کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۱۱۰
تاریخ خبر:

اجرای ترانه «دختر شیرازی» برای بانوی اول قطر

اجرای ترانه «دختر شیرازی» برای بانوی اول قطر

اطلاعات جدید از دف‌نوازهایی که بین بازی ایران-هنگ‌کنگ یک ترانه شیرازی خواندند.

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور| جمعه هفته گذشته در حاشیه دیدار ایران و هنگ‌کنگ یک گروه موسیقی زنانه ترانه معروف «دخت شیرازی» را در استادیوم قطر اجرا کردند اما دو روزی می‌شود که ویدئوی دف نوازی و خوانندگی این گروه واکنش‌های زیادی را برانگیخته.

 

در بررسی‌های هفت صبح به اطلاعات جالبی از این گروه رسیده‌ایم که مهم‌ترین آن این است که آنها مازندرانی هستند ولی چرا در قطر به شعر شیرازی خوانده‌اند؟ سرپرست گروه به این سوال اینطور جواب داده است: «همسر امیر قطر شیرازی است برای همین ترانه دخت شیرازی را اجرا کردیم.». 

 

پیش‌فرض بسیاری از کاربران بر این بود که این برنامه با مجوز و هماهنگی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال انجام شده اما وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد فعالیت‌های این گروه با هماهنگی هیچ نهادی صورت نگرفته و حتی ایران به کمیته برگزاری رقابت‌های جام ملت‌های آسیا اعتراض کرده است. 


 گروه مازندرانی؛ نه شیرازی 
گروهی که هفت روز پیش و در بین دو نیمه بازی ایران و هنگ‌کنگ ترانه دخت شیرازی را اجرا کردند به بهاربند شناخته می‌شوند. اسم گروهشان را روی دف‌هایی که دستشان گرفته‌اند هم می‌توانید ببینید. لباس‌های هماهنگ و سنگینی می‌پوشند و جالب‌ترین لباسشان که در قطر هم از آن رونمایی کردند لباس‌های سبز به شکل بال پروانه‌ است.

 

سرپرست و خواننده اصلی گروه «بهار محمدی» نام دارد و اسم گروه هم مشخصا از سرپرست گرفته شده. با وجود اینکه این گروه ترانه دخت شیرازی را در استادیوم قطر اجرا کردند و روابط عمومی وزارت ورزش هم آن‌ها را «گروه شیرازی» خطاب کرد، بهاربند یک گروه مازندرانی است.

 

جالب اینکه بسیاری از دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام این گروه به آن‌ها اعتراض کرده‌اند که چرا ترانه مازندرانی اجرا نکرده‌اند و بهار محمدی در پاسخ گفته است: «همسر امیر قطر شیرازی است برای همین ترانه دخت شیرازی را اجرا کردیم.»

 

منظور خانم محمدی «موزه بنت ناصر» همسر امیر سابق قطر است که سال‌ها پیش شایعه شد ایرانی‌الاصل و شیرازی است اما هرگز درست بودن این ماجرا ثابت نشد و مشخص نیست این ادعا دقیقا از کجا نشات گرفته است.

 

از اجرا در عروسی تا سالار عقیلی 
فعالیت اصلی این گروه شش نفره در ایران به عروسی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی و گاهی فستیوال‌های مختلف محلی ختم می‌شود. در شهرهای مختلف از مازندان و گیلان گرفته تا قم و قشم مشتری دارند و حتی با سالار عقیلی همکاری داشته‌اند. اجرای بین دو نیمه بازی ایران و هنگ‌کنگ تنها اجرای این گروه در جام ملت‌های آسیای قطر نبوده است.

 

آن‌ها چندین بار در دهکده فرهنگی کاتارا در دوحه و خارج از استادیوم اجرا داشتند. درست مانند بسیاری دیگر از گروه‌های موسیقی کشورهای مختلف در محوطه بیرونی استادیوم جمع می‌شدند و بعد از اتمام بازی اجرا می‌کردند. جالب‌تر اینکه در جام‌جهانی قطر 2022 هم این گروه به این کشور رفته بودند و در محوطه بیرونی استادیوم موسیقی محلی استان‌های مختلف را اجرا کرده بودند.

 

اولین واکنش به ادعای مجوز داشتن بهاربند را محسن معتمدکیا مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در توئیتر داشت. او خطاب به توئیت علی عالی دستیار رئیس سابق فدراسیون فوتبال نوشت: «گروه شیرازی تأییدیه‌ای از وزارت ورزش‌، وزارت فرهنگ و ارشاد و فدراسیون فوتبال برای اجرا در مسابقات جام ملت‌های آسیا ندارد.»

 

طولی نکشید که مدیرکل دفتر فرهنگی وزارت ورزش و جوانان هم مجوز داشتن این گروه دف نوازی را رد کرد. حجت‌الاسلام علی احدی همچنین خبر داد که به محض انجام برنامه این گروه نامه‌ای رسمی به کمیته برگزاری رقابت‌ها فرستاده و اعتراض خود را اعلام کرده. به گفته احدی بعد از اعتراض، این گروه دیگر فعالیتی در ورزشگاه نداشته‌ است. اینستاگرام بهاربند هم نشان می‌دهد که آن‌ها در خارج از استادیوم و در حاشیه رقابت‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده هم در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «گذشت آن زمانی که زن ایرانی را طعمه و وسیله لهو و لعب قرار می‌دادند. ... باید با کسانی که تلاش می‌کنند زن ایرانی را در قالب‌های غیر واقعی و مضامین سخیف به دنیا معرفی کنند، برخورد شود؛ هرچند که وزارت ورزش اعلام کرده که از این امر بی‌اطلاع بوده و اعتراض خود را اعلام نموده است ولی کافی نیست.» 

 

کدخبر: ۵۵۳۱۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر