کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۱۵۹
تاریخ خبر:

مردان مریخی زنان ونوسی

مردان مریخی زنان  ونوسی

اطلاعات باورنکردنی‌که لازم است درباره کسب‌وکار فروشندگان آرایشی و بهداشتی بدانیم.

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|  آمارها نشان می‌دهند کاسبی فروشنده‌های لوازم آرایشی امسال از رونق قابل قبولی برخوردار بوده است. طبق گزارش پیمایش فضای کسب‌و‌کار که توسط آکادمی بانک سامان تهیه شده، فروشندگان لوازم آرایشی، این رشد و رونق فروش را مدیون رخدادهای متعدد اقتصادی، اجتماعی و... هستند.

 

تغییرات سبک زندگی زنان، کاهش سن نوجوانان برای آرایش، افزایش تقاضای مردان برای استفاده از محصولات مراقبتی پوست و مو، افزایش سهم فروش آنلاین و افزایش تقاضا برای محصولات مراقبتی پوست از‌جمله این موارد هستند. یکی از نکاتی که در گزارش به آن اشاره شده افزایش تقاضا به دلیل تغذیه نامناسب و آلودگی زیست‌محیطی است.

 

بعضی زنان به دلیل رژیم‌های سخت لاغری، دچار مشکلات پوستی و ریزش مو می‌شوند. آلودگی محیط زیست هم نقش زیادی در ایجاد چین و چروک و ریزش مو دارد. همین دو عامل به‌شکل غیرمنتظره‌ای در رونق بازار لوازم آرایشی تاثیر گذاشته و باعث شده درآمد فروشندگان این حوزه به‌طور متوسط در سال 1401، به متوسط ماهی 137 میلیون تومان برسد.

 

فعالان این صنف پیش‌بینی می‌کنند درآمدشان امسال از ماهی 222 میلیون تومان بگذرد. با اینکه سال گذشته رقم فروش ماهانه‌شان کمتر بوده، اما حدود 36‌درصد آن به‌عنوان سود خالص برای فروشندگان باقی مانده است اما امسال طبق پیش‌بینی‌ها میزان سود فروشندگان صنف آرایشی و بهداشتی پایین آمده و به رقمی در حدود 16‌درصد رسیده است.

 

 ‌فضای‌ کسب‌و‌کار لوازم آرایشی در‌ سال‌ گذشته 
دو عامل مهم در فضای این کسب‌و‌کار نقش دارند، یکی متغیرهای کلان اقتصادی و دیگری متغیرهای درون‌ساختاری. متغیرهای کلان اقتصادی به رشد این کسب و کار کمک می‌کند و متغیرهای درون‌ساختاری سنگ‌هایی است که جلوی پای این کار انداخته شده است.

 

اول از همه به نکات مثبت این گزارش می‌پردازیم که همان متغیرهای کلان اقتصادی است. اینجا همیشه پای زنان در میان است. چون بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از عواملی که در رشد کسب و کار صنف لوازم آرایش نقش داشته، افزایش ورود زنان به روند رو به افزایش کهنسالی است. کهنسالی با خود چین و چروک و خشکی پوست می‌آورد و به همین دلیل تقاضا برای خرید محصولاتی که با این عوامل مبارزه می‌کند، روز به‌روز بیشتر می‌شود.

 

یکی دیگر از این موارد رشد جمعیت شهر‌نشین است. شهرنشینی به همراه خود نیازهای جدیدی می‌آورد که یکی از آنها خرید لوازم آرایشی و مواد مراقبتی از مو و پوست است. آلودگی هوا و تاثیری که در زیبایی پوست و کیفیت مو دارد هم در این افزایش فروش بی‌تاثیر نبوده.


در این میان عواملی هم بوده که دست‌اندازهای زیادی در روند رو‌به‌رشد این کسب و کار ایجاد کرده است. یکی از آنها محدودیت شدید واردات لوازم آرایشی و افزایش واردات غیر‌رسمی و چمدانی است. افزایش هزینه‌های عملیاتی و افزایش هزینه‌های گمرک هم نقش زیادی در مشکلات این صنف داشته است. 


عوامل مهم اثرگذار بر بازار کسب‌و‌کار فروشندگان آرایشی  
آمارهای به‌دست آمده از سال قبل نشان می‌دهد، بازار لوازم آرایشی نه به‌صورت صد در‌صد ولی به‌صورت نسبی از بحران و رکود خارج شده است. بررسی روند بازار در امسال هم نشان می‌دهد که فروشنده‌های لوازم آرایشی از وضعیت خود راضی هستند.

 

اما طبق این گزارش، مجموعه رخدادهایی در سال گذشته اتفاق افتاده که باعث شده این بازار از رکود خارج شود. مثلا مهمترین آن تغییرات سبک زندگی زنان عنوان شده است. البته علاقه‌مند شدن آقایان به حوزه‌های زیبایی و به‌اصطلاح اینکه بیشتر از قبل به ظاهر خود می‌رسند نیز در این روند تاثیر داشته است. کاهش سن نوجوانان برای آرایش، افزایش سهم بازار غیررسمی، فعال شدن 41 هزار صفحه اینستاگرامی در این صنف، افزایش نرخ ارز و افزایش تقاضا برای محصولات مراقبت از مو و پوست نیز نقش تاثیر‌گذاری در این بازار داشته است. 

 

متوسط نرخ تورم محصولات آرایشی و بهداشتی در سال 1402 
کسانی‌که مشتری ثابت لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست و مو هستند، ‌امسال نسبت به پارسال حدود 45‌درصد بیشتر برای این لوازم پول داده‌اند. محصولات آرایشی اما بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند و حدود 65‌درصد گرانتر از سال قبل به فروش می‌رسند.

 

مثلا اگر سال پیش یک ریمل را با قیمت 200 هزار تومان خریداری می‌کردید، امسال قیمت آن با 65‌درصد افزایش به نزدیک 330 هزار تومان رسیده. یا کرم پودری که پارسال 300 هزار تومان قیمت داشت، امسال باید برای خرید آن نزدیک 500 هزار تومان بپردازید. محصولات مراقبتی پوست نیز حدود 43‌درصد نسبت به سال قبل افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

 

محصولات مراقبت از پوست مثل سرم‌ها، کرم‌های ضد‌چروک و سفت‌کننده صورت، کرم‌های ضدلک و آبرسان، همیشه جزو لوازم گرانقیمت این حوزه هستند. با این اوصاف اگر سال پیش برای خرید یک کرم ضدچروک دور چشم بین 400 تا 500 هزار تومان هزینه می‌کردید،‌ امسال باید بین 520 تا 720 هزار تومان برای این همان کرم بپردازید.

 

محصولات مراقبت از مو امسال از بقیه لوازم تورم کمتری داشته با این حال این محصولات نسبت به سال گذشته حدود 40‌درصد افزایش قیمت داشته‌اند. شامپوهای ریزش مو و ضد‌شوره همیشه جزو محصولات گرانقیمت این گروه هستند،‌ با این اوصاف اگر مشتری ثابت این شامپوها هستید، امسال باید 40‌درصد بیشتر برای خرید این شامپوها هزینه کنید. یعنی اگر یک شامپوی ضد‌شوره پارسال با قیمت 400 هزار تومان فروخته می‌شد،‌ امسال برای خرید همان شامپو باید 560 هزار تومان بپردازید. 

 

متوسط درآمد فروشنده‌های لوازم آرایش در دو سال اخیر 
چیزی که گزارش آکادمی بانک سامان نشان می‌دهد این است که تصویر کلی بازار فروش لوازم آرایشی در نقاط شهری کشور مثبت است، هم امسال و هم سال گذشته. البته امسال هنوز به پایان نرسیده ولی خود فروشنده‌ها پیش‌بینی کرده‌اند به رقمی که اول سال برای آن خیز برداشته‌اند، می‌رسند.


طبق این گزارش اندازه بازار لوازم آرایشی در سال گذشته حدود 39 هزار میلیارد تومان بوده. متوسط درآمد ماهانه حاصل از فروش نیز در این سال به عدد 110 میلیون تومان برای هر واحد صنفی رسیده است. کاسبان لوازم آرایش در این سال حدود 29‌درصد سود خالص داشته‌اند. یعنی از 110 میلیون تومان حدود 33 میلیون تومان آن سود ماهانه صاحب کسب و کار بوده. 
 

در سال 1402 سهم بازار لوازم آرایشی 59 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. نکته جالب این است که فعالان این شغل امسال به‌صورت ماهانه به درآمد حدود 165 میلیون تومان دست یافته‌اند ولی با اینکه نسبت به پارسال فروش بیشتری داشته‌اند، سودشان در مقایسه به سال گذشته حدود 16‌درصد اعلام شده است که نشان می‌دهد تورم این محصولات و افزایش هزینه‌های عملیاتی نقش زیادی در کاهش سود خالص ماهانه افرادی که در این صنف مشغول هستند؛ داشته است.


بررسی این گزارش نشان می‌دهد، ‌درآمد فروشنده‌های تهرانی از متوسط کل کشور بیشتر است. تهرانی‌ها در سال 1401 به‌طور ماهانه 137 میلیون تومان لوازم آرایشی و بهداشتی فروخته‌اند و حدود 36‌درصد از آن سود خالصی بوده که به‌دست آورده‌اند، یعنی سه درصد بیشتر از بقیه شهرهای کشور. اما امسال هم وضعیت این صنف در تهران نسبت به بقیه شهرهای کشور خیلی بهتر است.

 

امسال درآمد ماهانه تهرانی‌ها از فروش لوازم آرایشی و بهداشتی حدود 222 میلیون تومان اعلام شده، اما از این رقم فقط 16‌درصد سود خالص به‌دست آورده‌اند و بقیه این درآمد ماهانه را خرج هزینه‌های دیگر کرده‌اند. 


متوسط تغییرات حجم فروش نسبت به سال قبل  
این گزارش حجم فروش محصولات فروشگاه‌ها را هم بررسی کرده است. به‌طور کلی 43‌درصد از این فروشنده‌ها اعلام کرده‌اند که حجم فروش در سال جاری نسبت به سال قبل با ثبات نسبی مواجه بوده است. 11‌درصد از فروشنده‌ها اعلام کرده‌اند که نسبت به سال قبل کمتر لوازم آرایشی و بهداشتی فروخته‌اند و این میزان کاهش بیشتر از 25‌درصد بوده.


با این اوصاف 17‌درصد از فروشنده‌های لوازم آرایش نیز اعلام کرده‌‍‌اند که سال گذشته لوازم بیشتری فروخته‌اند که این عدد چیزی حدود 25‌درصد است. اما به‌طور میانگین میزان افزایش حجم فروش در فروشگاه‌های لوازم آرایش حدود 23‌درصد بوده است. اگر بخواهیم به‌طور متوسط حجم فروش در هر واحد صنفی را حساب کنیم این عدد حدود 3/8درصد رشد پیدا کرده است.


اما بالا رفتن هزینه‌های عملیاتی مثل اجاره‌بها، مالیات و عوارض باعث شده که بعضی از فروشگاه‌ها با مشکل جدی در تداوم کسب و کار خود روبه‌رو شوند. به این موارد باید هزینه‌های واردات کالا و هزینه‌های خواب سرمایه از زمان ثبت سفارش کالای وارداتی تا زمان تحویل و فروش را هم به بقیه هزینه‌های جانبی اضافه کنیم. طبق این گزارش به‌طور میانگین هزینه‌های جانبی و عملیاتی مغازه‌دارهای این صنف 37‌درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

 

 ‌افزایش فروش محصولات تولید داخل 
این گزارش نشان می‌دهد مردم امسال نسبت به سال گذشته به محصولات تولید ایران بیشتر توجه کرده‌اند. با اینکه نسبت به پارسال قیمت محصولات تولید داخل ایران حدود 50‌درصد افزایش قیمت داشته، اما توجه مردم باعث شده به‌طور میانگین 30‌درصد بیشتر از سال گذشته محصول ایرانی به فروش برسد.


یکی از عوامل مهمی که در این رشد استقبال از محصول ایرانی تاثیر داشته، ورود محصولات بی‌کیفیت ارزان‌قیمت است که مردم بعد از یک‌بار استفاده و نتایج آن دیگر به سراغ آن محصول نمی‌روند، چون محصولات ارزان قاچاق وارداتی از برندهای ناشناخته و بیشتر یک‌بار مصرف است و مشتری کمتر پولش را صرف خرید این محصولات بی‌کیفیت می‌کند.


اما به‌غیر از این موضوع خیلی مهم، یک مجموعه عوامل اثرگذار بر افزایش سهم محصولات تولید داخل از فروش محصولات آرایشی نقش داشته مثل: افزایش نرخ ارز، ممنوع شدن واردات رسمی، افزایش هزینه‌های واردات و در نتیجه افزایش قیمت محصولات وارداتی، افزایش کیفیت کالای تولید داخل، واردات محصولات تقلبی و تاریخ‌مصرف گذشته و مقرون به‌صرفه بودن محصولات تولید داخل.


 ‌سود فروش محصولات داخلی و وارداتی 
رقابت درون صنفی در کنار رقابت با فروشندگان اینترنتی، باعث شده تا محصولات تولید داخل که بیشتر قیمت روی محصول ثبت شده است در مرز سود 28‌درصد به فروش برسند. ولی به‌طور میانگین سود حاصل از فروش این دسته از محصولات تولید داخل، در حدود 34‌درصد تخمین زده شده است. اما سود محصولات وارداتی خارجی بیشتر از سود محصولات تولید داخل است.


چون روی محصولات داخلی طبق قانون باید قیمت مصرف‌کننده چه برای محصولات آرایشی و چه برای محصولات مراقبتی، درج شود. اما این قانون برای محصولات خارجی وجود ندارد. چون اساسا واردات لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی ممنوع است.


هر کدام از آنها هم با قیمت خود فروشنده به فروش می‌رسند. مثلا ممکن است یک ریمل اسنس ترکیه‌ای را در فروشگاهی در مرکز شهر به قیمت 280 هزار تومان خریداری کنید، اما فروشگاه دیگری در شمال شهر این ریمل را با قیمت 400 هزار تومان می‌فروشد. قیمت محصولات بهداشتی و مراقبت از پوست و مو خارجی و وارداتی هم بیشتر توسط خود فروشنده و بسته به هزینه‌هایی که دارد، انتخاب می‌شود.

با این اوصاف بر‌اساس اطلاعات به‌دست آمده از فعالان صنفی، حدود نیمی از واحدها حاشیه سود فروش محصولات وارداتی را حدود 40‌درصد برآورد کرده‌اند. این در حالی است که 24 درصد فروشنده‌ها با درصد سود بالغ بر 45‌درصد این گروه کالایی را فروخته‌اند. اما به‌طور میانگین سود حاصل از فروش این دسته از محصولات آرایشی حدود 40‌درصد تخمین زده شده است. 

 

 

کدخبر: ۵۵۲۱۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر