کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۶۳۲
تاریخ خبر:

جنگ ۷۲ملت ‌سر سفره ایرانی‌ها

جنگ 72ملت ‌سر سفره ایرانی‌ها

رازهایی که باید درباره سوسیس آلمانی، شیرینی مکزیکی، ماست یونانی و پیتزای آمریکایی بدانید

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|  احتمالا خبر ندارید اما پنیر دانمارکی، ماست یونانی، ماست ایسلندی یا سوسیس آلمانی و بلغاری و حتی شیرینی محبوب دانمارکی که یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های خشک است، هیچ‌کدامشان واقعا از آن طرف آب نیامده‌اند. شیرینی آلمانی که با مرباهای رنگی و مدل‌های متفاوت محبوبش طرفداران زیادی دارد، فقط اسمش آلمانی است.

وقتی سوسیس آلمانی را لای نان باگت فرانسوی می‌گذاریم و روی آن سس فرانسوی می‌ریزیم، توی شکم‌تان جنگ جهانی سوم راه می‌افتد، اما این موضوع واقعا ربطی به مردم این کشورها ندارد. سالاد اندونزی، پیتزای ایتالیایی و پیتزای آمریکایی هم اسم‌های غلط‌اندازی دارند. درست مثل بازی مسخره‌ای که تولیدکنندگان لبنیات با ماست یونانی، ماست ایسلندی و پنیرهای رنگارنگ به‌راه انداخته‌اند و پیش خودشان خیال می‌کنند ما متوجه نیستیم تمامش نقشه‌ای است برای فرار از نظام تعرفه‌ و قیمت‌گذاری!


 شیرینی؛ از دانمارکی تا آلمانی 

شیرینی دانمارکی در دنیای شیرینی‌ها حرف اول را در محبوبیت می‌زند. شیرینی که برای هر مراسمی مناسب است. اصالت این شیرینی دانمارکی است، اما در واقع توسط نانوایان و شیرینی‌پزان اتریشی وارد دانمارک شده است. شیرینی دانمارکی جزو شیرینی‌های خشک است که هر شیرینی‌پزی ادعا می‌کند بهترین آن را می‌پزد. اتفاقا بعضی‌ها هم هستند که هر وقت اسم این شیرینی می‌آید، می‌گوید شیرینی دانمارکی فلان قنادی را نخورده‌ای تا متوجه شوی که این شیرینی چی هست اصلا.

 

با این اوصاف شیرینی دانمارکی بسته به شیرینی فروشی و محل آن با قیمت بین 120 تا 220هزار تومان فروخته می‌شود و همه شیرینی فروشی‌ها هم معتقدند بهترینش را خودشان می‌فروشند. یکی دیگر از شیرینی‌هایی که نام خارجی دارد، اما حالا دیگر خیلی ایرانی است، شیرینی آلمانی است که البته با نام شیرینی مشهدی هم شناخته می‌شود. ولی گویا آلمانی‌ها یک مدل شیرینی داشته‌اند که لای آن مربا می‌گذاشتند. حالا این شیرینی در ویترین قنادی‌های ایران می‌درخشد و طرفداران زیادی هم دارد. قیمت هر کیلو شیرینی آلمانی نیز بسته به اینکه کجای شهر است از 160هزار تومان تا 240هزار تومان هم فروخته می‌شود. 

 

لبنیات؛ از پنیر دانمارکی تا ماست یونانی

پنیر دانمارکی جزو قدیمی‌ترین پنیرهای خارجی است که در ایران جا افتاده و حالا برندهای ایرانی زیادی این پنیر را تولید می‌کنند. پنیر دانمارکی اوایل دهه 60 وارد ایران شد و به پنیر گچی معروف بود. تا آن زمان مردم ایران فقط پنیر تبریزی و لیقوان را می‌شناختند . ولی با ورود پنیر دانمارکی پای بقیه پنیرهای خارجی هم به بازار ایران باز شد، اما فقط پنیر بلغاری توانست مثل این پنیر در ایران به تولید انبوه برسد.

 

در حال حاضر پنیر دانمارکی توسط برند پگاه، آلیما،‌کاله و... تولید می‌شود و یکی از پرفروش‌ترین پنیرهای بازار است. پنیر بلغاری نیز مثل پنیر دانمارکی برای اولین‌بار در کشور بلغارستان تولید شده و حالا در ایران هم یکی از پنیرهای اصلی خط تولید کارخانه‌های بزرگ است. پنیر بلغاری، به نوعی پنیر آب نمکی است که در دسته پنیرهای نرم قرار می‌گیرد و به همین دلیل قابلیت نگهداری برای مدت طولانی را دارد. یک بسته 320‌گرمی پنیر دانمارکی بین 55 تا 57هزار تومان قیمت دارد. قیمت یک بسته پنیر 400‌گرمی بلغاری نیز 115هزار تومان شروع می‌شود. 

 

به غیر از پنیر، ماست‌های یونانی و ایسلندی هم در ایران تولید می‌شوند. ماست یونانی هم از یونان می‌آید و حتی می‌گویند صدها سال قبل از میلاد مسیح این ماست تولید می‌شده. هر چه که باشد؛ حالا سال‌هاست ماست یونانی به‌عنوان ماست مرغوب و با بافت غلیظ طرفداران زیادی دارد. ماست یونانی از تخمیر ماست و صاف‌کردن آب پنیر تولید می‌شود. فرق این ماست و ماست معمولی این است که در این ماست در پایان فرآیند تولید، آب‌پنیر اضافی ماست را جدا می‌کنند.

 

این ماست غنی از پروتئین است به‌همین دلیل کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند،‌ این ماست انتخاب اول آنهاست چون به‌دلیل پروتئین زیاد احساس گرسنگی را کم می‌کند و ولع و اشتها را نسبت به خوردن غذا به تاخیر می‌اندازد. قیمت یک سطل 900 گرمی ماست کم چرب یونانی حدود 85هزار تومان است و اگر یک سطل یک کیلو و 500 گرمی ماست پرچرب بخرید حداقل باید بین 100 تا 11 هزار تومان هزینه کنید.

 

ماست ایسلندی هم محصول این جزیره کوچک اروپایی است؛ اما چند سالی است که به‌عنوان یک ماست کامل در ایران تولید می‌شود. این ماست اولین‌بار توسط وایکینگ‌های ایسلندی تولید شده و  ماستی بسیار غلیظ است؛ سه برابر ماست‌های دیگر پروتئین دارد و میزان چربی آن بسیار کمتر است. قیمت یک ظرف 400 گرمی این ماست بسته به برند تولید‌کننده از 50هزار تومان شروع می شود و اگر بخواهید یک سطل 900 گرمی آن را بخرید باید حداقل 95 تا 100 هزار تومان هزینه کنید. 

 

فرآورده‌های گوشت؛ سوسیس آلمانی و همبرگر هلندی 

در ایران بیشتر  از 10نوع سوسیس آلمانی داریم که فرانکفورتر هم یکی از  آنهاست، اما معروفترین سوسیسی که در ایران به‌عنوان سوسیس آلمانی جا افتاده است، همان سوسیس گوشت با 40درصد گوشت است که  یا آن را سرخ می‌کنند یا با آن سوسیس بندری درست می‌کنند. سوسیس آلمانی بسته به برندی که آن را تولید می‌کند با قیمت 110 تا 180هزار تومان فروخته می‌شود، اما قیمت سوسیس فرانکفورتر بالاتر است و برای خرید یک بسته 300گرمی آن باید بین 120 تا 170هزار تومان هزینه کنید.

 

سوسیس کراکف پنیری هم در ایران طرفدار زیاد دارد. این سوسیس لهستانی است، اما کسی دیگر کاری ندارد که از چه کشوری آمده است. یکی دیگر از سوسیس‌های محبوب در ایران سوسیس بلغاری است که اولین‌بار در کشور بلغارستان تولید شده است.  این سوسیس هم از تخمیر گوشت قرمز تولید می‌شود و طعم تندی دارد. بلغاری معمولا با گوشت گوساله، گوسفند، مرغ و مخلوطی از گوشت قرمز و سفید درست می‌شود. برای تولید بلغاری گوشت قرمز معمولا از 50 تا 70درصد گوشت و برای نوع مرغ آن از 80درصد گوشت مرغ استفاده می‌شود.

 

سوسیس بلغاری در اصل چاق‌ترین نوع سوسیس است. سوسیس بلغاری بسته به اینکه از چه گوشت و موادی درست شده باشد و برای چه برندی باشد، با قیمت‌های مختلفی به‌فروش می‌رسد. مثلا یک بسته 600‌گرمی سوسیس بلغاری گوشت قرمز و مرغ 70% میکائیلیان با قیمت 226هزار تومان فروخته می‌شود. یا یک کیلو سوسیس بلغاری 55درصد گوشت را ‌ با قیمت 207هزار تومان می‌توانید، خریداری کنید. هر کیلو سوسیس بلغاری مرغ سولیکو کاله نیز 200هزار تومان قیمت دارد. 

 

انواع سس؛ از فرانسوی تا ایتالیایی

معروف‌ترین سسی که با نام یک کشور خارجی در ایران تولید می‌شود، سس فرانسوی است. سس فرانسوی همراه سالاد و غذاهای سرد استفاده می‌شود. سس پستو، سس معروف ایتالیایی‌هاست، اما دنباله‌اش را انداخته‌اند و بیشتر به نام سس پستو تولید می‌شود. سس خوش‌رنگ و معطر پستو نماد آشپزی ایتالیایی و مخصوص پیتزا و  پاستاست. سس پستو از ترکیب ریحان تازه، سیر، روغن زیتون، دانه کاج و پنیر پارمزان درست می‌شود. قیمت یک شیشه 220گرمی سس پستو از برند رشد 59هزار تومان است.

 

از ایتالیا یک سس دیگر هم این روزها تولید می‌شود که نامش سس ایتالیایی است و برای سالاد استفاده می‌شود و بیشتر کسانی که رژیم می‌گیرند این سس را که اتفاقا قیمت مناسبی هم دارد، انتخاب می‌کنند. مثلا سس ایتالیایی از برند دلوسه 27هزار تومان قیمت دارد و سس ایتالیایی دلپذیر با قیمت 31هزار تومان فروخته می‌شود. یکی دیگر از سس‌های معروف ایتالیایی، بشامل است که دیگر به نام همان بشامل تولید می‌شود و کسی نام ایتالیا را روی محصول نمی‌زند.

 

این سس یکی از سس‌های پایه در آشپزی ایتالیایی است که در ایران بیشتر به سس سفید هم معروف است. این سس معمولا در تهیه لازانیا، استیک و پاستا استفاده می‌‌شود. سس غلیظ و سفیدی که از ترکیب کره به همراه مقداری شیر و خامه آماده می‌‌شود. سس سفید یا همان بشامل ایتالیایی در ایران به‌صورت پودر تولید می‌شود که باید با شیر مخلوط شود. قیمت یک بسته سس 65‌گرمی از برند الیت حدود 18‌هزارتومان  قیمت دارد. 

 

 سس هزار جزیره سس مخصوص مزه‌دار کردن انواع سالاد و غذا‌ست. هزار جزیره مجمع‌الجزایری در امتداد رودخانه لارنس بین مرز کشور‌های کانادا و آمریکاست . دستور اولیه این سس توسط یک یک خانم ماهیگیر به یک هنرپیشه آمریکایی فروخته شد و حالا یکی از محبوب‌ترین سس‌هایی است که در ایران هم توسط برندهای معروف تولید می‌شود.  این سس مخلوطی از  سس مایونز، سیر، سس کچاپ، خیارشور، سس فلفل تند، سرکه سفید و نمک است. یک سس 450گرمی هزارجزیره کاله 45هزار تومان قیمت دارد و سس 510‌گرمی بیژن با قیمت 42هزار تومان به‌فروش می‌رسد.

 

سس‌های رنچ، خردل و باربکیو حتی همین سس کچاپ هم از آمریکا می‌آید، اما چون کشورهای دیگری هم در تولید این سس‌ها دست دارند، نمی‌توان مبدا خاصی برای این سس‌ها پیدا کرد،. اما برای سس سویا، فقط نام چین و کشورهای آسیای شرقی  می‌درخشد. سس سویا تا چند سال پیش فقط در مغازه‌های لوکس و بازار بهجت‌آباد پیدا می‌شد، اما حالا برندهای ایرانی این سس که مزه خاصی هم دارد را تولید می‌کنند. این سس  برای طعم‌دار کردن غذاهای مختلف مثل گوشت، ماهی، مرغ و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد و مزه شور و کمی تند دارد. قیمت یک شیشه 150‌گرمی این سس بین 110 تا 130هزار تومان است.

 

دیگران؛ از باگت فرانسوی تا سالاد اندونزی

سالاد اندونزی یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار آسیایی است. این سالاد با  نخود فرنگی، برنج، سبزیجات تازه، ماهی و سس‌های خاصی درست می‌شود؛ البته سالاد اندونزی که در ایران تولید می‌شود کمی با نوع اصلی آن فرق دارد. در ایران این سالاد از ترکیب کلم، مرغ ، ذرت، نخودفرنگی، خیارشور و فلفل ‌دلمه‌ای درست می‌شود. مثلا یک بسته 500 گرمی این سالاد از برند بامیکا با قیمت 110هزار تومان فروخته می‌شود. 

 

نان باگت فرانسه هم که دیگر نیازی به معرفی ندارد؛ اوایل به‌نام نان فرانسوی معروف بود، اما حالا همه نان‌فانتزی‌ها این نان را به‌نام باگت تولید می‌کنند. این نان برای انواع ساندویچ‌ها استفاده می‌شود و یکی از پرفروش‌ترین نان‌های صنعتی است که در ایران تولید می‌شود. قیمت یک عدد نان باگت فرانسوی بسته به سایز و اندازه آن بین 10 تا 12هزار تومان است. 

 

پیتزا مال ایتالیاست، اما پیتزایی که در ایران درست می‌شود با نوع ایتالیایی و آمریکایی خیلی فرق می‌کند. به‌همین دلیل بعضی از فست‌فودی‌ها، پیتزا ایتالیایی و آمریکایی مخصوص دارند. خمیر پیتزا ایتالیایی داخل تنور یا روی آتش پخته می‌شود و به‌همین دلیل بسیار نازک، ترد و برشته است. پیتزا ایتالیایی اغلب با سبزیجات تازه مثل گوجه فرنگی، ریحان، پونه و فلفل تازه آماده می‌شود. اگر عاشق پیتزایی پر از  گوشت و مرغ و سوسیس هستید، پیتزا ایتالیایی اصلا به درد شما نمی‌خورد و بهتر است پیتزا آمریکایی با قارچ و گوشت و سوسیس سفارش بدهید، اما پیتزای آمریکایی سایز خیلی بزرگی دارد و هرچه سوسیس و سس تند است روی آن می‌ریزند.

 

نان پیتزای آمریکایی از پیتزای ایتالیایی ضخیم‌تر و نرمتر است. خمیر پیتزای آمریکایی حجم بیشتری دارد و همچنین اغلب با پنیر، گوشت و سوسیس پخته می‌شود. معمولا  پیتزای آمریکایی را با  سس‌‌گوجه و سس‌کچاپ و سس‌های تند می‌خورند، اما برای پیتزای ایتالیایی از سس پستو استفاده می‌کنند؛ نکته مهم تفاوت قیمت این دو پیتزاست. پیتزای ایتالیایی به‌دلیل اینکه مواد ساده‌تر و ارزانتری دارد، با قیمت کمتری نسبت به پیتزای آمریکایی فروخته می‌شود. مثلا قیمت یک پیتزای ایتالیایی از 180هزار تومان تا 260هزار تومان است. اما برای خرید یک پیتزای آمریکایی مخلوط دونفره حداقل بین 260 تا 380هزارتومان باید هزینه کنید. 

 

ذرت مکزیکی در خود مکزیک هم طرفدار دارد،‌ اما در این کشور اصلا یک‌جور دیگر درست می‌شود. در خود  مکزیک ذرت‌های درشت را در آب جوش با نمک و پیاز و چای مکزیکی می‌پزند و کمی به آن ادویه می‌زنند، اما در ایران ذرت مکزیکی یکی از تنقلات پرطرفدار است که در بیشتر مجتمع‌های تجاری و ایستگاه‌های مترو فروخته می‌شود. طرز تهیه ذرت مکزیکی در ایران خیلی فرق دارد.  ذرت شیرین را با قارچ،  پنیر پیتزا آویشن‌، روغن زیتون، و کلی سس مایونز و فلفل سیاه مخلوط می‌کنند.  یک لیوان ذرت مکزیکی کوچک بین 40 تا 45هزار تومان قیمت دارد. یک لیوان متوسط را باید با قیمت 55 تا 60هزار تومان خریداری کنید و برای خرید یک لیوان بزرگ ذرت مکزیکی ایرانیزه شده باید بین 75 تا 90هزار تومان بپردازید. 

 

کدخبر: ۵۵۴۶۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر