کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۶۰۶
تاریخ خبر:

اسرار کسب‌وکار لباس عروس

اسرار کسب‌وکار لباس عروس

گفت‌وگو با صاحب یک مزون که پس از 20 سال کار ‌ماهانه 500 میلیون درآمد دارد.

روزنامه هفت صبح، اکرم احمدی| ‌ اینجا مزون لباس عروس و نامزدی است؛ هم لباس عروس آماده برای فروش دارند، هم برایتان لباس می‌دوزند. می‌توانید از لباس‌های اجاره‌ای یکی را انتخاب کنید و شب عروسی را با آن بگذرانید. قیمت‌ها متفاوت است. اگر بخواهید لباس اجاره کنید، حداقل باید هفت تا ۱۴ میلیون تومان بپردازید.

 

اجاره بعضی لباس‌های خاص با پارچه‌ گرانقیمت به ۳۰ میلیون می‌رسد. اگر بخواهید لباس مخصوص و منحصر‌به‌فرد خودتان را اندازه بزنند و بدوزند، بسته به پارچه‌ای که انتخاب می‌کنید باید بین ۱۳ تا ۱۰۰ میلیون هزینه کنید.

 

خرید لباس عروس بین ۲۰ تا ۷۰ میلیون تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. این قیمت‌ها در مزون خانم رسولی رایج است. خودش می‌گوید بعضی مزون‌های بالاشهر لباس عروس ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی می‌فروشند. خانم رسولی بعد از ۲۰ سال فعالیت در حوزه دوخت، فروش و کرایه لباس عروس به درآمد ماهی ۵۰۰ میلیون تومان در ماه دست پیدا کرده است.

 

‌چرا لباس عروس گران است؟ 
چون پارچه‌ای که برای دوخت لباس عروس استفاده می‌کنیم، قیمت بالایی دارد. ما مزون داریم. بخشی از لباس‌ها که سفارشی است و به سایز خود عروس خانم دوخته می‌شود و پولش را می‌گیریم. ولی لباس‌های اجاره‌ای هم داریم. لباس‌های اجاره‌ای همه گن‌دار هستند. یعنی یک مدلی دوخته می‌شوند که چند سایز را پوشش بدهند.

 

وقتی یک لباس عروس یک شب تن عروس با سایز ۳۶ است و شب دیگر یک عروس با سایز ۴۰ آن را می‌پوشد به پارچه و گن و میله‌های درون آن فشار وارد می‌شود. به همین دلیل نمی‌توانیم این مدل لباس‌ها را با پارچه شیفون نازک یا ساتن معمولی یا تورهای ساده و گیپورهای معمولی بدوزیم. چون با دو سه بار پوشیدن این پارچه‌ها از هم باز می‌شوند. برای همین مجبوریم از پارچه‌های گران قیمت و مقاوم استفاده کنیم تا بتوانیم یک لباس را چندین بار اجاره بدهیم.

 

قیمت پارچه لباس عروس چقدر است؟
بستگی به این دارد که چه پارچه‌ای انتخاب کنید. بعضی‌ها دنبال مد هستند. مد امسال یا لباس عروس ساده با ابریشم است یا لباس عروس با ابریشم کار شده. بعضی‌ها هم کل لباس عروسشان از تور دانتل پولک دوزی و ملیله دوزی شده است. بعضی از عروس خانم‌ها دو تا پارچه را ترکیب می‌کنند. مثلا بالا تنه را با تور دانتل ملیله دوزی و پولک دوزی شده می‌دوزند و دامن آن را ابریشم کار می‌کنند که اصلا چروک نمی‌شود و خیلی خوش فرم روی تن می‌ایستد. بعضی از عروس خانم‌ها هم دوست دارند لباس عروس لمه یا گیپور ساده بپوشند. همه این قیمت‌ها متفاوت است. 

 

ابریشم که گفتید مد امسال است یا تور دانتل متری چقدر می‌شود؟
چند جور ابریشم داریم. ابریشم خام و ساده از بقیه ارزانتر است.  ابریشم ساده از متری ۴۵۰ تا ۷۰۰ هزارتومان است. بعضی از پارچه‌های ابریشم بخارا دوزی شده و روی آن با دست و با نخ‌های طلایی و نقره‌ای گلدوزی کرده‌اند.

 

این پارچه‌ها از متری سه میلیون تومان به بالاست. قیمت پارچه دانتل با گل‌های برجسته از متری ۷۰۰ هزار تومان تا پنج میلیون تومان است. حالا همین دانتل مدل‌های مختلفی دارد. قیمت پارچه دانتل ابریشم دوزی و ملیله دوزی و پولک دوزی از متری سه میلیون تومان شروع می‌شود و تا متری هفت میلیون تومان هم می‌رسد. بیشتر از این پارچه برای قسمت بالا تنه استفاده می‌کنند. ولی اگر یک متر و ۲۰ سانت بالا تنه را حساب کنیم باز هم قیمت خود پارچه زیاد می‌شود.

 

ابریشم ظریف هندی هم داریم  که بیشتر رنگی است و برای لباس نامزدی و حنابندان استفاده می‌شود که  از متری ۸۰۰ هزار تومان به بالاست. دانتل ساده پولک دوزی سفید از متری ۹۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. بعضی از عروس خانم‌ها دوست دارند با پارچه حریر لباس بدوزند. قیمت حریر ساده از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تقریبا جزو پارچه‌های ارزان قیمت حساب می‌شود. ولی اگر حریر  با گل ابریشم باشد از متری یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا پنج میلیون تومان باید بپردازید.

 

پارچه ارزانقیمت هم داریم؟ 
بله ساتن آمریکایی از متری ۲۷۰ هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان است. بعضی از گیپورهای ساده که پولک و ملیله ندارند بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارند. اما اگر پولک دوزی شده باشند و روی آن کار شده باشد از متری ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شوند. پارچه تافته متری ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

 

حریر شیپون هم که برای لباس عروس‌های ارزان قیمت استفاده می‌کنند از متری ۱۰۰ هزار تومان تا متری ۲۵۰ هزار تومان است. لمه گرم بالا هم هست که از متری ۲۵۰ هزار تومان شروع می‌شود، اگر  نگین‌دار باشد قیمت آن  حدود ۳۰۰ هزار تومان است. لمه ژاکارد هم از متری ۴۵۰ هزار تومان تا ۶۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.کرپ معمولی هم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد، ولی قیمت یک متر کرپ با کیفیت برای لباس عروس بین ۸۰۰ تا یک میلیون تومان است.


برای دوخت یک لباس عروس چند متر پارچه نیاز می‌شود؟ 
بستگی دارد که چه لباسی انتخاب می‌کنید. بعضی از عروس خانم‌ها برای عقد کت و شلوار می‌پوشند که با پارچه کار شده است. برای کت و شلوار حداقل باید پنج متر پارچه بخرند. کت و شلوار را هم با کرپ یا گیپور ضخیم می‌دوزند. بعضی‌ها برای یقه یا آستین از تور دانتل ملیله دوزی شده یا گیپور استفاده می‌کنند.

 

الان قیمت پارچه کرپ متری ۸۰۰ تا یک میلیون تومان است. یعنی فقط باید پنج میلیون تومان پول پارچه بدهد. بین پنج تا هشت میلیون هم دستمزد خیاط است که حدود ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان هزینه دوخت این لباس ساده می‌شود. اما یک پیراهن معمولی حدود شش متر پارچه می‌خواهد. همین قیمت را بالا می برد. وقتی قیمت پارچه دانتل متری سه میلیون تومان به بالاست، شش متر آن حدود ۱۸ میلیون تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. تازه دستمزد خیاط هم هست. بعضی لباس‌ها دنباله‌دار هستند یا تورهای دانتل دو تا سه متری دارند که روی زمین کشیده می‌شوند. برای دوخت لباس دنباله دار حداقل هشت تا ده متر پارچه لازم است.

 

خیاط برای دوخت لباس عروس چقدر می‌گیرد؟
الان دوخت یک لباس مجلسی ساده بین دو تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد. دوخت لباس عروس هم از هشت میلیون تومان شروع می‌شود و ممکن است تا ۲۰ میلیون تومان هم برسد. دوخت لباس عروس کار راحتی نیست. چون مدل‌های خاص خودش را دارد. باید خیلی خوب روی تن بایستد. برای یک شب خاص دوخته می‌شود و باید خیلی دقت کنند.

 

بعضی از عروس خانم‌ها هم خیلی حساس هستند. بعضی‌ها روی مدل یقه و بالا تنه هزار جور نظر می‌دهند و بعد آخر سر می‌گویند این را تغییر بده و... وقتی یک پارچه را از عروس تحویل می‌گیریم تا خیاط آن را بدوزد و تمام شود و توی جعبه بگذاریم و تحویل عروس بدهیم کلی استرس تحمل می‌کنیم. برای همین دستمزد خیاط بالاست. اصلا کار با این پارچه‌های گران قیمت کار راحتی نیست. بیشتر دامن‌های لباس عروس تکه دوزی دارند.

 

خیاط باید ساعت‌ها با یک قیچی ظریف از روی پارچه‌های دانتل مخصوص تکه دوزی این گل‌ها را جدا کند. بعد با دقت روی یقه یا آستین و دامن لباس کوک بزند و بعد روی آن را با چرخ خیاطی بدوزد. شاید باورتان نشود چند روز پیش دوخت یک آستین لباس عروس فقط دو روز زمان برد. چون عروس خانم یک مدل خاص طراحی کرده بود و می‌خواست از لابه‌لای آستینش پر رد کنیم. این جور کارها خیلی از خیاط وقت می‌گیرد. بعضی وقت‌ها خیاط‌های ما از هشت صبح تا ده شب کار می‌کنند تا لباس عروس را سر وقت و باب میل مشتری تحویل بدهند. 

 

گرانترین لباس عروسی که در مزونتان فروختید، چقدر بوده؟ 
همین چند روز پیش یک لباس عروس که کل آن با ابریشم دست دوزی شده و دانتل ملیله دوزی و پولک دوزی شده کار شده بود و خیلی هم مدل بالا تنه و یقه سختی داشت را با قیمت ۷۰ میلیون تومان فروختیم. ولی بعضی از مزون‌ها همین لباس را ۱۰۰ میلیون تومان می‌فروشند. بعضی از مزون‌های بالای شهر که به قول خودشان فقط مشتری‌های وی آی پی قبول می‌کنند، لباس عروس خودشان را به نام لباس ایتالیایی که مسافر آورده با قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هم می‌فروشند. 


 ارزانترین لباس عروستان چقدر قیمت داشت؟ 
اگر با پارچه ساتن و تافته دوخته شده باشد بین هفت تا 12 میلیون تومان. لباس‌های لمه هم ارزان است ولی خیلی طرفدار ندارد. فقط وقتی مشتری سفارش بدهد برایش می‌دوزیم. لباس لمه را بین هفت تا ده میلیون تومان می‌فروشیم. 

 
بیشترین قیمتی که شنیده‌اید چقدر بوده، بالاخره خبرها تو این صنف زود می‌چرخد و به گوش همه می‌رسد؟

بالاترین قیمتی که شنیدم ۷۰۰  میلیون تومان بود. می‌گفتند لباس عروس را از دوبی آورده‌اند و یک مارک معروف ایتالیایی بوده. تازه کفش عروس هم سوارسکی بوده که حدود ۸۰ میلیون تومان قیمت داشته. 

 

مظنه اجاره‌ لباس چقدر است. از چه قیمتی شروع می‌شود؟
باز هم پای قیمت پارچه و دستمزد خیاط به میان می‌آید. بعضی از لباس عروس‌های اجاره‌ای را با پارچه‌های گران قیمت و مقاوم می‌دوزیم. داخل این لباس‌ها زیر کاری خاص خودش را دارد که هر خیاطی بلد نیست بدوزد. به غیر از آستر و گن، این جور لباس‌ها با یک سری ترفندهای خاص دوخته می‌شوند. مثلا پارچه اضافه دارند که برای کسانی که سایزشان بزرگتر است آن درز مخصوص را باز می‌کنیم یا برای کسانی که سایز پایین‌تری دارند آن درز را به دقت می‌دوزیم. اگر پیراهن عروس دنباله‌دار باشد بین شش تا ده متر پارچه می‌خواهد. برای همین قیمت‌ها باز هم بسته به نوع پارچه و کاری که روی آن انجام شده متفاوت است.


همین حالا در مزون شما ارزانترین لباسی که اجاره می‌دهید چقدر است؟
لباس عروس‌های کوتاه که با ساتن و شیپون یا حریر ساده دوخته شده‌اند را شبی پنج تا هفت میلیون تومان اجاره می‌دهیم. البته اگر برای شب عروسی باشد. اما اگر برای فرمالیته و فیلمبرداری قبل از عروسی باشد، قیمت آن بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بیشتر می‌شود. بعضی‌ها لباس را می‌گیرند و می‌روند شمال تو کوه و دشت. دو تا سه روز طول می‌کشد که لباس را برگردانند به ازای هر روز بین دو تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بیشتر می‌گیریم. چون بعد از هر بار اجاره باید لباس عروس را ببریم خشکشویی که بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد. 

 
متوسط قیمت اجاره لباس عروس در مزون شما چقدر است؟
بین هفت تا ۳۰میلیون تومان. 


 ۳۰ میلیون تومان برای یک شب اجاره لباس عروس زیاد نیست؟
خب این لباس با پارچه ابریشم و دانتل دوخته شده و مد روز است و کلی هم طرفدار دارد. دامن این لباس عروس مدل ماهی است که این روزها خیلی طرفدار دارد. زیرش هم آستر و گن دارد. تور سر عروس از دانتل سبک است که مدل مو را خراب نکند. شما نمی‌دانید که بعضی از عروس‌ها چطوری لباس عروس را به ما بر می‌گردانند. بعضی وقت‌ها انقدر لباس کثیف است که متصدی خشکشویی تعجب می‌کند. هر بار برای شستن واتو کردن این لباس‌ها باید هزینه کنیم. 

 
هزینه تور روی سر عروس خانم و شنل و کت‌های مخصوص چقدر است؟
بیشتر کسانی که لباس عروس می‌خرند یا سفارش دوخت می‌دهند، تورش را هم می‌خرند یا می‌دوزند. قیمت تور معمولی و ساده بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است. اما تور دانتل کار شده بین یک میلیون و ۲۰۰ تا دو میلیون تومان قیمت دارد. اما اگر بخواهیم تور را اجاره بدهیم قیمت آن بین ۵۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان است. اجاره شنل ساده ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان. شنل‌های ساتن کار شده بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان و در زمستان هزینه اجاره کت‌های پوست سفید بین دو تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. 

 
وضعیت اجاره لباس عروس بهتر است یا فروش و دوخت آن؟ 
این روزها بیشتر لباس را اجاره می‌کنند. چون این قدر هزینه‌های دیگر بالاست که از پس خرید بر نمی‌آیند. ولی بعضی از مشتری‌ها هستند که دلشان می‌خواهد لباس عروسشان منحصر به فرد باشد و فقط برای خودشان دوخته شود و لباس را نگه دارند. به همین دلیل دست به جیب می‌شوند و یا لباس‌های آماده را می‌خرند یا خودشان پارچه انتخاب می‌کنند و سفارش می‌دهند تا برایشان بدوزیم.


 یعنی لباس‌هایی که برای فروش گذاشته‌اید را اجاره نمی‌دهید؟
نه اصلا. چون وقتی یک لباس یک بار تن بخورد و پوشیده شود هر چقدر هم به آن برسیم و پول خشکشویی بدهیم مثل روز اولش نمی‌شود. 


 پس با این اعداد و ارقام کار و کاسبی کسی که مزون عروس دارد سکه است؟
درآمد شغل ما تا یکی دو سال پیش اصلا بد نبود. ولی از وقتی قیمت تالار و هزینه‌های عروسی زیاد شده، به جرات می‌توانم بگویم ما یک سوم چند سال پیش هم مشتری نداریم. قبل از کرونا، یعنی تا زمستان ۹۸ وضعیت خیلی خوب بود. دو سال کساد خیلی بد را پشت سر گذاشتیم. تا جایی  که من فقط توانستم یکی از خیاط‌هایم را حفظ کنم. چون مراسمی برگزار نمی‌شد که کسی بخواهد لباس بخرد یا اجاره کند. اما بعد از کرونا بازار کمی راه افتاد. اما این راه افتادنش هم خیلی متفاوت بود نسبت به قبل.

 
بیشتر چه زمان‌هایی بازارتان بهتر است؟ 
بهار و تابستان. به خصوص اگر مناسبت‌های مذهبی این دو فصل بیشتر باشد وضعیت فروش و اجاره و دوخت خیلی خوب می‌شود. باید همه تلاشمان را بکنیم تا دخل و خرجمان جور شود. تازه ما سه ماه در سال اصلا روی فروش و اجاره لباس عروس کار نمی‌کنیم.


  در سه ماه محرم و صفر و ماه رمضان که عروسی برگزار نمی‌شود چه می‌کنید؟ 
بیشتر کارهای مجلسی قبول می‌کنیم. تازگی‌ها مد شده برای عزاداری هم لباس‌های مجلسی می‌دوزند. البته بعضی‌ها هم از این خلوتی استفاده می‌کنند و لباسشان را سر حوصله سفارش می‌دهند تا برایشان بدوزیم. 

 
شب عید اوضاع چطور است؟ 
شب عید کمتر مراسم عروسی برگزار می‌شود. مردم مراسم‌هایشان را می‌گذارند برای بهار و تابستان. اما سفارش دوخت داریم. بیشتر لباس‌های نامزدی و حنابندان می‌دوزیم. بالاخره باید چرخ مغازه را بچرخانیم. شاید باورتان نشود در دوران کرونا ما پرده هم می‌دوختیم. چون باید ماهی ۳۰ میلیون کرایه مغازه می‌دادم. تازه امسال کرایه مغازه‌ام ماهی ۱۰۰ میلیون شده. دیگر حساب کنید چقدر باید کار کنیم تا خرج این هزینه‌های جانبی را در بیاوریم. 

 
پس با این توضیحاتی که دادید در ماه چقدر درآمد دارید که این کار برایتان بصرفد؟ 
فقط اجاره نیست. مالیات و قبض برق و هزینه‌های دیگر هم هست. مغازه ما مثل نمایشگاه ماشین است. لباس‌ها را زیر نور خوب باید نمایش بدهیم تا بدرخشند و دیده شوند. به همین دلیل باید نور مغازه مناسب باشد. چرخ‌های خیاطی و اتو و هوویه و چسب زن برقی و قیچی برقی هم که کلی برق مصرف می‌کنند. حقوق فروشنده و خیاط هم هست. من دو خیاط دارم که کارشان عالی است. هر کدام بسته به تعداد لباس عروسی که در ماه می‌دوزند بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند. با این حساب اگر زیر ۵۰۰ میلیون تومان درآمد داشته باشم، یعنی ضرر کرده‌ام. 

 

 حتی در آن سه ماهی که مراسم عروسی برگزار نمی‌شود درآمدتان همین قدر است؟ 
نه قطعا کمتر است. ولی چون ماه قبل از محرم و صفر عروسی و نامزدی و تولد و حنابندان زیاد است، سفارش‌ها آن قدر زیاد هست که کسادی بازار این سه ماه را پوشش بدهد.

 
صادقانه اگر بخواهید پاسخ بدهید بیشترین درآمد ماهیانه‌ای که داشتید چقدر بوده؟ 
سال ۹۸ قبل از ماه محرم بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان درآمد داشتیم. آن زمان پنج خیاط داشتم و دو فروشنده. چون قبل از گرانی‌ها بود به نظرم سود خوبی به دست آوردم.


 الان اگر کسی بخواهد مزون لباس عروس راه بیندازد چقدر باید بودجه داشته باشد؟ 
اولین کار کرایه دفتر یا مغازه است. به نظرم هوم‌آفیس‌ها پیشنهاد بهتری هستند. چون الان تو فضای مجازی می‌توانند برای کارشان تبلیغ کنند و نیاز به مغازه و ویترین ندارند. به همین دلیل با ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان می‌توانند یک واحد ۱۰۰متری اجاره کنند.

 

البته من درباره قیمت‌های بالای شهر حرف نمی‌زنم. اگر خودتان خیاطی بلد باشید کارتان راحت‌تر است. چند دست لباس می‌دوزید و کارتان را تبلیغ می‌کنید. وگرنه باید با یک خیاط قرارداد ببندید. با چند دست لباس عروس معمولی هم می‌توانید کار را شروع کنید و بعد که معروف شدید خودتان سفارش دوخت بگیرید. به نظرم با قیمت‌های الان بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان بودجه نیاز است.

 

 این پول چه زمانی برمی‌‌گردد؟ 
باید شما را بشناسند یا آنقدر کارتان در تبلیغات خوب باشد و به چند بلاگر پول حسابی بدهید برایتان تبلیغ کنند که شناخته شوید. ولی زیر یک سال نمی‌توانید به سود برسید. در این کار باید بین هشت تا ۱۲ ماه صبر تا شما را بشناسند و مشتری پیدا کنید. 

 

 

کدخبر: ۵۵۲۶۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر