کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۶۳۶
تاریخ خبر:

هشت وسیله‌ای که خریدشان دل دوستداران نوستالژی را شاد می‌کند

هشت وسیله‌ای که خریدشان دل دوستداران نوستالژی را شاد می‌کند

از ماشین تایپ‌شش‌ میلیونی و تلفن آنتیک تا گرامافون و...

هفت صبح| ‌چیدن خانه‌ای با وسایل آنتیک هنوز هم برای بسیاری از افراد یک ایده درخشان است. آنها که دل در گرو تاریخ و گذشته دارند، با خرید وسایلی چون گرامافون و تلفن هندلی و ماشین تایپ و... تلاش می‌کنند تا به گذشت زمان، غلبه کنند. این اتفاق البته همیشه غیرممکن است؛ اما دکوراسیون آنتیک برای خانه، همیشه ایده‌ای وسوسه‌کننده به نظر می‌رسد. این روزها برای داشتن وسایل آنتیک و قدیمی لزومی ندارد که حتما به دست‌دوم‌فروشی‌ها سری بزنید. برخی از انواع وسایل آنتیک، تنها طرحی از گذشته دارند و شبیه کالاهای قدیمی هستند. 

 

درعین‌حال هنوز هم می‌شود مدل‌های واقعا قدیمی را در بازار پیدا کرد. برای نمونه خرید ماشین تایپ نو، در ایران سخت است. اغلب فروشنده‌های مدل‌های کارکرده را دارند که گاهی اوقات قیمتشان به 30 میلیون تومان هم می‌رسد. در عین‌حال مواردی چون گرامافون یا ساعت دیواری‌های آنیتک به ندرت به صورت دست دومِ قابل‌قبول پیدا می‌شوند و بیشتر خریداران همان تولیدات جدید با قیمت نسبتا معقول را به عتیقه‌های بسیار گران، ترجیح می‌دهند.

 

 ماشین تایپ؛ حداقل شش‌میلیون

اگر اهل نوشتن باشید، ماشین‌تایپ یا ماشین‌تحریر، برایتان معنا و مفهوم خاصی دارد و بدتان نمی‌آید یکی از آنها را گوشه خانه یا اتاق داشته باشید. اغلب ماشین‌های تایپ یا تحریری که در بازار دیده می‌شوند، دست‌دوم هستند. اما اگر سری به مرکز شهر تهران بزنید، هنوز هم برخی از فروشگاه‌ها ماشین‌تایپ‌های فانتزی نو هم دارند که ظریف و کوچک و رنگی هستند و قیمتشان بین 7 تا 12میلیون تومان است.

 

در واقع چه سراغ ماشین تایپ نو بروید و چه دست‌دوم، اغلب باید بیش از شش‌میلیون تومان هزینه کنید. مثلا یکی از فروشندگان شناخته‌شده چنین ماشین‌هایی یک مدل از برند ژاپنی برادر را که نو نیست اما سرویس‌شده و قابل‌استفاده است، 11میلیون و 500هزار تومان می‌فروشد. گزینه دیگر از برند المپیا ساخت آلمان دهه70 است که در مقایسه با نمونه قبلی جدیدتر به‌حساب می‌آید و نزدیک به شش‌میلیون تومن قیمت دارد.

 

این فروشگاه یک دستگاه ماشین تایپ مربوط به دهه40 میلادی از برند تریومف آلمان را 17میلیون تومان قیمت گذاشته است. نمونه دیگری که چشم ما به آن خورد، ماشین‌تحریر از برند اپتیما و 90ساله است که تمیز و خوب مانده و تایپ فارسی هم دارد. برای خرید این دستگاه شما باید 19میلیون تومان هزینه کنید. اگر دنبال یک نمونه خاص‌تر به همراه کیف باشید که فونت فارسی دارد، باید 24میلیون تومان پول بدهید. قیمت ماشین تحریر 90ساله برند اپتیما با کیف و تجهیزات 32میلیون تومان گفته می‌شود.

 

تلفن آنتیک؛ حداقل سه میلیون

وقتی در مورد تلفن‌های آنتیک حرف می‌زنیم، بهتر است توقعمان را پایین بیاوریم. اغلب این تلفن‌ها در بازار اتفاقا خیلی هم جدید هستند و یک صفحه‌نمایش شماره‌تلفن دیجیتال در وسط آنها، کار را خراب کرده است. در حقیقت این مدل‌ها تنها یک ماکت از مدل‌های اولیه تلفن است و اغلب بین سه تا پنج‌میلیون تومان قیمت دارند. برای نمونه شما می‌توانید با سه‌میلیون و 800هزار تومان یک مدل رومیزی دکمه‌ای بخرید که شماره می‌اندازد و امکان کار حتی وقتی برق قطع است را دارد. گزینه بعدی مدل هندلی است و شماره‌انداز ندارد و شباهت بیشتری به مدل‌های قدیمی مربوط به اوایل قرن بیست‌ویکم دارد و چهارمیلیون و 100هزار تومان فروخته می‌شود.

 

 این دو مدل هردو چوبی هستند. اما اگر تلفن‌های قدیمی ظریف‌تر از جنس شبیه برنز بخواهید، باید نزدیک به هفت‌میلیون تومان هزینه کنید. جالب است بدانید در بازار مدل‌های آنتیک واقعی هم دیده می‌شوند. مثلا یک مدل سوئدی از تلفن‌های هندلی دیواری که از چوب ساخته شده و جمع‌وجور و کوچک است را می‌شود با نزدیک به 36میلیون تومان خرید. قیمت تلفن‌های شبه آنتیک پایه‌دار چوبی سه‌میلیون تومان تا چهارمیلیون تومان است و مدل‌های برنزی همان‌ها را می‌شود با هفت‌میلیون تومان خرید. 

 

 گرامافون؛ حداقل 11 میلیون

یکی از پرطرف‌دارترین وسایل آنتیک برای کسانی که به نوستالژی علاقه دارند، گرامافون است. انواع و اقسام گرامافون با ظاهر قدیمی اما نو در بازار پیدا می‌شود. همچنین شما با کمی گشتن در بازار می‌توانید مدل‌های واقعا قدیمی را هم پیدا کنید که صفحه می‌خورند. قیمت گرامافون به طور معمول بالای 18میلیون تومان است. مثلا می‌توانید یک مدل از برند والتر را که دارای میز چوبی و منبت کاری شده است،  با 21میلیون و 600 هزار تومان بخرید.

 

این مدل جای نسبتا زیادی می‌گیرد و هم می‌تواند انواع صفحه گرامافون را برایتان بخواند و هم دی‌وی‌دی صوتی را پخش کند. همچنین با USB هم می‌توانید سراغ این گرامافون بروید. این مدل دارای ریموت‌کنترل است. برای گرامافون‌های ایستاده شما باید دست‌کم، 18میلیون تومان هزینه کنید. اغلب آنها همین مشخصات را دارند اما مدل‌های رومیزی را می‌شود با قیمت کمتر خرید.

 

اگر حتما اصرار داشته باشید که گرامافون‌تان شیپور داشته باشد، می‌توانید با 11میلیون تومان سراغ والتر چوبی رومیزی بروید که هم صفحه و USB می‌خورد و هم می‌توانید با استفاده از آن رادیو گوش بدهید. اما مدل‌های جذاب‌تری هم در بازار دیده می‌شود. مثلا برند لنکو یک گرامافون کوچک جعبه‌ای دارد که نزدیک به 16میلیون تومان فروخته می‌شود. این مدل بدون شیپور است و جای کمی می‌گیرد و یادآور پخش‌کننده‌های موسیقی دهه40 میلادی است. جنس این مدل از پلاستیک بوده و رادیو هم می‌گیرد.

 

  دفتر و کاغذ؛ حداقل 50هزار تومان

برخی از فروشگاه‌های اینترنتی، اقدام به فروش محصولات دهه60 می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین اقلام در چنین فروشگاه‌هایی، انواع لوازم‌تحریر است که شما را یاد دوران مدرسه در دهه60 یا اوایل دهه70 شمسی می‌اندازد. مثلا با 25هزار تومان می‌توانید یک عدد خط‌کش چوبی مشابه دهه60 بخرید. قیمت قلم‌های استنسیل مدل دهه50، دانه‌ای 160هزار تومان است و مهر قبول است که معلم‌ها پای مشق بچه‌ها می‌زدند، 75هزار تومان قیمت دارد.

 

یکی دیگر از اقلام پرطرف‌دار برنامه‌های هفتگی دهه 60 که هر عدد از این برنامه‌های مقوایی 95 هزار تومان قیمت دارد. خط‌کش‌های تاشو را می‌توانید با 85هزار تومان بخرید و برای هر عدد پاک‌کن دورنگ پلیکان باید 39هزار تومان هزینه کنید. قیمت یک بسته 10عددی برگه امتحانی 140هزار تومان است و مدادهای جذاب دهه50 و 60 را می‌شود دانه‌ای 135هزار تومان خرید.

 

 رادیو؛ حداقل 500 هزار تومان

برای خرید رادیو‌های آنتیک حتما لازم نیست سری به دست‌دوم‌فروشی‌های بزنید. برندهای متنوعی در این سال‌ها اقدام به تولید رادیو با شکل و شمایل قدیمی کرده‌اند که اغلب هم قیمت زیادی ندارند و البته نمی‌شود توقع زیادی از آنها داشت. مثلا رادیو برند گولون کوچک و جیبی است و نزدیک به 500هزار تومان قیمت دارد و جست‌وجوی آن دستی بوده و با سیم و باتری کار می‌کند. برند مارشال یک رادیو طرح قدیمی دارد که سه میلیون و 500هزار تومان است و بلوتوثی است و با باتری و آداپتور فعال می‌شود.

 

این مدل علاوه بر دریافت امواج رادیویی، امکانات یک پخش‌کننده موسیقی را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. روی بدنه آن یک عدد پورت USB تعبیه شده است تا بتوانید فلش مموری خود را به آن متصل کنید. همچنین، کارت حافظه‌های SD و Micro SD به این رادیو قابل اتصال است تا بتوانید از راه‌های مختلفی آرشیو موسیقی خود را به رادیو متصل کنید. رادیو مییر دقیقا شکل رادیوهای قدیمی را دارد و یک میلیون و 200هزار تومان است.

 

این مدل با وزن کم 125گرمی قابلیت پخش فایل‌های موزیک و صوتی MP3 و قابلیت اتصال کارت حافظه از نوع SD,TF را دارد و فلش هم می‌خورد. اگر بخواهید طرح‌های مشابه را از برند گولون بخرید باید بین یک میلیون تومان تا یک میلیون و 500 هزار تومان هزینه کنید. برند کنستار یک مدل رادیو با نام نوستالژی دارد که شبیه رادیو و ضبط کاست‌خور است و نزدیک به چهار میلیون تومان قیمت دارد. رادیوهای طرح قدیمی برند مکسیدر هم حوالی سه میلیون تومان فروخته می‌شوند. 

 

ساعت‌دیواری؛ حداقل 10 میلیون

ساعت‌دیواری‌های کوکو از قدیم مورد استقبال بوده است. البته حالا دیگر چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و واردات آن هم مقداری کاهش پیدا کرده. اما به‌هرحال ساعت‌دیواری‌های مدل آنتیک کم نیستند. مثلا یکی از آنها یک مدل چوبی از برند ریتم است که پاندولی بوده و 50میلیون تومان قیمتش است. این مدل دارای زنگ نوع کلیسایی است که شما را یاد ساعت‌های خانه‌های قدیمی می‌اندازد و باتری می‌خورد. این برند گزینه‌های دیگری هم دارد که چوب کمتری در آنها استفاده شده و لوکس نیستند.

 

 برای خرید چنین مدل‌هایی باید حداقل 258میلیون تومان هزینه کنید. قیمت یک ساعت دیواری پاندول‌دار سیکو، نزدیک به 19میلیون تومان اعلام شده. در همین استایل می‌توانید از برند سیتی‌زن هم با 12میلیون تومان ساعت دیواری مدل قدیمی بخرید. ساعت‌های ایستاده آنتیک اگر چوبی نباشند، هفت میلیون تومان فروخته می‌شوند. برخی از فروشگاه‌ها ساعت کوکو دارند که آلمانی هستند و شما را یاد خانه پدربزرگ‌ها یا فیلم‌های قدیمی می‌اندازند و قیمتشان 10 تا 11میلیون تومان است. البته برخی از مدل‌های فانتز‌ی‌تر تا بالای 30میلیون تومان هم فروخته می‌شوند. اگر خیلی مایل به داشتن ساعت دیواری طرح قدیم هستید اما نمی‌خواهید هزینه زیادی بکنید، می‌توانید مدل‌های طرح چوب را بخرید که نزدیک به دو میلیون تومان قیمت دارند.

 

  دوربین پلاروید؛ حداقل 11 میلیون

یکی از هیجان‌انگیزترین ابزاری که باعث می‌شود طبع نوستالژیک افراد گل کند، دوربین‌های پلاروید است که برایتان عکس فوری می‌گیرند و البته هزینه داشتنشان این روزها خیلی بالا رفته است. این دوربین‌ها شما را یاد دهه 60 و 70 میلادی خواهند انداخت. قیمت اغلب آنها از هشت میلیون تومان شروع می‌شود. یکی از آنها از برند پولاروید مدل NPOL6036 تقریبا 11میلیون تومان است و بدنه سفید و کوچکی دارد. برخی از مدل‌هایی که دارای فیلترهای رنگی هستند را می‌شود با نزدیک به 15میلیون تومان خرید. اگر بخواهید یکی از این مدل‌ها را که بدنه کمی بزرگتر و زیباتری دارد به همراه یک بسته فیلم بخرید باید حدودا 26میلیون تومان هزینه کنید. 

 

آنچه هزینه شما را برای استفاده از چنین دوربین‌هایی بالا می‌برد، کاغذهای چاپ آنهاست. مثلا برای یک بسته 100عددی کاغذ سیاه و سفید گلاسه از برند MSN باید هفت میلیون و 300هزار تومان هزینه کنید. یک بسته 40عددی از کاغذ چاپ رنگی شیائومی یک میلیون و 400هزار تومان است و اگر سایز کوچک‌تر برای عکس‌های کوچک بخواهید باید برای آن 945هزار تومان پول بدهید. در بازار دوربین‌های آنالوگ دست دوم هم گزینه‌های جذابی به شمار می‌روند. مدل‌‌های معمولی و متفرقه معمولا دو تا سه میلیون تومان قیمت دارند. اما مثلا شما می‌توانید یک مدل قدیمی از برند براونی آمریکایی را با شش‌میلیون تومان بخرید. دوربین‌های فانوسی قدیمی که کار هم نمی‌کنند، اغلب بالای 20میلیون تومان قیمت دارند.


 

کدخبر: ۵۶۴۶۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر