کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۴۶۰
تاریخ خبر:

محاصره توسط طلا و نقره

محاصره توسط طلا و نقره

نگاهی به فهرست برندها و کمپانی‌های ارزشمند جهان

روزنامه هفت صبح|  بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت خزانه‌داری ‌ آمریکا، طلا بزرگترین و ارزشمندترین دارایی موجود در جهان است. به‌طور کلی، امروز بیش از ۲۴۴ هزار تُن طلا در سراسر جهان وجود دارد که از این میان ۱۸۷ هزار تن آن استخراج شده و در دست بشر قرار گرفته است و به انحای مختلف، از سکه و شمش گرفته تا زیورآلات مورد استفاده می‌گیرد.


گفتنی است، ۵۷ هزار تن طلای باقیمانده، هنوز استخراج نشده و همچنان در دل زمین قرار دارد. بر اساس اطلاعات، چین، استرالیا و آفریقای جنوبی، سه کشوری هستند که بیشترین مقدار طلای استخراج نشده در مرزهای آنها قرار گرفته است. حال اگر فرض کنیم تمام طلای موجود در دل خاک نیز استخراج شده باشد، بر اساس قیمت امروز طلا در بازارهای جهانی، روی هم رفته 16/3 هزار میلیارد دلار طلا در جهان وجود دارد.
 

جالب است بدانید پس از طلا، با ارزش‌ترین دارایی موجود در جهان امروز، کمپانی مایکروسافت آمریکاست. این غول دنیای نرم‌افزار و فناوری که بذر آن را بیل گیتس کاشته، ۳ هزار میلیارد دلار ارزشگذاری شده است. رده سوم این فهرست در اختیار رقیب قدیمی مایکروسافت، یعنی اپل است. اپل با ارزشی در حدود 2/8هزار میلیارد دلار در تعقیب مایکروسافت است و باید بگوییم رقابت قدیمی بیل گیتس و استیو جابز پابرجاست و امروز توسط کمپانی‌هایی که این دو نخبه بنا نهادند، دنبال می‌شود.


رتبه سوم این فهرست به غول نفتی عربستان سعودی، آرامکو‌ اختصاص دارد. البته در مورد ارزش‌گذاری آرامکو، اختلافات بسیاری وجود دارد. تا پایان سال ۲۰۲۰، ارزش این کمپانی بیش از ۵ هزار میلیارد دلار برآورد می‌شد اما با قوت گرفتن تولید نفت در آمریکا و عرضه آن به جهان و نیز همراهی و همکاری عربستان در تولید نفت با روسیه، ارزش آرامکو با افت مواجه شد و امروز منابع آمریکایی معتقدند که ارزش آرامکو ۲ هزار میلیارد است.


پس از آرامکو به نام کمپانی انویدیا برخود می‌کنیم که ‌به تازگی وارد این جمع شده است. ورود پدیده‌های هوش مصنوعی و خودروهای الکتریکی به دنیا و نیز جنگ ‌‌ریز تراشه‌ها بین آمریکا و چین، سبب شد تا ارزش سهام انویدیا به صورت صعودی رشد کند و امروز با  1/98میلیارد دلار در یک قدمی آرامکو باشد. پس از انویدیا، کمپانی آمازون که بزرگترین خرده‌فروشی آنلاین جهان نام دارد، با ارزش 1/8هزار میلیارد دلاری در رده هفتم ایستاده است.


رده هشتم نیز در اختیار کمپانی آلفابت است که ما آن را با نام گوگل می‌شناسیم. ارزش گوگل آن روز1/7 هزار میلیارد دلار برآورد شده است. پس از گوگل، با ارزش‌ترین دارایی موجود در دنیا، نقره است. به عبارت دیگر، در حد فاصل طلا و نقره تنها این ۵ کمپانی آمریکایی و آرامکوی عربستان قرار دارند.
 

از سوی دیگر، مجله ‌فورچون‌ در آخرین شماره خود و به سیاق سال‌های گذشته، فهرست بلند و بالایی از پرسودترین کمپانی‌های جهان در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد. در این فهرست آرامکوی عربستان با 159/1 میلیارد دلار از دیگران پیشی گرفته و در رتبه اول این فهرست ایستاده است. آرامکو یا همان شرکت نفت عربی-آمریکایی در اصل شرکت نفت دولتی عربستان سعودی است.

 

پیشتازی آرامکو از دیگر شرکت‌های جهان، نشان می‌دهد که دنیا هنوز تشنه سوخت‌های فسیلی به منظور تولید انرژی است. در حوزه فناوری، اپل، مایکروسافت و آلفابت موقعیت‌های برتر را به خود اختصاص دادند و روی هم رفته 232/5میلیارد دلار سود کردند. از سوی دیگر اپل پس از آرامکو، دومین کمپانی سودده جهان با رقم خالص سود 99/8میلیارد دلاری طی سال ۲۰۲۳ است.

 

مایکروسافت نیز با 72/7 میلیارد دلار و آلفابت نیز با ۶۰ میلیارد دلار سود در رده‌های سوم و چهارم ایستاده‌اند. رتبه پنجم در کمال ناباوری به کمپانی پُست آمریکا به عنوان تنها نماینده بخش حمل و نقل در این فهرست رسیده و این کمپانی طی سال ۲۰۲۳ با سود قابل توجه ۵۶ میلیارد دلاری و  با درآمد 78/8میلیارد دلاری مواجه شده است.
 

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، ارزش ‌برند‌ است. ارزش برند می‌تواند بخش مهمی از دارایی‌های نامشهود هر شرکتی باشد. این نوع دارایی‌های غیر‌فیزیکی، مانند پتنت‌ها و نام‌های تجاری، تأثیر فزاینده‌ای بر ارزش کلی شرکت دارند. یک پیمایش که در سال ۲۰۲۰ انجام شد، نشان داد که دارایی‌های نامشهود ۹۰ درصد از ارزش بازار سرمایه آمریکا را تشکیل می‌دهند.

 

یک مطالعه، بیش از ۵ هزار برند را در ۳۸ کشور بررسی کرده و ۱۰۰ برند ارزشمند جهان را به ترتیب فهرست کرده است. بر این اساس، برند آمازون با ارزش ۲۹۹ میلیارد دلار در رتبه اول جهان قرار دارد. برند اپل نیز با ارزش ۲۹۸ میلیارد دلاری در تعقیب آمازون است و رده دوم قرار دارد.

 

توجه به این نکته مهم است که هر دو برند غول فناوری نسبت به سال گذشته ارزش خود را کاهش دادند، زیرا اختلالات زنجیره تامین، محدودیت‌های بازار کار و کاهش درآمد پیش‌بینی‌شده بر برندهای آنها تأثیر گذاشت. از سوی دیگر وفاداری مشتریان به برندها نیز در ارزشگذاری آنها تأثیر بسزایی دارد و هر دو کمپانی از این منظر طی سال ۲۰۲۳ با افت و کاهش مواجه شدند.

گوگل با281/4میلیارد دلار، مایکروسافت با 191/6میلیارد دلار و والمارت با 113/8میلیارد دلار در رده‌های سوم تا پنجم این فهرست  قرار دارند. رده ششم در اختیار سامسونگ است که برندی غیر آمریکایی است و محصول کره جنوبی به شمار می‌رود. (فوربز، فورچون و ویژوال کپیتالیست)

 

کدخبر: ۵۵۴۴۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر