کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۷۵۲۴۳
تاریخ خبر:

روحانی در نامه به رهبری مطرح کرد؛ یازده دستاورد برجام برای ایران

حجت‌السلام حسن روحانی رییس‌جمهور ایران در نا‌مه‌ای به حضرت آبت‌الله خامنه دستاوردهای یازده گانه کشور پس از اجرای برجام را در حوزه‌های هسته‌ای، سیاسی، حقوقی و اقتصادی تشریح کرد.

رییس‌جمهور در این نامه دستاوردهای یازده‌گانه را به این ترتیب دسته‌بندی می‌کند:

«در نتیجه پایمردی و استقامت ۱۲ ساله مردم استوار ایران در مقابل تمامی تهدیدها و تحریم‌ها، و تحت رهبری داهیانه و شجاعانه آن رهبر فرزانه، در حوزه هسته‌ای، دستاوردهای زیر حاصل گردید:

۱ـ خواسته راهبردی ملت ایران برای تثبیت حق مسلم در زمینه فعالیت ‌صلح‌آمیز هسته‌ای، به تحقق رسید و برنامه هسته‌ای کشورمان با ابعاد تجاری و صنعتی مورد شناسایی و احترام جهانیان قرار گرفت.

۲ـ غنی‌سازی به‌عنوان حساس‌ترین و مهم‌ترین بخش برنامه هسته‌ای کشورمان، در مسیری تکامل‌یافته ادامه می‌یابد و طی برنامه‌ای مدون، ایران در زمره تولیدکنندگان بین‌المللی سوخت هسته‌ای درمی‌آید.

۳ـ راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک، در چارچوب یک همکاری بین‌المللی به یک راکتور تحقیقاتیِ مدرن و پیشرفته، و با استاندارد سطح‌ بالای بین‌المللی، تبدیل خواهد گردید.

۴ـ با ورود بیش از دویست تُن کیک زرد، ذخایر راهبردی اورانیوم در ایران برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی افزایش قابل توجهی یافت.

۵ـ با فروش اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین تولیدی، جمهوری اسلامی ایران به جمع معدود کشورهای صادرکننده این مواد حساس وارد گردید.

۶ـ باب همکاری‌های بین‌المللی با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان در عرصه‌هایی همچون تأسیس نیروگاه‌های هسته‌ای، راکتورهای تحقیقاتی، تولید سوخت، تحقیق و توسعه پیشرفته، گداخت هسته‌ای، پزشکی هسته‌ای، ایمنی هسته‌ای، آب شیرین‌کن، محافظت از محیط زیست باز شده است.

هم‌زمان دستاوردهای زیر در حوزه‌های سیاسی، حقوقی و اقتصادی نیز محقق گردید:

۷ـ شش قطعنامه فصل هفتمی شورای امنیت سازمان ملل بر ضدّ ایران لغو شد. هم اکنون تنها قطعنامه ۲۲۳۱ اعتبار دارد که پس از ده سال خودبه‌خود لغو خواهد گردید.

۸ـ دوازده قطعنامه و پنج تصمیم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لغو گردید. هم اکنون تمامی موارد و ابهامات مربوط به گذشته برنامه هسته‌ای کشور خاتمه یافته و تنها قطعنامه اخیر (۷۰/۲۰۱۵) اعتبار دارد که صرفاً ناظر به اجرای برجام خواهد بود.

۹ـ تحریم‌های اقتصادی و مالی مربوط به هسته‌ای شورای امنیت، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در حوزه‌های گوناگون همچون نقل‌وانتقالات مالی، فعالیت‌های بانکی، سوئیفت، سرمایه‌گذاری، خدمات بیمه، اعتبارات صادراتی، نفت، گاز، پتروشیمی، حمل‌ونقل، کشتیرانی، بنادر، تجارت طلا و سایر فلزات، خودرو، هواپیما برداشته شد و به این ترتیب زمینه لازم برای حضور توانمند ایران در اقتصاد جهانی، استفاده از فرصت‌های بازار صادراتی و دسترسی به بازار سرمایه بین‌المللی فراهم گردید.

۱۰ـ دارایی‌های مسدود شده مربوط به تحریم‌های هسته‌ای ایران آزاد گردید که امکان استفاده برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در کشور را در دسترس قرار می‌دهد.

۱۱ـ و از همه مهم‌تر، تلاش چندین ساله بدخواهان اسلام و ایران که می‌خواستند تصویری نادرست و هراسناک از انقلاب اسلامی ترسیم کنند، شکست خورد و سیمای انسانی و صلح‌طلب ایران اسلامی در فضای جهانی درخشید و جامعه جهانی را به تحسین اخلاق و منش خردمندانه و عزتمندانه فرزندان انقلابی شما وا داشت.

کدخبر: ۷۵۲۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ناشناس

    در مورد مورد 10 واقعا مارو احمق فرض کردن د

  • shaida

    یکدفعه راستشو بگید پولهای بلوکه شده را م ی خواهید همگیتون بخورید حلال نمی کنیم

  • reza23

    سختی انقلاب سختی 8سال جنگ سختی گروگان گی ری و درگیری با جهان سختی تحریم ها وووووو مردم کشیدن و تحمل کردن اون وقت نون شو شم اها میخورید.نوش جان نمیگیم

  • shahrokh

    خواهشا یه مقداری از این پولهای آزاد شده رو صرف مسائل فرهنگی کنید….

  • fatiii

    حالا اون قطعنامه ی ۲۲۳۱ چی هس که لغو نشد ه؟؟؟؟