کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۸۲۸
تاریخ خبر:

عید دیدنی با صندوق‌های درآمد ثابت

عید دیدنی با صندوق‌های درآمد ثابت

سرمایه‌هایتان را در تعطیلات فروردین بیکار نگه ندارید

روزنامه هفت صبح| ‌ تعطیلات نوروز و عید فطر دست به‌دست هم داده‌اند تا فروردین 1403 پرتعطیلات‌ترین ماه سال باشد. در این تعطیلات طبیعتا بازار سرمایه هم فعالیتی ندارد و نمی‌توان سهام خرید و فروش کرد. اما همچنان راه‌هایی برای کسب سود در این روزهای تعطیل وجود دارد و آن سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت است که تعطیلی ندارند و حتی در روزهای تعطیل هم به سرمایه‌گذارانشان سود تعلق می‌گیرد.

 

اگر در تعطیلات نوروز به پول‌هایتان نیاز دارید، بهتر است همین امروز سهامتان را فروخته و آن مقدار که می‌خواهید از حساب کارگزاری برداشت کنید تا پولتان این طرف سال به حساب بانکی‌تان واریز شود، اما در غیر این‌صورت بهتر است از فرصت باقی‌مانده برای تبدیل سهام به واحدهای صندوق درآمد ثابت استفاده کنید تا در تعطیلات نوروز همچنان سود کنید.

 

سه برتری صندوق‌های درآمد ثابت نسبت به سپرده بانکی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، نوسانات بسیار کمی دارند و نسبت به سهام بورسی سود چندانی نسبت سرمایه‌گذاران نمی‌کنند اما با این حال شرایط بهتری نسبت به سپرده‌های بانکی دارند. همین موضوع باعث می‌شود سهامداران حرفه‌ای به‌جای اینکه پولشان را کامل از بازار خارج کنند، سراغ این صندوق‌ها می‌روند.

 

اولین و مهمترین مزیت صندوق‌های درآمد ثابت نسبت به سپرده‌های بانکی سود بیشتر آنها است. بانک‌ها نهایتا سالانه 22/5درصد سود نصیب مشتریانشان می‌کنند. آن‌هم به شرطی که سپرده بلندمدت سه ساله باز کنید. براساس آخرین تغییرات نرخ سود بانکی، سود سپرده‌های بلندمدت دو ساله 21/5درصد و یک‌ساله 20/5درصد است. در بین انواع کوتاه‌مدت هم سپرده‌های عادی سود 5درصدی، سه ماهه سود 12درصدی و شش ماهه سود 17‌درصدی دارند.

 

این در حالی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت عموما بالای 25درصد سالانه سود دارند و در برخی مواقع سود آنها به 40درصد می‌رسد. باید توجه داشته باشید که صندوق‌ها سود تضمین شده و ثابتی ندارند و بر اساس شرایط به مشتریانشان سود می‌دهند اما هیچ‌موقع سود آنها  کمتر از سود سپرده بانکی نخواهد بود.

 

برتری دوم صندوق‌ها نسبت به حساب بانکی این است که هر موقع خواستید می‌توانید پولتان را برداشت کنید. درحالی‌که اگر زودتر از زمان تعیین شده بخواهید حساب سپرده بانکی را ببندید یا بخشی از پولتان را لازم داشته باشید، مشمول جریمه شده و سود کمتری به شما پرداخت می‌شود. در حالی‌که صندوق‌های درآمد ثابت چنین محدودیتی ندارند و هر موقع خواستید می‌توانید با ابطال واحدها یا فروش آنها در بورس، دارایی‌تان را به پول نقد تبدیل کنید و نگرانی بابت سود سرمایه‌تان نخواهید داشت.

 

سومین دلیل این است که سود صندوق‌های درآمد ثابت به‌صورت روزشمار محاسبه می‌شود. طوری که حتی اگر دو روز در صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنید، به اندازه همان دو روز سود دریافت خواهید کرد. در حالی‌که سود سپرده بانکی به‌صورت ماه‌شمار بوده و حداقل باید یک ماه سرمایه‌تان در سپرده باقی بماند تا بر اساس آن به شما سود پرداخت شود. حتی در حساب‌های کوتاه‌مدت اگر در نیمه ماه پول از حساب برداشت کنید، سودی به آن مبلغ تعلق نخواهد گرفت.

 

روش‌های سرمایه‌گذاری و دریافت سود در صندوق‌ها

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF درست مثل خرید و فروش سهام است. کافی است نماد این صندوق‌ها را در سامانه معاملات جست‌وجو و برای خرید یا فروش واحدهای سرمایه‌گذاری سفارش ثبت کنید. دیگر صندوق‌ها شرایط متفاوتی دارند و واحدهای سرمایه‌گذاری آنها قابل خرید و فروش در بورس نیست.

 

برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها لازم است به سایت یا شعبه آنها مراجعه کنید. علاوه بر این دو روش، بعضی از کارگزاری‌های بزرگ این امکان را فراهم کرده‌اند که اگر پولتان را در حساب سامانه معاملات نگه دارید، به‌صورت خودکار آن را در صندوق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کرده و سر ماه سود آن را به حساب شما واریز می‌کنند.

 

علاوه بر روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت، شیوه پرداخت سود در هر کدام از این صندوق‌ها متفاوت است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF عموما پرداخت سود دوره‌ای ندارند و روزانه ارزش دارایی‌های شما افزایش پیدا می‌کند. مثلا اگر 10میلیون تومان در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید، در پایان ماه ارزش دارایی‌تان به 10میلیون و 170هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

 

در چنین صندوق‌هایی برای استفاده از سود، باید واحدهای سرمایه‌گذاری را بفروشید یا باطل کنید. برخی دیگر از صندوق‌های درآمد ثابت پرداخت سود دوره‌ای دارند. به صورتی که در پایان ماه هرچه به دارایی شما اضافه شده باشد، به حسابتان واریز شده و قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری به سر جای اول خود برمی‌گردد. برای کسانی که آشنایی چندانی با شیوه معامله در بورس ندارند، سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها با پرداخت سود دوره‌ای گزینه بهتری محسوب می‌شود.

 

بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

صندوق سرمایه‌گذاری لوتوس پارسیان هم‌اکنون بزرگترین صندوق درآمد ثابت با ارزش حدود 7/53هزار میلیارد تومان به حساب می‌آید که فاصله نزدیکی با صندوق گنجینه زرین‌شهر دارد. هردو آنها بانکی محسوب می‌شوند و از نوع صدور و ابطالی هستند. به این معنا که نمی‌توان واحدهای این صندوق‌ها را در بورس معامله کرد. در بین صندوق‌های ETF درآمد ثابت، افران با سرمایه نزدیک به 13/4هزار میلیارد تومان بزرگترین صندوق به‌حساب می‌آید و پشت سرش با فاصله کمی صندوق‌های سپیدما و کارا به‌چشم می‌خورند.  

 

پرسودترین صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، در یک سال اخیر صندوق گنجینه آینده روشن است که واحدهای آن با نماد صایند در بورس خرید و فروش می‌شود. در یک سال گذشته این صندوق بهترین عملکرد را از خود به‌جا گذاشته و توانسته سود 42/56درصدی نصیب سرمایه‌گذارهایش کند. صندوق یارا دومین صندوق پربازده در بازه زمانی یک سال گذشته است که سود 31/3درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. در ادامه صندوق اعتبار در رتبه سوم بهترین عملکرد بین صندوق‌های درآمد ثابت ETF قرار دارد و توانسته بازدهی سالانه 30/2درصدی را در کارنامه خود ثبت کند. در رده‌بندی صندوق‌های درآمد ثابت با بیشترین سود سالانه، صندوق‌های سیناد، داریک و افران در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

 

کدخبر: ۵۵۴۸۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر