کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۱۴۸
تاریخ خبر:

یک خداحافظیِ باشکوه

یک خداحافظیِ باشکوه

نگاهی به «شورولت کامارو COLLECTORs Edition» که آخرین نسخه تولیدی از کاماروی افسانه‌ای خواهد بود ‌.

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان | اگر از‌جمله علاقه‌مندان خودروهای عضلانی آمریکایی بوده یا از آن دسته ماشین‌بازهایی هستید که هنوز در لابه‌لای خاطرات سلطنت یانکی‌ها در اواسط قرن گذشته سیر می‌کنید، تعصب را کنار بگذارید! اینجا دیگر نه از غول‌های کامپیوتری و صنعت IT همچون «اپل»، «یاهو» و «گوگل» خبری است و نه از غول‌های سازنده لوازم خانگی همچون «بلک اند دیکر».


واقعیت این است که آمریکایی‌ها سال‌هاست در صنعت خودروسازی حرف چندانی برای گفتن ندارند. شاید در سال‌های نه‌چندان دور و زمانی که خودروسازان کره‌ای و ژاپنی مشغول کپی‌برداری از ایده‌های خودروسازان صاحب سبک غربی بودند، این محصولات آمریکایی بودند که در کنار چند برند معتبر اروپایی چرخ صنعت خودروسازی جهان را می‌چرخاندند.

 

اما ظهور یک باره بحران نفتی دهه 90 و به موازات آن پیشرفت چشمگیر آسیایی‌ها در یکی دو دهه اخیر و گرایش بازارهای پرمصرف به محصولات اروپایی و ژاپنی سبب شد تا خودروسازان آمریکایی دچار افول شده و به یک خواب زمستانی طولانی بروند. حالا صنعت خودروسازی آمریکا آماده خداحافظی با یکی از قدیمی‌ترین و خوشنام‌ترین محصولات خود می‌شود؛ یعنی شورولت کامارو.


تغییرات ظاهری آخرین نسخه 
با آنکه نسل جدید کامارو در مارس 2016 رونمایی شد اما این خودرو توانست طراوت و جذابیت کافی خود را نزدیک به یک دهه حفظ کند. تیم طراحی شورولت با کشیدن دستی بر‌سر و گوش کامارو، آخرین نسخه از این خودروی محبوب را با پسوند COLLECTORs Edition روانه بازار کرده‌اند.


با نگاهی گذرا به چهره ظاهری کامارو جدید دست کم در نمای جلو، تفاوت چشمگیری میان این خودرو و مدل پیشین به چشم نمی‌خورد اما در نگاه دقیق‌تر تغییراتی چون بهره‌گیری از چراغ‌های جلو و عقب جدید با تکنولوژی LED به جای نمونه‌های قدیمی‌تر و همچنین طراحی جدید سراگزوز‌ها به شکل دوگانه (که از مدل کوروت Z06 به عاریت گرفته شده) مشاهده می‌شود.


خداحافظی با قدرت هرچه تمام 
مگر می‌شود در آخرین کامارویی که ساخته خواهد شد، خبری از پیشرانه‌های حجیم و پرقدرت نباشد؟ این بار شرکت شورولت با یک پیشرانه حجیم 6/2 لیتری 8 سیلندر، یک خداحافظی باشکوه را تدارک دیده. این پیشرانه توانایی تولید بیشینه قدرتی معادل 455 اسب بخار را داراست. 637 نیوتن متر گشتاور نیز بیشینه گشتاوری است که این پیشرانه توانایی تولید آن را دارد.


همه این اعداد و ارقام به کمک جعبه دنده شش سرعته کامارو، این خودرو را ظرف مدت 5/4 ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر‌ساعت می‌رسانند. توزیع وزن در این خودرو به صورت 52 درصد روی محور جلو و 48‌درصد روی محور عقب صورت گرفته که این امر می‌تواند به بهبودی هندلینگ و پایداری کامارو کمک شایانی کند.


ضمن آنکه مهندسان شورولت با سفت‌تر کردن کمک‌فنرها و استفاده از میله‌های تعادلی عرضی در محورهای جلو و عقب خصوصیات اسپرتی کامارو COLLECTORs Edition را پررنگ‌تر از قبل ساخته‌اند. مهندسان شورولت برای افزایش قدرت ایستایی خودرو عضلانی خود از هیچ چیز کم نگذاشته و با بهره‌گیری از دیسک‌های ترمز خنک‌شونده به قطر 390 میلی‌متر در جلو و 396 میلی‌متر در عقب به همراه سامانه ایمنی غیرفعال چون سامانه ترمز ABS، سیستم کنترل دائم ترمزها و در نهایت سامانه کنترل کشش پیشرانه یا همان EDC امنیت راننده و سرنشینان کامارو را تضمین کرده‌اند.


بازار فروش 
طبق اعلام شرکت شورولت، آخرین نسخه تولیدی کامارو با قیمت پایه 40 هزار دلار به دست مشتریان خود خواهد رسید. خبر بد اینکه تنها 350 نفر در دنیا شانس این را خواهند داشت که سوار آخرین نسخه از این خودرو شوند. بدین ترتیب قصه‌ای که در سال 1966 شروع شده بود، در سال 2024 به سر رسید!

 

 

کدخبر: ۵۵۲۱۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر