کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۰۰۳
تاریخ خبر:

چرا اجازه انتشار جزئیات بیشتری از مرگ مهندس پرواز فرودگاه کنارک داده نشد؟

چرا اجازه انتشار جزئیات بیشتری از مرگ مهندس پرواز فرودگاه کنارک داده نشد؟

پایان باز برای قصه ابوالفضل| ابوالفضل امیری که بود؟ متاهل بود یا مجرد؟ چند سال داشت؟ خانواده‌اش چه می‌گویند؟

هفت صبح| در روزهای گذشته عکس کارمند اداره برق که حین کار جان خود را از دست داده بود در بسیاری از کانال‌های تلگرامی دست به دست می‌شد. پیش از آن عکسی سرتاپا سیاه از کارگر واحد تعمیرات خطوط لوله شرکت نفت به انتشار درآمد و قبل‌تر از آن عکس‌هایی از خستگی دو ‌مهندس نیروگاه اهواز به دست همه رسید که با تقدیر و تشکرهای فراوان همراه شد.

 

سرنوشت ابوالفضل اما این بود که بدون یک خط جزئیات، بدون هیچ عکس و بدون هیچ اطلاع رسانی دقیقی جان خود را حین کار از دست بدهد. اواسط تیر ماه خبر دردناکی از مرگ یک مهندس پرواز شرکت هواپیمایی وارش منتشر شد. در مقابل سوال‌های بسیار درباره چگونگی این اتفاق، سازمان هواپیمایی کشور و شرکت هواپیمایی وارش هیچ علاقه‌ای نشان ندادند که خبرنگاران یک قدم به قصه ابوالفضل امیری نزدیک‌تر شوند.

 

مرگ مهندس پرواز «وارش» که به داخل موتور هواپیما کشیده شد

 

سازمان هواپیمایی تنها به انتشار کلیاتی از حادثه اکتفا کرد و اجازه نداد حالا که یکی از کارمندان خود را از دست داده، حداقل قصه او در هیاهوی اخبار فراموش نشود. روابط عمومی شرکت وارش هم تصمیم‌گیری درباره انتشار خبر را به حراست این شرکت واگذار کرده بود که پیگیری‌ها از حراست هم به نتیجه‌ای نرسید. ابوالفضل امیری که بود؟ متاهل بود یا مجرد؟ چند سال داشت؟ خانواده‌اش چه می‌گویند؟ آیا از کسی شکایت شده است؟ در اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری تنها به این اشاره شده که علت اصلی مرگ، عدم رعایت دستورالعمل‌ها روی زمین هنگام موتورگردانی بوده و براساس این اطلاعیه گزارش حادثه به «مراجع ذی‌صلاح» ارسال شده است.

 

در یک ماه گذشته پیگیری‌ها برای به دست آوردن جزئیات مرگ امیری به درهای بسته خورد. تنها اطلاعاتی که توانستیم به دست بیاوریم این بود که امیری مهندسی تازه‌کار نبوده و 12 سال سابقه کار داشته. او و دو نفر از همکارانش یازدهم تیر ماه برای تعمیر هواپیمایی که صبح از تهران به چابهار سفر کرده بود خودشان را به فرودگاه کنارک در این استان رساندند. ساعت 23:57 شب بود که کار تعمیر تمام می‌شود.

 

هر سه نفر از مقابل موتور کنار می‌آیند و کاپیتان «پاور را بالا می‌کشد» یا در واقع موتور را روشن می‌کند. همان لحظه امیری که در مسیر مکش هوای دهانه ورودی موتور قرار داشته به داخل کشیده می‌شود و مقداری از باقی‌مانده جسد او از دهانه موتور بیرون می‌آید. این تصویر آنقدر هولناک بوده که در دم همه حاضران با دیدن آن از خود بیخود و به بیمارستان منتقل می‌شوند.

 

«مکش جاروبرقی را دیده‌اید؟ موتور هواپیما مثل یک جاروبرقی هرچیزی که مقابل خود باشد به داخل می‌کشد. قدرت موتور باید اندازه‌ای باشد که 50 تن وزن هواپیما را بلند کند. برای همین اگر موقع تست فردی مقابل آن قرار بگیرد مثل پر کاه او را می‌بلعد. مثل یک کاغذ.»

 

این را رئیس فرودگاه چابهار می‌گوید اما او هم اطلاعات بیشتری به روزنامه هفت صبح نمی‌دهد. به گفته او زمان تست موتور هیچ جنبنده‌ای نباید مقابل آن قرار بگیرد اما آن شب زمان شروع تست، امیری درست در همان لحظه به سمت چپ خود می‌پیچد و این حادثه رقم می‌خورد. اگرچه ابهام‌های زیادی درباره مرگ او وجود دارد اما به گفته یک خلبان جعبه سیاه هواپیما حتی مکالمات تعمیرکار و خلبان را هم ضبط می‌کند و می‌تواند جزئیات بیشتری درباره این حادثه بدهد. با این حال مشخص نیست که این اطلاعات چه بوده و کارگران و خلبان شرکت هواپیمایی وارش در این حادثه چه توضیحاتی داده‌اند.

 

کدخبر: ۵۶۵۰۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر