کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۳۵۰
تاریخ خبر:

فقط ۳۵ درصد!

فقط ۳۵ درصد!

پس از‌کشمکش‌های فراوان میان انجمن‌های پزشکی، ‌شرکت‌های بیمه‌درمانی و دولت،‌ در نهایت تعرفه‌های جدید ابلاغ شد

هفت صبح| این یک داستان طولانی بود. حتی طولانی‌تر از تعیین حقوق کارگران. پزشکان امسال بر افزایش قابل توجه تعرفه‌ها تاکید داشتند و با مثال آوردن از دستمزد آرایشگرهای مردانه که معمولا وقتی معادل یک یا دو ویزیت پزشکان را برای هر مشتری خود صرف می‌کنند به ناعادلانه بودن ویزیت دکترها تاکید می‌کردند. آن هم در سالی که با مهاجرت قابل توجهی درمیان پزشکان و پرستاران روبه‌رو بوده‌ایم. این کشمکش بسیار طولانی که یکی از طرف‌های بسیار مهم آن شرکت‌های بیمه‌گذار بودند در نهایت با یک ابلاغیه به پایان رسید و عدد 35 درصد ثبت شد که بسیار کمتر از عدد 46 درصد افزایشی بود که به عنوان حداقل خواسته پزشکان مطرح شده بود.

 

ریز دقیق تعرفه‌های بخش‌های مختلف پزشکی را در ادامه می‌خوانید:
 

تعرفه پزشکان در ماه‌های اخیر بحث‌های زیادی را ایجاد کرده بود. ابتدا صحبت از افزایش 46 درصدی تعرفه‌ها بود اما ظاهرا با افزایش 35درصدی مبالغ دریافتی از سوی پزشکان موافقت شده است.

 

دیروز، دوشنبه 27 فروردین‌ماه سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ تعرفه‌های پزشکی از سوی هیات دولت خبر داد.

 

پدرام پاک‌آیین؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ تعرفه‌های پزشکی از سوی هیات دولت گفت:‌ «بیشترین افزایش تعرفه خدمات درمانی، تشخیصی و پزشکی با هدف تامین هزینه‌های مراکز درمانی و ماندگاری پزشکان برای سال 1403 صورت گرفته که اعم از هزینه‌های خدمات بیمارستانی و سهم پزشکان است».

 

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: «محاسبه تعرفه خدمات درمانی و تصویب آن در دولت با رویکرد تعادلی مبنی بر حمایت از سبد معیشتی مردم، تامین حق جامعه در دسترسی آسان و ارزان به خدمات درمان و ماندگاری پزشکان در بخش دولتی صورت گرفته است».

 

هم‌زمان، سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در حاشیه نشست شورای معاونین وزارت بهداشت با اشاره به تعرفه ویزیت پزشکان در بخش خصوصی، اظهار کرد: «تعرفه پزشکان عمومی در سال جاری، 126هزار تومان، پزشکان متخصص 189هزار تومان، پزشکان فوق تخصص و فلوشیپ 241هزار تومان، متخصصان روانپزشکی 251هزار تومان و پزشکان فوق‌تخصص روان‌پزشکی 286هزار تومان است».

 

او جزء حرفه‌ای اعمال جراحی و خدمات را در بخش خصوصی 101هزار تومان و برای تمام وقت جغرافیایی و بخش دولتی، 30هزار تومان دانست و گفت: «تعرفه‌های پزشکی امسال نسبت به سال گذشته به طور متوسط 35درصد افزایش داشته که جای قدردانی از دولت دارد؛ چراکه در دوران گذشته هیچ‌گاه شاهد رشد 35درصدی تعرفه‌ها نبوده‌ایم».

 

معاون وزیر بهداشت با اشاره به عقب‌ماندگی تاریخی در تعرفه‌های پزشکی نسبت به نرخ تورم، خاطرنشان کرد: «در سال 1390، یک واحد «جزء حرفه‌ای» در بخش خصوصی، 36 هزار تومان بوده و بعد از گذشت یک دهه و در سال 1400 به 52 هزار تومان رسیده در حالی‌که در آن دهه تورم و ارزش پول ملی، تغییرات زیادی داشته است.

 

کریمی از جبران عقب‌ماندگی‌های تعرفه پزشکی توسط دولت مردمی در دو، سه سال گذشته را در مسیر حفظ نخبگان و افزایش انگیزه‌های کاری آن‌ها خواند و گفت: «از نمونه‌های توجه دولت به جبران عقب ماندگی‌ها، می‌توان به افزایش یک جزء کوچک حرفه‌ای در بخش خصوصی از 52 هزار تومان در سال 1400، به 101هزار تومان در سال جاری اشاره کرد».

 

وی افزایش ضریب «کا» از 20 به 30هزار تومان را مبنای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری عنوان کرد و افزود: «پرستاران خدوم دریافتی پایین‌تری داشتند و با این مساعدت، کارانه گروه پرستاری تا حدودی ترمیم می‌شود».

 

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به نرخ 44هزار تومانی ویزیت پزشکان عمومی در سال 1400، تاکید کرد: «نرخ ویزیت پزشکان در سال جاری 126هزار تومان، تصویب و نسبت به سال 1400، حدود سه برابر افزایش یافته است؛ البته عدد 126هزار تومان نسبت به هزینه‌های کنونی، زیاد نیست اما جبران عقب ماندگی‌ها در این دولت، قابل توجه است».

 

کریمی با بیان این‌که تعرفه‌های پزشکی ابتدا در شورای‌عالی بیمه تصویب می‌شود که افزایش 46درصدی در نظر گرفته شده بود، گفت: «پس از بررسی و تایید این مصوبه در سازمان برنامه و بودجه و طرح آن در هیات دولت، در نهایت افزایش 35درصدی تعرفه‌ها ابلاغ شده که مورد حمایت و پوشش بیمه‌ها نیز قرار می‌گیرد».

 

وی یادآور شد: اعمال جراحی بر اساس «ضریب کا» ثبت می‌شود که به عنوان نمونه عمل آپاندیسیت، 31 کا، آب مروارید 32 کا، سزارین40 کا و زایمان طبیعی 50 کا است و «کا» که واحد دستمزد و به جزء حرفه‌ای معروف است و هر سال توسط هیات دولت ابلاغ می‌شود که مبنای قانونی پرداخت است. در بخش خصوصی "کا" از 36 هزار تومان در سال 1390 به 52هزار تومان در سال 1400 و 101هزار تومان در سال جاری رسیده است.

 

 

کدخبر: ۵۵۶۳۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر