کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۴۰۴
تاریخ خبر:

واکنش بازار به ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان چه بود؟

واکنش بازار به ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان چه بود؟

بورس رشد چشم‌گیری را تجربه کرد اما کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز چندان زیاد نبود

هفت صبح|‌ اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در صبح شنبه ۱۶تیرماه، اثر نسبتا چشم‌گیری بر بازارها گذاشت. نمایی تماما سبز در بورس، شهر شنبه سرمایه‌گذاران را سر شوق آورد. بورس در این روز بیش از ۸۸هزار واحد افزایش را تجربه کرد. برای دیگر بازارها هم وضعیت تقریبا بر همین منوال بود. در بازار انواع سکه، قیمت‌ها رشد نسبتا چشم‌گیری داشتند. قیمت طلا هم کمی پایین آمد و دلار هم 1/7درصد در مقایسه با روز پنجشنبه ۱۴تیرماه ارزان شد که برابر کمی بیش از هزار تومان بود. روز یکشنبه هم بازارها وضعیت متفاوتی در مقایسه با قبل داشتند و روند امیدوارکننده‌ای را طی کردند.

 

‌ بورس؛ رشد قابل توجه

بازار بورس بیش از دیگر بازارها از انتخابات ریاست‌جمهوری تاثیر پذیرفت. در واقع بازار بورس روز شنبه، ناگهان تماما سبزپوش شد و در پایان معاملات با ۸۸هزار و ۱۷۹واحد افزایش، در ارتفاع 2میلیون و ۱۸۸هزار و ۸۴۹واحد ایستاد. نمادهای فملی، فولاد، فارس، شپنا، شستا، تاپیکو و وبملت بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند. در روز خوش بورسی‌ها، معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۶میلیارد و ۷۳۹میلیون سهم و حق تقدم را با انجام بیش از ۱۶۵هزار معامله و به ارزش ۶۴هزار و ۲۱۱میلیارد ریال دادوستد کردند. روز یکشنبه البته اوضاع به خوبی شنبه نبود. اما به‌هرحال بورس، رشد قابل‌توجهی را ثبت کرد. بازار سرمایه یکشنبه با افزایش بیش از ۳۷هزار واحد به رقم 2میلیون و ۲۲۶هزار واحد رسید و به رقم 2میلیون و ۲۲۶هزار و ۴۴۳واحد رسید که رشد 1/7درصد را نسبت به روز شنبه ثبت کرد. این یازدهمین رشد بازار سرمایه در ۱۲ روز کاری اخیر محسوب می‌شود.

 

یک کارشناس اقتصاد که شنبه با خبرآنلاین در این خصوص مصاحبه کرد، می‌گوید: «انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور، تابلو معاملات بورس را سبز کرد.» بهنام صمدی، کارشناس بورس ادامه داد: «سیاست‌هایی که ایشان در دوران انتخابات جهت تنش‌زدایی با دنیا اعلام کردند، یک سیگنال بسیار مهم برای بازار سرمایه بود؛ اینکه عنوان شد سایه یکی از ریسک‌های سیستماتیک از بازار برداشته خواهد شد، قطعا یک وعده است و نمی‌شود انتظار داشت به زودی محقق شود ولی ایجاد همین گفتمان باعث اعتماد بازار سرمایه شد و به همین‌ترتیب، شاخص بورس سبز شد.»

 

  طلا؛ کاهش نه چندان چشمگیر

قیمت طلا در یک هفته‌ای که بین دور اول و دوم انتخابات فاصله افتاد، بالا رفت. به‌حدی که تا نزدیک 3میلیون و ۵۰۰هزار تومان هم رسید. قیمت طلای ۱۸عیار برای هر گرم روز شنبه ۱۶تیرماه و یک روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و بعد از مشخص‌شدن رئیس‌جمهور، به 3میلیون و ۴۳۲هزار و 100تومان رسید. اگر بخواهید میزان تغییر قیمت را در مقایسه با پنجشنبه و یک روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مقایسه کنیم باید بگوییم که قیمت طلا در همین مدت کوتاه، نزدیک به 2درصد ارزان شد.

 

قیمت هر گرم طلا روز بعد از دور اول انتخابات، ناگهان از 3میلیون و ۴۲۲هزار و ۱۰۰تومان به 3میلیون و ۴۴۴هزار و ۱۰۰تومان رسید. البته طلا در همان روز کارش را با قیمت 3میلیون و ۵۱۲هزار و ۴۰۰تومان به پایان برد. قیمت طلا روز یکشنبه، 17تیرماه در مقایسه با شنبه به مقدار بسیار کمی ارزان شد و به 3میلیون و 431هزار و 600تومان رسید. این رقم نشان می‌دهد، روند کاهش قیمت هرچند نامحسوس ولی بعد از روز شانزدهم تیرماه، در روز هفدهم هم ادامه پیدا کرده است.

 

در ابتدای سال اگر می‌خواستید طلا بخرید، باید بابت هر گرم حداقل 3میلیون و ۲۵۴هزار و ۵۰۰تومان و حداکثر 3میلیون و ۲۶۲هزار و ۶۰۰تومان هزینه می‌کردید. قیمت طلای ۱۸عیار در ابتدای تیرماه 3میلیون و ۳۴۴هزار و ۶۰۰تومان بود و هنوز هم با وجود شوک انتخابات به بازار طلا، قیمت به ابتدای ماه نرسیده است و بالاتر از این رقم است. در یک هفته گذشته هر گرم طلا، کاهش قیمت 4/2درصدی داشته است. با همه اتفاقات اخیر طلای ۱۸عیار در مقایسه با ماه قبل 6/1درصد گران شده است و در 6ماه گذشته افزایش قیمت 5/33درصدی داشته است که به میزان تورم سالیانه نزدیک است.

 

کسانی که سرمایه خود را طی یک سال، برای خرید طلا گذاشته بودند، نزدیک به ۴۴درصد سود برده‌اند. یعنی اگر سال قبل در چنین روزی می‌خواستید یک گرم طلای ۱۸عیار بخرید باید یک میلیون و ۴۴هزار تومان کمتر از روز شنبه ۱۶تیرماه هزینه می‌کردید. قیمت طلا در ایران روز شنبه در شرایطی ارزان شد که انس جهانی مسیر برعکسی را طی کرده بود. اما شرایط نشان می‌دهد که بازار طلای ایران به‌جای این‌که تاثیر خود را از بازار طلای جهانی بپذیرد، ازاتفاقات سیاسی داخل تاثیر می‌گیرد. هر گرم انس طلا روز شنبه 2هزار و ۳۹۱دلار و ۶۳سنت قیمت داشت. انس این روزها، یا بهتر بگوییم از روز جمعه، جهشی ناگهانی را پشت سر گذاشته که اثری از آن در بازار طلای ایران دیده نمی‌شود.

 

  بازار سکه؛ کاهش قیمت قابل‌توجه

بازار سکه هم روز شنبه به انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد و قیمت‌ها اندکی پایین آمد. اگر می‌خواستید روز شنبه سکه امامی بخرید، باید بابت هر عدد ۴۱میلیون و ۴۵۴هزار تومان هزینه می‌کردید؛ در حالی‌که درست یک هفته قبل و در روز پس از دور اول انتخابات قیمت یک میلیون و ۱۵۳هزار تومان بیشتر از دیروز بود. در حقیقت، قیمت سکه تمام بهار آزادی طی یک هفته بین دو مرحله انتخابات 2/7درصد کاهش پیدا کرد. قیمت سکه امامی در روز پیش از انتخابات هم ۴۲میلیون و ۶۵۴هزار تومان بود که نشان از کاهش 2/8درصدی قیمت پس از اعلام نتایج دارد.

 

کاهش قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید، یکشنبه هم ادامه پیدا کرد و قیمت به 41میلیون و 306هزار تومان رسید. اگر 6ماه به عقب برگردیم، متوجه می‌شویم که چنین سکه‌ای نزدیک به 35درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است و در مقایسه با تیرماه سال ۱۴۰۲ هم رشدی 42/5درصدی را ثبت کرده که تقریبا مشابه با رشدی است که طلا داشته و البته از رقم تورم هم جلو زده است.خریداران سکه بهار آزادی طرح قدیم، روز شنبه، این سکه را با قیمت ۳۷میلیون و ۸۲۰هزار تومان خریدند. این درحالیست که اگر شما روز پنجشنبه ۱۴تیرماه برای خرید سکه طرح قدیم به بازار می‌رفتید، باید برای خرید خود ۳۸میلیون و ۷۸۵هزار تومان هزینه می‌کردید.

 

این رقم‌ها نشان از کاهش قیمت بیش از یک میلیون تومانی در بازار داشت. در واقع سکه بهار آزادی بعد از انتخابات نسبت به روز قبل از آن 2/5درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. سکه طرح قدیم روز یکشنبه کمی بالا رفت. به طوری که عصر روز 17تیرماه برای خرید هر عدد از آن باید 37میلیون و 915هزار تومان هزینه می‌کردید. این سکه هفته گذشته و یک روز پس از دور اول انتخابات، ۴۹۰هزار تومان یا 1/2درصد ارزان‌تر از ۱۶تیرماه بود. سکه طرح قدیم از 6ماه قبل تا امروز، افزایش 39درصدی داشته و طی یک سال 47/5درصد گران شده است.

 

نیم‌سکه روز شنبه ۱۶تیرماه، در آخرین ساعات با قیمت ۲۳میلیون و ۴۶۰هزار تومان فروش رفت. این نوع سکه در روز پنجشنبه و یک روز پیش از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با قیمت ۲۳میلیون و ۹۱۰هزار تومان فروخته می‌شد و پس از اتفاقات اخیر و اعلام نام رئیس‌جمهور، نزدیک به 2درصد کاهش قیمت را تجربه کرد که برابر با ۴۵۰هزار تومان بود. قیمت نیم‌سکه روز یکشنبه هم به کاهش خود ادامه داد و به 23میلیون و 360هزار تومان رسید. که نشان می‌دهد کمتر از 0/5درصد ارزان شده است.

خریدارانی که 6ماه قبل سراغ بازار این نوع سکه رفته بودند، بابت هر عدد 7میلیون و ۱۶۰هزار تومان کمتر هزینه ‌کرده‌اند که نشان از بازدهی 41درصدی نیم سکه دارد. بازدهی یک ساله چنین سکه‌ای نزدیک به 48/6درصد بوده است.خریداران ربع‌سکه نیز در پایان روز شنبه، برای خریدشان ۱۵میلیون و ۴۴۰تومان هزینه کردند.

 

این درحالیست که قیمت چنین سکه‌ای روز پنجشنبه، ۱۴تیرماه ۱۵میلیون و ۷۹۰هزار تومان بود. در همین دو روز اخیر سکه‌ربع، ۲/۲درصد کاهش قیمت را تجربه کرد که برابر با ۳۵۰هزار تومان بود. روز یکشنبه قیمت با کاهش 100هزار تومانی به 15میلیون و 340هزار تومان رسید. بازدهی چنین سکه‌ای در یک ماه اخیر کمتر از 0/5درصد بوده ولی در مدت 6ماه بیش از 41درصد بازدهی داشته است. کسانی که یک سال قبل چنین سکه‌هایی را خریده بودند، در طول یک‌سال، 44درصد سود برده‌اند.

 

سکه گرمی معمولا نوسان زیادی ندارد. اما انتخابات بر روی چنین سکه‌هایی هم اثر خود را گذاشت. قیمت سکه گرمی در پایان روز شنبه ۱۶تیرماه و بعد از اعلام نتایج، به 6میلیون و ۹۲۰هزار تومان رسید. این سکه روز پنجشنبه با قیمت 7میلیون و ۱۲۰هزار تومان فروخته می شد و ناگهان نزدیک به 3درصد ارزان شد که در مقایسه با دیگر انواع سکه بالاترین میزان کاهش قیمت را از نظر درصد داشته است. قیمت سکه گرمی در روز 9تیرماه و یک روز بعد از دور اول انتخابات، ۳۰۰هزار تومان یا بیش از 4درصد گران‌تر بود. سکه گرمی طی یک ماه گذشته نزدیک به 1/5درصد ارزان شده است و بازدهی 6ماهه آن نزدیک به ۱۷درصد و یک‌ساله، تنها 8درصد بوده است.

 

 بازار ارز؛ کاهش محدود قیمت‌ها

بازار ارز و به‌ویژه دلار یکی دیگر از بازارهایی بود که به اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد. عصر شنبه اگر می‌خواستید دلار بخرید، باید بابت هر یک دلار ۵۹هزار و ۷۷۵تومان هزینه می‌کردید. قیمت دلار روز پنجشنبه و پیش از انتخابات، ۶۰هزار و ۸۷۶تومان بود که در همین مدت کوتاه، 1/8درصد ارزان شد. کاهش قیمت دلار، دیروز هم ادامه داشت و خریداران، عصر 17تیرماه برای هر دلار 58هزار و 861تومان هزینه کردند که 1/6درصد ارزان‌تر از روز نخست اعلام برد مسعود پزشکیان است.

 

یورو عصر شنبه با قیمت ۶۵هزار و ۳۳۰تومان معامله شد. قیمت این ارز روز پنجشنبه ۱۴تیرماه، ۶۶هزار و ۳۲۰تومان بود که هزار و ۱۰تومان گران‌تر از شنبه است. در واقع یورو 1/5درصد کاهش قیمت را در روز قبل و بعد از انتخابات به چشم دید. یورو برخلاف دلار، یکشنبه ارزان نشد و با افزایشی جزئی به رقم 65هزار و 510تومان رسید. درهم امارات شنبه به قیمت ۱۶هزار و ۳۵۷تومان در ساعت پایانی رسید که در مقایسه با آخرین ساعت‌های روز پنجشنبه ۱۴تیرماه، ۳۶۴تومان ارزان‌تر شده بود. می‌توان گفت این ارز که خریدارانش مسافران دبی و دیگر شهرهای امارات متحده عربی هستند، در این مدت کاهشی کمی بیش از 2/2 درصد داشته. قیمت درهم، یکشنبه 16هزار و 389تومان بود. قیمت لیر هم روز شنبه به 1۸۳۰تومان رسید اما در روز یکشنبه، 1850تومان شد.

 

 

 

کدخبر: ۵۶۲۴۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر