کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۷۵۶
تاریخ خبر:

طرح یک احتمال جدید در ماجرای انفجار خط لوله گاز

طرح یک احتمال جدید در ماجرای انفجار خط لوله گاز

انفجار لوله اصلی انتقال گاز در شرق کشور، به عوامل تروریستی و خرابکاری نسبت داده شده است اما...

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید احتمال دخیل بودن حوادث طبیعی در انفجار خط لوله انتقال گاز حوالی شهرستان بروجن را نباید فراموش کرد: یکی از دلایل وقوع این سانحه می‌تواند ناشی از حرکات زمین باشد. طبق داده‌های مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک در محدوده محل سانحه لوله گاز اصلی ۶۵ لرزه‌خیزی بالایی دارد، به گونه‌ای که در مدت ۱۸ سال در گستره‌ای به شعاع ۱۰۰ کیلومتری اطراف، حدود ۶۲۱ زلزله با بزرگای ۲.۵ و بالاتر رخ داده است.

علی بیت‌اللهی به ایسنا گفته:  بر اساس اخبار رسانه‌ها در حوالی ساعت یک بامداد امروز چهارشنبه گسیختگی لوله اصلی گاز در محدوده گردنه حلوائی در مسیر بین بروجن – لردگان موجب خروج ناگهانی گاز، انفجار و آتش‌سوزی آن شد که از فواصل دور قابل رؤیت بوده و موجب وحشت ساکنین اطراف شده است. 

موقعیت این سانحه در مسیر بروجن به لردگان و نرسیده به سه راهی بلداجی است. سه راهی بلداجی در ۱۲ کیلومتری خروجی شهر بروجن (میدان جهاد) به سمت جنوب غرب به سمت لردگان واقع شده و گسیختگی لوله گاز و آتش‌سوزی ناشی از آن می‌تواند ناشی از طبیعی بودن حادثه باشد و البته نیاز به مشاهدات میدانی است. از جمله این دلایل طبیعی می‌توان به «حرکات دامنه‌ای» با توجه به شیب تند مسیر در نزدیکی گردنه حلوائی (شیب تا ۱۰درصد) اشاره کرد که می‌تواند حرکات دامنه‌ای در این ناحیه باشد که با بارندگی‌های اخیر و وقوع زمین لغزش و نیز رخداد سنگ افت‌ها احتمالا می‌تواند از دلایل گسیختگی لوله اصلی گاز باشد.

بررسی رخدادهای لرزه‌ای سه روز اخیر نشان می‌دهد که تنها در روز ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ در شمال غربی بلداجی زلزله با بزرگای ۲.۸ و به فاصله ۱۶ کیلومتری محل سانحه لوله گاز رخ داده که این حادثه با توجه به بزرگای آن نمی‌تواند تاثیری در گسیختگی لوله گاز داشته باشد. با بررسی فرسودگی لوله اصلی گاز ۶۵ و اتصالات آن و بررسی سایر عوامل غیر طبیعی دیگر، در صورت احتمال تاثیر عوامل طبیعی پیشنهاد می‌شود دو مورد اولویت‌دار «ناپایداری دامنه» (وقوع زمین‌لغزش، سنگ افت) و «جنبائی گسله اصلی جوان زاگرس» به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

کدخبر: ۵۵۳۷۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر