کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۹۱۴
تاریخ خبر:

چَکِ چِکی به بازار ایران!

چَکِ چِکی به بازار ایران!

نسل نو اشکودا اوکتاویا به زودی وارد بازار داخلی می‌شود؛ آیا ورود این محصول اروپایی می‌تواند به بازار خودرو شوک وارد کند؟

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| ‌شرکت اشکودا طی روزهای اخیر از محصول جدید خود رونمایی کرد. محصول خوشنامی که مولفه‌های ورود به بازار کشورمان را نیز دارد. برند «اشکودا» (Skoda) که خودروساز ملی جمهوری چک نیز به شمار می‌آید، برخلاف بازار ایالات متحده، در بازار اروپای شرقی و آسیا از محبوبیت نسبتا بالایی برخوردار است.

Skoda-Octavia_Combi-2025-1024-0c

این خودروساز که از سال 2000 میلادی زیر چتر حمایتی شرکت فولکس‌واگن آلمان قرار گرفت، در حال حاضر بیش از 10 خودروی سواری گوناگون را در فهرست محصولات خود قرار داده که با استراتژی «کیفیت مناسب، قیمت رقابتی» روانه بازار می‌کند. با آنکه طی سال‌های گذشته برند اشکودا همواره به عنوان یک خودروساز درجه دو و سازنده محصولات نسبتا ارزان قیمت در قاره سبز شناخته شده

 

اما پس از تغییرات مدیریتی در این شرکت و خط مشی جدید اشکودا مبنی بر حضور قدرتمند در بازارهای رقابتی، این خودروساز تصمیم به معرفی و عرضه نسل جدید محصولات خود با رویکردی متفاوت گرفت. از جمله این سیاست احداث خط تولید و مونتاژ در کشور چین و تغذیه بازار آسیا و خلیج فارس از این طریق بود.

Skoda-Octavia-2025-1024-0c

اوکتاویا با دست پر آمد 
نسل نو «اوکتاویا» مدل 2025 جزو محصولات متاخر این خودروساز پس از تغییرات مدیریتی بوده که به گفته مدیران اشکودا قرار است رقبای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای را به چالش بکشد. با آنکه این ادعا در نگاه نخست، حربه‌ای تبلیغاتی و به دور از واقعیت به نظر می‌رسد .

 

اما با نگاهی دقیق‌تر به نسل نو اوکتاویا می‌بینیم که چکی‌ها بیش از پیش به موفقیت برند ملی خود در بازارهای بین‌المللی دل بسته‌اند. این خودرو منحصرا در خط تولید اشکودا در کشور چین به تولید می‌رسد. چهره ظاهری اوکتاویای جدید حرف خاصی برای گفتن ندارد؛ سادگی کلی و هماهنگی اجزای بدنه نخستین موضوعی است که جلب توجه می‌کند.

Skoda-Octavia-2025-1024-07

اما کیفیت بالای تولید و دقت در مونتاژ مسئله‌ای است که سادگی ظاهری اوکتاویا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ضمن آنکه شباهت برخی اجزای ظاهری همچون چراغ‌های عقب، جلوپنجره 6 ضلعی و آینه‌های جانبی به محصولات شرکت آئودی (به عنوان زیرمجموعه شرکت فولکس‌واگن) از نقاط قوت اوکتاویا به‌شمار می‌آید.

 

این مسئله در کنار مهندسی مطلوب بدنه و فضاسازی مثال‌زدنی این خودرو که افزایش 108 و 39 میلی‌متری فاصله بین دومحور و عرض خودرو و به دنبال آن طراحی صندوق بار 600 لیتری را در پی داشته، سبب شده تا اوکتاویا صرف‌نظر از مباحث دینامیکی بتواند برای رقبای آلمانی خود خط و نشان بکشد.

Skoda-Octavia-2025-1024-04

مهندسان اشکودا به کمک مهدسان فولکس‌واگن برای اوکتاویا چند پیشرانه مختلف دیزلی، بنزین‌سوز و گازسوز را در نظر گرفته‌اند که می‌تواند بازه قدرتی گسترده‌ای را شامل شود. قوی‌ترین و مهم‌ترین پیشرانه اوکتاویا از نوع 2/2 لیتری بنزین‌سوز بوده که توانایی تولید 280 اسب‌بخار را داراست. هرچند بعید نیست ‌به‌زودی نسخه‌های هیبریدی این خودرو نیز به سبد محصولات اشکودا اضافه شود.

قیمت احتمالی 
البته که هنوز چیزی قطعی نیست! اما آنطور که از شواهد و قرائن پیداست، تا‌کنون دو نسخه اوکتاویا برای عرضه در بازار کشورمان کاندیدا شده که اولی از نوع 1/5 لیتری TSI و دومی از نوع 2 لیتری خواهد بود‌ اما نسخه دیگر اوکتاویا (که منحصرا در بازار چین عرضه می‌شود) مجهز به یک پیشرانه 1/4 لیتری 4 سیلندر بوده که می‌تواند 148 اسب بخار و 255 نیوتن متر گشتاور را تولید کند.

 

طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده، مدل اوکتاویا قرار است با دو جعبه دنده 6 سرعته دستی و اتوماتیک و در دو نسخه دو دیفرانسیل (AWD) و دیفرانسیل جلو (FWD) روانه بازار شود که نسخه‌های وارداتی به کشورمان از نوع دنده اتوماتیک خواهند بود. هرچند با توجه به وضعیت نامشخص بازار خودرو و عدم ثبات در بازار ارز، از حالا نمی‌توان قیمت دقیقی برای این خودرو متصور بود اما قیمت 3/5 الی 4 میلیارد تومانی برای اوکتاویا در بازار ایران دور از ذهن نیست.


 

کدخبر: ۵۵۳۹۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر