کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۷۹۸
تاریخ خبر:

گران‌ترین‌های دوره طلایی واردات خودرو

گران‌ترین‌های دوره طلایی واردات خودرو

برندهایی که در دهه 90 به ایران آمدند و دیگر رنگ‌شان‌ را هم ندیدیم!

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو| ‌دهه 90 شمسی را در ایران دوره طلایی واردات خودرو می‌دانند. البته ‌‌بهتر بگوییم اوج واردات در سال‌های 1392/1393 بود و تا بعد تحریم‌ها از راه رسید و شرکت‌ها کم‌کم از ایران رفتند تا سال 1397 که به یکباره اعلام شد پرونده واردات خودرو برای همیشه بسته شد‌ تا بالاخره بعد از سال‌ها در سال 1400 باز اعلام شد که واردات خودرو انجام می‌شود؛

 

البته با غایب‌ بزرگ واردات در ایران یعنی فرانسوی‌ها. در اوج واردات خودرو برند پژو و رنو و دی‌اس از فرانسه به ایران آمدند. نکته بعدی این است که همه متفق‌القول می‌گویند با توجه به سقف واردات و تعرفه‌ای که مشخص شده نمی‌توان انتظار داشت آن ماشین‌هایی که در دوره طلایی واردات خودرو با آن آپشن‌ها وارد می‌شد، مجدد به ایران بیایند.

 

ولی در این گزارش برای شما گران‌ترین و عجیب‌ترین ماشین‌هایی که در آن زمان به ایران آمده‌اند را بررسی می‌کنیم.  بنز، پورشه و فراری واقعا وارد می‌شد. فراری 458 اسپایدر کروک دنده اتوماتیک دو در قرمز که شهریور 1392 از طریق بندر نوشهر وارد شد، با قیمت 204 هزار و 483 دلار، لقب گران‌ترین خودرویی را  که تا آن زمان به ایران وارد شده بود ‌ به خود اختصاص داد.

 

حتی طبق آمار 9 ماهه اول سال 1392 که گمرک اعلام کرده بود؛ بعد از فراری، بنزها گران‌ترین وارداتی‌ها هستند. خودروهای کیا، ب.ام.و، مازراتی، تویوتا و پورشه هم، بعد از فراری و بنز قرار گرفته‌اند اما در آن زمان چه ماشین‌ها و برندهای گران‌قیمتی به ایران آمدند؟ دقیقا بازه زمانی سال 1392 تا سال 1393.

 

‌بنز S۵۰۰ سدان مدل 2014/ حدود 18 میلیارد تومان 

1بنز اس 500

بنز S۵۰۰ سدان مدل ۲۰۱۵ ، ۱۶۸هزار دلار در سال 1393قیمت داشت و جزو دسته گران‌ترین خودروهای وارداتی قرار داشت. ششمین نسل S-class اندکی قبل از تصویب ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی، به خیابان‌های ایران قدم گذاشت و به همین دلیل در این روزها، به‌سختی می‌توان مدل 2014 این آلمانی مجلل را در شهرهای کشورمان دید.

 

در این نسل‌ که با کد W222 شناخته می‌شود، مرسدس از همان تجهیزات نسل پنجم بهره گرفته‌ که حالا به‌روزتر و پیشرفته‌تر بود. مهم‌ترین تغییر فنی W222 استفاده از سیستم تعلیق جدید MBC (به‌جای تعلیق ABC سابق) است؛ سیستمی که با کمک رادار و دوربین جلو می‌تواند تا حداکثر سرعت 130 کیلومتر برساعت، فاصله 15 متری جلوی خودرو را اسکن کند و در صورت تشخیص چاله یا سرعت‌گیر، میزان سفتی کمک‌ها را تغییر دهد.

 

تعلیق MBC تنها برای مدل‌های 8 سیلندر قابل سفارش بود و در برخی نسخه‌های وارداتی نیز وجود دارد. مرسدس W222 فقط در مدل S500 به کشورمان آمد و گران‌ترین تیپ آن First Class نام داشت که 4 نفره است و کنسول یکپارچه عقب با میزتاشو دارد. به لحاظ تنوع آپشن‌ها، خوشبختانه تمامی مدل‌های وارداتی یا «چهار کلید» هستند یا «پنج کلید». مدل‌های چهار کلید به گرمکن فرمان، هشداردهنده تغییر لاین، سنسور کمکی پارک و دوربین 360 درجه مجهزند و مدل‌های پنج کلید نیز علاوه ‌بر اینها، سیستم کمکی ماندن در لاین هم دارند.

 

پورشه 911 توربو S 2013 / 12 میلیارد تومان

پورشه 2

پورشه 911 به خودی خود یکی از خودروهای خاص بازار کشور ما محسوب می‌شود که تعداد نه‌چندان زیادی از آن در نسخه کررا 4 (نسل ششم) و کررا S (نسل هفتم) وارد ایران شد اما گل سرسبد نسخه‌های پورشه 911، نسخه توربو S است که تنها 2 دستگاه از آن در قالب نسل هفتم پورشه 911 وارد بازار ایران شده است.

 

این نسخه از پورشه 911 نیروی خود را از یک پیشرانه 6 سیلندر تخت (باکسر) 3/8لیتری توربو با حداکثر قدرت 560 اسب بخار و حداکثر گشتاور 700 نیوتن‌متر می‌گیرد که نیروی آن از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه به هر دو محور این خودرو می‌رسد. پورشه 911 توربو S با شتاب صفر تا صد 3/1ثانیه و حداکثر سرعت 320 کیلومتر در ساعت، یک سوپر اسپرت تمام‌عیار محسوب می‌شود و لقب پرشتاب‌ترین خودروی بازار ایران شایسته آن است. 

 

البته که در آن زمان یعنی سال 93 اعلام شد‌ ‌ «پورشه پانامرا ۴ اس» به ارزش ۱۵۱ هزار و ۶۹۴ دلار در رتبه دوم گران‌ترین خودروهای وارداتی قرار گرفت که این خودرو از امارات ‌متحده‌عربی به کشور وارد شده است. پورشه 911 هم در لیست لوکس‌های وارداتی قرار داشت.

 

مرسدس بنز CLA45 AMG/ حدود 7 میلیارد تومان

بنز 3

روی در صندوق‌بار بسیاری از مدل‌های مرسدس بنز موجود در بازار ایران نوشته AMG به چشم می‌خورد اما اکثر این مدل‌ها تنها از پکیج بدنه AMG استفاده می‌کنند و درون کاپوت‌شان خبری از پیشرانه‌های قلدر این تیونر خانگی مرسدس بنز نیست. در این میان کلاس CLA یک استثنا است؛ چراکه تمام نمونه‌های واردشده آن از قدرتمندترین نسخه ممکن یعنی نسخه 45 AMG هستند.

 

مرسدس بنز CLA45 AMG که تعداد محدودی از آن در مدل‌های 2016 و 2017 و تحت نام تیونر مِک دیزاین (MEC Design) وارد بازار کشور ما شد، از یک پیشرانه 2 لیتری توربو با حداکثر قدرت 375 اسب بخار و حداکثر گشتاور 475 نیوتن‌متر بهره می‌برد که در زمان خود قدرتمندترین پیشرانه چهار سیلندر تولید انبوه دنیا بود.

 

نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه و سیستم دو دیفرانسیل هوشمند اختصاصی مرسدس بنز موسوم به 4MATIC به هر دو محور این سدان کوپه می‌رسد که نتیجه آن شتاب صفر تا صد 4/2ثانیه و حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت (محدود شده به صورت الکترونیکی) خواهد بود.

 

آمدن سدانی از کلاس CLA به ایران که به قدرتمندترین پیشرانه چهار سیلندر تولید انبوه جهان مجهز است، از معدود خبرهایی بود که در سال 2016 مشتریان ثروتمند ایرانی را غافلگیر کرد. تمامی نسخه‌های CLA45 وارداتی مجهز به پکیج تیونر آلمانی MEC Design هستند و همین موضوع نیز باعث نگرانی خریدارانش شد

 

چراکه از یک طرف نمایندگی ایرانی مرسدس ‌بنز تمایلی به خدمات‌دهی به این خودروها نداشت و از طرف دیگر تجربه نشان داده بود که تاکنون هیچ مدل تیون‌شده‌ای در بازار تشنه ایران، عرضه موفقیت‌آمیزی نداشته است. بعد از واردات چند 10 دستگاهی CLA45 سرانجام در بهار 1396 مجوز واردات این آلمانی نیز لغو شد تا بدین ‌ترتیب مالکانش یا مجبور به نگهداری از خودروی‌‌شان باشند یا آنکه آن را با افت قیمت، بفروشند.

 

آلفارومئو 4C 2015/ 5میلیارد و 900 میلیون تومان 

4 آلفا رومئو
قانون منع واردات خودروهای با حجم پیشرانه بیش از 2500 سی‌سی در سال 1393 تصویب شد و از آن زمان به بعد، آمار واردات خودروهای اسپرت به بازار کشورمان افت قابل‌توجهی داشت. اما در همین زمان برخی واردکنندگان به سراغ خودروهای اسپرت سبک وزن با پیشرانه‌های کم‌حجم رفتند که آلفارومئو 4C هم یکی از همین خودروها است.

 

آلفارومئو 4C که در تعداد محدودی با مدل 2015 در بازار کشورمان عرضه شده است، از یک پیشرانه چهار سیلندر توربو 1/7 لیتری با حداکثر قدرت 240 اسب بخار و حداکثر گشتاور 350 نیوتن‌متر بهره می‌برد که این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه به محور عقب این کوپه اسپرت ایتالیایی منتقل می‌کند.

 

شتاب صفر تا 100 و حداکثر سرعت آلفارومئو 4C هم به ترتیب برابر با 4/5ثانیه و 258 کیلومتر در ساعت است.آلفارومئو 4C هم از نظر ساختاری بسیار شبیه ‌ رقیبش لوتوس الیزه است و یک خودروی سبک ‌برای ‌حداکثر لذت رانندگی ‌ است. بنابراین نباید در این خودرو به دنبال آپشن‌های لوکس بگردید.

 

لوتوس الیزه 2016/ قیمت: نامشخص 

5 لوتوس پلاک پوانده شود
شرکت ایلیا موتور چند وقتی است که وارد عرصه مونتاژ شده ‌ و خودروی دایون Y5 را در بازار عرضه می‌کند اما این شرکت در دوره قبلی واردات خودرو، نماینده شرکت لوتوس بود و تعداد محدودی لوتوس الیزه نسل سوم را در مدل 2016 به ایران وارد کرد.

 

در اواخر تابستان 94 با افتتاح اولین نمایشگاه لوتوس در ایران‌ که با حضور آقای جاناتان استرتن (مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شرکت لوتوس) برگزار شد، شرکت ایلیا موتور رسما کارش را در بازار کشورمان آغاز کرد و حتی می‌خواست به پایگاهی برای صادرات محصولات لوتوس به کشورهای خاورمیانه مبدل شود.

 

حدود یک سال بعد و در تابستان 95 سرانجام اولین سری محصولات لوتوس، به‌دست مشتریان ایرانی رسید. لوتوس‌های وارداتی همگی از نسل سوم الیزه بودند؛ نسلی که از سال 2011 در بازار جهانی قابل خریداری بود، ولی از مدل 2016 پا به کشورمان گذاشت.

 

لوتوس الیزه در دو تیپ «الیزهS» و همچنین «220 کاپ» در ایران فروخته می‌شد‌ اما کیت فیبرکربنی بدنه و باله عقب تنها برای تیپ 220 کاپ قابل سفارش بود. فراموش نکنیم که رانندگی با این لوتوس، کار هرکسی نیست. الیزه را باید یک مسابقه‌ای تمام‌عیار دانست که رانندگی با آن واقعا مهارت می‌طلبد.

 

ب‌.ام.و i8 2015/ 23 میلیارد تومان 

6 ب ام و
سال 1394 بود که ورود چند دستگاه ب‌.ام.و i8 به گمرک‌های کشور بسیار در رسانه‌ها خبرساز شد و کمتر کسی باور می‌کرد خودرویی با این سطح از تکنولوژی و قیمت گران بتواند مجوز پلاک ملی را دریافت کند اما در هر صورت حدود 50 دستگاه از این خودروی خاص با مدل‌های 2015 و 2016 توانستند با مجوزهای خاص از گمرک ترخیص شوند و پلاک ملی دریافت کنند.

 

i8 با اینکه از نظر طراحی و تکنولوژی، پرچمدار خودروهای سبز ب‌.ام.و است، ولی به دلیل پیچیدگی ساختار فنی این هیبریدی، هیچگاه به‌صورت شرکتی (از سوی پرشیاخودرو) در ایران عرضه نشد‌ اما در سال‌های 2015 و 2016 شرایطی پدید آمد که تعداد محدودی i8 با واردات شخصی، به کشورمان راه یافتند و پس از چندین ماه معطلی، مجوز شماره‌گذاری نیز گرفتند.

 

خودروهای مذکور در نهایت با حواشی زیاد و قیمت میلیاردی شماره‌گذاری شدند اما رفته‌رفته از جذابیت این مدل کاسته شد و این روزها نیز نبود خدمات پس از فروش، مهم‌ترین مشکلی است که گریبانگیر پرچمدار ب‌.ام.و در ایران شده است.

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۳۷۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر