کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۴۹۹
تاریخ خبر:

مزایای سوئیفت چیست؟

مزایای سوئیفت چیست؟

سوئیفت (به انگلیسی SWIFT) یک شبکه الکترونیکی تبادلات مالی بین‌المللی بین‌بانکی است که هدف از آن، ارائه یک روش امن برای انتقال پول به جای روش‌های غیراستاندارد کاغذی و یا تلکس است.

سوئیفت (به انگلیسی SWIFT) یک شبکه الکترونیکی تبادلات مالی بین‌المللی بین‌بانکی است که هدف از آن، ارائه یک روش امن برای انتقال پول به جای روش‌های غیراستاندارد کاغذی و یا تلکس است. سازمان سوئیفت در سال 1973 تاسیس‌شده و دفتر مرکزی آن در بلژیک قرار دارد. سوئیفت نسبت به سایر شبکه‌های مالی بین‌المللی دیگر با مزیت‌های زیادی همراه است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، داشتن استانداردهای مشخص برای انتقال پول و اطلاعات مالی است که درنتیجه امنیت تراکنش‌های مالی را بالاتر می‌برد. اگر می‌خواهید بیشتر درباره مزایای سوئیفت بدانید، با ما در این مطلب همراه باشید تا درخصوص اینکه سوئیفت چیست و چه مزایایی دارد، بیشتر صحبت کنیم.  

 

سوئیفت چیست؟

سوئیفت مخفف عبارتSociety for Worldwide Interbank Financial Telecommunication بوده و یک شبکه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی است که امکان انتقال سریع پول بین بانک‌ها و موسسات مالی را در جهان فراهم می‌کند. با اینکه روش‌ها و شبکه‌های مالی زیادی برای انتقال پول وجود دارد اما در این میان، سوئیفت یکی از امن‌ترین و استانداردترین راه‌ها برای ارسال، دریافت پول و اطلاعات مالی در دنیاست به طوری‌که تمامی تراکنش‌ها به سرعت و باکمترین خطا صورت می‌گیرد.

مزایای سوئیفت کدامند؟

استفاده از سوئیفت برای انتقال بین‌المللی پول مزیت‌های زیادی دارد که مهم‌ترین این موارد عبارتنداز:

  • استاندارد بودن سیستم سوئیفت: سیستم سوئیفت به صورتی است که امکان برقراری ارتباط میان دو بانک و انجام اقدامات مربوط به حسابداری ازجمله عملیات بستانکاری و بدهکارکردن حساب‌های زیربط و تهیه صورت‌حساب را بدون دخالت نیروی انسانی فراهم‌کرده است؛ کارهایی که اگر بخواهیم به صورت سنتی انجام دهیم، به زمان زیادی نیاز خواهد داشت. از طرف دیگر سوئیفت برای هرنوع امور بانکی، یک پیام مشخص استاندارد تعریف‌کرده است و کلیه بانک‌ها موظفند برای مخابره پیام از این فرمت‌ها استفاده کنند. همچنین تمامی ارزها در سیستم سوئیفت استاندارد هستند. بنابراین، به‌طورکلی از مزیت‌های استانداردبودن سیستم سوئیفت می‌توان به جلوگیری از سلیقه‌ای عمل‌کردن افراد در تنظیم متون پیام بانکی، شناسایی سریع پیام‌ها، جلوگیری از اتلاف وقت و سرعت‌بخشیدن به تنظیم متن پیام‌های بانکی اشاره کرد. در بحث استانداردسازی پیام‌های بین‌بانکی باید بدانید که سوئیفت استانداردهایی را که موسسات بین‌المللی مانند  ISITC , ISDA , ICC , ISO ، ابداع کرده بودند، پذیرفت و برای موارد دیگری که استانداردی تعریف‌نشده بود، استانداردهای جدید تهیه‌کرده‌ است.
  • سرعت بالای انتقال پول: ارسال حواله سوئیفت در کمتر از 24 ساعت به مقصد می‌رسد.
  • امنیت بالا: تمامی تراکنش‌ها به صورت رمزنگاری شده انتقال می‌یابند و به همین علت متن پیام‌ها تا قبل ازدریافت پیام، قابل فهم نیست و تنها مخاطبان هدف به متن پیام دسترسی دارند!
  • دردسترس بودن: اکثر بانک‌های بزرگ جهان به شبکه SWIFT دسترسی دارند و امکان انتقال پول به بیش از 200 کشور جهان از این روش وجود دارد.
  • شبکه مالی مطمئن: سوئیفت یک سیستم قابل اعتماد بوده که روند پردازش تراکنش‌ها در آن کاملا شفاف است و به همین علت ریسک مفقودشدن و یا سرقت پول تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

نحوه انتقال پول به صورت بین‌المللی از طریق سوئیفت (SWIFT)

مزایای سوئیفت چیست؟ - تصویر 1

سوئیفت چگونه کار می‌کند؟ انتقال پول به صورت بین‌المللی از طریق سوئیفت (SWIFT) یکی از رایج‌ترین نوع انتقال پول است. به این صورت که فرستنده، پول را به بانک مبدا واریز می‌کند و بانک از طریق شبکه مالی سوئیفت آن به را به حساب بانکی گیرنده منتقل خواهد کرد. به‌بیان ساده، تصور کنید که سوئیفت شبیه به سفر از یک فرودگاه به فرودگاه مقصد است و در بسیاری از مواقع، امکان سفر مستقیم از یک کشور به کشور دیگر وجود ندارد و به همین علت باید از پروازهای بین کشوری دیگر استفاده کنید تا بتوانید به فرودگاه مقصد برسید. سوئیفت هم دقیقا اینگونه است که به جای انتقال پول به‌طور مستقیم، با استفاده کدینگ‌های سوئیفت، دستور پرداخت به حساب بانک‌ها را ارسال می‌کند. به‌طورکلی می‌توان گفت، سوئیفت توانسته با ارائه زیرساخت‌های لازم، یک روش امن و سریع برای انتقال پول در سطح بین‌المللی را برای کاربران خود فراهم کند.

کارمزد ارسال حواله سوئیفت

شما برای انتقال ارز به بانک‌های خارجی در خارج از کشور باید از خدمات بانک‌های فرستنده، واسطه و گیرنده بهره‌مند شوید تا انتقال وجه بدون هیچ مشکلی انجام شود. به همین علت طبیعتا هربانکی و شرکتی که در تراکنش سوئیفت مشارکت داشته باشد، مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت خواهد کرد. بنابراین هنگام انتقال وجه از طریق سوئیفت علاوه‌بر بانک فرستنده و گیرنده، مجموعه‌های واسط دیگری هم وجود دارند که هرچقدر تعداد این مجموعه‌ها بیشتر باشد، کارمزد آن هم بیشتر خواهد شد. ازطرف دیگر درحواله‌های بین‌المللی ازطریق بانک، جدا از کارمزد تراکنش، یک مبلغ دیگر هم از نرخ ارز کسر می‌شود که البته مبلغ کسری به نوع ارزی که ارسال می‌کنید و بانکی که انتقال درآن انجام می‌شود، بستگی دارد. از دیگر عوامل تاثیرگذار برکارمزد ارسال حواله سوئیفت عبارتنداز:

  • کارمزد حواله سوئیفت بسته به روابط مالی بانک‌ها و کشورها متغیر است؛ بانک‌هایی که روابط مالی بهتری با یکدیگر دارند، ممکن است کارمزد کمتری را برای انجام تراکنش‌ها درنظر بگیرند.
  • فاصله جغرافیایی در تعیین کارمزد ارسال حواله سوئیفت تاثیرگذار است؛ به این صورت که هرچقدر کشور مبدا و مقصد از هم دور باشند، مبلغ کارمزد افزایش می‌یابد.
  • معمولا بانک‌ها برای تراکنش‌هایی با مبالغ زیاد، کارمزد کمتری را دریافت می‌کنند.

کاراکترهای کد سوئیفت

کد سوئیفت متشکل از حروف لاتین و اعداد است که این کد شامل 8 تا 11 کاراکتر است که برخی از آن‌ها اطلاعات مربوط به بانک مقصد را نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید با اجزای کد سوئیفت آشنا شوید، عبارتنداز:

۴ کاراکتر: کد شناسایی بانک مقصد که معمولا نسخه کوتاه‌شده از نام بانک است.

 ۲ کاراکتر: کد کشور مقصد که بانک در آن قرار دارد.

 2 کاراکتر: کد مکان بانک در کشور مقصد (اختیاری) که بیانگر کد محل استقرار دفتر مرکزی بانک است.

در صورت وجود کد شعبه: ۳ حرف اضافی (اختیاری) که معرفی‌کننده یک شعبه خاص است.

معایب و محدودیت های سوئیفت

سوئیفت در کنار مزیت‌های زیادی که دارد با معایب و محدودیت‌هایی‌هم همراه است که در اینجا درخصوص معایب سوئیفت صحبت می‌کنیم. یکی از موضوعاتی که کاربران سوئیفت از آن شکایت دارند مربوط به بازه‌های زمانی نقل و انتقال سوئیفت است که اصلا جای تعجب ندارد؛ چراکه طبیعتا این نوع پرداخت‌ها بیشتر از نقل و انتقالات داخلی طول می‌کشد. از طرف دیگر نقل و انتقال پول از طریق این شبکه گران است و دربرخی از مواقع پیش‌آمده که مشتریان هزینه و کارمزد آن را ازقبل بررسی نکردند و مجبور شده‌اند تا هزینه‌های زیادی را بپردازند. همچنین گاهی اوقات ممکن است درهنگام تبدیل ارز با مشکلاتی مواجه شوید؛ به طور مثال فرض کنید مبلغی را به دلار ارسال می‌کنید که باید به ارز محلی تبدیل شود و درنتیجه فرد دریافت‌کننده، پول کمتری از مبلغ اصلی را دریافت می‌کند و یا باید هزینه بیشتری را بابت تبدیل پرداخت کند.

استفاده از سوئیفت در ایران

همانطورکه می‌دانید به علت تحریم‌های اقتصادی، امکان صدور حواله‌های سوئیفت در بانک‌های ایرانی وجود ندارد. اما جای نگرانی نیست چراکه این موضوع هم مانند سایرچالش‌های مالی بین‌المللی دیگر، راه‌حل دارد. درحال حاضر شرکت‌های واسطه معتبر و صرافی‌های مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید از خدمات این شرکت‌ها بهره‌مند شوید. این شرکت‌ها به‌عنوان واسطه‌ای میان مردم و شبکه سوئیفت به شما کمک می‌کنند تا بدون هیچگونه دردسری از خدمات ارسال حواله سوئیفت برای پرداخت شهریه دانشگاه، پرداخت اپلیکیشن فی، ارسال حواله دانشجویی و... استفاده کنید و دیگر پرداخت‌های بین‌المللی خود را از طریق این سیستم انجام دهید.

 

کدخبر: ۵۵۶۴۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر