کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۹۷۷
تاریخ خبر:

از بابک زنجانی تا کوروش کمپانی

از  بابک زنجانی تا کوروش کمپانی

اطلاعات دست اول از‌ دو پرونده مالی بزرگ امسال و‌ 10 سال قبل

روزنامه هفت صبح| روز گذشته با چند ساعت اختلاف، اطلاعات جالبی از دو پرونده مهم اقتصادی منتشر شد. اولی جزئیات جدید درباره ماجرای کوروش کمپانی و اطلاعاتی درباره اینکه بنیانگذار آن چه تاریخی از کشور خارج شده، تا امروز چند شاکی دارد و بیشترین موبایلی که از سوی یک شاکی خریداری شده چند دستگاه بوده؟

 

دومین خبر هم مربوط به همه اموال بابک زنجانی می‌شود که گویا بالاخره پرونده آن قرار است بسته شود. این متهم اقتصادی اخیرا قفل دهان خود را باز کرده و درباره اموال و وجوهات خود در خارج از کشور اطلاعات بیشتری داده. این وجوهات هم به تهران آمده، طوری که مبلغ آن از کل بدهی که به وزارت نفت و بانک مرکزی داشته هم بیشتر شده. در دو پرده آخرین اطلاعات درباره این پرونده‌ها را بخوانید:

 

تاامروز چندین پرونده اصطلاحا کثیرالشاکی در دادسراهای مختلف کشور داشته‌ایم اما این روزها هیچ‌کدام از آنها به اندازه کلاهبرداری امیرحسین شریفیان در کوروش کمپانی پرسر و صدا نیستند. همان شرکتی که با دریافت 20میلیون تومان به مردم آیفون 13 یا گوشی‌های دیگر می‌فروخت.

 

داستان این شرکت را از دو روز گذشته در صفحه سه نوشته‌ایم و روزگذشته خبرهای جدیدی درباره آن آمده که حاوی اطلاعات جدیدی است. اولین خبر را  مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه داده و گفته: 

 

تعداد شاکیان به هزار و 500 نفر رسید

1- تا دو هفته قبل هیچگونه شکایتی علیه مدیرعامل و این شرکت نداشته‌ایم اما از 28 بهمن تاکنون هزار و ۵۰۰ نفر در تهران علیه این شرکت شکایت کرده‌اند.

 

2- یکی از منسوبان مدیرعامل این شرکت، به اتهام معاونت در بزه کلاهبرداری بازداشت شده. او در حال فروش اموال این شرکت بوده. این اموال فعلا توقیف شده و اموال دیگری هم شناسایی و توقیف می‌شود که با فروش آنها مبالغ مالباخته‌ها به آنها برمی‌گردد.

 

3- مدیر عامل این شرکت، ۵ ماه قبل از کشور خارج شده؛ یعنی زمانی که هنوز ضابط قضایی ورود نکرده و پرونده‌ای برای او تشکیل نشده بود. 

 

4- تکلیف آنهایی که تبلیغ موبایل‌های این کمپانی را کرده بودند چه می‌شود؟ آنها بر اساس قانون باید مبالغی که برای تبلیغات این شرکت دریافت کردند را به صندوق دولت برگردانند. (دو روز پیش ادعا شده بود که سلبریتی‌ها با دریافت یک تا 20 میلیون تومان به تبلیغ این کمپانی می‌پرداختند.)

 

5- ما اصلا شرکتی به اسم کوروش کمپانی نداریم. تنها یک شرکت به نام کوروش پردازان آی سا با مسئولیت محدود با شماره ثبت مشخص، در ۸ بهمن سال ۹۹ به ثبت رسیده است که مالک آن هم همین آقای شریفیان بوده.

 

 

مالباخته‌ای با 400 گوشی

رئیس پلیس امنیت اقتصادی هم توضیحاتی درباره پشت پرده کوروش کمپانی‌ داده:

1- مالباختگان بین ۲۲ تا ۲۶ میلیون تومان برای خرید آیفون به این شرکت  پول داده بودند. یکی از مالباختگان ۴۰۰ گوشی از این شرکت پیش خرید کرده بود. 

 

2- نکته مهم دیگر اینکه به گفته سردار رحیمی فرایند صدور اعلان قرمز به اینترپل و استرداد متهم فراری به ایران آغاز شده است. چرا این نکته مهم است؟ در ماه‌های اخیر میزان همکاری اینترپل با ترکیه و ایران بسیار زیاد شده. اگرچه گفته می‌شود مدیرعامل کوروش کمپانی اکنون در دوبی است اما ایران و امارات هم سال 1388 همکاری‌هایی برای ارسال مجرمین امضا کرده بودند که سال 1394 منجر به استرداد 4 متهم اقتصادی از دوبی به تهران شد. 

 

نهایتا 10 سال زندان برای کوروش کمپانی 
  ایسنا دیروز با یک وکیل مشهور مصاحبه‌ای داشت و پرسیده بود اگر مالک کوروش کمپانی به ایران برگردد طبق قانون چطور مجازات می‌شود؟ این حقوقدان گفته است:« افراد مشهور در تبلیغات کوروش کمپانی، وقوع جرم را تسهیل کردند لذا مسئولیت متوجه این افراد است.

 

به فرض این که این فرد از طریق پلیس بین‌الملل بازداشت و بازگردانده شد فایده‌ای ندارد زیرا معمولا این افراد مالی از خودشان مستقیما به جا نمی‌گذارند.مجازات این شخص تا ۱۰ سال حبس است. زمانی که مالی از آنها باقی نمی‌ماند، مالباخته‌ها دیگر دستشان به جایی بند نیست.»

 

  در توئیتر کاربری به یک فیش هزینه خدمات قضایی اشاره کرده که برای شکایت از این کمپانی باید 230 هزار تومان پرداخت کرد که پرداخت این مبلغ از سوی همه شاکیان به یک عدد میلیاردی می‌رسد. خبرنگاری در اصلاح این خبر نوشته بود این هزینه را فقط باید شاکیان ساکن شهرهایی به جز تهران بپردازند. 

 

جمع‌آوری پول‌های بابک زنجانی از این سر و آن سر دنیا 
دیروز رئیس قوه قضائیه خبر داد که بالاخره اموال‌ بابک زنجانی از این سر و آن سر دنیا جمع و به تهران ارسال شدند. اموالی که به نظر می‌آید کفاف تمام بدهی‌ها و خسارت‌های او را می‌دهد و حتی اگر قبلی را هم به آن اضافه کنیم، یک پولی هم مازاد می‌آید. اینکه چطور این همه پول جمع شده قصه عجیبی دارد که حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دیروز ماجرای آن را تعریف کرد.

 

  اول به خاطر بیاوریم که اصل پرونده بابک زنجانی که مهمترین پرونده مالی یک دهه اخیر بوده به چه اتفاقی برمی‌گشت. سال 1391 اسم او در جریان فعالیت‌های کلان مالی مرتبط با دور زدن تحریم‌های بین‌المللی ایران در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد مطرح شد. گفته می‌شد که این فرد مقدار زیادی ارز از بانک مرکزی گرفته و باید مابه‌ازای آن را می‌رساند.

 

اما این کار را نکرد و به جایش این مقدار ارز را در بازار آزاد فروخت. همچنین از وزارت نفت هم نفت گرفته که بفروشد و این کار را نکرده. تا این پرونده‌ها شکل می‌گیرد، بابک زنجانی ادعا می‌کند که اموال را برمی‌گرداند. اما بعد پرونده‌های جدیدی رو می‌شود که تخلف‌های دیگر او را رو می‌کند. بابک زنجانی سال 1392 بازداشت و محاکمه‌ها از سال 1394 شروع می‌شود. 

 

 

حالا ببینیم دیروز رئیس قوه قضائیه درباره آزادسازی اموال او چه گفته:

1- بابک زنجانی وقتی چنین پیشنهادی از سوی دیوان عالی می‌گیرد اعلام می‌کند که در ۵ الی ۶ کشور وجوهاتی دارد و اسنادی را هم در این رابطه ارائه کرد؛ اما نکته این بود که  او این حرف‌ها را قبل از بازداشت هم زد که خلاف از آب درآمده بودند .برای همه این کشورها هیات‌هایی تشکیل می‌شود که اصالت داستان را بررسی کنند اما باز پولی پیدا نمی‌شود. 

 

2-دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی وارد می‌شوند. مثلا وزیر اطلاعات به قوه قضائیه می‌گوید که اگر متهم را تحویل آنها دهند، تکلیف اموال را روشن می‌کند. مدت طولانی متهم به دستگاه امنیتی وزارت اطلاعات داده می‌شود اما به هدف نمی‌رسند. بعد از آن یک دستگاه امنیتی دیگر آمد و غیر از اموال داخلی دو سه مورد اموال منقول شناسایی شد که آن هم برای بدهی وزارت نفت و بانک مرکزی کافی نبود.

 

3- جمعی از یک دستگاه (که در اظهارات رئیس قوه قضائیه به نام آن اشاره نشده) آمدند و گفتند ما می‌خواهیم اموال او را شناسایی و برای بازگرداندن آنها کار جدیدی شروع کنیم. قوه قضائیه هم استقبال می‌کند. در این بین رئیس قوه یک بازه زمانی مشخص می‌کند که اگر ادعاهای بابک زنجانی در مورد اموالش اثبات نشد قانون را برای او اجرا می‌کنیم؛ یعنی همان حکم اعدام که 16 اسفند 1394 صادر شد. مدت زمانی که به این تیم داده شد، یک بار دیگر تمدید می‌شود اما باز هم خبری از پول نشد. 

 

4- چند وقت قبل بالاخره بابک زنجانی اعلام می‌کند که قصد همکاری دارد و برای اینکه صداقت خود را نشان دهد چند مورد از اموال دیگر خود را معرفی می‌کند. این وجوهات شناسایی و نهایتاً محموله اموال به تهران منتقل می‌شوند که بر اساس کارشناسی‌های اولیه، تکافوی بدهی‌ها و خسارت‌های این مجرم 52 ساله را می‌دهد؛ با «وزارت نفت» و «بانک مرکزی» نیز صحبت شده و آن‌ها نیز مراجعه کرده و اموال را رویت کرده‌اند.

 

کدام کشورها؟

این کشورهای خارجی که زنجانی در آن دوستانی داشته و اموالی دست آنها دارد شامل کدام کشورها می‌شوند؟ تاجیکستان، ترکیه، امارات و مالزی.

 

اموال داخلی شامل چه می‌شد؟
 چندین هتل در کیش، دو هتل (که یکی از آنها نیمه کاره است) در قشم، دو مجتمع تفریحی در کیش، 12 مجتمع تجاری و اداری در تهران، 18 ساختمان و آپارتمان و سه ویلا در شمال کشور. به این‌ها دو مدل ب.‌ام‌.و، یک پورشه پانامرا و یک وانت یخچال دار بزرگ هم اضافه کنیم. در مورد اینکه ارزش این اموال چقدر است هیچ توافقی وجود نداشته. سال 96 دادستانی تهران می‌گفت ارزش اموال بابک زنجانی در ایران دو هزار و 600 میلیارد تومان است. وکیل شرکت نفت می‌گفت هزار و 600 میلیارد هم ارزش ندارد اما وکیل خود زنجانی معتقد بود ارزش اموال موکلش، حداقل سه هزار و 600 میلیارد است.

 

 

بابک زنجانی اعدام نمی‌شود؟
نه. دیوان عالی کشور اعلام کرده بود که  اگر زنجانی بتواند بدهی خود را پرداخت کند به او تخفیف داده می‌شود و این تخفیف یعنی بعد از گذشت 10 سال از حکم بدوی، اعدام دیگر اجرا نخواهد شد.

 

 

کدخبر: ۵۵۳۹۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر