کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۶۲۴
تاریخ خبر:

چرا نباید به کاکایی‌های دریاچه چیتگر پفک داد؟

چرا نباید به کاکایی‌های دریاچه چیتگر پفک داد؟

کاکایی‌ها مهمانان تازه دریاچه چیتگر در تهران هستند. گردشگران نباید از این پرندگان با چیپس و پفک پذیرایی کنند

دریاچه پارک چیتگر تهران چند سالی است، میزبان گروه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر می‌شود و از آبان تا اسفند می‌توان پرواز انواع کاکایی‌، قره غاز و اگرت‌، را در این محدوده تماشا کرد. 

پرندگان کاکایی‌ در یکی دو روز گذشته، طبق روال هر سال، وارد تهران شده‌اند و در دریاچه چیتگر فرود آمده‌اند. قرار است گردشگران زیادی را برای تماشا به این دریاچه بکشانند. اما چیزی که نگران‌کننده است -به‌رغم هشدارهای کارشناسان محیط‌زیست- آگاهی نداشتن شهروندان از رژیم غذایی این مهمانان زیبای شهر تهران است و همین ناآگاهی، منجر به بیماری و مرگ پرندگان مهاجر می‌شود. می‌پرسید چطور؟

قضیه این است که افراد از روی مهربانی و حیوان دوستی، از غذاها و تنقلاتی که خودشان می‌خورند، به این پرنده‌ها هم می‌دهند، به خیال اینکه دارند به این موجودات لطف می‌کنند، درصورتی که اغلب پرندگان مهاجری که در پهنه‌ها و لکه‌های آبی فرود می‌آیند، از چرخه‌ غذایی اکوسیستم آبی منتفع می‌شوند و نیازی به غذاهای دیگر ندارند و چه بسا که سیستم گوارش آنها، در هضم سایر مواد خوراکی ناتوان باشد.

قطعا خوشمزگی و خوشرنگی تنقلاتی از قبیل چیپس و پفک، برای پرنده، جذابیت ایجاد می‌کند؛ اما درک این موضوع که این مواد غذایی برای پرنده مضر است، برای گردشگران لازم است. در نتیجه برای حفظ جان این پرندگان هم که شده، از دادن غذا و هله‌هوله به آنها خودداری کنید، حتی اگر خودشان اصرار داشتند هم شما مقاومت کنید تا اکوسیستم به هم نخورد و بلایی سر این موجودات زیبا نیاید.

کدخبر: ۵۵۱۶۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر