کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۸۷۱
تاریخ خبر:

تویوتا و نیسان مهمانان ناخوانده مرغوب

تویوتا و نیسان مهمانان ناخوانده مرغوب

درباره تعدادی برند اتومبیل وارداتی که سهمیه جانبازان هستند.

روزنامه هفت صبح| ظرف ‌‌هفته گذشته مشخص شد از برند نیسان، تویوتا و البته ‌‌اوپل محصولاتی وارد ایران شده است. ‌ پایگاه خبری اسب‌بخار، در خبری عنوان کرده محصولات ژاپنی یعنی تویوتاها و نیسان‌ها که در سامانه فروش خودروهای وارداتی قرار داده شده‌اند، برای خرید عموم مردم نیست و مختص به جانبازان و ایثارگران است.


از نیسان‌:  ایکس‌تریل، نیسان آلتیما و نیسان قشقایی در سامانه قرار دارند و از تویوتا نیز: تویوتا کمری هیبرید، تویوتا راو۴ هیبرید، تویوتا هایلندر هیبرید و تویوتا ونزا هستند. البته تا لحظه تنظیم گزارش یعنی هفت شب جمعه، سایت مربوط به فروش خودروهای وارداتی دچار مشکل ‌ و به درستی بالا نمی‌آید.


درباره نمونه‌های اولیه از اوپل‌های وارد شده به گمرک نیز باید به کورسا، موکا و کراسلند اشاره کرد. گفته می‌شود «صنایع خودروسازی رویان پارسیان» شرکتی است که قصد دارد این سه مدل را در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی عرضه کند. به هرحال هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست خودروهای ژاپنی وارد شده مربوط به جانبازان است یا همان کسانی که در واقع در اسفندماه و دور اول ثبت‌نام وارداتی‌ها 500 میلیون تومان پیش‌پرداخت داده بودند. 


مشخصات خودروهای وارداتی جدید


تویوتا کمری هیبرید: شهرت کمری در ایران نیاز به تعریف ندارد و آخرین بار مدل‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ کمری هیبرید در تعداد محدود وارد کشور شده بودند.حالا این کمری هیبرید جدید از یک موتور 2/5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی برای تامین قوای محرکه خود بهره می‌برد. مجموع خروجی پیشرانه هیبرید این سدان وارداتی ژاپنی به 215 اسب بخار می‌ر‌سد و حداکثر گشتاور تولیدی آن 221 نیوتن متر است. این خودرو برای شتاب‌گیری از صفر  تا 100 کیلومتر بر ساعت هم به 8 ثانیه زمان نیاز دارد و 4/81 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند.

کمری

تویوتا راو ۴ هیبرید: این خودرو با به کارگیری کل سیستم هیبرید خود می‌تواند ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. سیستم هیبرید آن هم یک موتور 2/5 لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی را دربر می‌گیرد. اینجا یک گیربکس متغیر پیوسته یا همان سی‌وی‌تی برای انتقال نیروی محرکه وارد عمل می‌شود و از قضا سیستم محرکه نسخه وارداتی، دو دیفرانسیل است. مصرف سوخت1/46 لیتری به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و شتاب 9/1 ثانیه‌ای از صفر تا ۱۰۰ نکات لازم به ذکر دیگر درباره پیشرانه این خودرو هستند.


تویوتا هایلندر: خودروسازی برساوش کراس‌اوور سایز متوسط تویوتا هایلندر را هم به‌صورت وارداتی روانه بازار کشور می‌کند؛ نمونه‌ای بزرگ‌تر از کراس‌اوور جمع و جور راو ۴ برای خانواده‌های پرجمعیت‌تر. سیستم هیبرید Highlander که شامل یک موتور 2/5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی می‌شود، روی هم رفته توانایی تولید قدرت 242 اسب بخار و گشتاور 270 نیوتن متر را دارد. برای انتقال نیرو محرکه به محور جلو هم یک گیربکس E-CVT را به کار می‌گیرد. با چنین پیشرانه‌ای، انتظار می‌رود این ماشین وارداتی بتواند 5/82 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف کند.


 تویوتا ونزا : در این بین، معین‌خودرو علاوه بر نسخه‌های 1/2 لیتری و 1/5 لیتری تویوتا کرولا، کراس‌اوور سایز متوسط ونزا (Venza) را وارد ایران می‌کند. تویوتا خط تولید این خودرو را هم با همکاری جی‌ای‌سی در چین تاسیس کرده است. این اس‌یو‌وی ژاپنی داخل چین در دو نسخه بنزینی و هیبرید عرضه می‌شود. نسخه بنزینی یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی زیر کاپوت خود دارد و نسخه هیبرید برای تامین قوای محرکه خود متکی به یک موتور 2/5 لیتری ۴ سیلندر به‌همراه یک موتور الکتریکی است.


سه مدل نیسان وارداتی


نیسان ایکس‌تریل: ایکس‌تریل، سومین مورد از خودروهای وارداتی جدید نیسان یک موتور 2/5 لیتری ۴ سیلندر زیر کاپوت خود دارد که ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. بسته به نسخه، نیرو محرکه این موتور با گیربکس سی‌وی‌تی ایکس ترونیک نیسان به یک یا هر دو محور فرستاده می‌شود.


نیسان قشقایی: بر اساس کاتالوگ ارائه شده از نیسان قشقایی وارداتی معین خودروی اروند، این کراس‌اوور کامپکت به یک موتور 1/3 لیتری با قدرت 148 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتن متر مجهز است. شتاب‌گیری Qashqai از صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت با این قوای محرکه 8/9 ثانیه زمان می‌برد و مصرف سوخت آن 6/1 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر تخمین زده شده است.

نیسان قشقایی
نیسان آلتیما: کاتالوگی که از نیسان آلتیما منتشر شده، مشخصات تیپ‌های مختلف آن را نشان می‌دهد و مشخص نشده که دقیقاً کدام نسخه یا نسخه‌ها وارد ایران می‌شوند. در هر صورت، این سدان ژاپنی باید با دو موتور راهی بازار کشور شود؛ یک نمونه 2/5 لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی و یک نمونه دیگر ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ.

 

سه مدل اوپل وارداتی

‌اپل کورسا: کورسا در بازار جهانی با چند نوع پیشرانه اعم از تمام برقی، دیزلی و بنزینی عرضه می‌شود که با توجه به محدودیت‌های موجود برای بازار ایران، به احتمال زیاد با پیشرانه 1/2 لیتری توربوشارژ عرضه شود. این پیشرانه قادر است ۱۰۰ اسب بخار توان و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخ‌های جلو برساند.

اوپل کورسا
اپل موکا: موکا نیز احتمالاً با همان موتور 1/2 لیتری توربو به ایران بیاید اما با این تفاوت که پیشرانه‌اش می‌تواند به جای ۱۰۰ اسب بخار و ۲۰۵ نیوتن متر، ۱۳۰ اسب بخار توان و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تحویل دهد.


اپل کراس‌لند: موتور کراس‌لند نیز کاملاً با پیشرانه موکا یکی است اما در بخش انتقال قدرت، کراس‌لند از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT بهره‌مند است که همین موضوع موجب اختلاف میان کراس‌لند و موکا از لحاظ فنی شده است.

 

کدخبر: ۵۵۲۸۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر