کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۹۲۶
تاریخ خبر:

دلهره تحمل‌ناپذیر همستری‌ها | ‌آرزوهای بزرگ همستری‌ها نقش برآب شد؟

دلهره تحمل‌ناپذیر همستری‌ها | ‌آرزوهای بزرگ همستری‌ها نقش برآب شد؟

بررسی شایعه لیست نشدن همستر و بلایی که بر‌سر کاربران منتظر می‌آید ‌

هفت صبح| ‌ از روز گذشته یک خبر غیررسمی، باعث نگرانی آن‌هایی شده که روزها و ساعت‌ها وقت و انرژی خود را صرف ضربه زدن روی صفحه موبایلشان کرده‌اند: «لیست شدن همستر کامبت ممکن است لغو شود.» 300 میلیون کاربر، که جمعیت بزرگی از آنان را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند، حدودا پنج ماه است که به امید کسب سرمایه، درگیر این بازی تلگرامی ساده شده‌اند. حالا گفته می‌شود اختلافات داخلی بین بنیان‌گذار همستر و سرمایه‌گذاران ممکن است باعث شود توکن همستر کامبت هرگز لیست نشود. اگر این خبر حقیقت داشته باشد، چه اتفاقی برای کاربران همستر می‌افتد؟ «ثروتی» که تا به امروز جمع کرده‌اند چه می‌شود؟

 

این خبر را اولین بار فردی به نام الکس، که طراح یک پروژه مشابه به نام سیمپل است در کانال تلگرام خود با دو میلیون دنبال کننده منتشر کرد. او در این پیام ادعا کرد در حالی که بیش از 200 میلیون نفر منتظر لیست شدن توکن همستر هستند، اختلافات داخلی ممکن است پروژه را کنسل کند. به گفته او بنیانگذار همستر، یک آقای روسی به نام ادوارد گورینوویچ، به سرمایه‌گذاران بازی، وعده سود 18.6 درصدی داده بوده اما حالا هرگونه سهمی را انکار کرده است.

 

او همچنین خبر داد که سرمایه‌گذاران در حال آماده سازی شکایت‌های حقوقی هستند و در نتیجه خبری از لیست شدن نیست. آقای الکس در آخر این پیام، آب پاکی را هم روی دست کاربران ریخت و ادعا کرد این پروژه یک کلاهبرداری بوده است. با این حال آقای الکس هیچ مدرکی درباره ادعای خود ارائه نکرده و منابع رسمی آن را تائید نکرده‌اند.

 

 به جز وقتتان چیزی را از دست ندادید

زمانی که حدودا چهار ماه پیش تب بازی همستر در ایران بالا گرفت، خیلی‌ها از وقت و زندگی خود زدند و به ضربه زدن روی صفحه موبایل و سکه جمع کردن مشغول شدند. خیلی‌ها شماره مادر، پدر و هر فامیل و آشنایی را که داشتند گرفتند و اکانت تلگرام برای خود باز کردند تا سکه‌های بیشتری جمع کنند. بعضی‌ها هم در اقدامی عجیب و غریب 206 خود را با 440 میلیون سکه همستر معاوضه کردند.

 

حالا آن تب و تاب کمتر شده اما هنوز میلیون‌ها نفر منتظر لیست شدن توکن‌های همستر هستند. در ماه‌های اخیر همستر هرگز تاریخ دقیقی برای ایردراپ مشخص نکرده و لیست کردن را به بهانه‌های مختلف به تعویق انداخته است. با این حال اگر هم لیست شدن توکن‌ها به طور کامل کنسل شود، کاربران به جز وقت و انرژی که صرف کردند ضرر مالی نمی‌کنند. البته به جز افرادی که به دلیل ناآگاهی، با این سکه‌ها خرید و فروش انجام دادند و به طور مثال 206 معامله کردند!

 

حتی افرادی که در «پیش بازار» یا «پری مارکت»، توکن همستر پیش خرید کرده‌اند، هیچگونه ضرری نخواهند کرد. یکی از کارشناسان این حوزه به هفت صبح درباره پیش بازار و چگونگی فعالیت در آن توضیح می‌دهد: «سکه‌هایی که پروژه‌های رمز ارز مانند همستر تولید می‌کنند، قبل از اینکه وارد بازار شود، برای مدتی در پیش بازار تست می‌شود. این کار را بیشتر برای کشف قیمت انجام می‌دهند. خریداران یا فروشندگان در پیش بازار، با اعلام قیمت، هر تعداد که بخواهند همستر پیش خرید یا پیش فروش می‌کنند. پولی هم که بابت این پیش خرید‌ و فروش‌ها رد و بدل می‌شود، در صرافی‌های ارز دیجیتال بلوکه شده  و همانجا باقی می‌مانند. به همین خاطر است که اگر همستر کامبت لیست نشود اتفاقی برای این پول‌ها نمی‌افتد و به حساب کاربران باز می‌گردد.»

 

 تا وقتی پیش‌فروش انجام می‌شود، نگران لغو همستر نباشید

باید این مسئله را در نظر داشت که هنوز هیچ اظهار نظر رسمی در این رابطه صورت نگرفته است. نه کانال رسمی همستر کامبت و نه خبرگزاری‌های معتبر دیگر، درباره لغو لیست شدن توکن‌های همستر ننوشته‌اند. برخی کارشناسان ارز دیجیتال معتقدند «الکس» با مطرح کردن این اظهارات بیشتر به دنبال دیده شدن خود و کانالش بوده است. کانال تلگرامی همستر بیش از 52 میلیون و یوتیوب آن 35 میلیون دنبال کننده دارد و هر خبری درباره توکن‌های همستر به سرعت در راس اخبار قرار می‌گیرد.

 

در نتیجه یکی از بهترین راه‌ها برای دیده شدن، انتشار شایعه‌ای درباره این بازی تلگرامی محبوب است. با این حال شایعه اختلافات داخلی بین سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذار همستر، از طرف منابع دیگری هم عنوان شده است. مدتی پیش یک شرکت تبلیغاتی روسی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد قبلا با تیم توسعه‌دهنده بازی همستر کامبت، پروژه‌ای را انجام دادند؛ اما در آن پروژه خبری از ایردراپ توکن نشد و احتمالا همین اتفاق برای توکن همستر کامبت هم می‌افتد. این شرکت همچنین مدیران این پروژه را کلاهبردار خواند و اعلام کرد سهم آن‌ها در پروژه قبلی داده نشده و به همین دلیل قصد دارند از تیم توسعه‌دهنده آن پروژه شکایت کنند. با این حال اختلافات داخلی ممکن است لیست شدن توکن‌ها را به تعویق بیاندازد اما لغو شدن، در حال حاضر فقط یک شایعه است. 

 

یکی از فعالان حوزه ارز دیجیتال با اشاره به اینکه این ادعاها تنها به دلیل محبوبیت همستر تیتر رسانه‌ها می‌شوند در گفت‌وگو با هفت صبح توضیح داد: «تنها در دو صورت می‌توان به صورت قطعی گفت که همستر لیست نمی‌شود. اول آنکه خود همستر این مسئله را عنوان کند و دوم اینکه پیش فروش توکن همستر در پری مارکت یا پیش بازار متوقف شود.

 

هنوز پیش بازارهای همستر در صرافی‌های دیجیتال معتبری مانند kucoin فعال هستند. زمانی که این صرافی‌ها هم پیش فروش خود را متوقف کنند یعنی از لیست شدن توکن‌های همستر ناامید شده‌اند.» او در ادامه تاکید می‌کند که این اخبار در حال حاضر حدس و گمان است و کاربران جدی، بدون توجه به اخبار غیررسمی همچنان به بازی ادامه می‌دهند. 

 

کدخبر: ۵۶۴۹۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر