کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۲۹۳
تاریخ خبر:

زیبا و جمع و جور و سریع

زیبا و جمع و جور و سریع

معرفی 8 اسکوتر ‌‌و موتور شهری‌ برای فرار از ترافیک ‌

روزنامه هفت صبح| ‌چند روز پیش بود که خبر تصویب آیین‌نامه صدور گواهینامه انواع موتورسیکلت در هیات‌ دولت رسانه‌ای شد. از این پس متقاضیان گواهینامه با سن ۱۶‌سال تمام، مجاز به‌راندن موتورسیکلت‌هایی هستند که سرعت آنها از ۴۵ کیلومتر و حجم موتورشان از ۵۰ سی‌سی تجاوز نمی‌کند که همین استفاده بیشتر از موتورسیکلت‌ها و اسکوترها مخصوصا برای خانم‌ها و ‌‌سنین پایین‌تر درون شهر را درپی خواهد داشت.

 

البته بازهم به این نکته اشاره کنیم که در آیین‌نامه جدید ‌ ‌از گواهینامه زنان همچنان حرفی زده نشده است! بگذریم...  در پرونده امروز به معرفی چند موتورسیکلت و اسکوتر که توسط شرکت‌های ایرانی تولید یا مونتاژ ‌می‌شوند، می‌پردازیم. موتورسیکلت‌ها را می‌توان براساس ویژگی‌های مختلف تقسیم‌بندی کرد.

 

مثل: موتور‌گازی، موتورسیکلت مینی،‌ آفرود، مخصوص جاده، اسکوتر و... بنابراین انتخاب بهترین موتور‌سیکلت، سلیقه‌ای و براساس فاکتورهای مختلف برای هر فرد صورت می‌گیرد. باتوجه به ترافیک‌های کلافه‌کننده مخصوصاً در ‌‌تهران، خیلی از افراد موتورسیکلت را برای ‌استفاده روزمره و البته فرار از هزینه‌های گزاف تعویض قطعات مصرفی خودروی شخصی انتخاب می‌کنند. این مطلب به شما کمک می‌کند تا بهترین موتور‌سیکلت‌‌ با قیمت مناسب را از انبوه موتورسیکلت‌های داخلی و خارجی انتخاب کنید. در این مطلب از برقی‌ها صرف‌نظر می‌کنیم.

 

وسپا وی‌ایکس‌ال ‌/ ‌کبیر موتور / قیمت مدل 1400 : 125 میلیون

وزن کم و رنگ‌بندی‌های متنوع اسکوترها یا موتورهای بی‌کلاچ ‌باعث شده مردان و مخصوصا بانوان ‌تمایل بیشتری به ‌این نوع موتورها ‌‌داشته باشند. ‌اسکوترها ‌با نصب باکس در ‌عقب موتور ‌جایی ایده‌آل برای گذاشتن کیف و وسایل همراه بانوان را به ارمغان آورده‌اند‌. ‌همه این موارد را که گفتیم شامل حال ‌مدل  وی‌ایکس‌ال محصول کبیر موتور هم می‌شود. ‌

1

وسپا VXL 150cc ‌ یک موتورسیلکت ایتالیایی اصیل‌ درون شهری است که با ظاهر جذاب و متفاوت خود، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای علاقه‌مندان به موتورسیکلت است. ‌ وی‌ایکس‌ال ۱۵۰ با طراحی خاص و ‌ هندلینگ مناسب یک تجربه رانندگی ممتاز را به شما هدیه می‌دهد. ‌اما مشخصات فنی:  وی‌ایکس‌ال یک موتور ‌ 154 سی‌سی تک سیلندر 4 زمانه 3 سوپاپه ‌است که قدرت 10 اسب بخار را در دور 7500 تولید می‌کند. ‌

 

‌سیستم ترمز ABS این اسکوتر ‌‌در چرخ جلو ‌ دیسکی ‌و در چرخ عقب کاسه‌ای ‌‌است که به متوقف کردن ایمن آن کمک می‌کند. ظرفیت حجم باک بنزین این اسکوتر ۸ لیتر بوده که میزان مصرف بنزین آن در ۱۰۰ کیلومتر ‌ حدود 2/3 لیتر است. ‌ ‌سرعت این موتور حداکثر به 90 کیلومتر در ساعت می‌رسد. ‌شتاب آن نیز برای رسیدن به ۶۰ کیلومتر در ساعت ‌حدود ۱۰ ثانیه است. صفحه کیلومتر ‌این موتور تلفیقی آنالوگ و دیجیتالی است. ‌

 

وسپا اس‌ایکس‌ال 150CC کبیر موتور / قیمت مدل 1399 : 100 میلیون

‌یک‌ محصول شگفت‌انگیز از کمپانی وسپا‌. موتورسیکلت جذاب‌‌ ‌با طراحی منحصر به‌فرد و توان فنی بالا‌ ‌یک انتخاب ایده‌آل و متفاوت برای‌ کسانی‌‌ است که به دنبال یک موتور شهری شیک و خاص هستند؛ با رنگ‌بندی متنوع بدنه، خاصه بانوان و جوانان سخت‌پسند. وسپا SXL 150 یکی دیگر از خانواده متنوع اسکوترهای کمپانی ایتالیایی در ایران است که شرکت کبیر ‌موتور آن را به بازار عرضه می‌کند. ‌

2

قوای محرکه وسپا VXL 150 توسط یک پیشرانه ۱۵۴ سی‌سی تک‌سیلندر ۴ زمانه و ۳ سوپاپ ‌‌قادر است ۱۰ اسب بخار قدرت ‌تولید کند‌. عملکرد روان و پرقدرت پیشرانه وسپا SXL 150  با گیربکس اتوماتیک CVT ‌باعث شده رانندگی با آن بسیار آسان باشد. سرعت این موتور به 90 کیلومتر برساعت می‌رسد. چرخ‌های جلو و عقب وسپا ‌توسط سیستم ترمز دیسکی و کاسه‌ای کنترل می‌شوند‌. این موتور دارای صفحه ‌کیلومتر تلفیقی ‌‌دیجیتال و آنالوگ است.

 

زین وسپا SXL 150 نسبتا نرم بوده و ارتفاع خوب ۷۷۰ میلی‌متری آن از سطح زمین باعث می‌شود که اکثر خریداران بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. فضای پا و زانو نیز بسیار خوب ارزیابی می‌شود ‌.‌ در زیر زین وسپا SXL 150 فضایی کافی برای قرار دادن یک کلاه ایمنی در نظر گرفته شده و داشبورد کوچک آن کاربردی است. ‌ ‌وزن این ‌ اسکوتر ۱۱۰ کیلوگرم‌ با ‌گنجایش مخزن سوخت‌ 7/5لیتری و مصرف سوخت آن نیز  2/3 لیتر در 100 کیلومتر است.

 

‌موتورسیکلت NAMI TS 150 نیرو محرکه / قیمت: 90 میلیون تومان

‌موتور‌سیکلت طرح وسپا بسیار ‌مناسب برای بانوان است. ‌این محصول نیرومحرکه با رنگ‌بندی‌های جذاب‌ آبی، سفید، قرمز مات، قرمز براق، مشکی براق و زرد دل هر خریداری را می‌رباید. این موتور کلاچ اتوماتیک با استارت برقی استفاده از آن را برای بانوان ‌‌بسیار راحت کرده.‌‌ ‌اما مشخصات فنی  این موتور:  نامی 150 دارای ‌رینگ اسپرت، سیستم سوخت‌رسانی انژکتور و ‌کیلومترشمار آنالوگ و  دیجیتال است.

3-1

نوع انجین‌ آن تک‌سیلندر ‌‌چهار زمانه و از نوع هوا‌خنک است. حداکثر توان آن 7500 دور در دقیقه با ‌حداکثر گشتاور 6000 است. با این موتور می‌توانید حداکثر سرعت 92 کیلومتر را تجربه کنید. ظرفیت باک 5/5لیتری و مصرف سوخت آن نیز 2/9 لیتر در 100 کیلومتر است.  سیستم ترمزگیری ‌جلو از نوع دیسکی و عقب‌‌ لنتی با کفشک‌های بازشونده است.

 

وزن خالص نامی 150 به حدود 98 کیلوگرم می‌رسد. اما نظر دو دارنده این موتورسیکلت درباره کیفیت آن را بخوانید. محمد گفته: ظاهری کاملا شبیه وسپا اصلی داره. ‌قدرتش عالی و صدای خیلی کمی داره. به نظرم توی کلاس خودش از همه سره. من بیش از یک ساله که دارمش. ‌‌کاربر دیگری هم گفته واقعا راضی‌ام ازش و خرج اضافه‌ای نداشته برام. خواهرم به راحتی از این موتور استفاده می‌کنه. الان 6 هزار کیلومتر کار کرده و فقط روغن عوض کردم و با چند قطعه مصرفی که هزینه بالایی نداشت.

کاوان پلاس/ دینو موتور / قیمت: 85 میلیون

باز هم یک اسکوتر که می‌تواند انتخاب خوبی برای بانوان باشد. کلا 100 کیلوگرم وزن دارد که می‌توان آن را جزو سبک‌ترین موتورسیکلت‌ها قرار داد. از نظر ظاهری تقریبا شبیه بنلی ستا است و سواری نرم و راحتی به همراه شتاب نسبتاً مناسب دارد. به دلیل طراحی فانتزی آن می‌تواند مورد توجه خانم‌ها قرار بگیرد؛ مخصوصاً ‌ رنگ‌های زرد و صورتی آن.

عکس دوربر برای یک

این موتور با رنگ‌بندی‌های بسیار جذاب و با طراحی خاص و انحصاری شرکت دینو موتور آن را متمایز از هم‌رده‌های خود در بازار کرده به طوری که هیچ موتورسیکلتی را با این مدل طراحی نخواهید دید. طراحی این موتورسیکلت برای شرکت براووی ایتالیا است. شرکت تولیدکننده با سیستم نورپردازی ا‌ل‌ای‌دی لایت همراه با دی‌لایت در جلو و عقب  با زه‌های جانبی و  ‌‌آینه‌های کرومی زیبایی خاصی را به این موتور بخشیده ‌ است. ‌

 

موتورسیکلتی فوق‌العاده قدرتمند و پرشتاب برای ترافیک‌های شهری با خدمات پس از فروش گسترده که شرکت ارائه می‌دهد. اما مشخصات فنی آن: حجم موتور آن 150 سی‌سی با حداکثر توان6/56kW و حداکثر گشتاور ‌ 8/68  N.mاست. حجم باک آن 5 لیتری با مصرف سوخت 2/4 لیتر در هر 100 کیلومتر است. سیستم انتقال قدرت آن از نوع CVT اتومات است. سیستم ترمز‌ جلو از نوع  دیسکی و عقب‌ کاسه‌ای است. ‌ کیلومتر آن هم ترکیبی از آنالوگ و دیجیتال است.

Vetrano 150 / ایران دوچرخ / قیمت مدل صفر 1401 : 75 میلیون

Vetrano 150 موتورسیکلتی  با طراحی کلاسیک و تنوع رنگ بالا، به همراه رینگ‌های اسپرت و تایرهایی نسبتا بزرگ از ظاهری جذاب و همه‌پسند برخوردار است. طراحی بدنه متشکل از قوس‌های فراوان، برخورداری از رنگ‌های شاد و جذاب، زین و بدنه دورنگ، رینگ اسپرت، چراغ ال‌ای‌دی و...‌ از ویژگی‌های بارز ظاهری این موتورسیکلت به‌شمار می‌آیند که باعث شباهت هر‌چه بیشتر این اسکوتر با وسپا می‌شوند

5

.این محصول مجهز به سیستم استارت برقی و چراغ  پرنور دی‌لایت ‌است.  کیفیت بالای قطعات بدنه این محصول در کنار ظاهری مطلوب، موتورسیکلت محبوب Vetrano را به بازار عرضه کرده ‌و همه این مزایا را با همراهی خدمات پس از فروش و پشتیبانی گسترده شرکت ایران‌دوچرخ در اختیار خواهید داشت. اما ویژگی‌های فنی این موتورسیکلت: سیستم روشن‌کننده هندلی – استارتی است. ‌

 

نوع انجین آن چهار زمانه، تک‌سیلندر و مجهز به فن خنک‌کننده است. ترمز جلوی این موتور از نوع دیسکی مجهز به CBSاست. ترمز عقب  هم از نوع کاسه‌ای با کفشک‌های بازشونده است. کمک‌های جلو ‌ تلسکوپی، فنری، روغنی است.

 

این موتور دارای سیستم سوخت‌رسان انژکتوری با حجم باک بنزین 5 لیتری است. حداکثر توان  آن 7 وات و 7500 دور در دقیقه است. مصرف سوخت این موتور 2/5 لیتر  در هر 100کیلومتر است. حداکثر سرعت Vetrano   به بیش از ۹۰کیلومتر در ساعت می‌رسد. در آخر اینکه این موتورسیکلت اتوماتیک وزنی معادل با ۱۰۲ کیلو گرم دارد.

موتور‌سیکلت  PARVAZ CDI 125‌ / نیرو موتور / قیمت: 66 میلیون ‌

طرح این موتور در ۳ مدل ۱۲۵، ۱۵۰ و ۲۰۰ سی‌سی توسط شرکت‌های موتورسازی داخلی عرضه می‌شود.در سال‌های گذشته، هوندا ۱۲۵ لقب پرفروش‌ترین موتورسیکلت بازار ایران را به خود اختصاص داده است. دلیل اصلی محبوبیت این محصول قیمت پایین آن است؛ این موتور‌سیکلت تقریبا ارزان‌ترین موتور بنزینی بازار کشور است.

6

موتورسیکلتی که نمونه‌های مختلف آن با کپی از طرح اولیه هوندا 125 از انواع برندهای تولید‌کننده موتور را در کوچه و خیابان‌ها و مخصوصا پیاده‌روها می‌بینیم که از سر و کول عابران پیاده بالا می‌روند. این موتورسیکلت به دلیل قیمت پایین اکثرا در اختیار پیک‌های موتوری و پیک‌های غذابر رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها قرار دارد.

 

قطعات هوندا ۱۲۵ که با نام CG125 (سی‌جی ۱۲۵) در ایران معروف است، به راحتی در دسترس است‌‌. حال شرکت‌های موتورسازی به تولید طرح این موتور ‌با نام‌های مختلف دست زد‌ه‌اند که ما برای شما این مدل از شرکت نیرو موتور را انتخاب کردیم. این محصول برای تردد در سطح شهر مناسب بوده و هزینه رسیدگی به آن پایین است.

 

اما مشخصات این موتور: موتور‌ پنج سرعته از نوع کلاچ‌ دستی . تک سیلندر ۱۲۵ سی‌سی‌، با وزن تقریبی 115 کیلوگرم و حجم باک حدود 13 لیتری است. سیستم تعلیق جلو از نوع هیدرولیکی و سیستم تعلیق عقب‌ کمک فنر روغنی است. نوع کیلومتر‌شمار آن آنالوگ است.  حداکثر سرعت این موتور هم حدودا 110 کیلومتر در ساعت است.

‌‌‌‌

موتور‌سیکلت هانی طرح کلیک 160 / هانی موتور ‌‌/ قیمت: 105 میلیون تومان

هوندا کلیک در ‌ مدل ۱۲۵ و ۱۵۰ و 160 سی‌سی ساخته شده است‌‌. طرح این موتور توسط شرکت‌های داخلی با پیشرانه‌ و ویژگی‌های مختلف عرضه می‌شود. هانی موتور البرز به عنوان یکی از شرکت‌های تولید‌کننده در صنعت موتورسیکلت این محصول‌‌ ‌ با نام HANI CLICK 160I را عرضه می‌کند.

7-1

موتورسیکلت پرطرفدار این روزهای زیر پای جوانان با رنگ‌های متنوع که با دو نوع اصلی و طرح اصلی در بازار با انواع برندها موجود است.  نمایندگی این شرکت، قیمت طرح اصلی این موتور که تولید تایلند است را 250 میلیون تومان اعلام می‌کند. اما موتور سوژه گزارش ما چه مشخصاتی دارد؟ این موتورسیکلت بنزینی در دسته اسکوتر مجهز به  استارت‌ برقی با حجم موتور 157 سی‌سی، 4 زمانه و 4 سوپاپ ‌ تک سیلندر از نوع  OHCعرضه می‌شود.

 

حجم باک  این موتور 5/5 لستری با مصرف سوخت 2/3 لیتر در هر 100کیلومتر است.‌ سیستم خنک‌کننده آن از نوع مایع خنک است.  گیربگس این موتور ‌اتوماتیک و  از نوع CVTاست. ترمزهای این موتورسیکلت از نوع  CBS ‌ یا  ABS  به طرفداران مدل اسکوتر عرضه می‌شو‌د.

 

سرعت‌سنج  هانی موتور    از نوع دیجیتالی است. وزن این موتور 116 کیلوگرم است . مشخصات ابعادی موتور هانی هم به تریب طول/عرض/ارتفاع‌‌1088/674/1929 ‌ میلیمتر است. با این موتور شما به حداکثر سرعت‌‌120 کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کنید.  هانی 160 همچنین دارای محفظه کلاه ایمنی‌، کیف ابزار ‌ چراغ‌های ال‌ای‌دی و.... است.

تی‌وی‌اس راکز / هندی‌/ نیرو موتور ‌/ مدل 1402 / قیمت : حدود 135 میلیون

بیش از یک دهه است که در بازار حضور پرقدرتی دارد. اسب‌بخار ‌‌درباره این مو‌تور نوشت:‌ ‌ راکز یکی از محصولات‌ برند خوش‌نام هندی است که در اوایل دهه ۹۰ وارد ایران شد. شرکت نیرو موتور به عنوان نماینده رسمی تی‌وی‌اس در ایران است . تی‌وی‌اس راکز ‌‌به علت استهلاک فوق‌العاده پایین، مصرف معقول، طراحی زیبا و ... مورد استقبال ایرانیان قرار گرفت ‌.

8-1

از نظر طراحی ظاهری، تی‌وی‌اس راکز با گذشت بیش از ۱۰ سال از طراحی آن همچنان موتورسیکلتی جذاب و اسپرت است. البته در این مدت، این موتور یک فیس‌لیفت جزئی را نیز تجربه کرد. به صورت کلی، به دلیل استفاده از فلاپ‌های رنگی با خطوط تند و تیز، تی‌وی‌اس راکز ‌‌ یک گزینه ایده‌آل برای جوانان است. ‌صفحه کیلومتر این موتورسیکلت آنالوگ است . تی‌وی‌اس راکز ‌ به یک پیشرانه ۱۲۵ سی‌سی تک‌سیلندر ۴ زمانه ۲ سوپاپ مجهز شده که هواخنک است و سیستم پاشش سوخت آن نیز انژکتوری است.

 

‌جعبه‌دنده تی‌وی‌اس راکز از نوع ۴سرعته دستی‌‌ است. نکته مهم و مثبت‌ راکز ‌این است که کلاچ آن اتوماتیک است، یعنی با اینکه اهرم کلاچ در سمت چپ برای این موتور تعبیه شده اما می‌توان بدون گرفتن کلاچ نیز تعویض دنده‌ها را انجام داد.‌ترمزهای این موتورسیکلت نیز در چرخ جلو از نوع دیسکی و در چرخ عقب از نوع کاسه‌ای است ‌.

 

 

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۴۲۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر