کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۸۸۹
تاریخ خبر:

ماموریت ویژه خواهرزاده پروفسور نادری

ماموریت ویژه خواهرزاده پروفسور نادری

سفر شبیه‌سازی دانشمند ایرانی به مریخ و پولشویی یک هموطن در لندن.

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور| در روزهای گذشته دو خبر مهم در رسانه‌های مختلف از ایرانیان سراسر دنیا منتشر شد. خبر اول مربوط به دستگیری و محکومیت یک مرد ایرانی به‌نام اصغر قشالقیان بود که در پوشش یک فرش‌فروشی، برای قاچاقچیان انسان پولشویی می‌کرده. خبر دوم هم این است که کامک عبادی، خواهرزاده فیروز نادری از طرف ناسا برای ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ انتخاب شده و قرار است به مدت 45 روز در یک فضای شبیه‌سازی شده و در انزوا زندگی کند. 

 

یک: روز گذشته در رسانه‌های انگلیس ویدئویی از لحظه دستگیری یک مرد ایرانی منتشر شد که به گزارش پلیس حداقل 1/6میلیون پوند از طریق دفترش در لندن برای قاچاقچیان انسان پولشویی کرده است. تحقیقات مخفی آژانس ملی جرم و جنایت بریتانیا نشان داده که اصغر قشالقیان، 48 ساله، به‌عنوان یک واسطه معتمد کار می‌کرد.

اصغر

مبلغی را از مهاجران یا خانواده‌های آن‌ها می‌گرفت و پس از رسیدن آن‌ها به بریتانیا، پول را در اختیار باندهای جنایتکار قرار می‌داد. او برای هر پرداخت غیرقانونی، کمیسیون می‌گرفت. قشالقیان که از یک فرش فروشی به عنوان پوششی برای فعالیت‌های پولشویی خود استفاده می‌کرد، در فوریه 2021 بر اساس شواهدی که در طی دو سال جمع‌آوری شده بود دستگیر شد.

 

شواهد نشان می‌داد او با حداقل هشت مهاجر ایرانی ارتباط تلفنی داشته که بعد از این تماس‌ها با قایق یا کامیون به بریتانیا رسیده و درخواست پناهندگی کرده‌اند. بازرسان همچنین صداهای ضبط شده‌ مخفیانه‌ای از صحبت‌های او با همکارانش به دست آوردند که در آن‌ها اعتراف کرده بود: «70 تا 80 درصد تجارت او غیرقانونی است.»

 

بعد از دستگیری او، افسران آژانس جنایی مغازه‌ها، انباری و خانه او را بازرسی و حدود 50 هزار پوند پول نقد کشف کردند. دفترهایی هم که این تعاملات مالی در آن‌ها ثبت شده بود پیدا شد و بازرسان مالی توانستند شواهدی مبنی بر پرداخت حدود 1/6میلیون پوند به حساب‌های بانکی او کشف کنند.

 

شواهدی هم از یک مستند تلویزیونی به دست آمده که در آن خبرنگاران مخفی به یک قاچاقچی انسان در شمال فرانسه مراجعه می‌کنند و دلالی که قرار بوده پول را به او ارسال کنند شخصی به نام  «آقای جی» - قشالقیان بوده است.

این قاچاقچی انسان بعدها در فرانسه محکوم شد اما تا آن زمان هنوز خبری از دستگیری قشالقیان نبود. این مرد 48ساله ایرانی پس از یک محاکمه دو هفته‌ای در دادگاه سلطنتی، در پنج فقره پولشویی و تسهیل مهاجرت غیرقانونی مجرم شناخته شد و قرار است چهارشنبه هفته آینده محکوم شود.

 

دو: ناسا اعلام کرد که برای شبیه‌سازی‌ ماموریت سفر به مریخ چهار‌ نفر را انتخاب کرده است که یکی از آن‌‌ها «کامک عبادی» دانشمند ایرانی است. این ماموریت قرار است از اوایل بهمن‌ماه آغاز شود. این چهار نفر در زمینه‌های مربوطه خود متخصص هستند و 45 روز را در انزوا در یک زیستگاه ویژه می‌گذرانند که شرایط مریخ را شبیه‌سازی می‌کند.
کامک

در این مأموریت دانشمند ایرانی به‌ نام «کامک عبادی»، به‌ همراه سه نفر دیگر حضور خواهند داشت. این ماموریت به دانشمندان کمک خواهد کرد تا چگونگی سازگاری فضانوردان با شرایط مریخ در ماموریت‌های آینده ناسا را بررسی کنند. چهار داوطلب هم وظایف علمی، عملیاتی و تعمیر و نگهداری را انجام خواهند داد.

 

ناسا اعلام کرد که تاسیسات شبیه سازی حدود ۶۰ مترمربع وسعت دارد و در طول ماموریت قرار است واکنش‌های روانی، فیزیولوژیکی و رفتاری فضانوردان در شرایطی که گویی میلیون‌ها کیلومتر از زمین فاصله دارند بررسی شود. همچنین آن‌ها با سفر فرضی به مریخ با تأخیرهای ارتباطی با دنیای خارج مواجه می‌شوند که تا پنج دقیقه طول می‌کشد.

 

کامک عبادی متولد ایران و دانشمند ناسا است که سال ۲۰۱۰ به آمریکا مهاجرت کرد تا عضو ناسا شود. او خواهرزاده پرفسور فیروز نادری دانشمند ناسا است که خرداد ماه امسال در 77سالگی درگذشت. این دانشمند ایرانی در حال حاضر در تیم رباتیک آزمایشگاه پیشران جت ناسا فعالیت دارد و همچنین عضو تیم مدیریت کاوشگر استقامت مریخ است. آرام حمیدی، همسر کامک عبادی هم در ناسا در آزمایشگاه پیشران جت فعالیت می‌کند و با همسر خود همکار است. 

 

کدخبر: ۵۵۲۸۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر