کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۲۵۹
تاریخ خبر:

لکسوسِ بدفروش!

لکسوسِ بدفروش!

بررسی لکسوس RX200t که جزو آخرین خودروهای لوکس وارداتی به کشورمان بود و امروز با قیمت 10 الی 12 میلیارد تومانی به دنبال مشتری می‌گردد

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| اجازه دهید که یک فلاش‌بک بزنیم به عقب. به حدود 15‌سال پیش. زمانی که نخستین محموله از محصولات شرکت لکسوس به ایران آمد و فصل جدیدی در بازار خودروهای لوکس کشورمان آغاز شد. شاسی‌بلند سری RX نخستین محصولی بود که با نام و نشان لکسوس به ایران آمد.

این برند خیلی زودتر از چیزی که پیش‌بینی می‌شد در دل قشر متمول ایرانی جا خوش کرد. از همان اواسط دهه 80 خورشیدی که پای این برند لوکس‌ساز ژاپنی به کشورمان باز شد، سری RX (با کد RX350) توانست بازار مناسبی برای خود دست و پا کند. چهره ظاهری جذاب و در عین حال باوقار، کیفیت ساخت فوق‌العاده بالا و بهره‌مندی از پیشرانه قدرتمند 3/5 لیتری را می‌توان از جمله دلایل موفقیت این خودرو در ایران دانست.

 

چند سال بعد و در اواخر دهه 90 خورشیدی نسل نو RX نیز به ایران آمد. همزمان با ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی، سری RX در نسخه 2 لیتری و با کد RX200t به ایران آمد تا شانس خود را برای موفقیت مجدد امتحان کند.


اما این بار شانس با RX جدید یار نبود و خروج آمریکا از برجام و ممنوعیت واردات خودرو سبب شد تا تعداد بسیار محدودی از این خودرو وارد کشور شود. امروز و پس از گذشت چند سال از آن روزها، لکسوس RX200t در تعداد انگشت‌شماری پشت ویترین نمایشگاه‌های خودروی کشور، چشم‌انتظار مشتری مانده‌اند.

 

قوای محرکه
نسل نو RX که تنها با کد RX200t به ایران آمد، به یک پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ مجهز بوده که توانایی تولید 235 اسب بخار قدرت و 355 نیوتن متر گشتاور را داراست. در حقیقت این همان پیشرانه مدل محبوب NX200t است که چند سالی می‌شود در بازار کشورمان حضور دارد.


هرچند ‌‌روی کاغذ چنین پیشرانه‌ای برای شاسی‌بلند سایز متوسط لکسوس کوچک به نظر می‌رسد‌ اما بهره‌گیری از جعبه‌دنده فوق هوشمند 6 سرعته دبل شیفت ترونیک و سیستم تعلیق انعطاف‌پذیر (با قابلیت رانندگی در حالت‌های عادی، اسپرت و اقتصادی) سبب شده تا RX200t در جاده چابک‌تر از آنی باشد که انتظار داشتیم.


ضمن آنکه نباید فراموش کرد به خاطر قوانین دست و پا گیر موجود در کشورمان دیگر رقبای این خودرو نیز از پیشرانه بزرگ‌تری بهره نمی‌گیرند و به بیان دیگر لوکس‌سوارهای ایرانی به چنین پیشرانه‌هایی عادت کرده‌اند!


تجهیزات و قیمت 
محصولات لکسوس همیشه طراحی اغواگر و جذابی داشته‌اند. اما شاید نسل نو RX را بتوان زیباترین محصول فعلی این خودروساز دانست. استفاده استادانه از خطوط تیز در حجم‌پردازی، چراغ‌های کشیده جلو و عقب و درنهایت ستون سیال C که شیشه عقب را به شیشه‌های جانبی پیوند زده، RX200t را یک سر و گردن بالاتر از رقبای خود قرار داده‌اند.


همچنین RX200t در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز دست بالا را دارد. سقف شیشه‌ای (پانورامیک)، رادار 360 درجه، کنترل کروز هوشمند، صندلی‌های برقی با حافظه، سامانه نمایش اطلاعات روی شیشه، سیستم صوتی حرفه‌ای ساخت برند «Levinson» با قدرت 835 وات، هدفون وایرلس، سامانه هشدار نقطه کور و 10 کیسه هوای ایمنی، بخشی از فهرست بلندبالای آپشن‌های این خودرو است.

لکسوس RX200t در بازار کشورمان وضعیت بسیار آشفته‌ای دارد. تجربه نشان داده که یک «لکسوس شاسی‌بلند» همیشه در ‌ ایران مشتری خود را دارد! از مدل‌های سدان گرفته تا غول فول‌سایزی همچون LX570. پس طبیعی است که RX200t نیز در ایران باید موفق عمل می‌کرد.


اما همانگونه که اشاره شد، تنش سیاسی با دولت قبلی آمریکا، ممنوعیت واردات خودرو و جهش بی‌سابقه قیمت ارز در اواخر دهه 90 و به دنبال آن افزایش شدید قیمت خودرو سبب شد تا RX200t با قیمت نجومی به دست مشتری ایرانی برسد.


این شاسی‌بلند لوکس که در بدو ورود به کشور با قیمت زیر 600 میلیون تومان عرضه می‌شد، خیلی زود قیمت میلیاردی پیدا کرد و نهایتا رقم عجیب و غریب 20 میلیارد تومانی را نیز تجربه کرد! با این حال امروز نمونه‌های کارکرده RX200t با قیمت تقریبی 10 الی 13 میلیارد تومان به فروش می‌رسند. همین موضوع سبب شده تا RX200t یکی از بدفروش‌های بازار به شمار بیاید.

 

کدخبر: ۵۵۲۲۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر