کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۲۳۲
تاریخ خبر:

برای دهانم اتفاق بدی افتاده است

برای دهانم اتفاق بدی افتاده است

گزارشی درباره هزینه‌ دندانپزشکی؛ از پرکردن و عصب‌کشی گرفته تا کامپوزیت و ایمپلنت

روزنامه هفت صبح | ‌قبلا می‌گفتند دندان لق را باید کند. این فرضیه مال قدیم‌هاست چون حالا دندانپزشک هر کاری از دستش برمی‌آید انجام می‌دهد تا دندان را حفظ کند. دندان را پر می‌کند، ریشه‌های ناقص را بیرون می‌کشد و اعصابش را قطع می‌کند تا سر جایش بماند. البته تا جایی که جواب بدهد. چون بعضی مواقع دندان‌های عقل تمام فک و دهان را برای خودشان می‌خواهند.

 

دندانپزشکی فقط به این کارهای ساده ختم نمی‌شود. این روزها دندان هم می‌کارند، دیگر کسی سراغ دندان‌های مصنوعی ترسناک نمی‌رود، حالا دوران ایمپلنت و کاشت دندان‌های جدید است تا ردیف دندان‌ها پر باشد و یکی‌در میان چاله‌چوله در دهان ایجاد نشود. به غیر از این کارهای درمانی، یک سری کارها هم برای زیباترکردن لبخند انجام می‌دهند، یک جوری که انگار دندان‌ها را از نو می‌سازند و یک روکش سفید و براق هم روی آن می‌کشند.

 

اما همه این کارها خرج دارد، از پر کردن و کشیدن و قطع کردن اعصاب گرفته تا کاشتن دندان جدید و روکش‌های سرامیکی و کامپوزیت و لمینت. مثلا اگر دندانپزشک از دندان قطع امید کند و با پیچ و مهره و روکش یک دندان دیگر جایش بکارد، حداقل باید بین ۱۰ تا ۱۵میلیون تومان هزینه کنید.

 

یا  کشیدن دندان عقل بین یک میلیون و ۵۰۰تا دو میلیون تومان خرج روی دست‌تان می‌گذارد. عصب‌کشی هم کانالی حساب می‌شود، هر کانال بین ۹۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ...تازه به این هزینه‌ها ویزیت معاینه و تشخیص دندانپزشک عمومی و متخصص که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار تومان است و همچنین هزینه عکس از دندان را هم باید حساب کنید.

 

‌کشیدن دندان

دنداپزشک‌ها معتقدند تا زمانی که می‌توان دندان را حفظ کرد نباید آن را کشید، اما گاهی اوقات پوسیدگی به اندازه‌ای است که حتی ریشه دندان را از بین برده و چاره‌ای جز بیرون آوردن دندان نیست، چون بودنش بیشتر از نبودنش ضرر می‌زند. تعرفه وزارت بهداشت برای کشیدن دندان‌های ردیف جلو که به‌اصطلاح در لبخند دیده می‌شوند،‌ برای هر دندان ۶۰۰ هزار تومان است.

 

هزینه کشیدن بقیه دندان‌ها به غیر از دندان عقل نیز ۷۰۰ هزار تومان است، اما اگر دندان عقل، بی‌عقلی کند و کل فک را بهم بریزد برای کشیدن آن طبق تعرفه وزارت بهداشت باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنید. هزینه کشیدن دندان عقل به‌دلیل اینکه ریشه خیلی بزرگی دارد، از بقیه دندان‌ها بیشتر است. اما این قیمت‌ها تعرفه وزارت بهداشت است. بیشتر کلینک‌های زیبایی و دندانپزشکان هزینه بیشتری برای کشیدن دندان دریافت می‌کنند.

 

مثلا منشی یکی از کلینیک‌های زیبایی در غرب تهران می‌گوید، بیشتر دندان‌ها که کارشان به کشیدن می‌رسد، به جراحی نیاز دارند به‌همین دلیل نمی‌توانند طبق تعرفه وزارت بهداشت عمل کنند. مثلا اگر دندان‌های جلویی به خارج کردن ریشه و جراحی نیاز داشته باشند، هزینه کشیدن هر دندان ممکن است بین ۸۰۰ تا یک میلیون تومان باشد.

 

دندان‌های عقب نیز اگر به جراحی نیاز پیدا کنند باید برای هر دندان بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان هزینه کنید. دندان عقل هم خیلی کم پیش می‌آید که خودش راحت بیرون بیاید و بیشتر اوقات به جراحی نیاز دارد به‌همین دلیل ممکن است برای کشیدن آن مجبور باشید بین دو میلیون تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنید.

 

بعضی وقت‌ها یک دندان نیش نهفته در فک جلو وجود دارد که هزینه بیرون کشیدن آن چون یک جراحی کامل است، بین چهار میلیون و ۵۰۰ تا پنج میلیون تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. راستی در جراحی دندان هر بخیه جداگانه قیمت دارد مثلا اگر جراحی دندان عقلس یک بخیه لازم داشته باشد ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای بخیه روی هزینه جراحی دندان اضافه می‌شود. 

 

پر کردن دندان

اگر دندان تا جایی پوسیده و شکسته باشد که بتوانند آن را با موادهای مخصوص پر کنند، دندانپزشک دندان را حفظ می‌کند تا جایش خالی نشود.  طبق تعرفه وزارت بهداشت پر کردن دندان بسته به موادی که دندانپزشک استفاده می‌کند بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است. اگر موادی که برای پرکردن دندان استفاده می‌کنند، سفید باشد ممکن است هزینه آن به یک میلیون تومان هم برسد، اما این تعرفه وزارت بهداشت است و کلینیک‌های خصوصی کمتر به این تعرفه پایبند هستند،

 

چون معتقدند قیمت موادی که استفاده می‌کنند با دلار بالا می‌رود. دندان را با دو مواد کامپوزیت و آمالاگام پر می‌کنند که هرکدام قیمت‌های متفاوتی دارند.  همچنین تعداد سطوح دندان که نیاز به پر کردن دارند، نیز نقش مهمی در این هزینه بازی می‌کنند. مثلا  ممکن است فقط یک سطح دندان پوسیده یا آسیب‌دیده باشد،  در حالی که دندان دیگر ممکن است همه سطوحش آسیب دیده و پوسیده باشد. با این اوصاف اگر پزشک از مواد کامپوزیت که رنگ دندان است  برای پر کردن دندان استفاده کند، اگر فقط یک سطح دندان آسیب دیده باشد بین یک میلیون تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه می‌شود.

 

اگر دو سطح دندان پوسیده باشد، باید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بپردازید و اگر سه سطح دندان از بین رفته باشد، باید یک میلیون و ۵۰۰ تا دو میلیون تومان هزینه کنید. اگر دندانپزشک از مواد امالگام که رنگ نقره‌ای دارد، استفاده کند هزینه‌ها کمی کمتر می‌شود. مثلا اگر یک سطح دندان پوسیده باشد ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان، ‌اگر دو سطح پوسیده باشد یک میلیون تومان تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و اگر سه سطح پوسیده باشد هزینه بین یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. 

 

درمان عصب دندان

گاهی درد دندان به ریشه و عصب می‌زند و دیگر پای اعصاب به میان می‌آید و هیچ کسی نمی‌تواند جلوی این درد مقاومت کند. اگر ریشه باقی مانده باشد پزشک سعی می‌کند، دندان را حفظ کند و بسته به کانال‌هایی که پر می‌شود، هزینه دریافت می‌کند. به‌همین دلیل هزینه عصب‌کشی مربوط به حذف ریشه از کانال‌های دندان و پرکردن آن با مواد مخصوص است.

 

طبق تعرفه وزارت بهداشت هزینه درمان ریشه و عصب تک کانال با پرکردن دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، دو کانال دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سه کانال دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و چهار کانال سه میلیون تومان است. البته هزینه عصب‌کشی همه دندان‌ها یکی نیست. چون دندان‌های جلو یک یا دو ریشه دارند و همچنین دسترسی به آنها آسان‌تر است . با این اوصاف اگر به کلینک‌های دندانپزشکی مراجعه کنید ممکن است این قیمت‌ها را نشنوید.

 

مثلا منشی کلینیکی در شرق تهران که اتفاقا خدمات قسطی هم انجام می‌دهند درباره هزینه عصب‌کشی می‌گوید، اگر یک کانال دندان درگیر باشد بین دو میلیون و ۵۰۰ تا سه میلیون تومان، دو کانال سه میلیون تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان،  هزینه عصب‌کشی ۳ کانال دندان بین سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا چهار میلیون تومان و هزینه عصب‌کشی ۴ کانال دندان بین ۴ میلیون تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. 

 

هزینه ایمپلنت

ایمپلنت دندان بهترین جایگزین برای دندان‌های از دست رفته است. ایمپلنت دندان درون استخوان فک قرار داده می‌شود و بسته به اینکه از چه موادی ساخته شده و روکش آن چیست، قیمت‌های مختلفی دارد. ایمپلنت‌هایی که در ایران موجود است بیشتر ساخت کره جنوبی، چین، آلمان ، سوئیس و آمریکاست. اما ایمپلنت‌های کره‌ای به‌دلیل قیمت کمتر و کیفیت بهتر بیشتر از بقیه برندها استفاده می‌شوند.

 

هزینه ایمپلنت کره‌ای بین۱۰ تا ۱۵میلیون تومان است. ایمپلنت ایرانی بین سه تا پنج میلیون تومان هزینه دارد و اگر برند چینی انتخاب کنید هزینه آن بین پنج تا هشت میلیون تومان است. اگر پزشکی از برند آمریکایی استفاده کند هزینه ایمپلنت و روکش بین ۱۰ تا ۲۵میلیون تومان و اگر برند آن سوئیسی باشد برای هر دندان باید بین ۱۲ تا ۲۵ میلیون تومان بپردازید. نکته مهمی که باید بدانید این است که ایمپلنتی که در دهان قرار می‌گیرد سه بخش دارد.

 

فیکسچر یا همان پایه‌ای که در استخوان فک گذاشته می‌شود. اباتمنت یا همان واسطه‌ای که بین روکش و فیکسچر قرار می‌گیرد و روکش دندان. روکش دندان یعنی نقطه پایان کار که کلا دو جنس متفاوت با هزینه های مختلف دارد. روکش‌های فلزی که معمولا قیمت آنها بین سه تا چهار میلیون تومان است و روکش‌های زیرکونیوم که سرامیکی و سفید هستند و هزینه آنها بین پنج تا شش میلیون تومان برای یک دندان است. 

 

ارتودنسی

ارتودنسی دندان انواع مختلفی دارد، چون وضعیت دندان‌ها در افراد مختلف تفاوت زیادی با هم دارد. اما اگر به‌طور کلی بخواهیم بررسی کنیم دو نوع ارتودنسی بیشتر معمول است،‌ متحرک و ثابت. ارتودنسی متحرک هزینه کمتری نسبت به ثابت دارد.  شدت ناهنجاری‌های دندان و فک هم نقش مهمی در افزایش هزینه ارتودنسی دندان دارد.

 

ارتودنسی ثابت یکی از متداول‌ترین شیوه‌های مرتب کردن دندان‌های به هم ریخته  و دارای ناهنجاری است. هزینه ارتودنسی ثابت تک فک با براکت فلزی بین ۱۲ تا ۱۵میلیون تومان است و اگر ارتودنسی ثابت برای  دو فک با براکت فلزی باشد باید بین ۲۴ تا ۳۰ میلیون تومان کنار بگذارید. ارتودنسی ثابت تک فک با براکت سرامیکی بین ۱۳ تا ۱۶ میلیون تومان هزینه دارد و اگر دو فک درگیر باشد قیمت آن به ۲۶ تا ۳۲ میلیون تومان هم می‌رسد.

 

هزینه ارتودنسی متحرک دندان بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان به ازای هر فک متغیر است   و برای دو فک باید بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه کنید. ارتودنسی نامرئی دندان هم داریم که مخصوص کسانی است که دلشان نمی‌خواهد برای مدت طولانی بریس‌ها را روی دندانشان ببینند. قیمت این مدل ارتودنسی کمی بیشتر است . مثلا بسته به نوع بریس آن بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای هر دو فک باید هزینه کنید.  

 

هزینه روکش دندان

روکش دندان یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید پس از ترمیم دندان انجام شود، چون هم دندان ظاهر خوبی ندارد و هم اینکه ممکن است دوباره خراب شود، چون روکش دندان‌ به عنوان آخرین راه حل برای نگهداری دندان استفاده می‌شود. هزینه روکش دندان  بسته  به جنس روکش و کیفیت کار لابراتوار از سه میلیون تومان شروع می‌شود.

 

اگر روکش دندان از جنس زیرکونیا باشد باید بین پنج تا شش میلیون  تومان برای هر دندان هزینه کنید. هزینه روکش‌های فلزی، که برای دندان‌های آسیاب استفاده می‌شوند بین سه میلیون و  ۵۰۰ هزار تومان تا چهار میلیون تومان است. از روکش‌های سرامیکی نیز برای زیباتر شدن دندان‌ها استفاده می‌کنند که هزینه روکش سرامیکی برای دندان طبیعی حدود پنج  میلیون تومان و برای روکش  روی ایمپلنت حدود شش میلیون تومان است.

 

هزینه عکس دندان

دندانپزشک برای تشخیص دقیق مشکل دندان،‌ قبل از هر کاری از شما عکس  OPG  می‌خواهد. عکس OPG یک نوع اسکن دهان و دندان است که یک تصویر کامل از تمام دندان‌ها در فک‌های بالا و پایین را به دندانپزشک نشان می‌دهد و بیشتر برای درمان ریشه و پر کردن و کشیدن دندان کاربرد دارد.  قیمت عکس دندان در کلینیک دولتی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان و در کلینیک خصوصی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است. اما برای ارتودنسی و ایمپلنت پزشک از شما عکس CBCT  می‌خواهد که معمولا قبل از ارتودنسی و قرار دادن ایمپلنت‌های دندانی، بسیار حیاتی است. هزینه این عکس از ۷۵۰ تا یک میلیون تومان بسته به اینکه به چه کلینیکی مراجعه می‌کنید‌، تفاوت دارد. 

 

هزینه بلیچینگ و جرمگیری

بعضی وقت‌ها دندان سالم است، اما ظاهر و رنگ زیبایی ندارد که با جرمگیری و بلیچنگ می‌توان این مشکل را برطرف کرد. جرم‌گیری پلاک دندان را که باعث زردی و سیاهی دندان می شود از بین می‌برد. پلاک بعد از مصرف چای و قهوه و وعده‌های غذایی و نوشیدنی روی دندان‌ها تشکیل می‌شود. این لایه نازک حاوی باکتری‌هایی است و با ترشح اسید باعث بروز پوسیدگی و دیگر مشکلات دندانی می شود.

 

هزینه جرمگیری بسته به اینکه در چه کلینیکی این کار را انجام می‌دهید برای هر دو فک بین یک میلیون و ۵۰۰ تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. اما هزینه بلیچینگ بیشتر است چون توسط لیزر انجام می‌شود. دندان‌های معمولی که فقط کمی زرد شده‌اند به راحتی با یک بار بلیچینگ سفید می‌شوند و نیازی به چند بار مراجعه نیست. هزینه بلیچینگ دندان هر فک بین دو میلیون تا سه میلیون و ۵۰۰ هزارتومان است. 

 

لمینت و کامپوزیت

دندان‌های جلو نقش مهمی در لبخند و زیبایی چهره دارند به همین دلیل این روزها خیلی‌ها  برای زیباتر کردن دندان از کامپوزیت و لمینت استفاده می‌کنند. البته این دو خیلی با هم فرق دارند. لمینت در لابراتوار ساخته می‌شود و عمر طولانی‌تری نسبت به کامپوزیت دارد و به‌دلیل مواد با کیفیتی که در ساخت آن استفاده می‌شود، قیمت لمینت بیشتر از کامپوزیت است.

 

دندانپزشک برای پوشاندن سوراخ، سیاهی روی دندان و خرابی ،‌ دندان را می‌تراشد و روی آن لمینت می‌گذارد به همین دلیل لمینت دائمی است .  لمینت یک پوسته نازک است که توسط مواد رنگی دندان طراحی و این پوسته به سطوح جلوی دندان‌ها وصل می‌شود. بیشتر لمینت‌ها سرامیکی هستند، هر واحد لمینت زیرکونیا بین چهار تا چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

 

هر واحد لمینت سوئیس نیز بین پنج تا هفت میلیون تومان قیمت دارد. هزینه هر واحد لمینت آمریکایی نیز بین چهار میلیون تا ۱۰ میلیون تومان است. قیمت کامپوزیت خیلی کمتر از لمینیت است. مثلا قیمت هر واحد کامپوزیت از ۸۰۰ هزار تومان شروع می شود و بسته به جنس و برند آن ممکن است به واحدی دو میلیون تومان هم برسد.

 

 

کدخبر: ۵۵۴۲۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر