کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۷۱۳
تاریخ خبر:

خارجی‌های کارکرده بازار چند؟

خارجی‌های کارکرده بازار چند؟

پرونده‌ای برای خودروهای دست‌دوم‌‌ کره‌ای، ژاپنی و فرانسوی که با شاسی‌بلندهای چینی رقابت می‌کنند

روزنامه هفت صبح،  گروه خودرو | واقعیت این است همچنان واردات خودرو به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود و از آن تعدادی که برای واردات وعده داده شده (60 هزار دستگاه تا پایان سال) هنوز به سختی می‌توان گفت وارداتی‌ها تعدادشان به  سه هزار دستگاه هم برسد. از سوی دیگر، واردات خودروی کارکرده هم که اصلا معلوم نیست چه سرنوشتی دارد و اصلا قرار است اتفاقی بیفتد؟

 

در نتیجه بازار دوباره به سمت خودروهای وارداتی دست‌دوم رفته است. همان قدیمی‌ها که سن  و سال دارند اما قیمت‌های‌شان سر به فلک می‌کشد. در این پرونده شش خودروی دست‌دوم خارجی را طبق قیمت روز چهارشنبه مورد بررسی قرار خواهیم داد. خودروها از سه دسته کره‌ای، ژاپنی و فرانسوی انتخاب شده که اتفاقا از نظر قیمتی با شاسی‌بلندهای مونتاژی صفر بازار رقابت می‌کنند.

 

کیا سراتو/ 2015/ قیمت 2میلیارد و 700 میلیون تومان


قیمتی تقریبا شبیه ‌ شاسی‌بلندهای مونتاژی چینی بازار دارد و باید دید سلیقه مشتری انتخاب یک صفر چینی یا یک کارکرده کره‌ای است. با اینکه سراتو TD در مدل 2014 هم در بازار ایران حضور دارد اما عمده واردات سراتو در این سال، برای نسل سومش یا همان اتاق YD بود. سراتو در این نسل، به لطف طراحی جذاب‌ترش، هم کشیده‌تر و هم عریض‌تر به نظر می‌رسید.

 

کیا در سومین نسل این خودرو، موتور قدرتمند 2/4 لیتری را برای همیشه از روی سراتو برداشت اما می‌دانید چرا؟ چون برای نخستین‌بار از موتور GDi استفاده کرده بود؛ موتوری با حجم 2 لیتر که تقریبا همان قدرت موتور 2/4 لیتری را برای‌تان تولید می‌کرد! البته سراتو YD اطلس خودرو، متاسفانه فاقد موتور GDi است و همگی آنها به موتور MPi مجهزند. این یعنی سراتو YD وارداتی، همان موتور سراتو TD نسل دوم را به ارث می‌برد و قدرت و گشتاور‌ یکسانی با آن دارد ولی با این تفاوت که استاندارد آلایندگی‌اش، یک پله ارتقایافته و به یورو5 رسیده است.

 

ناگفته نماند که تعداد محدودی از سراتو YD وارداتی با موتور 1600 در کشورمان موجود است. حتما می‌دانید که سراتوهای TD بازار ایران، اکثرشان گیربکس 4 دنده اتومات دارند و تعدادی بسیار انگشت‌شماری با گیربکس 6 دنده اتومات وارد کشورمان شده‌اند. اما اطلس خودرو برای سراتو YD، مشکل دوگانگی گیربکس را حل کرد و همه سراتوهایش را با گیربکس 6 دنده اتومات به ایران آورد.

 

هیوندای النترا/ 2018/ قیمت 2 میلیارد و 800میلیون تومان


قیمت هیوندای النترا با افزایش ۲۰ میلیونی  ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان شد.البته قیمت هیوندای النترای وارداتی جدید کرمان‌موتور روز چهارشنبه با قیمت قطعی حدود یک میلیارد و 757 میلیون تومان عنوان شد. سدان جمع‌وجور النترا، از موفق‌ترین خودروهای کره‌ای در بازار جهانی است.

 

این مدل در بازار ایران نیز پرطرفدار است و به‌خصوص در نسل پنجمش، فروش قابل‌توجهی را در کشورمان تجربه کرد. تولید نسل جدید (ششم) النترا از سال 2015 و به‌عنوان مدل 2016 آغاز شد اما نخستین سری وارداتی آن با مدل 2017 به ایران آمد و البته بسیار خوش‌شانس بود چراکه در آن زمان، واردات مهم‌ترین رقیبش یعنی کرولا متوقف شده بود. النترای جدید اتاق AD به لطف کاپوت کشیده، جلوپنجره بزرگ شش‌ضلعی و چراغ‌های باریکش، ظاهر تهاجمی‌تری نسبت به قبل دارد و به نظر می‌رسد هیوندای کابین آن را هم با گوشه‌چشمی به کابین سوناتا LF طراحی کرده باشد.

 

صرف‌نظر از آپشن‌های جدید النترا، مهم‌ترین تمایز فنی این خودرو با نسل پنجم آن را باید در حجیم‌تر شدن پیشرانه‌اش دانست که البته تاثیر چشمگیری در قدرت یا حتی مصرف سوخت خودرو نداشته است. النترا AD وارداتی، با اینکه هم توسط کرمان موتور و هم توسط آسان‌موتور در بازار ایران عرضه شده اما نسخه‌های فول این دو مدل، هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. البته برخی مدل‌های آسان‌موتور، فقط «مانیتور بزرگ» ندارند.

 

تویوتا C-HR / 2018/ قیمت 4 میلیارد و 600 میلیون تومان


قیمت تویوتا C-HR در بازار خودرو ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان شد تا در لیست خودروهای ژاپنی کارکرده قرار بگیرد. برای رقابت با نیسان جوک، تویوتا بالاخره دست به کار شد و اولین کراس‌اوور جمع و جورش را با نام C-HR به بازار فرستاد.

 

این خودرو تنها دو خط تولید در جهان دارد؛ یکی در ژاپن و دیگری در ترکیه. جالب است بدانید که C-HR از حروف ابتدایی عبارت Coupe High Rider گرفته شده که هم اسپرت ‌بودن و هم قدبلند بودنش را نشان می‌دهد! این ژاپنی اولین‌بار در مدل 2017 به بازار جهانی عرضه شد و خیلی زود (از تابستان 96) نیز به ایران رسید. نسخه توربوشارژ C-HR در دو مدل تک‌دیفرانسیل2WD و تمام چرخ محرک AWD، در کشورمان قابل خریداری است.

 

همانند اکثر محصولات ایرتویا، CHR نیز با تنوع آپشن فراوانی در ایران فروخته شده و حتی ساده‌ترین امکانات مانند آینه تاشو برقی، کیلس و روکش چرم در تیپ‌های ارزان قیمت این وارداتی وجود ندارد! نسخه‌های فول این ژاپنی نیز مجهز به 6 رادار هستند که عبارتند از: رادار تصادف جلو (با ترمز اضطراری و کروز هوشمند)، رادار تشخیص عابر، رادار تصادف عقب RCTA، رادار نقطه کور BSM، رادار تغییر لاینLDW و رادار تابلوخوان.

 

میتسوبیشی اوتلندر/2017/ 3 میلیارد و 750 میلیون تومان 


این خودروی ژاپنی هم با نوسانات بسیار تا 4 میلیارد و خرده‌ای هم خرید و فروش می‌شود. در سال 2016 واردات دومین فیس‌لیفت اوتلندر با چراغ‌های متفاوت، افزوده شدن قطعات کرومی ‌ روی سپر و طراحی مجدد نمای عقب به کشورمان آغاز شد.

 

این مدل اوتلندر‌ که تغییرات فنی مختصری مانند بهبود گیربکس را هم تجربه کرده بود، در مقایسه با مدل‌های 2015، دارای رینگ جدید، چراغ‌های LED، طرح جدید فرمان و تریم داخلی طرح چوب است. اوتلندر جدید ابتدا در مدل 2016 و در تیپ‌های 3 و 4 به ایران آمد که البته اکثرشان از تیپ 4 بودند. اوتلندر تیپ 4 دارای سه آپشن بسیار مهم بود که حتی در تیپ 5 هم آنها را نمی‌بینید.

 

این آپشن‌ها عبارتند از: صندلی ردیف سوم، سردکن صندلی‌های جلو و سیستم صوتی راکفورد‌ اما از سال 2017 که عرضه تیپ 4 متوقف شد، آرین موتور عرضه اوتلندر را در تیپ‌های 3 و 5 ادامه داد که نسخه نیمه‌فول، با نام «تیپ 3» فروخته می‌شد و نسخه فولش هم «تیپ 5» نام داشت و هردوی آنها نیز 5 نفره بودند.

 

اوتلندرهای تیپ 5 با اینکه آن سه آپشن جذاب تیپ 4 را نداشتند ولی اگر به لیست امکانات‌شان دقت کنید، متوجه می‌شوید که آرین موتور، هشت آپشن کاملا جدید را به آنها اضافه کرده است که خوشبختانه در تیپ 4 یا تیپ 3 وجود ندارد. این آپشن‌های جدید عبارتند از: گرمکن فرمان، مه‌شکن‌های اکتیو در جلو، دوربین 360، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور پارک جلو، آنتن کوسه‌ای، سنسور باران و مهم‌تر از همه، آپشن جالبی با نام UMS که از طریق پنل دکمه‌های تعبیه شده در سمت چپ داشبورد، می‌توان آن را فعال/غیرفعال کرد.

 

رنو تالیسمان/2018/ قیمت 3 میلیارد و 300 میلیون تومان 


خودروسازان فرانسوی از دیرباز در ارائه خودروهای لوکس و سدان‌های فول سایز با مشکل مواجه بوده‌اند اما تالیسمان نماد تلاش دوباره رنو برای عرض‌اندام در این بخش از بازار است. این سدان زیبا‌ که براساس زبان طراحی جدید رنو شکل گرفته است، همزمان با عرضه جهانی به کشورمان نیز وارد و با استقبال بسیار خوب مشتریان روبرو شد.

 

تعداد بسیار محدودی از تالیسمان‌های وارداتی از مدل 2016 هستند اما واردات انبوه آن از مدل 2017 آغاز شد. تیپ E2 تالیسمان تنها در فروش اول آن موجود بود و به همین دلیل نیز هم‌اکنون در بازار نایاب است. عدم وجود آپشن‌هایی مانند سنسور جلو، رادار نقطه کور، هدآپ، صندوق‌پران هوشمند، سردکن صندلی‌های جلو، گرمکن جلو و عقب، ماساژور، مانیتور بزرگ، صندلی‌های کامفورت و سیستم صوتی BOSE از جمله کمبودهای تیپ E2 تالیسمان در مقایسه با تیپ E3 آن است.

 

نکته جالب دیگر این است که تیپ E3 فول شرکتی همگی دارای 3 رادار (نقطه کور+ تغییر لاین+ تابلوخوان) هستند اما رنو به‌دلیل شرایط نامناسب جاده‌های ایران، رادارهای تغییر لاین و تابلوخوان را غیرفعال کرده است.

 

رنو کولیوس/2018/ 3 میلیارد و 900 میلیون تومان 


نسل دوم رنو کولیوس هرچند همان پیشرانه نسل سابقش را در سینه دارد اما با این حال یکی از مهم‌ترین محصولات تولید شده پس از ادغام رنو-نیسان است. رنو در این مدل، زبان طراحی جدید و جذابش را با پلتفرم فنی پرفروش نیسان ایکس‌تریل ترکیب کرده است و ماحصل آن، خودرویی است که از سال 2017 همزمان با عرضه جهانی به کشورمان نیز وارد شده و بسیار بیشتر از نسل قبلش، مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفته است.

 

حال باید دید که در شرایط فعلی، مشتریان تا چه حد تمایل‌شان را به خریدن این کراس‌اوور دو رگه فرانسوی-ژاپنی حفظ می‌کنند. رنو کولیوس که یکی از پر فروش‌ترین محصولات برند فرانسوی رنو در کلاس خودروهای شاسی‌بلند طی سال‌های گذشته توسط شرکت نگین‌خودرو به عنوان یکی از شرکای تجاری رنو وارد کشورمان شده است. این خودرو به دلیل برخورداری از ظاهری جذاب و در کنارش مشخصات فنی قابل توجه

 

و امکانات رفاهی و ایمنی به روز و فراوان توجه علاقه‌مندان خودرو را به خود جلب کرد و توانست به یکی از خودروهای محبوب بازار خودرویی کشورمان شود. رنو کولیوس با وجود حریفان قدرتمند آلمانی، ژاپنی، کره‌ای و حریفان تازه‌واردی مانند‌ خودروهای چینی توانسته است سهم قابل توجهی از بازار خودروهای لوکس شاسی‌بلند را در اختیار داشته باشد.

 

کدخبر: ۵۵۱۷۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر