کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۶۶۹
تاریخ خبر:

خواستم موهایم را آمبره کنم، آرایشگر خرابش کرد؛ چه کنم؟

خواستم موهایم را آمبره کنم، آرایشگر خرابش کرد؛ چه کنم؟

پاسخ به سوالاتی در مورد سوء‌پیشینه کیفری و اقدامات مدیر ساختمان برای گرفتن شارژ از ساکنین

روزنامه هفت صبح| این هفته به سوال سه نفر از مخاطبان سایت دادراه پاسخ می‌دهیم:

‌سوال یک: به آرایشگاهی رفتم و خانم آرایشگر از ساعت ۱۲ ظهر تا ۷ شب روی موی من کار کرد تا برایم آمبره کند. اواخر کار دیدم یک جاهایی کش می‌آید و یک جاهایی زبر است. خلاصه ماستمالی کرد و بعد از سه روز رفتم حمام و بعد که سشوار کشیدم کاملا قسمت پایینش نازک شده و گره می‌خورد و مشت مشت کشیده و کنده می‌شود و کاملا موهایم وز شده است. ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم پول از من گرفته است. باید چه کنم؟ چطوری شکایت کنم؟

 

پاسخ: توصیه حقوقی این است که ابتدا به این آرایشگاه مراجعه کنید و تلاش کنید با مذاکره، پول را پس بگیرید و در صورت امکان خسارت هم دریافت کنید. در صورتی که مذاکره جواب نداد، می‌توانید به اتحادیه مراجعه کنید و از آرایشگاه شکایت کنید. در صورتی که مجوزی از اتحادیه ندارد یا در صورتی که شکایت در اتحادیه به جایی نرسید، می‌توانید به دادگاه عمومی نیز مراجعه کنید. (البته پرونده با توجه به مبلغ مطالبه در شورای حل اختلاف رسیدگی خواهد شد.)

 

سوال دو:‌ من در یک مجتمع ۳۲۰ واحدی ساکن هستم و مدیر بلوک برای فشار آوردن به افرادی که شارژ ساختمان بدهکارند، تصمیم به کارتی کردن آسانسورها دارد. آیا ایشان اجازه این کار را دارند و آیا می‌توانند برای ساکنان ایجاد محدودیت کنند؟ ضمن اینکه هیچ یک از ساکنان رضایت به این کار ندارند و بلوک ما ۸۸ واحد دارد. 

 

پاسخ: مدیر ساختمان حق چنین کاری  را ندارد و روند قانونی اخذ شارژ از ساکنینی که شارژ خود را نمی‌پردازند طبق قانون باید از طریق دادگاه انجام شود و هیچ اقدام خودسرانه‌ای در این زمینه حمایت قانون را نخواهد داشت. 

 

سوال سه: یک سال پیش یک نفر پیامک حاوی تهدید و افترا و توهین برای من ارسال کرد و من هم به او توهین کردم و هر دو شکایت کردیم، ایشان به شلاق و جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد و من به ۵ میلیون تومان جزای نقدی. الان می‌خواستم برای آزمون استخدامی شرکت کنم و در یکی از بندهای دفترچه آمده باید فاقد محکومیت جزایی موثر باشم. می‌خواستم بپرسم اول اینکه محکومیت و جرم من تا چه وقت در سابقه من باقی می‌ماند؟ و دوم اینکه آیا جزء محکومیت‌های جزایی موثر هست؟ و سوم اینکه اگر استعلام سوءپیشینه بگیرم، در آن گواهی سوءپیشینه این محکومیت من هست یا خیر؟ حدودا ۵ ماه هم هست که جزای نقدی را پرداخت کردم. 

 

پاسخ: سوء پیشینه موثر کیفری موارد مذکور در ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی است و مورد شما جزو این موارد نیست و در استعلام شما درج نخواهد شد. 

 

در واقع سوء‌پیشنیه تا زمان‌های مقرر در بند الف و ب و پ این ماده در سوء‌پیشینه فرد باقی می‌ماند:

الف- هفت سال در محکومیت به مجازات‌های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی .

ب- سه سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار. 

پ- دو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنی علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج. 

 

 دوشنبه هر هفته ‌ به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com

Mo.masjedi@gmail.com

 

کدخبر: ۵۵۴۶۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر