کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۹۲۶
تاریخ خبر:

تب دودی کردن شیشه ماشین

تب دودی کردن شیشه ماشین

آنچه لازم است باید درباره هزینه‌ها و الزامات قانونی و مقررات پلیس‌ بدانید.

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|  دودی کردن شیشه خودرو این روزها خواهان زیادی دارد. بعضی فروشندگان خودرو در آگهی‌های خود شیشه دودی را جزو آپشن حساب می‌کنند و درباره مواردی مثل ضمانت پنج ساله آن لاف می‌زنند. همچنین افزایش آگهی‌ها برای نصب برچسب‌های دودی نشان می‌دهد این کسب‌و‌کار در یک سال گذشته تکان اساسی خورده و بعضی‌ها که خیلی مایل نیستند داخل ماشینشان دیده شود از این برچسب‌ها استفاده می‌کنند.

 

یکی از کسانی که حدود پنج سال است این کار را انجام می‌دهد و کارش تزئینات داخلی خودرو به قول خودش بزک کردن ماشین است می‌گوید، تا پارسال بیشتر کسانی که شیشه ماشین خود را دودی می‌کردند، آقایانی بودند که می‌خواستند ماشین خود را زیباتر کنند تا بهتر به چشم بیاید، ماشین‌ها هم بیشتر مدل بالا و شاسی بلند بود.

 

اما در یک سال گذشته تعداد مشتریان خانم هم افزایش پیدا کرده و بعضی از آنها تا آخرین درجه دودی کردن که قانون اجازه می‌دهد، روی شیشه‌هایشان برچسب می‌زنند. برچسب‌هایی که به گفته یکی از همین نصاب‌ها از 900 هزار تومان تا دو میلیون تومان برای ماشین‌های سواری و از سه میلیون و 500 تا پنج میلیون تومان برای ماشین‌های شاسی بلند بزرگ مثل لندکروز هزینه دارد. 

 

‌حد مجاز دودی کردن شیشه خودرو 
قانون می‌گوید درصد دودی شدن شیشه‌های خودرو از 35 تا 40 درصد نباید بیشتر باشد. منظور از درصد دودی کردن، همان درصد دید از بیرون است. یعنی از بیرون خودرو دید 35 تا 40 درصدی به داخل خودرو وجود داشته باشد. هرچه درصد کمتر شود، تیرگی شیشه ماشین بیشتر و  میزان دید از بیرون کمتر است.

 

یعنی درصد تاریکی درون خودرو باید به نحوی باشد که مامور پلیس راهنمایی و رانندگی از فاصله سه متری بتواند به راحتی درون ماشین را ببیند. اگر راننده‌ای این قانون را نقض کند، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند خودرو را متوقف و جریمه نقدی کند. چون پلیس راهنمایی و رانندگی باید دید کافی داشته باشد که اگر راننده خودرو رفتاری خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی مثل حرف زدن با تلفن همراه، نبستن کمربند، خوردن و آشامیدن و … انجام می‌دهد، خودرو را متوقف و با راننده برخورد کند.

 

البته به غیر از پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی هم  اگر ببیند خودرویی این قانون را نقض کرده می‌تواند آن خودرو را توقیف کند. به همین دلیل بیشتر نصاب‌ها این درصدها را می‌دانند و برای اینکه خودشان هم به دردسر نیفتند، برچسب دودی بالاتر از این درصدهای قانونی نصب نمی‌کنند. تازه معاینه فنی هم هست.

 

مراکز معاینه فنی دودی کردن شیشه عقب ماشین را غیر مجاز می‌داند و  در صورت رعایت نکردن این قانون برگه معاینه فنی را برای خودرو صادر نمی‌کنند. چون برای دید راننده به خصوص در شب مشکل ایجاد می‌شود و ممکن است باعث تصادف شود. اما یک تبصره برای صادر کردن معاینه فنی وجود دارد آن هم این است که اگر شیشه خودرو در کارخانه دودی و فابریک کارخانه باشد و پلیس بتواند سرنشینان خودرو را از فاصله‌ کمتر از  سه متر ببیند، این قانون شامل حال آن نخواهد شد و برگه معاینه فنی برای این خودروها صادر می‌شود.

 

ناگفته نماند که اگر کسی مجوز از پزشک داشته باشد می‌تواند با تایید کمیسیون‌های فنی و پزشکی پلیس راهور  اجازه دودی کردن شیشه ماشین را دریافت کند. مثلا کسانی که بیماری‌های نادر پوستی دارند و به اشعه‌های خورشید و اشعه ماوراء بنفش حساس هستند یا از بیماری‌های خاص رنج می‌برند  که حتما  باید با خودرویی تردد کنند که شیشه آن دودی باشد، می‌توانند مجوز قانونی را دریافت کنند. 

 

انواع مختلف دودی کردن شیشه خودرو 
یکی از نصاب‌های برچسب دودی خودرو که در اصفهان کار می‌کند، می‌گوید تا پارسال به خاطر نتابیدن نور خورشید به درون ماشین و خراب نکردن رنگ صندلی و ترک نخوردن داشبورد از گرمای زیاد از برچسب دودی مدل UV استفاده می‌کردند.


چون نور خورشید به خصوص در شهرهای کویری آسیب زیادی به فرمان و دنده و حتی رنگ و  روکش صندلی‌ها به خصوص صندلی‌هایی که چرمی هستند، می‌زند. اما در چند ماه اخیر بیشتر کسانی که برای دودی کردن شیشه خودرو تماس گرفته‌اند، نمی‌خواهند داخل ماشین از بیرون پیدا باشد و دوست دارند در ماشین خودشان راحت باشند و حریم خصوصی داشته باشند.


بعضی‌ها می‌گویند از جریمه دادن بابت حرف زدن با موبایل خسته شدند و بعضی‌ها هم می‌گویند این جوری خیالشان راحت‌تر است. این افراد برایشان فرقی نمی‌کند برچسب چه نوعی باشد فقط تیره باشد و جلوی دید را بگیرد کافی است. به گفته او بیشترین برچسب‌هایی که نصاب‌ها استفاده می‌کنند چینی است،‌ اما مارک آمریکایی، آلمانی هم در بازار موجود است که قیمت‌های مختلف دارد.


این نصاب اصفهانی می‌گوید بیشتر کسانی که ماشین مدل پایین دارند از همین برچسب‌های چینی استفاده می‌کنند، ‌اما کسانی که می‌خواهند برچسب چند سال برایشان عمر کند و خش روی آن نیفتد و حباب حباب نشود، از برندهای آمریکایی و آلمانی استفاده می‌کنند. حالا این برچسب‌ها مثل کاغذ دیواری طرح و رنگ‌های مختلفی دارند. همه آنها از بیرون دودی هستند،‌ اما از داخل طیف آبی، جیوه‌ای، هفت رنگ و... دارند.


نصاب سیاری که در تهران فعالیت می‌کند و با یک تماس خودش را به شما می‌رساند و سر یک ساعت همه شیشه‌ها را دودی می‌کند؛ می‌گوید در تهران هم برچسب UV بیشتر از بقیه برچسب‌ها طرفدار دارد. طبق آماری که این نصاب سیار از مشتریانش به دست آورده بیشتر کسانی که رنگ ماشین‌شان تیره است مایل هستند شیشه‌های خودرو خود را دودی کنند.


البته در چند ماه گذشته خانم‌ها و کسانی که رنگ ماشینشان تیره نیست هم مشتری او شده‌اند. به گفته او برای این افراد خیلی فرق نمی‌کند که چه مدل برچسبی استفاده کنند. بعضی‌ها روی قیمت حساس هستند و بعضی‌ها روی قدرت دید. به قول این نصاب خانم‌هایی که شیشه ماشینشان را دودی می‌کنند، بیشتر دوست دارند طیف داخلی آن رنگی باشد یا مدل  هفت رنگ را انتخاب می‌کنند ولی بیشتر آقایان همان مدل ساده که از هر دو طرف دودی است، انتخاب می‌کنند. 


 هزینه دودی کردن شیشه خودرو 
هزینه‌های مربوط به دودی کردن شیشه خودرو هم داستان جالبی دارد. چون به گفته نصابی که در کرج کار می‌کند و حدود 15 سال است کارش زیباتر کردن خودروهاست، هر نصابی بسته به اینکه کجای شهر مغازه دارد و روی چه ماشینی کار می‌کند از صاحب خودرو پول می‌گیرد.


به گفته او زمانی که برای نصب یک برچسب روی شیشه‌های خودرو پراید طول می‌کشد، شاید فقط 10  تا 15 دقیقه کمتر از چسباندن برچسب روی شیشه‌های پرادو یا لندکروز باشد، ‌ولی بعضی از نصاب‌ها آنقدر این کار را کش می‌دهند که بین سه تا چهار ساعت زمان می‌برد. به همین دلیل هزینه دودی کردن خودروها خیلی با هم فرق می‌کند.


این نصاب برای دودی کردن شیشه خودرو پراید، پژو 405، پژو پارس، سمند، 206 و 207 و بیشتر خودروهای ایرانی بین 850 تا یک میلیون و 600 هزار تومان بسته به اینکه از چه برچسبی استفاده شود، دریافت می‌کند. هزینه نصب برچسب روی ماشین‌های شاسی بلند بزرگ مثل پرادو و لندکروز، لکسوس ال 500 حدود دو برابر است.


مثلا اگر هزینه نصب برچسب روی یک پراید با برچسب UV بدون خش با طیف جیوه‌ای حدود یک میلیون و 600 هزارتومان باشد، برای پرادو بین سه میلیون و 200 تا سه میلیون و 500 هزار تومان است. اما این داستان در تهران کمی متفاوت است. نصابی که در تهران سیار کار می‌کند و با یک تماس خودش را به محل شما می‌رساند و جلوی چشم خودتان برچسب را نصب می‌کند به هفت صبح می‌گوید


بعضی از کسانی که کارشان نصب برچسب شیشه است بیشتر پول اجاره و هزینه‌هایی که دارند را از مشتری می‌گیرند. به گفته او هزینه منطقی نصب برچسب ماشین سواری بین 850 تادو میلیون تومان است و برای ماشین‌های شاسی بلند بزرگ باید بین سه تا پنج میلیون تومان دریافت کنند.


اما این در حالی است که در بعضی از گاراژها و مغازه‌های تزئینات داخلی خودرو در بالای شهر از ماشین‌های سواری بین دو تا سه میلیون تومان و از ماشین‌های شاسی بلند تا 10 میلیون تومان هم هزینه دودی کردن می‌گیرند.  البته به گفته او نوع چسباندن و تجربه نصاب هم نقش زیادی در هزینه‌ها دارد. چون بعضی از نصاب‌های بدون تجربه ممکن است برچسب را با حباب و لب برگشتگی و خرابی تحویل مشتری بدهند.


به قول این نصاب، چسباندن برچسب مثل چسباندن کاغذ دیواری حساس است. در کاغذ دیواری اگر کاغذ خوب نچسبد، حباب حباب می‌شود و خیلی زود از روی دیوار کنده می‌شود. نصاب هم باید برچسب را طوری بچسباند که حباب حباب نشود و لب آن از روی شیشه بر‌نگردد، چون با تماس دست یا لباس خیلی زود این برچسب ریش ریش و لایه لایه می‌شود و کیفیت و زیبایی اولیه را ندارد. به گفته این نصاب چسباندن برچسب دودی به شیشه ماشین تجهیزات خاصی نمی‌خواهد ولی باید حوصله و مهارت داشته باشد. 
 

نصب یک برچسب با یک کاتر، یک لیسه و یک سشوار صنعتی انجام می‌شود. پس اگر نصابی به شما قیمت نجومی گفت و دستگاه‌های عجیب و غریب نشانتان داد باور نکنید. مهم دقت و تمرکز است، اگر نصابی با دقت و تمرکز کار نکند  نتیجه کار تمیز از آب در نمی‌آید. در ضمن باید تناسب دودی بودن شیشه‌ها را هم رعایت کرد.


چون اگر  میزان دودی ‌بودن شیشه‌های عقب و جلو به یک‌ اندازه نباشد، ماشین یک شکل عجیب و غریب پیدا می‌کند و این مدلی اصلا زیبا نیست. در ضمن نصاب حتما باید به مالک خودرو بگوید که بگذارد برچسب‌ها نفس بکشند.


یعنی یک روز از ماشین استفاده نکند تا برچسب به اصطلاح به خورد شیشه برود و روی آن خوب بایستد. تا چند روز هم باید شیشه‌ها بالا باشند به خصوص شیشه‌های جلوی ماشین. چون شدت باد در اتوبان و بزرگراه‌ها زیاد است و وقتی داخل ماشین بپیچد ممکن است باعث حباب انداختن روی برچسب‌ها یا جدا شدن آن از شیشه‌ها شود. 

      

‌چه برچسبی برای دودی کردن ماشین بهتر است؟ 
بیشتر برچسب‌ها از بیرون دودی هستند اما مهمترین تفاوت در این برچسب‌ها رنگ‌بندی آنهاست. برچسب‌های دودی تنوع رنگی از داخل دارند. مثلا از داخل رنگ شیشه  آبی، هفت رنگ، طلایی، جیوه‌ای، نقره‌ای و سبز است.  اما نوع متداول و محبوب آن رنگ تیره خاکستری است. فرق دوم برچسب‌ها ضخامت و لایه‌های برچسب‌های دودی است.

 

واحد اندازه‌گیری ضخامت برچسب‌های‌ دودی میکرون است. برچسب دودی با ضخامت 30 میکرون که دولایه باشد کیفیت بهتری نسبت به بقیه برچسب‌ها دارد. کیفیت هم یکی از موارد مهم است چون فقط در نام تجاری خلاصه نمی‌شود. چون تمام برندهای مطرح در بازار نمونه فیک هم دارند. تفاوت کیفیت در میزان عبور گرما و اشعه یووی، کیفیت در چسبندگی و ثبات رنگ است.

 

ولی اگر از نصاب‌ها بپرسید جواب آنها برچسبی است که ضد اشعه خورشید باشد و بتواند از خراب شدن و پوسته پوسته شدن فرمان و سر دنده و داشبورد و روکش صندلی‌ها مراقبت کند و همزمان یک زیبایی خاصی هم به ماشین بدهد.

 

همچنین درصد تاریکی که مالک خودرو می‌خواهد هم داشته باشد. انتخاب این نصاب‌ها برچسب UV است. در این بین برچسب 400 و 800 یکی از بهترین مدل‌هاست. برچسب‌های ضداشعه خورشید و اشعه فرابنفش نسبت به بقیه برچسب‌ها کیفیت و قیمت بالاتری دارند. هزینه نصب این برچسب‌ها بین 950 هزار تومان تا دومیلیون تومان است. 

 

یکی دیگر از برچسب‌هایی که کیفیت خوبی دارند، برچسب‌های تک لایه، دولایه و سه لایه با تم رنگ‌های مختلف هستند. این برچسب‌ها ضدخش هستند. یعنی اگر بچه‌ها روی آن ناخن بکشند یا با لباس یا وسیله‌ای تماس پیدا کند، روی آن خط ایجاد نمی‌شود و زیبایی ظاهرش خیلی زود از بین نمی‌رود.

 

این برچسب‌ها بیشتر با درصد 30 به فروش می‌رسند و بسته به برند و کشور تولید کننده بین پنج تا 10 سال دوام می‌آورند. هزینه نصب این برچسب‌ها بین 700 تا یک میلیون و 400 هزار تومان است. البته اگر ماشین شاسی بلند بزرگ داشته باشید نصب این برچسب‌ها بین 5/2 تا سه میلیون تومان خرج روی دستتان می‌گذارد.

 

 

کدخبر: ۵۵۲۹۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر