کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۶۰۳
تاریخ خبر:

خودروهای وارداتی با ریشه چینی و هندی و...

خودروهای وارداتی با ریشه چینی و هندی و...

با این سقف واردات منتظر خودروهای خیلی لوکس خارجی هم نباشید.

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| وعده واردات خودرو به قدری تکرار شد که همه دل به آن خوش کردند که قرار است خودروهای واقعی ژاپنی و آلمانی و کره‌ای داشته باشیم. اما حالا که خودروهای وارداتی رسیده، همه می‌بینند که این ماشین‌ها خیلی هم شبیه چیزی نیست که وعده داده شده بود.

 

تازه مشخص شده که ریشه آنها مثلا ژاپنی – هندی است؛ چینی- کره‌ای است! حالا این موضوع هم عیب ندارد ولی وقتی این ماشین‌ها به بازار رسیده، قیمت‌های عجیب و غریبی پیدا کرده‌اند و حتی حواله‌ها در بازار سیاه با رقم‌های چند میلیاردی دست به دست می‌شوند. به هرحال سقف 20 هزار دلاری واردات خودرو در این موضوع بی‌تاثیر نیست چراکه خودروها با آپشن‌های حداقلی وارد می‌شوند.

 

اما اینکه باید برای این خودروها که حتی از مبدا کشور اصلی هم نیستند، رقمی میلیاردی پرداخت کرد، عجیب است.  در فضای مجازی هم مردم به خودروهای وارداتی واکنش‌های بسیاری نشان دادند و معترض بودند که اصلا این ماشین‌ها از کشور اصلی نیستند و اینها هم که وارد شده‌اند، قیمت‌های نجومی دارند.

 

فیات 500 
مثلا درباره فیات 500 که اتفاقا به تازگی تحویل مشتریان شده، با قیمت پایه دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سامانه فروش، واکنش‌ها به این شکل بوده است:«‌این خودرو ساخت کشور لهستان است و اصلا ربطی به فیات ایتالیا ندارد. حتی در اروپا نیز این خودرو فروش خوبی ندارد.» حتی برخی منابع می‌گویند در بازار سیاه قیمت این خودرو 4میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است و حواله آ‌ن را هم 850 میلیون تومان ‌می‌فروشند!

 

سوزوکی سیاز دورگه هندی- ژاپنی 
سوزوکی سیاز ماشین دومی است که در فضای مجازی به آن معترض بودند. به این خودرو لقب سدان اقتصادی داده‌اند. قیمت نهایی آن در سامانه فروش یک میلیارد و 430 میلیون تومان است. درباره این خودرو در فضای مجازی نوشته‌اند؛

 

چرا باید برای ماشینی که در حاشیه خلیج فارس، 14 هزار دلار قیمت دارد و تازه مونتاژ هند است، یک میلیارد و 430 میلیون تومان پول داد. در حالی که این ماشین واقعا بدون آپشن و ضعیف است. اگر در سایت‌ها سرچ کنید، حواله سوزوکی سیاز بهایی حدود یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان دارد. 

 

هیوندای النترا بدون کیفیت 
اسب‌بخار نوشته است: با ورود به کابین این خودرو‌ که در سامانه به قیمت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به مشتریان تحویل شده است، قطع به یقین سورپرایز خواهید شد، چراکه همه ادوات کابین و قسمت‌های داشبورد در ساده‌ترین حالت ممکن قرار دارند.

 

از سوی دیگر، برخی کاربران در فضای مجازی درباره این خودرو نوشته‌اند: «ماشین 15 الی 20 هزار دلاری در ایران بدون آپشن در بازار سیاه حدود 4 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. همه چیز در خودرو آنالوگ و قدیمی است و صندلی‌ها نیز پارچه‌ای!» 

 

تویوتا کرولای چینی! 
تویوتا کرولای وارداتی در دو نسخه 1200 و 1500 عرضه شده است. تویوتا کرولای ۲۰۲۳ با حجم موتور 1/2 لیتری از خودروهای وارداتی است که در سامانه یکپارچه فروش خودرو ‌ قیمت حدودی دو میلیارد و ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد.

 

تویوتا کرولای 1200 از طریق سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی با قیمت قطعی 2 میلیارد و 15 میلیون تومان به فروش رسید. با این حال، این خودرو اکنون در بازار آزاد قیمت 4 میلیارد تومانی دارد؛ عددی که برای یک سدان شهری 1/2 لیتری 116 اسب بخاری مونتاژ FAW چین مقداری دور از تصور است! در فضای مجازی در اعتراض به قیمت این خودرو نوشته‌اند:‌

 

« تویوتا کرولا در بازار چین 700 میلیون تومان قیمت دارد ا‌ما در سامانه با رقم میلیاردی مواجه می‌شویم. به هرحال حواله تویوتا کرولا بین 800میلیون تا یک‌میلیارد و 500‌میلیون تومان آگهی شده است. بهای نمایندگی این محصول دو ‌میلیارد و 16میلیون تومان است.

 

اما در بازار با قیمت چهار‌ میلیارد و 100میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که نشان از اختلاف قیمت دو میلیارد و 84‌میلیون تومانی بین نمایندگی و بازار دارد. بنابراین در این مورد هم خرید حواله در عین غیرقانونی بودن، صرفه اقتصادی دارد.

 

کدخبر: ۵۵۲۶۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر