تهران قدیم. درست است که در ایران مدت‌هاست با واردات خودروهایی که در دنیا خوش می‌درخشند به مشکل خورده‌ایم اما ما هم زمانی از این کروک‌های جذاب در خیابان‌ها دیده‌ایم. چند مدل لوکس و لاکچری و حتی ارزان هم به این بازار آمد که همچنان در سایت‌های فروش خودرو برای عرضه وجود دارند.

 

این پرونده درباره همان چند کروکی جذاب است.

 

توضیحاتی هم درباره خودروهای کروکی بدهیم که به این شرح است: (در حالت استاندارد یک خودروی کروک یا به انگلیسی (Convertible) نوعی از ماشین است که سقفی کاملاً جمع‌شونده دارد. در واقع، هم می‌توان از آن به عنوان ماشین روباز استفاده کرد و هم مسقف. این سقف گاهی از جنس برزنت و گاهی هم از فلز ساخته می‌شود و بسته به جغرافیای صاحب و سازنده ماشین و نوع استفاده از خودرو، این جنس تغییر می‌کند. معمولاً در مناطق گرمسیر که آفتاب بسیار بیشتر از هوای بارانی و برفی است از برزنت استفاده می‌کنند. سقف یک ماشین کروک به طور کامل جمع می‌شود و در اکثر موارد در صندوق عقب یا محفظه‌ای شبیه و نزدیک آن جمع می‌شود.)

 

 

‌ب. ام. و سری سه کروک/2009سال
2میلیارد و 650 میلیون

 

برخلاف اغلب روبازهای بازار ایران، این آلمانی شانس بیشتری برای عرض اندام داشت. شاید بتوان اصلی‌ترین دلیلش را سقف هم‌رنگ بدنه‌اش قلمداد کرد. نام فنی این نوع سقف را هارد-تاپ می‌گویند. خانواده E93 ب‌ام‌و سری3 به‌شدت وارد جنگ با لکسوس IS-C و اینفینیتی G37 شده بود.

 

میدان دید نسخه روباز سری جدید، نسبت به نمونه قبلی (با کد E46‌) چیزی حدود 38 درصد بیشتر شده بود که مهم‌ترین دلیلش، عریض‌ شدن 30 درصدی پنجره جلویی آن بود. این کروک در بازار ایران در چهار تیپ 320، 325، 330 و 335 فروخته می‌شد که سه نمونه آخر با پیشرانه 6 سیلندر خطی روانه بازار می‌شدند. در آخرین سال عرضه این خودرو در ایران، مدل‌های M پاور نیز در تعداد محدود، به خیابان‌ها آمدند. مدل های 2007 تا 2014 از یک موتور 2 لیتری با نیروی 156 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتون متری بهره می‌برند. ‌

 

سری 3 در سطح جهانی عملکرد‌ خوبی را به نمایش می‌گذارند و برخلاف بعضی از کروک‌ها این خودرو فقط ظاهر جذابی ندارد و می‌توانید از این کروک برای رفت‌وآمد خانوادگی‌تان نیز استفاده کنید و لذت ثبت لحظه‌ها در این خودرو همراه با خانواده را داشته باشید.

 

فولکس بیتل کروک/سال 2013
3 میلیارد و 600 میلیون

 

فولکس‌واگن بیتل کروک یا کانورتیبلConvertible‌ در دسته خودروهای کوچک شهری یا اصطلاحا City Car قرار می‌گیرد که هنوز این رده از خودروها محبوب و پرفروش هستند.

 

فولکس‌واگن قورباغه‌ای که در ایران به این اسم می‌شناسند در مدل کروک یا کانورتیبل جذابیت ظاهری خاصی پیدا کرده و توانسته به همراه نسخه معمولی خود موفقیت نسبی در فروش در بازارهای اروپا و داخل کشور کسب کند.

 

این خودرو در زمان باز بودن واردات در دوره قبل به ایران آمد و هنوز نسخه‌هایی از آن در سایت‌های فروش خودرو، عرضه می‌شود.

 

در سال 2013، فولکس واگن نمونه جدید بیتل را با توجه به همان فرم قدیمی طراحی و تولید کرد که به ایران هم آمد. آپشن‌ها و امکاناتی که برای این خودرو در نظر گرفته شده بود شامل 6 کیسه هوای ایمنی برای تمامی سرنشینان، سیستم کنترل کیفیت هوا AQS، سیستم ناوبری یا Navigation سفارشی، آینه‌های الکتروکروماتیک مخصوص دید در شب، سیستم تعلیق فول اسپرت، سیستم کروز کنترل، سیستم نشان‌دهنده باد لاستیک، سیستم هوشمند پشت سری ضد برخورد در تصادفات، سیستم صوتی 400 واتی فندر سفارشی، سقف جمع شونده برزنتی، شیشه‌های Solar، سیستم حفظ فاصله اتوماتیک با خودرو جلویی، گرمکن صندلی‌ها و آینه بود.

 

ولوو C70 کروک/ سال 2013

5 میلیارد و 900 میلیون

 

البته باید گفت روز گذشته این مدل خودرو در یکی از سایت‌های فروش 20 میلیارد و 500 میلیون تومان قیمت خورده بود! ولی میانگین قیمتی در سایت‌های مختلف بین 9 تا 15 میلیارد تومان است.

 

نسل چهارم باکستر، نخستین نسلی بود که پورشه نامش را به 718 باکستر تغییر داد. این آلمانی یک سال پس از عرضه جهانی‌اش، یعنی از 2017 در بازار کشورمان حضور دارد.

 

مدل ساده این خودرو (718) با پیشرانه 2 لیتری توربو، از مشخصات یکسانی با پورشه ماکان بهره می‌برد و خودرویی است که در حد و اندازه ب‌ام‌و Z4 ظاهر می‌شود. اما مدل قدرتمندتر و گران‌ترش (718S( استانداردهای جدیدی را برای تولید قدرت از پیشرانه‌ای کم‌حجم ثبت کرده است و می‌تواند یکی از سریع‌ترین رودسترهای کشورمان باشد.

 

تعلیق دوحالته هوشمند، لانچ کنترل، سیستم صوتی قدرتمند و امکان انتخاب چهار حالت مختلف برای رانندگی، از جمله ویژگی‌های جذاب این آلمانی است. یکی از اساتید دنیای روبازها بی‌شک همین باکستر است. خودرویی که از شانس خوب مشتریان ایرانی، این فرصت را داشت که پس از ممنوعیت واردات نیز به لطف قوانین مربوط به ترخیص با مدل جدیدتری در بازار حضور پیدا کند.

 

بنز کلاس E کروک/ سال 2012

9 میلیارد و 400 میلیون

 

بعد از سال 2009-2010 عرضه مرسدس‌بنز E کلاس در ایران بنا به دلایلی متوقف شد. برخی این اتفاق را به دلیل حضور سری W211 (نسل چهارم E کلاس) در ناوگان پلیس می‌دانستند؛ دلیلی که البته هیچگاه رسماً تأیید نشد.

 

هرچه بود، نسل جدید این خودرو با یکی دو سال تأخیر و اواخر 1390 شمسی به ایران آمد. خودرویی که زبان طراحی کلاسیک این کلاس از بنزها را به‌کلی دستخوش تغییر داده بود؛ یعنی جایگزینی چراغ‌های دوبل مربعی به جای نمونه سنتی دایره‌ای.

 

مدل‌های E200‌ این نسل با اقبال گسترده‌ای روبه‌رو شدند. البته نسخه‌های قوی‌تر شامل E300 و نمونه عالی E350 با پیشرانه 3/5 لیتری شش سیلندر V شکل که جای خود را داشتند. اولین تجربه بازار ایران با آپشن کروز کنترل راداری (هوشمند) واقعی با این نسل از مرسدس‌بنز E کلاس ثبت شد که همین موضوع، به بالارفتن هرچه بیشتر قیمتش، دامن زد. تا اواخر سال 2013 (اجرای فاز اول ممنوعیت واردات خودرو) این مرسدس ایام خوبی را در ایران پشت سر می‌گذاشت.

 

 

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۶۵۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر