کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۳۹۶
تاریخ خبر:

قرارداد ۱۸‌ماهه؛ شگفتی جدید بازار اجاره

قرارداد 18‌ماهه؛ شگفتی جدید بازار اجاره

صاحبخانه‌هایی که تابستان امسال طمع کردند آرام آرام به اشتباهشان پی می‌برند اما نمی‌خواهند تسلیم شوند.

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|  آگهی اجاره‌خانه با قراردادهای 18 ماهه پدیده‌ای است که به تازگی در بازار مسکن به‌چشم می‌خورد. صاحبخانه‌های دندان‌گردی که در فصل رونق اجاره یعنی تابستان، قیمت بالایی روی ملک خود گذاشته‌ بودند، سرشان بدون کلاه مانده و حالا باید در فصل سرد و بی‌رونق اجاره‌نشینی دنبال مستاجر بگردند.


با این حال هنوز حاضر نیستند شکست را بپذیرند و برای اینکه فصل داغ اجاره‌نشینی در تابستان سال بعدی را از دست ندهند، پیشنهاد امضای قرارداد 18 ماهه را می‌دهند. به‌نظر مالکان، این به نفع مستاجر است چون عوض اینکه در زمستان سال بعد، در اوج سرما دنبال واحد جدید باشد و بخواهد خانه را خالی کند، تا خود تابستان سرجایش می‌ماند و در فصل اوج گرفتن اجاره، خانه را خالی یا قرارداد را تمدید کند. به این ترتیب مالک هم نفع می‌برد.


اما این محاسبه لزوما به نفع مستاجر نیست. برخی از کسانی که دنبال اجاره واحدهای مسکونی هستند، به عمد فصل سرما را برای گشتن دنبال خانه جدید انتخاب می‌کنند چون معمولا قیمت‌ها کمی پایین‌تر می‌آید و ممکن است بتوانند با قیمت مناسب‌تری خانه اجاره کنند.


پدیده قراردادهای 18 ماهه، در تهران و کرج و مشهد بیش از دیگر کلانشهرهاست. این مدل قرارداد در دو شهر اصفهان و شیراز به ندرت دیده می‌شود. اغلب واحدهایی که قرارداد آنها یک سال و نیمه است، در محله‌های نسبتا گران شهر قرار گرفته. البته استثنائاتی هم وجود دارد که اگر گزارش ما را دنبال کنید، به آنها برخواهید خورد.

 

‌تهران؛ حداقل ودیعه 150 میلیون 
در پایتخت، آگهی‌های فراوانی وجود دارد که در آن مالک دنبال مستاجری می‌گردد تا خانه را برای 18 ماه اجاره کند. چنین واحدهای مسکونی تقریبا در همه محله‌های تهران و با متراژ‌های گوناگون پیدا می‌شود. مثلا در خیابان آذری واحدی 43 متری و یک‌خوابه با ودیعه 150 میلیون تومان و کرایه پنج میلیون تومانی آگهی شده که 14 سال قدمت دارد و در طبقه دوم از ساختمانی سه طبقه قرار گرفته و فاقد آسانسور، انباری و پارکینگ است.

 

صاحب این واحد نوشته قرارداد را 18 ماهه می‌بندد و پس از این مدت خبری از تمدید نخواهد بود. واحدی 94 متری و دو خوابه در پونک که سال 1395 ساخته شده، 850 میلیون تومان رهن داده می‌شود و در طبقه دوم از ساختمانی پنج طبقه قرار گرفته. این خانه دارای امکاناتی چون آسانسور، انباری و پارکینگ است و هر دو اتاق‌خواب‌ها کمد دیواری وسیع و پنجره بزرگ دارند.

 

در آگهی این واحد هم آمده که صاحب آن سر 18 ماه خانه را پس می‌گیرد و قرار نیست با شما قرارداد مجددی ببندد. برای اینکه بتوانید در باغ فیض که محله‌ای در غرب تهران است خانه 60 متری رهن کنید، به 600 میلیون تومان پول نیاز خواهید داشت. این واحد مسکونی دارای آسانسور، انباری و پارکینگ است و در طبقه سوم قرار گرفته.

 

واحد نوساز نیست و 13 سال قبل ساخته شده و بازسازی هم داخل آن صورت نگرفته است. ساختمان دارای سرایدار 24 ساعته است و دسترسی خوبی به مراکز خرید و خیابان‌های اصلی دارد. یکی دیگر از آگهی‌هایی که ما به آن برخوردیم مربوط به واحدی 85 متری در آجودانیه است که یک اتاق خواب دارد و در سال 1386 ساخته شده.

 

برای اینکه بتوانید قرارداد 18 ماهه ببندید، باید ماهی 24 میلیون تومان پول داشته باشید. ودیعه چنین واحدی که دارای امکانات کامل است، 250 میلیون تومان در نظر گرفته شده. در شمس‌آباد با پرداخت 200 میلیون ودیعه و ماهی 11 میلیون و 700 تومان اجاره می‌توانید قراردادی برای سکونت 18 ماهه برای خانه‌ای 60 متری، یک خوابه و 15 سال ساخت ببندید. 

 

کرج؛ حداقل ودیعه 200 میلیون 
کرج از شهرهایی است که اجاره خانه با قراردادهای 19 ماهه، در آن زیاد اتفاق می‌افتد. در عظیمیه که یکی از گران‌ترین محله‌های کرج است،‌ برای اجاره واحدی 172 متری و سه خوابه که در سال 1396 ساخته شده، باید ماهی 19 میلیون تومان هزینه کنید. برای این واحد که دارای امکاناتی مانند آسانسور، پارکینگ و انباری است، ودیعه 700 میلیون تومانی در نظر گرفته‌اند.


صاحب چنین واحدی در آگهی اعلام کرده بعد از 18 ماه، باز هم حاضر است با شما قرارداد ببندد و لازم نیست حتما در تابستان 1404 واحد را تخلیه کنید. در همین محله با پرداخت پول‌پیش 800 میلیون تومانی و اجاره 16 میلیونی می‌توانید سراغ واحدی 180 متری و سه‌خوابه بروید که فول امکانات و هفت سال ساخت است و امکان سکونت چند ساله برای آن وجود دارد.

 

اگر در گلشهر دنبال اجاره واحد مسکونی باشید، یکی از گزینه‌هایی که مالکش دنبال بستن قرارداد 18 ماهه است، 80 متر وسعت داشته و دارای پارکینگ و انباری است. این خانه 15 سال ساخت، 440 میلیون تومان رهن داده می‌شود و خانه در طبقه اول قرار گرفته. برای سکونت در یک واحد 122 متری و 23 سال ساخت در کوی مدرس، باید 760 میلیون تومان پول داشته باشید تا بتوانید هزینه رهن را بپردازید. این خانه در طبقه اول ساختمانی سه طبقه قرار گرفته و دارای پارکینگ و انباری است و آسانسور ندارد.

 

صاحب ملک توضیح داده که خانه را تنها برای 18 ماه اجاره می‌دهد و قصد ندارد بعد از این مدت، قرارداد را تمدید کند. در شاهین ویلا با پرداخت 200 میلیون تومان ودیعه و ماهی 12 میلیون تومان، می‌توانید خانه‌ای 130 متری و دو سال ساخت را اجاره کنید و یک سال و نیم در آن به‌عنوان مستاجر بمانید. واحد مورد نظر دو خوابه است و در طبقه سوم از ساختمانی پنج طبقه قرار گرفته و امکانات کاملی هم دارد.

 

مشهد؛ حداقل ودیعه 200 میلیون 
صاحبخانه‌ها در مشهد گوی رقابت را از تهران ربوده‌اند و تعداد زیادی از آنها سراغ قراردادهای اجاره 18 ماهه رفته‌اند. یکی از واحدهای مسکونی که با چنین شرایطی برای اجاره آگهی شده مربوط به خانه‌ای 90 متری و یک سال ساخت در خیابان الهیه است که 200 میلیون تومان ودیعه برای آن تعیین شده و مستاجر باید ماهانه پنج میلیون تومان به حساب مالک واریز کند.

 

این واحد دو خوابه که در طبقه سوم ساختمانی هفت طبقه قرار گرفته دارای آسانسور، انباری و پارکینگ است و صاحب ملک گفته قصد تمدید دوباره قرارداد را ندارد. در همین محله با 380 میلیون تومان می‌توانید واحدی 100 متری و دو خوابه را به مدت یک سال و نیم در رهن خود داشته باشید. خانه مدنظر ما دارای امکانات کامل بوده و دو سال ساخت است.


در خیابان عباسی ودیعه واحدی 110 متری و 10 سال ساخت و فول امکانات، 220 میلیون تومان است. کرایه ماهیانه این خانه، 10 میلیون تومان در نظر گرفته شده و در آگهی آمده واحد تنها برای یک 18 ماه در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد و تمدیدی در کار نیست. اگر در خیابان ستاری مشهد دنبال اجاره واحد مسکونی 120 متری و سه خوابه باشید، با پرداخت 350 میلیون پو‌ل‌پیش و قبول اجاره شش میلیون تومانی می‌توانید قراردادی یک سال و نیمه ببندید و پس از این مدت هم با رقم جدید، آن را تمدید کنید.


خانه‌‌ای که در موردش صحبت می‌کنیم دارای انباری و پارکینگ است و با اینکه در طبقه دوم قرار گرفته، آسانسور ندارد. گزینه دیگری در شهرک‌غرب  خانه‌ای 122 متری و دو خوابه است که با رهن 600 میلیون تومان آگهی شده.


این خانه پنج سال ساخت که فول امکانات است، در طبقه دوم قرار گرفته و امکان تمدید قرارداد برایش وجود دارد. در منطقه هاشمیه خانه‌ای 160 متری که سه خوابه است، در طبقه دوم قرار گرفته و دارای آسانسور، انباری و پارکینگ است. این واحد که معماری داخلی خوبی دارد،‌ تنها برای 18 ماه قابل سکونت برای مستاجران است.

 

اهواز؛ حداقل رهن 450 میلیون  
در شهر اهواز، تعداد کمی از واحدهای مسکونی هستند که برای قراردادهای 18 ماهه، ‌آگهی شده‌اند. تمام خانه‌هایی که در این شهر با چنین شرایطی آگهی شده‌اند،‌ رهن داده می‌شوند. مثلا در کیانپارس که از محله‌های نسبتا گران و محبوب شهر است، برای رهن واحدی 90 متری که 9 سال از ساخت آن گذشته،‌ به 500 میلیون تومان پول نیاز دارید.

 

این خانه در طبقه پنجم قرار گرفته و دارای امکاناتی مانند آسانسور، انباری و پارکینگ است و تراس بزرگ و قابل چیدمانی دارد. در آگهی آمده که شما می‌توانید قرارداد را بعد از یک سال و نیم، باز هم تمدید کنید. در این شهر با 450 میلیون تومان پول می‌توانید ساکن واحدی 105 متری شوید که پنج سال قبل ساخته شده و دو خوابه است.

 

این خانه در طبقه پنجم از ساختمانی پنج طبقه قرار گرفته و دارای آسانسور، انباری و پارکینگ است و دسترسی خوبی دارد. امکان تمدید قرارداد پس از اتمام قرارداد 18 ماهه برای چنین واحدی وجود دارد. با همین مبلغ در فرهنگ شهر هم می‌توانید خانه رهن کنید. واحدی 150 متری و سه خوابه در این محل آگهی شده که دو سال ساخت است و در طبقه دوم ساختمانی پنج طبقه قرار گرفته.

 

امکانات ساختمان کامل است و تنها عیبش این است که امکان تمدید قرارداد بعد از اتمام 18 ماه وجود ندارد. یک صاحبخانه در کیانپارس خانه 92 متری و 11 سال ساختش را با 570 میلیون تومان رهن می‌دهد. خانه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم، دو خوابه بوده و امکاناتی مانند انباری و آسانسور و پارکینگ دارد، پرنور است و در طبقه ششم قرار گرفته.

 

در همان حوالی اگر 500 میلیون تومان نقد داشته باشید تا مبلغ رهن را جور کنید، می‌توانید به مدت یک سال و نیم و نه بیشتر ساکن یک خانه 90 متری و دو خوابه و 9 سال ساخت شوید که در طبقه پنجم یک ساختمان شش طبقه قرار گرفته و دارای آسانسور، انباری و پارکینگ است.

 

قم؛ حداقل ودیعه 50 میلیون 
قم از آن شهرهایی است که قراردادهای 18 ماهه از سوی مالکان در آن بسیار مرسوم است. مثلا شما می‌توانید با پرداخت 200 میلیون تومان ودیعه و ماهی یک میلیون تومان اجاره سراغ یک خانه 85 متری و دو خوابه در پردیسان بروید که در طبقه سوم قرار گرفته و امکاناتی چون آسانسور، انباری و پارکینگ دارد.

 

این خانه شش سال قبل ساخته شده. همچنین می‌توانید با 50 میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهی پنج میلیون، ساکن واحدی هشت سال ساخت و دوخوابه شوید که در همان محله پردیسان قرار گرفته، دوخوابه است و آسانسور و انباری دارد اما فاقد پارکینگ است. در متن آگهی آمده قرارداد 18 ماهه برای این ملک غیرقابل تمدید خواهد بود.

 

اگر دنبال خانه 85 متری و 9 سال ساخت و دوخوابه باشید که در طبقه دوم و محله پردیسان قرار گرفته، باید 210 میلیون تومان بابت رهن پول بدهید. امکان تمدید قرارداد واحد موردنظر ما بعد از گذشت یک سال و نیم وجود دارد. در خیابان شجاعت قم، با پرداخت 250 میلیون تومان قادر خواهید بود ساکن یک خانه 83 متری و دوخوابه شوید که دارای آسانسور، انباری و پارکینگ است.

 

البته سکونت در چنین واحدی تنها در صورتی ممکن خواهد بود که قبول کنید بعد از گذشت 18 ماه خبری از تمدید دوباره قرارداد نخواهد بود و باید جابه‌جا شوید. با همین شرایط، واحدی 65 متری و هشت سال ساخت و یک‌خوابه در قم آگهی شده که در طبقه سوم قرار گرفته و دارای آسانسور، انباری و پارکینگ باشد.

 

این خانه در طبقه سوم قرار گرفته است. رهن کامل خانه‌ای 83 متری و دوخوابه که شش سال از زمان ساختش گذشته، 250 میلیون تومان تعیین شده است. واحد مسکونی که ما آگهی آن را دیده‌ایم، پارکینگ ندارد اما دارای آسانسور و انباری است.

 

اصفهان و شیراز؛ حداقل ودیعه  100 میلیون 
از آنجایی که در دو شهر اصفهان و شیراز تعداد واحدهایی که با قراردادهای 18 ماهه آگهی شده‌اند، محدود است، تصمیم گرفتیم آن دو را در یک دسته‌بندی قرار بدهیم. در شهر اصفهان، یک خانه 78 متری که سال 1390 ساخته شده و یک‌خوابه است، با ودیعه 100 میلیون تومانی و اجاره چهار و نیم میلیونی در دسترس مستاجرانی قرار دارد که حاضرند قرارداد 18 ماهه ببندند.

 

البته صاحب ملک اعلام کرده بعد از این مدت هم می‌تواند قرارداد را تمدید کند. واحدی که در موردش حرف می‌زنیم دارای انباری و پارکینگ است و چون در طبقه همکف قرار گرفته، نداشتن آسانسور برایش مشکل بزرگی به حساب نمی‌آید.


گزینه بعدی 140 متری و سه‌خوابه و یک سال ساخت است که در خیابان نگارستان اصفهان قرار گرفته و ودیعه آن 300 میلیون تومان است. برای سکونت در چنین خانه‌ای به 14 میلیون تومان نیاز دارید تا هر ماه بتوانید به حساب صاحبخانه واریز کنید. 

 

اما در شیراز برای رهن یک خانه 85 متری که دو اتاق خواب دارد و جزو مسکن مهر این شهر به حساب می‌آید، باید 250 میلیون تومان پول بدهید. این واحد هیچ نوع امکاناتی ندارد و نورش کم است و با این حال تمیز و قابل سکونت به نظر می‌رسد. این خانه در طبقه دوم ساختمانی سه طبقه قرار گرفته است.


اگر در خیابان زرهی شیراز دنبال واحد مسکونی باشید و مشکلی با قراردادهای 18 ماهه که غیرقابل تمدید نیستند هم نداشته باشید، می‌توانید سراغ یک خانه 110 متری و 11 سال ساخت بروید که سه‌خوابه است و در طبقه ششم قرار گرفته.


این واحد مسکونی دارای آسانسور، انباری و پارکینگ است و 650 میلیون تومان رهن داده می‌شود. در همان محله، برای واحد 100 متری و دوخوابه و شش سال ساخت، به ودیعه 450 میلیون تومانی نیاز دارید و باید ماهی شش و نیم میلیون تومان به حساب صاحب ملک واریز کنید. در آگهی آمده که بعد از گذشت یک سال و نیم شما می‌توانید قرارداد خود را باز هم تمدید کنید.

 

کدخبر: ۵۵۲۳۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر